Mindfulless via GGZ of buiten GGZ om

24-03-2011 15:13 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Regelmatig hoor ik positieve verhalen over mindfulness. Soms wordt me aangeraden om ook een cursus te doen.

Dus ik ben me aan het inlezen. Laatst hoorde ik dat ze bij de GGZ ook cursussen mindfulness geven. Bedoeld voor mensen met terugkerende depressies (present) en zo te zien hoef ik weinig zelf te betalen.

Echter hier in de buurt wordt het ook gegeven. Kost veel meer maar ik kan uitzoeken of het vergoed wordt.

Ik ben een beetje huiverig voor die GGZ-cursus. Ik kom liever zo min mogelijk bij de GGZ.

Wie heeft er aan mindfulness gedaan? Via GGZ of anders? Heb je het zelf moeten betalen?

Ben benieuwd naar ervaringen.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Heb mindfullnes via ggz gedaan. Echt een goede cursus. Bij de andere aanbieders is er veel kaf tussen het koren. Ook wordt er inderdaad veel vergoed van de GGZ cursus (ik moest 2,20 per les betalen........). Ik wilde niet via iets anders, want vergis je niet: echte mindfullnes is heel heftig. Ik heb er mensen juist depressief van zien worden. Je kan deze cursus alleen doen als je goed in je vel zit, dus in een "pauze" in je depressie.
Interessant, heb ook gekeken, en bij mij via GGZ kost het 165 euro voor 14 lessen. Ik krijg vast iets vergoed, en 165,- kan ik nog wel ergens vandaan lenen als een soort start. Ik ga me ook opgeven.
Ik heb het gedaan en na 4 lessen afgehaakt. Het kostte mij 50 euro maar ik werd gek van die mede kandidaten.

Als iemand mij kan vertellen hoe je cd-roms moet kopieeren mag je van mij een kopie krijgen.

Bij het GGZ waar ik dat in 2009 heb gevolgd kreeg je 10 euro korting als je die cdroms al had.

Ik moet die cursus nog een keer thuis doen. Maar in de eerste lessen was ik nog niet erg enthousiast.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik ga kijken of ik 'm bij PsyQ kan doen. Voorzover ik weet volledig vergoed, maar moet nog even overleggen of het wat voor me is. Keep you updated!
Waar je een mindfulness cursus ook volgt, zoek goed uit wat de achtergrond van de therapeut is!

Binnen de GGZ ben je algemeen meer zeker van een juiste achtergrond dan daarbuiten. Omdat het zo populair is momenteel wordt het op allerlei plekken tegen heel wisselende tarieven aangeboden. Kwaliteit is niet altijd even gemakkelijk te achterhalen.
Bedankt voor de reacties. Reden dat ik het nu wil doen, is dat ik nu tijd heb.

Als ik een baan of studie heb lijkt het me lastiger.

Waarom ik neig naar buiten GGZ om, is t soort mensen dat er zit. Mijn ouders hebben t beiden bij een centrum hier in de buurt gedaan. Kreeg de indruk dat daar vooral gezonde werkende mensen komen die zoeken naar wat rust, ontspanning en/of meditatie.

Bij de GGZ ben ik bang dat ik in een groep kom van mensen die aan lager wal geraakt zijn. t Klinkt lullig, maar ben nogal gevoelig voor de sfeer in een groep en dan zit ik liever tussen de gezonde mensen.

Ik weet wel dat er in iedere groep ook mensen zitten die t alleen tijdelijk moeilijk hebben en gewoon gezellig zijn. Maar ben bang weer zulke mensen tegen te komen als bij de dagbehandeling destijds.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Drift: dat centrum in de buurt, daar werd t gedaan door een psychologe. Moet even kijken of t nog steeds dezelfde persoon is.
Moon, ik heb een cursus mindfulness bij de GGZ gedaan. Werd geheel vergoed. Heb er ontzettend veel aan gehad. Echt. Dit was de insteek die ik zocht.

Verder sluit ik me aan bij Drift: zo'n cursus valt of staat bij de persoon die 'm leidt. Laat je dus goed informeren en probeer in gesprek te komen met mensen die bij verschillende instanties en docenten mindfulness hebben gedaan.
Mindfulness is een algemeen begrip. Jij doelt waarschijnlijk op mindfulness based cognitive therapy of mindfulness based stress reduction. Dat zijn de toegepaste varianten voor de geestelijke gezondheidszorg.

En verder: ik heb de cursus dus bij de GGZ gedaan en zit niet aan lager wal of zo.
Elynn is een gewoon een topwijf! eh, topvrouw natuurlijk!
Henkie!

*Zwaait hartstikke mindful naar Hanke*

Zennn terug
quote:lief_29 schreef op 24 maart 2011 @ 15:54:

Ik ga kijken of ik 'm bij PsyQ kan doen. Voorzover ik weet volledig vergoed, maar moet nog even overleggen of het wat voor me is. Keep you updated!Daar heb ik het dus gedaan, was voorheen in mijn woonplaats GGZ. Maar zie andere posting, eigen bijdrage van 50 euro, of 40 euro als je die discettes hebt.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik heb via deze website mijn mindfulnesstraining gedaan op aanraden van de psych. Hartstikke tevreden over. Je moet jezelf alleen wel bedenken of het echt iets is voor je. Het is niet zo dat na de cursus je depressie voorgoed weg is. Je krijgt wel handvatten aangereikt waarmee je het jezelf makkelijker kan maken.

En ik ben geen voorstander van het gebruiken van CD's en het dan zelf doen. Iedere sessie heeft een thema en het is belangrijk om te weten hoe, waarom, wanneer, waarvoor je de meditatie doet. Dat leer je niet van de CD (tenzij daar ook de hele sessie opstaat waar de les overgaat etc. etc.) waar alleen de meditatie oefeningen op staan.

Klik!
Via een afdeling preventie van een GGZ kun je ook een dergelijke training volgen. Dat zijn ook hele normale mensen, maar ben je wel goedkoper uit en je bent verzekerd van deskundigheid.
Binnen de GGZ zijn, zoals hier ook al benoemt, afdelingen preventie of psychotherapie of iets dergelijks en daar komen ook echt relatief normale mensen. Als je uberhaupt al kan spreken van het bestaan van normale mensen

Hiernaast denk ik dat je goed voor jezelf moet bedenken waarom nu. Dat je nu tijd hebt en over een tijd misschien wat minder is misschien niet het beste argument. Natuurlijk is het prettig er tijd aan te kunnen besteden maar ben je er inhoudelijk ook aan toe op dit moment.

Een psycholoog die getrained is in het geven van mindfulnesscursussen lijkt me prima trouwens!

Verdiep je, zoals Elynn ook al noemt, ook eens in de MBCT. Wie weet is dat iets wat ook wel bij je zou kunnen passen.

Vooral veel informatie vergaren dus
quote:Elynn schreef op 24 maart 2011 @ 16:06:

En verder: ik heb de cursus dus bij de GGZ gedaan en zit niet aan lager wal of zo.

Nee dat weet ik Dank voor je antwoord. Fijn te horen dat je er zo veel aan hebt gehad.

Ik zal eens informeren naar details over de cursus.
quote:Tikker schreef op 24 maart 2011 @ 18:39:

Ik heb via deze website mijn mindfulnesstraining gedaan op aanraden van de psych. Hartstikke tevreden over. Je moet jezelf alleen wel bedenken of het echt iets is voor je. Het is niet zo dat na de cursus je depressie voorgoed weg is. Je krijgt wel handvatten aangereikt waarmee je het jezelf makkelijker kan maken.

Klik!

Dank je! Die site had ik toevallig al gevonden, via die organisatie worden de cursussen hier in de buurt gedaan (dus niet GGZ maar de andere optie)

Nee ik weet dat het geen wondermiddel is. Ik doe er al heel veel aan om de depressies te voorkomen, als ik dat zo mag zeggen. Heel veel tools gekregen afgelopen jaren.

Eén van de dingen waar ik nog tegenaan loop ik dat ik moeilijk kan ontspannen, geestelijk. Mijn hoofd gaat soms maar door. Kan met leuke dingen zijn, met creatieve dingen, t is echt niet altijd negatief. Maar dat wil ik leren rustig te krijgen.
Ik zal ook eens informeren waar de cursus van de GGZ gegeven wordt.

Aan het ziekenhuis (waar een deel van de GGZ huist) heb ik nare herinneringen, ik vind het er stinken en ik kom er liever zo min mogelijk.

Maar als het op de andere locatie is, heb ik daar geen last van.

Goed trouwens wat jullie zeggen over de 'normale' mensen. Dat is fijn om te weten. Ik word gewoon zelf ook somber als ik tussen allemaal sombere/ depressieve mensen zit.
Overigens is de docent bij de 'zelfstandige' cursus een psychologe (ouderenpsychologe in t dagelijks leven)
Nu zijn de mindfulnesstrainingen ooit eens opgezet voor mensen met terugkerende depressies. Juist omdat het daarbij zo'n goed en positief resultaat kan hebben.

Helaas valt dus niet te voorkomen dat je tijdens zo'n training mensen tegen komt die mogelijk wat somber zijn denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven