Geld & Recht alle pijlers

Advies gevraagd over mijn uitvaartverzekering

27-03-2011 15:22 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in dubio over mijn uitvaartverzekering bij ASR verzekeringen.

Mijn man en ik zijn op dit moment verzekerd voor een bedrag van ongeveer ¤ 5500,- per persoon.

Het is een uitvaartgeldverzekering + winstdeling.

De verzekering word om de 5 jaar automatisch verhoogd met 25%, zonder gezondheidsvragen etc.

We moeten tot 2021 premie betalen, dus nog tien jaar.

We betalen nu een premie van ¤ 72,00 per kwartaal voor beiden.

Maar vanaf 1 april wordt de verzekering weer verhoogd met 25% en gaan we ¤ 118,- per kwartaal betalen, dat vind ik erg veel geld, en daarom twijfel ik nu heel erg over om de verhoging te gaan betalen.

Ik wil eigenlijk liever de premie houden zoals het nu is, maar ben dan weer bang dat we straks onderverzekerd zijn in de toekomst.

Wat raden jullie mij aan?

Alle tips zijn welkom
Kan je afkopen? Zo ja, wat is dan nu je inlegbedrag?

Premievrij maken is een optie en dan een goedkopere verzekeraar zoeken. Hoeveel kan je nu ophoesten, stel er zou iets gebeuren?
Het is sowieso eerst een goed om na te denken of je wel een uitvaartverzekering nodig hebt. Als je ergens een ouwe sok (of een spaarrekening) hebt met geld dan kun je daar ook prima de uitvaart van betalen.

Het ligt er natuurlijk helemaal aan wat je wil, maar met 10.000 euro kun je een uitgebreide uitvaart betalen met alles erop en eraan. Dus zelf sparen kan ook, levert alleen een probleem op als je het geld nu nog niet apart hebt staan én op korte termijn overlijdt.
Op dit moment kost een eenvoudige begrafenis +/- 7000 euro. En dat wordt ieder jaar duurder. 20 Jaar geleden kostte een uitvaart bijv. maar een paar duizend gulden. Mensen die vroeger dachten dat ze het wel bij elkaar zouden sparen komen daarom nog wel eens bedrogen uit qua kosten (zoals mijn opa en oma, en dit was NIET fijn voor de nabestaanden). Een crematie is overigens iets goedkoper. Het hangt er dus ook van af wat jullie wensen precies zijn. Als je nu zou komen te overlijden en je wil begraven worden zou je dus waarschijnlijk een beetje onderverzekerd zijn. (Een grafsteen alleen begint al vanaf 1000 euro bijvoorbeeld..)

Als ik jou was zou ik die premie toch omhoog laten gaan, om zeker te weten dat je ook straks nog voldoende verzekerd bent. Maar dat ben ik, want misschien heb jij nog wel een spaarpotje waar je mee aan kan vullen indien nodig. Ik neem aan dat de waarde van je verzekering wel indexeert trouwens?

Ze hebben bij ASR vast wel adviseurs die vrijblijvend langs willen komen voor advies, misschien is dat een idee?
anoniem_119535 wijzigde dit bericht op 27-03-2011 16:25
Reden: toevoeging
% gewijzigd
Alvast erg bedankt voor jullie antwoorden.

Ik ga jullie antwoorden rustig bekijken.

We hebben trouwens wel spaargeld, dus als er iets onverwacht zal gebeuren( afkloppen van niet) dan hebben we wel geld om evt bij te passen.

Weet iemand van jullie mss ook hoe het zit met die winstdeling?

Ik neem aan dat er toch ieder jaar zolang ik premie betaal wat geld bijkomt,of niet?....

Ik heb die vraag afgelopen donderdag ook gemaild naar ASR maar heb daar nog geen antwoord op gekregen.
Hoe het precies met die winstdeling zit weet ik niet. Heb ff gegoogled op: winstdeling asr uitvaart De eerste hit is misschien wel handig, maar mijn pc protesteert hevig bij pdf's, dus ik krijg m niet goed geopend.

Mij lijkt het opzich logisch dat je winstdeling krijgt zolang je verzekering daar loopt (dus ook als je eenmaal premievrij bent), maar of dit ook daadwerkelijk zo is weet ik dus niet..
Zoovie, mij lijkt het ook dat ik nog steeds meedeel met de winst, maar jah dat weet ik niet zeker.

Het zou mooi zijn als het wel zo is, want dan komt er toch elk jaar weer iets bij het verzekerde bedrag.

Zonder dat mijn premie omhoog gaat.

Ik heb niet zoveel verstand van verzekeringen jammer genoeg.

Zijn jullie ook voor jullie uitvaart verzekerd?

En wat voor een soort verzekering?...

Zomaar een vraagje uit nieuwsgierigheid, en mss steek ik er nog wat van op
Waarom bel je ze zelf niet gewoon op?

Ik heb geen uitvaartverzekering. Maar ik verkoop ze wel
mijn man had een redelijke uitvaartverzekering. ik heb hem laten begraven in zijn geboorteplaats, moet je zelf betalen.

ik wilde niet zo,n praalachtig graf, dus heb ergens een prachtige zwerfkei gekocht.

ik wou een besloten begrafenis, maar had toch zo,n 50 man, heb ik gewoon thuis gedaan. t was mooi weer, koffie, broodjes en fris.

ik vind zo,n zaal altijd vreselijk en al die mensen daar te zitten op een rij.

dus ben gestopt met mijn eigen verzekering, er staat ergens nog een bedrag, en de kids krijgen bij mijn overlijden geld, ik wil het ook simpel en besloten.

dan kom je met 8000 euro al een heel eind.
wij slapen nooit.
rouwkaarten zijn een postenkost. elk ander lettertje of kleurtje dan standaard begint bij 10 cent per kaart.
wij slapen nooit.
Aruuba,

Ik heb van de week naar ASR gebeld, toen kreeg ik een dame aan de lijn die ratelde aan één stuk door ik kon er amper een speld tussen krijgen, ik heb er een paar bruikbare dingen uit kunnen pikken, maar zat toch nog met vragen na dat gesprek.

Die vragen besloot ik deze keer maar te stellen in een mailtje, dat was afgelopen donderdag, ik heb nog geen antwoord gekregen.

Aruuba, waarom heb jij geen uitvaartverzekering?..

Dat is zeker omdat je die verzekeringen zelf verkoopt, jij weet wat een oplichterij het allemaal is hahaha!.. vertel?

Valentinamaria, ik ben het met je eens dat je een uitvaart zo duur kan maken als je zelf wilt.

Je kunt zeker veel dingen zelf regelen, zonder inbreng van een uitvaartondernemer, want die wilen er ook alleen maar flink aan verdienen net zoals elk ander bedrijf.
Is hier niemand op het forum aanwezig die toevallig bij een verzekeringsmaatschappij werkt?..en wat tips kan geven.

Dat zou natuurlijk fantastisch zijn.
Het antwoordt op mijn vragenmailtje naar ASR is binnen.

Ik rolde bijna van mijn stoel van verbazing toen ik het las.

Ik verwachte gewoon een paar antwoorden op vragen als:

Wat is op dit moment precies het verzekerde bedrag + winstdeling per persoon?

En vraag twee;

Als ik de premieverhoging niet ga betalen, deel ik de komende jaren dan toch nog steeds mee in de winst? m.a.w komt er de komende jaren toch nog steeds geld bij het verzekerde bedrag, ondanks dat ik de premieverhoging niet betaal?

Kort maar krachtig staat er als antwoordt in het mailtje van ASR.

Wij nemen uw verzoek in behandeling. U ontvangt over ongeveer drie weken een schriftelijke reactie.

Nou zeg!...wat heb ik daar aan?

Ik had de antwoorden voor 1 april nodig om tot een besluit te komen of ik de premieverhoging van 25% wel of niet ga betalen. Ik had er ook nog duidelijk bij gezet:

Vragen i.v.m premieverhoging.

Ze kunnen toch zien in de computer dat die verhoging per 1 april ingaat?...

Bah..ik ben weer gewoon terug bij af en weet nog steeds niet wat ik nu het beste kan doen, en de tijd gaat dringen.
uitvaartverzekering.nl --> kun je vergelijken

25% verhoging is wel heel veel zeg.
Bedankt Marahbloem,

Ik ga daar zeker even kijken.
Ik vind dat je veel betaald. Als je het bedrag op een spaarrekening zet, heb je straks veel meer gespaard dan het verzekerde bedrag.
ietjefietje, als ik de premieverhoging wel ga betalen dan gaat natuurlijk het verzekerde bedrag ook een stuk omhoog, dat wordt dan denk ik, zo rond de 7000,- per persoon incl winstdeling.
Ik heb geen uitvaartverzekering, omdat ik dat bedrag aan te sparen vind, en voor ons niet onoverkomelijk is. Het verliezen van mijn grote liefde is dan weer niet onoverkomelijk.

Bovendien, wat iemand hierboven ook al zei: als je dat geld gewoon op een goed renderende (okay, da's lastig momenteel) spaarrekening zet, is de eindwaarde hoger, en kun je er tussendoor ook bij, als je erg omhoog zou zitten.

Compleet overbodig dus, in mijn geval.
Katherina, bedankt voor je reactie.

Een uitvaartverzekering is natuurlijk ook zoiets als spaargeld.

Alleen kun je er inderdaad niet aankomen, maar dat is juist ook wel weer goed, want het is uiteindelijk alleen bedoelt voor onze uitvaart en voor niets anders.

Het is gelukkig ook zo geregeld, dat als één van ons komt te overlijden voordat de premie is afbetaald, keren ze het verzekerde bedrag gewoon uit, zonder verder nog premie te hoeven betalen

Die garantie heb je natuurlijk weer niet met sparen.

Dan moet je de uitvaartkosten gewoon ophoesten terwijl je het nog lang niet bij elkaar gespaard hebt.
Ik zou het wrs. niet verhogen, maar dit bedrag gewoon beschouwen als een deel van de vergoeding bij je uitvaart. En nu gewoon datzelfde bedrag zelf gaan sparen op een geblokkeerde spaarrekening.
quote:Katherina schreef op 29 maart 2011 @ 14:12:

Ik heb geen uitvaartverzekering, omdat ik dat bedrag aan te sparen vind, en voor ons niet onoverkomelijk is. Het verliezen van mijn grote liefde is dan weer niet onoverkomelijk.

Bovendien, wat iemand hierboven ook al zei: als je dat geld gewoon op een goed renderende (okay, da's lastig momenteel) spaarrekening zet, is de eindwaarde hoger, en kun je er tussendoor ook bij, als je erg omhoog zou zitten.

Compleet overbodig dus, in mijn geval.

Volgens mij heb je helemaal gelijk.

Het zijn allemaal vuile ratten

Denkt nu hier iemand dat de verzekeringsmaatschappijen filantropen zijn? laat me niet lachten.

Voorbeeldje.

Ik ben van 1963, toen ik net geboren was heeft mijn vader( ik zal het nooit vergeten) een uitvaartverzekering afgesloten voor ... jawel 1500 gulden.

Mijn vader hebben ze wijs gemaakt dat ik daarvoor begraven kon worden, met bloemen, broodjes, koffie eiken kist en 6 volgauto's..

Een paar jaar gelden werd deze polis premievrij ik betaalde 40 jaar 1,92 gulden per maand hahahah.

Laten we elkaar niet voor de gek houden, maar wat is nu anno 2011 ¤680 euro.

Daar koop je mooie bloemen voor en het wassen voor het kisten

Volgens mij kun je beter zelf sparen
Voor ¤680,- heb je tegenwoordig inderdaad bijna niets meer.

Oh jah, je kunt je tegenwoordig ook laten cremeren in een kartonnen kist heb ik gehoord, mss is dat een optie?...(grapje)

Ik krijg hier bijna het idee dat ik de enige ben die een uitvaartverzekering heeft.

Waar zijn de mensen die ook verzekerd zijn?..

Ik snap er niets van.
cremeren is idd nog goedkoper, hoef je geen onderhoud voor graf te betalen wanneer je de urn thuis houdt of uitstrooit.

maar een plekje waar je af en toe heen kan gaan is ook wel fijn.
wij slapen nooit.
en mocht je helemaal blut zijn betaald de gemeente de begrafenis.
wij slapen nooit.
Jah dat is waar, maar dan kom je in een gemeenschappelijk graf, samen met anderen.

Mss kun je helemaal niet met die anderen overweg die daar ook in liggen, dan heb je toch een probleem hoor!...hihihi

Maar nu weer even serieus Valentinamaria, ben jij nu wel of ook niet verzekerd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven