Gezondheid alle pijlers

Verslaafd?

24-03-2011 09:04 203 berichten
Alle reacties Link kopieren
Verwijderd ivm herkenbaarheid
Een sexverslaving waarin de partner object wordt komt helaas ook voor

Ik heb wat gelezen over de minnesota methode bij Jellinek en het valt me op dat de allerbelangrijkste stappen búiten de kliniek worden genomen. Ik vraag me af in hoeverre er drugsverslaafden té narcistisch zijn om in een groep te kunnen functioneren. Ik zou mijn ex nog niet in zo'n groep zien functioneren, terwijl hij wel erkent dat de zooi hem belemmert. Vooral het feit dat de groepen niet onder begeleiding staan lijkt me ietwat verontrustend, wat als er iemand in de groep zit die het groepsproces negatief beïnvloedt? Zou het kunnen dat de methode voor sommige verslaafden beter werkt dan voor anderen?
Mamzelle, je hebt volgens mij bij de 'zelfhulpgroepen' gekeken.

Die hebben niets met de Minnesota of andere rehabcentres te maken. Waarom ze op de site staan wordt je zo wel duidelijk.

De zelfhulpgroepen zijn zelfstandige 12 stappen groepen die over de hele wereld in alle grote en kleinere steden te vinden zijn. Mensen bezoeken zo'n meeting, naast hun baan en/of gezinsleven vrijwillig. Zo'n meeting duurt niet meer dan een uur. De AA, NA (Narcotics Anonymus), CA (Cocaïne Anonymus) GA (Gamblers Anonymus), OA (Overeaters Anonymus) etc. etc. vallen daaronder. Dit zijn GEEN behandelgroepen en staan dus los van welk rehabcentre dan ook. Wel wordt door 12 stappen klinieken aanbevolen om ná klinische- danwel dagbehandeling deze groepen te blijven bezoeken (op internet staan alle adressen en tijden. Er zijn er meerderen per dag op allerlei verschillende locaties. Ze zijn er ook in het Engels, Spaans etc. en iedereen is altijd welkom. Het kost niks. De enige voorwaarde is de wens tot stoppen met gebruik.).

Door de werkwijze van zo'n groep past iederéén ertussen. Dus ook je narcistische ex. Het zijn allemáál addicts dus reken maar dat daarover is nagedacht.

In de Minnesota heb je verschillende soorten behandelingen. De cliënten staan streng onder begeleiding.

Hier kun je zien wat zo'n dagprogramma inhoudt. Ook staat er op die link wat info over de 12 stappen en de relatie met de (onafhankelijke) zelfhulpgroepen.

Heb je trouwens wel eens naar 'Celebrity Rehab' gekeken?

Dan zie je hoe al die ego's/ 'moeilijke mensen', die eigengereide addicts (ze hebben allemaal wel iets 'psychisch') met elkaar samenleven voor een periode. Dat is juist de kracht van de behandeling, dat groepsproces, het isolement doorbreken en 'samen'. Leren dat je niet het eenzame middelpunt van het universum bent (wat iedere verslaafde denkt) en het alleen moet oplossen, maar dat er méér mensen zijn met precies dezelfde verslaving en problemen.

En JUIST in de groepsdynamiek komen die 'karakterfouten' naar boven en wordt er flink gebotst. De behandeling bestaat bij de gratie van deze dynamiek en botsingen. Dus iemand die 'het groepsproces negatief beïnvloedt' is juist op zijn plek. Dan komt aan het licht waar het aan schort.

Voor een counselor is er niks mooiers als die dingen gebeuren. Hij kan licht werpen op jarenlang ingesleten gedrag en ogen openen, zodat mensen eindelijk kunnen veranderen cq kunnen leren om dingen anders -en niet meer alleen- op te lossen. En een beter zicht op zichzelf en hun destructieve gedrag krijgen. En kunnen leren omgaan met hun problemen, ook in relatie tot en in verbondenheid met anderen, zodat er niet steeds weer in eenzaamheid op gedronken/gesnoven/geblowd hoeft te worden.

.
Ook interessant:

Een interview in 'Goedemorgen Nederland' met Bani da Lima, hoofd counselors van de Minnesota:

http://www.youtube.com/watch?v=Xhv0xiM4ioA

.
Ik heb de site nogal intensief doorgepluist en ben de links, plus de 12 stappen, tegengekomen. Ik vind het opvallend dat stap 6 tot en met stap 12 buiten de directe begeleiding van de kliniek plaatsvinden, al heb ik wellicht de sponsor (wie is dat, een professional, een familielid, een groepslid?) over het hoofd gezien.

Ik stel me zo voor dat iemand (die weerbarstige ex van me) in staat is om hulp te vragen voor 8 weken met eventuele uitloop, van professionals. Erkennen dat hij één kan zijn met mensen die hij nu uitkotst als veel verslaafder als hij etc. lijkt me een enorme stap. Persoonlijk zou ik blij zijn als hij die stap zou willen zetten hoor, hij is tenslotte nog altijd de vader van mijn kinderen.

Celebrity rehab nooit gezien, mss is dat wel een idee om dat eens te doen. Is dat nog gaande op tv. Het onderwerp blijft mijn interesse hebben, ten eerste omdat mijn kinderen nog niet volwassen en 'veilig' zijn, ten tweede omdat ik toch een flinke tijd van mijn leven er middenin heb gezeten (ik was me niet bewust van de harddrugs, maar wel van de duizenden uitvluchten en goede voornemens).
Stap 1 t/m 3 zijn de belangrijkste. Die 3 minimaal afgerond hebben is ook een voorwaarde om te kliniek te mogen verlaten.

Omdat het niet de bedoeling is eeuwig in de hulpverlening te blijven hangen, maar zelfredzaam te worden, worden tools aangereikt om zélf in herstel te blijven. Zoals de zelfhulpgroepen en de sponsor.

Een sponsor is een medeverslaafde in herstel die minimaal 1 jaar clean is en zelf stappenwerk doet. Deze sponsor is iemand die helpt om in herstel te blijven, waar op vaste tijden mee gebeld en/of afgesproken wordt, die helpt met het stappenwerk, die gebeld wordt bij problemen (bv. 'craving') etc. etc. Een sponsor heeft zélf ook weer een sponsor en die ook weer, etc. Verbondenheid met anderen om in herstel te blijven is waar het om gaat.

De zelfhulpgroepen zijn een 'fellowship'.

Een sponsor wordt meestal binnen de fellowship gevonden.

En voor wat betreft de 'argumenten' van je ex. Dat is niks nieuws hoor. Alle addicts gebruiken hetzelfde jargon: anderen zijn verslaafder, ik ben geen junk/niet verslaafd, ik ben een gecontroleerd gebruiker (no such thing), ik hoor niet tussen die junks, addicst zijn losers, daar hoor ik niet bij, ik kan stoppen als ik wil, ik heb een goede reden om te gebruiken, ik ben nu eenmaal anders, ik heb het soms gewoon 'nodig', ik stop als ik daar zin in heb, bemoei je niet met mij, ik weet precies wat ik doe, ik heb nog een leven slaap niet onder een brug dus er is niks mis met mij, etc. etc. etc.

Eenmaal in de kliniek wordt die ballon zo lekgeprikt. Blijkt iedereen precies zo te denken. Het is een ziekte met voor alle addicts dezelfde bijbehorende bekende vaste denk- en gedragspatronen.

Celebrity Rehab is net weer afgelopen, maar er komt vast weer een nieuwe episode.

Op YouTube is nog wel van alles te vinden. Hier een interview with Dr. Drew van Celebrity Rehab:

http://www.youtube.com/watch?v=ACMCLZkrLOo

.
Bedankt voor de toelichting over het sponsorschap. Dat zit inderdaad wel knap in elkaar zo.

En ja, alle zinnen die je hier opschrijft heb ik wel eens voorbij horen komen.

Rest me alleen nog mijn ex toe te wensen dat hij snel inziet dat hij hierin dus helemaal niet zo uniek is.
Je ex heeft best een belangrijke reden om clean te worden, jullie kinderen. Maar hij moet 't zelf willen. Of hij moet nóg dieper zinken voordat ie het wil.

Dat is het lastige, want het is zijn verslaving die hem verslaafd wil houden, zie de 'argumenten'. Dat is de ziekte die spreekt.

Dat hij niet uniek is maar juist 'typisch verslaafd' (of beter: dat zijn gevoel van 'uniek-zijn' een typisch kenmerk van verslaving is) ziet hij pas in als hij naar een fellowship of beter, eerst in rehab gaat.

Dan gaat het licht aan.

Je ziet Dr. Drew in het filmpje spreken over 'amazing transformations', en dat gebeurt ook echt. Alsof er een demon is uitgedreven en iemand eindelijk zijn eigen geest weer terugkrijgt.

.
Maar goed, krijg hem maar eens zover. In de US doen ze vaak een 'intervention', o.a. door familie en kinderen bijv. Dat wordt bij mijn weten in Nederland niet gedaan, maar zou helemaal zo gek nog niet zijn. Is heel liefdevol eigenlijk.
Twinkle, ik ken 1 persoon bij wie dit in Nederland is gedaan. Familie en counselor erbij, etc. Misschien gebeurd het wel vaker...

Hij is toen opgenomen in een 12stappenkliniek. Het is zeker eigenlijk heel liefdevol (al zal de persoon in kwestie het in 1e instantie misschien niet zo ervaren ).
Ik intervenieer (of intervenieerde) me suf. Niet op het gebied van verslavingen hoor. Tot nu toe met negatief resultaat. Als iets niet uit hem komt (en hem niet aan staat) doet hij het niet. Zelfs zijn kinderen zijn niet belangrijker dan zijn autonomie
Behalve middelenverslaafd is hij dus ook 'verslaafd' aan zijn trots. Ook dat is symptomatisch, maar desalniettemin: dodelijke combi.
En meteen ook stap 2 van het stappenplan.
Maar inderdaad, iemand die niet wil, die wil niet.

Of blijft for ever in die ontkenning. Er lopen dan ook meer verslaafden rond die níet in behandeling zijn (geweest) dan wel. Het percentage dat zich laat behandelen in een kliniek is het topje van de ijsberg.

.
Je bent verslaafd als je het zelf ook als een probleem ziet en ook dan kun je er pas wat aan doen! Ik heb ook een wietverslaving gehad, maar door middel van zo'n internetbehandeling sterker geworden en er uiteindelijk helemaal mee kunnen stoppen!
Lentezonnetje, fijn voor je! En heel knap!!

Twinkle, waaaaaar ben je ?? Misschien kan je even komen??

Lentezonnetje, er is wel een verschil tussen mensen die tijdelijk verslaafd zijn of mensen die de ziekte van verslaving hebben. Deze laatste categorie zal altijd verslaafd blijven (zoals je kunt lezen in de uitleggen van Twinkle in dit topic). Ik denk niet dat een internetbehandeling bij deze laatste groep mensen zal helpen (misschien voor korte termijn wel, maar niet voor altijd).

Twinkle kan dit ongetwijfeld beter toelichten.

Desalniettemin heb ik heel veel respect voor mensen zoals jij die hun verslaving te lijf gaan!
Bedankt Teddy!

Ja zo'n proces gaat echt met vallen en opstaan...en ik geloof inderdaad erin dat iedereen die geholpen wil worden ook uit deze situatie kan komen alleen sommigen hebben het zo moeilijk en willen misschien heeel diep van binnen niet eens echt stoppen omdat het een houvast is! Net zoals twinkle dan ook zegt iemand die niet wil, die wil niet!
quote:teddy41 schreef op 07 april 2011 @ 15:39:

Twinkle, waaaaaar ben je ?? Misschien kan je even komen??Present!
quote:lentezonnetje1 schreef op 07 april 2011 @ 15:31:

Je bent verslaafd als je het zelf ook als een probleem ziet en ook dan kun je er pas wat aan doen! Ik heb ook een wietverslaving gehad, maar door middel van zo'n internetbehandeling sterker geworden en er uiteindelijk helemaal mee kunnen stoppen!Respect hoor!
(UP voor Primabella )
Dank je Twinkle1001, ik heb het topic in 1 ruk uitgelezen. Ik heb er veel van geleerd. "Grappig" hoe herkenbaar sommige stukken ook zijn. Ik ga nu meer lezen over de 12-stappen methode. Ik weet dat ze dat niet gaat willen 'want dat heeft ze niet nodig' en 'dat is voor mensen die 'echt' verslaafd zijn'. Feit is wel dat ze haar baan nu kwijt is en dat het nu een goede timing zou zijn. Misschien moet ik eens beginnen over 'celebrity rehab'. Dat klinkt een stuk 'stoerder' en minder een afgang en statusgevoelig is ze ook.
Ja, verslaafden zijn alleen zwervers onder een brug toch?

Is ze nog in de ontkenning of heeft ze min of meer al toegegeven (aan zichzelf en/of anderen) dat ze verslaafd is? (mag je ook in 't andere topic beantwoorden hoor, wat jij wil ).

.
Verwijderd
goed zo!
Wow!!!!

Wat FANTASTISCH!!

Gefeliciteerd hoor!

Als je eens wist hoeveel mensen dit NIET kunnen..

Maar jij dus WEL!! Echt geweldig! Iets om súpertrots op te zijn.!
gefeliciteerd ov-chipkaart. Dit getuigt wel van karakter hoor. Super gedaan.
.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven