Burnout! Het vervolg

09-02-2011 17:27 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Burnout? Het begin.

Hier kunnen we verder. Verder met onze verhalen, verder met troostende woorden, verder met goede adviezen, verder met 'klagen', verder dingen van ons afschrijven. Kortom verder met het schrijven over ons leven met een burnout en het herstel daarvan.
Ik zoek inderdaad iets voor een optreden. Wil er een zwarte tregging met zwarte laarzen eronder doen. Zoek wel iets dat mouwloos is en gewoon van het podium af spettert!

Vind 100 euro wel iets te veel voor nu. Vind die tuniek van Lief ook wel erg leuk.
Ga ook zo slapen, ben ontzettend moe.

Morgen:

Ik wil hardlopen

Ik moet naar de kapper

Ik wil naar een verjaardag
Truste wijffie!

Extra èn een voor jou!
Wat lief...

Ga je opmerkingen over cgt opschrijven. Vond het wel fijn om te lezen hoe jij hiermee omgaat.
Het gaat eigenlijk helemaal niet goed! Ik ga volgende week toch ook maar naar de huisarts.

Wat is 'normaal'? Schuldgevoelens horen wel bij overspannen zijn, maar ik voel me overall gewoon echt waardeloos. 'Ik kan ook niets', 'ik kan niks afmaken', 'ik ben stom', etc. etc. Het is ook zo druk in mijn hoofd. Ik had een paar goede dagen maar nu een paar slechte. Ik voel me echt heel ongelukkig eigenlijk. Is dat normaal als je overspannen bent?
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Ja dat is normaal. Je hebt lange tijd 150% je best gedaan om alles voor elkaar te krijgen, omdat je blijkbaar vond dat je zo hard je best meot doen. En nu blijkt dat, ondanks dat je zó hard eraan hebt gewerkt, het toch niet is gelukt. Dat geeft een gevoel van mislukking. En het heeft tijd nodig om weer te beseffen dat jíj niet mislukt bent, maar dat er iets is misgegaan waardoor hét niet is gelukt. En dan pas kun je je gedrag gaan aanpakken zodat het niet weer gebeurt dat jij dat jezelf aantrekt. Want er komen nog heel veel keren dat dingen niet lukken, maar dat is, nogmaals, niet omdat jij stom bent, dat is gewoon omdat het niet lukt. Door allerlei omstandigheden. Maar als het te lang duurt dat je je somber voelt, moet je wel even langs een dokter. Want een burnout/overspanning kan, als die niet efficient wordt aangepakt, tot een depressie leiden, dat is bij mij gebeurd.
Goed verwoord, Lief.
Hoe gaat het met je abc? Hoe is het met die rode plek Ik heb die ook vaak, heel vervelend zijn ze. Geen idee wat je ertegen kan doen.

Ik heb vandaag besloten dat ik niet mee ga vissen. Het weer heeft me wel het juiste setje in de rug gegeven hoor! Het is koud en het regent. Zojuist man en vriend uitgezwaaid en ik ga zo rustig douchen en aankleden en dan een beetje rommelen in huis.

Hopelijk kan ik dan morgen mee, maar alleen als het mooi weer is hoor!
Ik ga er dan ook van alles bijhalen. Ik ben bijv. goed met het starten van dingen maar heel slecht in het afmaken ervan. (Lange projecten, korte kan ik wel.) Ik hou de focus/ interesse/ concentratie niet. Hetzelfde met studeren. Ik vind van veel onderwerpen een beetje interessant, maar alles van één ding weten, dan verlies ik mijn interesset. En dan denk ik 'zie je wel dat je niets af kan maken. Dat komt eigenlijk omdat je helemaal niet zo slim bent.'

Het gaat beroerd in de liefde, al jaren. Iedereen vindt me altijd maar aardig en er leuk uitzien, maar verliefd worden ze niet. Blijkbaar ben ik daar niet voor gemaakt of zo, ik weet het niet.

En op het werk kon ik alles aan en waren ze zo tevreden met mij en kreeg ik zo'n goede beoordeling en dan zit ik nu thuis. Ik laat ze allemaal in de steek. En eigenlijk kan ik het dus gewoon niet...

Nou ja, ik weet ook wel dat het niet allemaal even rationeel is wat ik denk en schrijf, maar ik ben bang dat ik toe moet geven dat het gewoon echt niet goed gaat met mij op dit moment. In plaats van het idee hebben dat dit in twee weekjes wel weer over is. (Ik ben wat perfectionistisch, uiteraard wil ik de snelst herstellende mens ooit zijn )
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
En ja, ik ga wel langs de huisarts volgende week voor een doorverwijzing naar een psycholoog. Bij andere mensen vind ik het altijd heel goed dat ze naar een psycholoog gaan, maar bij mezelf vind ik dat eerlijk gezegd toch een beetje een zwaktebod. Ik hoor het allemaal ook wel alleen te kunnen vind ik... maar sja, als ik vind dat anderen het niet alleen hoeven doen, dan hoef ik dat zelf misschien ook niet...

Sorry hoor dat ik jullie hier mee lastig val, jullie kennen me niet eens en dan schrijf ik allemaal van die ongezellige en niet leuke dingen op. En ik was altijd zo'n optimist en altijd vrolijk en zo.En nu ben ik niet gezellig. Sorry.
Mooi gezzegd Lief. Die storm in je hoofd wordt ook minder, maar het kan helpen om daar wat oefeningetjes voor te doen. Ik heb er wel een paar die mij redelijk helpen, als je die wilt horen dan zeg het maar (nu even geen tijd dat uit te schrijven)

Abc, hoe ging de 2e prik? Moet die op precies dezelfde plekof mag ik ergens anders? Want als die vorige plek wat beurs is, lijkt me dat wel vervelend.

Ik heb echt een k*tnacht gehad. Had om 22u al een pam genomen omdat ik me echt niet tof voelde, en ben tegen 23.30u naar bed gegaan. En het was weer mis, zelfde riedeltje: misselijk, huilen, hartkloppingen, zweten, trillen... grrmppfff. Allemaal spanning om naar dat concert te gaan vandaag. Uiteindelijk wel redelijk geslapen en voel me nu wel ok. Wel erg moe, maar ja dat ben ik de hele week al. Het hele gedoe met mn lg heeft ook enorm veel energie gekost, evenals de ruzie met vent. Maar ik ga wel hoor... duimen jullie dat ik het vol ga houden?
Gam, dus als ik het samenvat:

- Je bent goed in snel en efficient

- Je bent goed in het overzicht behouden

- Je baas is zeer tevreden over je en onderbouwt dat met goede beoordelingen

- Je bent al een stap verder in je genezing want eerst gaf je niet toe dat het niet goed ging, en nu wel, schoorvoetend, maar je geeft het toe

- Je hebt erg veel drang om alles eruit te halen wat erin zit (liefst in twee weken), je bent dus enthousiast

Gemeen hè?
Ja maris, ik duim voor je! Heb je voor morgen een marisdag ingepland? Zal je nodig hebben, en je verdient het ook hoor!
Gemeen, maar wel heel lief van je, lief .

Maris, is het normaal om zo'n druk hoofd te hebben? Hoe krijg je dat stil? Ik probeer het wel met yoga, alleen ik ga nog niet zo regelmatig .

Sinds een half jaar of zo krijg ik het soms echt niet stil en kan ik dan dus ook niet slapen. Ik heb nu wel slaappillen thuis liggen en alleen al het gevoel dat je ze hebt, helpt heel erg vind ik. In het begin een paar geslikt en toen heb ik bedacht 'als ik na zo-en-zo lang nog wakker lig, dan mag ik gewoon zo'n pil slikken'. En dat werkt zo goed! Waar ik voorheen slechts een paar uurtjes sliep per nacht, kan ik nu vaak wel slapen. En als het niet lukt slik ik zo'n ding, dan wordt mijn hoofd vanzelf stil..
Wat rot trouwens maris dat je zelfs met pil niet goed hebt kunnen slapen .

Vandaag dus naar een concert! Lekker er even uit, niet hoeven denken aan shit. Naar welk concert ga je?
Rust en tijd, Gam. Om het stil te krijgen.

Bij sommige mensen werkt de Piekerstop. Je spreekt met jezelf een aantal vaste momenten per dag af dat je 10 minuten mag piekeren. Je MOET dan 10 minuten piekeren, niet korter, niet langer. Schrijf alles op wat je dan denkt. Dan doe je je boekje dicht, en ga je iets doen. TV kijken, lezen, CDtje uitzoeken, wandelen, whatever.

Je mag die tijd dus niet inkorten. Het idee is dus dat je er zat van krijgt, dat piekeren, en voldoende weerstand ertegen krijgt dat je het echt met kracht van je af kan zetten. Met kracht dat notitieblokje dichtslaat.
Oh jee... al die gemene gedachten over mezelf op schrijven, dat zal ben ik bang geen fraai boekje worden .
Goedemiddag!

Er is weer heeeel veel getypt zie ik. Hou het allemaal niet meer bij zo hoor!

Gam, ik herken het heel erg, die storm in je hoofd. Ook al denk je nu misschien nog van niet maar het wordt echt minder! Goed dat je toch hulp wilt inschakelen, echt dat is een grote stap in de goede richting! Lief heeft de piekerstop al uitgelegd, misschien is dat iets om voor nu te proberen?

Ik voel me eigenlijk niet zo goed. Heb alweer knallende koppijn. Heb dit meestal erger in de ochtend dan avond. En ik ben er nog misselijk bij ook. Niet echt dat mijn eetlust weggaat, maar gewoon niet lekker. Paracetamol helpt niet, en sterkere mag ik niet slikken. Pff, zijn mijn ouders een weekend weg, voel ik me zo! Ik moet vandaag in ieder geval even wat eten halen voor vanavond en morgen. En ik zou op stap kunnen gaan vanavond. En dat wil ik eigenlijk ook wel, maar niet met zo'n hoofd als nu.
quote:Gamayun schreef op 26 maart 2011 @ 12:25:

Oh jee... al die gemene gedachten over mezelf op schrijven, dat zal ben ik bang geen fraai boekje worden .

Nou en? Van wie moet het een mooi boekje worden dan?

Overigens komt dat wel, dattie mooi wordt, maar eerst moeten al die lelijke gedachten er maar eens in. Dan krijg je overzicht in je denkpatroon.
Choc, die hoofdpijn is een signaal van je lijf dat er iets niet goed gaat. Dus geef je lijf de rust en de tijd om te herstellen...

Natuurlijk mag je best een pijnstiller slikken, maar onthoud dat pijn een waarschuwing is, altijd!
Lief, het valt me de laatste dagen heel erg op dat je de dingen goed kan samenvatten en erg tussen de regels door leest.

Je relativeert de dingen voor een ander en ik persoonlijk vind dat erg fijn om te lezen. Daardoor wordt het een stuk makkelijker om er mee om te gaan. Je bent gewoon erg sterk in het omschrijven.

Super mooi!

Maris, wat balen dat je niet zo goed geslapen hebt. Vanavond ga je gewoon genieten van een hartstikke gaaf optreden.

Gamayun, goed van je dat je de stap gaat nemen om naar de huisarts te gaan. Net zoals Lief ben ik ook te lang door gegaan en uiteindelijk depressief geraakt. Het valt ook niet mee om toe te moeten geven, dat het je nu even niet meer lukt. Want dat voelt als falen. Wij kunnen toch alles alleen...

Iedereen hier herkent deze gedachten hoor, dus schrijf lekker alles van je af.

Chocolate, misschien helpt het je wel om nog wat te gaan slapen? Of zelf je nek/hoofd te masseren?
Dankjewel zonnetje

Ik merk zowel in mijn werk als in mijn dagelijks leven dat ik me weer beter kan focussen en dat mijn analytische vaardigheden terug beginnen te komen. Ik heb nu een opdracht op mijn werk waar ik nogal wat analytische vaardigheden voor nodig heb, en het is grappig om te zien dat die opbouw gelijk gaat met het analyseren van jullie maar ook van mezelf.
Mag ik niet bij jou wat lessen komen volgen?
Het vreemde is dat ik deze week juist rustiger aan heb gedaan dan andere weken. Eigenlijk doordat ik hoofdpijn had/heb, maar het wordt er niet beter op zeg maar. Paracetamol heb ik eigenlijk niet genomen, heb deze hoofdpijn eerder ook al gehad en toen hielp het ook niet. Ik heb wat oefeningen gekregen van de fysiotherapeut, en ik masseer ook elke dag even wat. De druk gaat er ook het meest vanaf als ik lichamelijk bezig ben. Dus als mijn spieren in beweging komen.

Heb tot nu toe vandaag alleen nog maar choco-tijd gehad. Maskertje, scrub, nagels gelakt, haar in de krul. Gewoon lekker quality-time met mezelf. Ze zullen me straks wel raar aankijken als ik helemaal opgetut boodschappen ga doen

Zon, ik ben het helemaal met je eens wat je over Lief zegt. Ze doet haar naam echt eer aan!

Slikken jullie trouwens iets van antidepressiva?
Pfff... Ik ben blij dat ik ben thuis gebleven. Heb een berg was weggevouwen en widle net gaan strijken toen ineens de hoofdpijn weer kwam. Dus maar even Lieftijd inbouwen.

Volgens mij kun je je analytisch vermogen prima uitdagen en trainen door van die Logikwiz-achtige puzzels te doen. Sudoku (en dan wat variaties die hoofdrekenen vereisen). Je hebt ook van die Braintrainerboekjes van Denksport. Maar blijf het dan doen, en geef niet te snel op. Probeer ook niet te snel te denken, of maar iets te doen in de hoop dat het goed afloopt, maar neem bewuste keuzes. Echt, mijn werk bestaat daaruit (nou ja, niet de Logikwiz hoor , maar wel heel veel logisch denken dus, en moeilijke sommen maken) en ik heb het idee dat het helpt.

Als je de vijfsterren Logikwizzen fluitend maakt, zal ik een paar sommetjes hier neerzetten voor jullie

Overigens hoop ik dan weer niet dat die sommen en mijn hoofdpijn verband met elkaar hebben... Zal er wat statiek op loslaten

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven