Italie: leuke campings?

24-03-2011 11:53 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, ik wil dit jaar naar Italie met mijn vriend voor 3 weken. Hebben jullie tips voor leuke campings, liefst niet al te duur? Ik schrok een beetje van de prijzen van campings (je betaald zo minimaal 30 euro per nacht), ben de prijzen van Franse campings gewend. Maar goed, Italie lijkt ons wel heel leuk, ben er nog nooit geweest! Tips zijn dus welkom, naturistencampings mogen ook (ging vroeger altijd naturistisch camperen met mijn ouders).

Alvast bedankt!
Italië is idd een stuk duurder wbt campings. Weet je ongeveer waar je naartoe wilt? Italië is nogal groot namelijk. En wat zijn verder je wensen; druk/rustig, bergen/zee, grote steden in de buurt, watersport, heb je kinderen, noord Italië/zuid Italië, entertainment op camping, etc etc

Als ik meer weet kan ik je misschien tips geven.
Aan het Loga Maggiore zitten bij het plaatsje Feriolo verschillende campings. Hele grote dure, met van alles erop en araan, maar ook schattige kleintjes, zonder animatieteam en zwembad. Die zijn best te betalen.
Waar wil je heen?

Ik ben al vaak in Italië geweest. Wat ik zelf een leuke camping vind waar ik geweest ben is I Pini in Fiano Romano. Zo'n 30 kilometer van het centrum van Rome af. De camping is niet al te groot. Je kan er heerlijk en goedkoop eten. Ze organiseren leuke dingen, zoals een BBQ voor de hele camping. Er zijn veel jongeren (maar absoluut geen 'Lloret de Mar' achtige praktijken), afkomstig van allerlei plaatsen uit de wereld. Mijn vriend en ik hebben een leuke tijd gehad met Canadezen die daar ook stonden.

We stonden op een plek waar het 's avonds stikte van de vuurvliegjes... Zo romantisch!

Maar ja, het kan best zijn dat het in het hoogseizoen vol staat met touroperator klanten, want bijv. Vacansoleil gaat er ook heen. Wij waren in juni en dat was ideaal!
We willen in de omgeving van Toscane, wat leuke plaatsjes bezoeken zoals Pisa, Lucca, Rome etc. We houden van cultuur en natuur en van steden, van camperen in de natuur, niet van lelijke flats aan het strand etc.

We hebben nog geen kinderen. We zijn avontuurlijk en sportief en ondernemend, maar lekker relaxen met een boek is ook heerlijk.
Pisa en Lucca liggen dichtbij elkaar. Maar Rome is zeker nog 3,5 uur rijden vanaf daar. Het lijkt me zinvoller een keus te maken.

I Pini is echt een leuke uitvalsbasis voor Rome, het meer van Bracciano en eventueel Orvieto. Mooie omgeving. Wij zijn vanaf daar naar de Vesuvius en Pompeii geweest, maar dat was eigenlijk gekkenwerk! Ook zo ver rijden, ongeveer 3,5 uur 2,5 uur zie ik net. Maar... Ontzettend de moeite waard. Ik ben wel blij dat we het gedaan hebben.

Wil je liever naar Toscane, dat kan natuurlijk ook. Wij hebben een keer een vakantie doorgebracht in Pescia, in een agriturismo. Vanaf daar kon je makkelijk naar Pisa, Lucca en Firenze. Siena was te ver weg. Daar gaan we trouwens dit jaar naartoe, we staan op een camping vlakbij Arezzo. Weer een ander uitgangspunt om mooie plaatsen te bekijken.
Ik heb even op de site gekeken van I Pini, klopt het dat je daar ook ruim 30 euro kwijt bent per nacht? Maar dat zal dan wel op alle campings zijn in Italie...

Het klinkt wel heel leuk allemaal!
Geen idee, wij hadden een bungalowtent van Vacansoleil. Twee weken 350 euro, een paar jaar terug in het voorseizoen. Het was onze goedkoopste vakantie ooit!

Die prijzen zullen vrees ik wel normaal zijn. Maar veel verstand heb ik er niet van, wij huren altijd.
quote:GeorgetteDansLeTabac schreef op 24 maart 2011 @ 12:55:

Geen idee, wij hadden een bungalowtent van Vacansoleil. Twee weken 350 euro, een paar jaar terug in het voorseizoen. Het was onze goedkoopste vakantie ooit!

Die prijzen zullen vrees ik wel normaal zijn. Maar veel verstand heb ik er niet van, wij huren altijd.Jeetje dat is ook niet veel. Ik betaalde een paar jaar terug al 500 euro voor 1 week op Schier.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
http://www.boschettodipiemma.it/en/

Hier zijn wij twee jaar geleden geweest, erg mooie camping met veel olijfbomen (schaduw!!). San Gimignano is een erg leuk en mooi plaatsje, en ook andere plaatsen in Toscane zijn prima te bezoeken vanaf hier. Maar ook niet echt goedkoop helaas...
Ik weet het nog precies. Het was 35 euro per nacht, en 14=10. Op die manier is op vakantie gaan echt leuk!
We hebben ruim drie jaar geleden op een vreselijk leuk en mooie camping gestaan (niet te groot, vlakbij een waterval en stroompje waar je ook in kunt zwemmen) en vlakbij het Lago Maggiore (mooi meer!).

Het is in noord Italie en we zaten daar met eurocamp. Viel vreselijk mee qua prijs (300 euro ofzo?) voor tien dagen. Wel in juni geweest, dus niet mega hoogseizoen (je moet gewoon beetje handig zijn bij eurocamp, last minutes, of effe bellen en vragen waar er nog gaatjes zijn met minimaal die en die voorwaarden en dan krijg je zo 10 opties).

Nu moet ik dus even denken hoe de camping ook alweer heette ehm.....

volgens mij was het deze (effe zelf uitpuzelen hoe je de site geopend krijgt) bij Cannobia

valle romantica
En als Lago Maggiore een optie is voor jullie, kun je hier ook zelf wat zoeken (in het NL.)

Camping Lago M.
wij gaan richting adriatische kust.. ancona etc.. Dat is ook een leuke omgeving. Prijzen gaan daar wel richting de 50 euro per nacht (dan praat ik over een gezin)..
o.. en waar wij zitten is het 2 uur vanaf rome (makkelijk en goedkoop met de trein..)
wij gaan overigens ook voor het eerst.

Hoe is het algemene prijsniveau daar ? bijv. terrasjes en ijsjes ? Uit eten ?
Grappig, schouderklopje, Valle Romantica hebben we toen 2 nachten gestaan op doorreis naar Toscane Ook een mooie camping idd! Staan trouwens beide in het boekje 'rustieke campings' (oid) van de ANWB.
Het meer van Lugano is ook zo mooi!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Uit eten in Italië is niet duur, vind ik. Mits je de toeristische restaurants vermijd. Die draaien je een poot uit. Kies gewoon voor locaal eten en neem daar wijn van het huis bij. Dat is meestal een prima keus.

Het leukste vind ik restaurants waar veel locale mensen komen. Zo hebben we in San Bartolomeo al Mare een keer in een heel klein restaurant gegeten wat in de rotsen uitgehakt was. Je mocht met de pot mee eten (er was geen keuzemenu) voor een paar euro. En het zal vol met Italianen. Hartstikke gezellig!

In Asolo (bij Bassano del Grappa) hebben we een keer op aanraden van de eigenaresse van de agriturismo waar we zaten gegeten bij het restaurant waar Ernest Hemingway heeft gewoond. (Zijn oude huis dus.) Ook zo heerlijk, en niet duur.

Onderweg terug van Pompeii naar Fiano Romano hebben we ergens in een klein plaatsje gegeten. Er was net een processie aan de gang, bijzonder om mee te maken. Er was één restaurant daar wat echt bodemprijzen hanteerde. De eigenaar had nog nooit mensen uit Nederland ontmoet, hoe kan het in zo'n toeristisch land!

In Lido di Jesolo zijn we twee keer geweest, met een jaar ertussen. We aten daar graag in een bepaalde pizzeria. Na twee jaar gingen we dus weer daar eten en wat gebeurde er? De eigenaar herkende ons! Bizar... We kregen gratis drankjes, zo gastvrij. Dat is echt een hartverwarmende ervaring geweest.

Nou ja, je kan het zo gek maken als je wilt. Maar een beetje opletten loont de moeite. De restaurants met een 'toeristenmenu' kan je overslaan.
Ik hoor zoveel verhalen over dat Italie zo'n duur land is. Maar ik vind dat echt enorm meevallen. We hebben toch regelmatig een (lekker!) hapje buiten de deur gegeten en alles was heel betaalbaar. Maar misschien komt dat omdat we niet op de top toeristen attracties hebben gegeten.
het eten in italie,is verrukkelijk,als je weet waar je moet wezen! onze lekkerste pizza was geloof ik voor 4 euro in Ercolano.Tentje zag er niet uit,maar waren met zijn 2 klaar voor 10 euro,ongelooflijk en lekker.Krijg er heimwee van als ik eraan terug denk.
quote:GeorgetteDansLeTabac schreef op 24 maart 2011 @ 15:01:

Uit eten in Italië is niet duur, vind ik. Mits je de toeristische restaurants vermijd. Die draaien je een poot uit. Kies gewoon voor locaal eten en neem daar wijn van het huis bij. Dat is meestal een prima keus.

...

Nou ja, je kan het zo gek maken als je wilt. Maar een beetje opletten loont de moeite. De restaurants met een 'toeristenmenu' kan je overslaan.

Ja, zolang er veel Italianen eten, zal het wel goed zijn! Italianen zijn nogal kritisch op hun eten namelijk

Dus de toeristische restaurants vermijden! Dat is trouwens niet leuk ook hoor, dan hoor je alleen Duits en Nederlands...
Precies.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven