Gezondheid alle pijlers

Mag geen prikpil meer, wat nu?

28-03-2011 13:36 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Vanwege hart- en vaatziekte mag ik geen prikpil meer. Ik gebruik deze al zo'n 12 jaar, sinds mijn jongste zoon geen volledige borstvoeding meer kreeg. Het grootste voordeel van deze anticonceptie vind ik dat je niet meer ongesteld wordt. Heerlijk, al 12 jaar geen last meer van die maandelijkse ellende. Vroeger had ik nooit veel last van mijn menstruaties, maar na de geboorte van de kinderen had ik veel meer last van bloedverlies. Bijkomend probleem is dat ik intussen bloedverdunners gebruik en ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken wat dat voor gevolgen voor een menstruatie heeft. Mij niet gezien dus. Nu moest ik onlangs in het ziekenhuis worden opgenomen en ik had eigenlijk kort daarna de prikpil weer willen laten injecteren bij de assistente van de huisarts Ik heb mijn man gevraagd het mee te nemen naar het ziekenhuis, zodat een van de verpleegsters het kon doen. Deze stapte ermee naar de arts en hij zei toen doodleuk dat ik dit helemaal niet mag hebben. Nou, vooruit, voor deze ene keer nog, maar daarna zou ik op zoek moeten naar een alternatief. Het heeft te maken met de hormonen die in de pil zitten en wat dat voor gevolgen heeft voor mijn aandoening. Ik ben nu 45 en ik denk niet dat ik al in de overgang ben. Ik denk dat ik mezelf moet laten steriliseren, maar menstrueer je dan nog? Of moet je hele baarmoeder er dan uit? En hoe gaat zo'n sterilisatie dan? Ik heb net een open hartoperatie achter de rug en zit niet te wachten op nog een operatie. Lichamelijk gezien kan dat op korte termijn ook nog helemaal niet, hoe 'eenvoudig' zoiets ook moge zijn. Ik ga binnenkort wel weer even naar de huisarts, maar voorlopig kan ik ff geen arts meer zien nu, dus steek ik mijn licht hier maar eens op. Wie weet raad?
Een Mirena spiraal is ook geen optie ? Ik heb zelf een Mirena spiraal en ik ben al 5 jaar niet meer ongesteld. Ok, af en toe een druppel maar ik hoef er niet eens een inlegverbandje voor te gebruiken.
quote:Naija_mama schreef op 28 maart 2011 @ 13:41:

Een Mirena spiraal is ook geen optie ? Ik heb zelf een Mirena spiraal en ik ben al 5 jaar niet meer ongesteld. Ok, af en toe een druppel maar ik hoef er niet eens een inlegverbandje voor te gebruiken.Volgens mij zitten daar ook hormonen in, of niet? Bovendien vermijd ik zoveel mogelijk inwendige onderzoeken en dus ook plaatsen van spiraaltjes.
Koperspiraal? Maar daar hou je wel je menstruatie bij.

Volgens mij komt het juist door die hormonen dat het uitblijft.

Google eens op hormoonvrije anticonceptie, er zijn tal van alternatieven.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Anti-conceptie pleister? Is ook met hormonen en niet het meest betrouwbaar. Maar, ook niet inwendig geplaatst :o)
Een gewone pil dan, en dan zoveel mogelijk doorslikken ipv elke maand een stopweek ?
als je gesteriliseerd bent, menstrueer je nog gewoon.

Maar waarom kijk je het niet gewoon even aan hoe je menstruaties met bloebverdunners? Dan kun je altijd nog besluiten tot een koperspiraal of sterilisatie.
ik heb een implanon,dit is een staafje in de arm voor drie jaar.

ik ben nooit meer ongesteld geweest ideaal.
maar goed, eigenlijk heb je geen keuze.

Je mag geen hormonen meer vanwege je aandoening. Dan vallen de pil, de prikpil, de mirena, de implanon en de nuvaring gewoon af.

Blijft over: condooms, sterilisatie (m/v) koperspiraal of het pessarium. Met deze middelen wordt je weer gewoon ongesteld.

Als je baarmoeder en eierstokken laat verwijderen wordt je niet meer ongesteld, maar kom je volgens mij vervroegd in de overgang met alle gevolgen van dien. Dat kan je opvangen door hormonen te slikken, maar dat mag je niet.

Trek je conclusies.
Als ik goed begrijp mag TO die hormonen niet meer. Dus ook geen pil of implanon.
(langzaam getypt)
quote:Starshine schreef op 28 maart 2011 @ 14:05:

maar goed, eigenlijk heb je geen keuze.

Je mag geen hormonen meer vanwege je aandoening. Dan vallen de pil, de prikpil, de mirena, de implanon en de nuvaring gewoon af.

Blijft over: condooms, sterilisatie (m/v) koperspiraal of het pessarium. Met deze middelen wordt je weer gewoon ongesteld.

Als je baarmoeder en eierstokken laat verwijderen wordt je niet meer ongesteld, maar kom je volgens mij vervroegd in de overgang met alle gevolgen van dien. Dat kan je opvangen door hormonen te slikken, maar dat mag je niet.

Trek je conclusies.Je hoeft alleen je baarmoeder te laten verwijderen om niet meer ongesteld te worden. Eierstokken kunnen bewoon blijven zitten en dan kom je dus niet in de overgang.
oh dat wist ik niet.

Maar goed, TO ziet een sterilisatie niet zitten omdat ze al een zware ingreep gehad heeft. Een hysterectomie is vele malen zwaarder dan een sterilisatie. Je bent dan zeker 2 maanden aan het herstellen.
ik zou de arts vragen welke anti-conceptie je mag gebruiken met je aandoening, en wat je van je menstruatie kunt verwachten met de bloedverdunners.

Trouwens, een mirena spiraal is wel met hormonen, maar veel lokaler, het hoeft niet je hele bloedbaan door voor eht op plaats van bestemming is. Het zetten was bij mij niet eens gevoelig, laat staan pijnlijk, en je bent er wel voor een hele tijd vanaf. Dat is voor iedereen anders, maar goed.

Wondermiddelen bestaan niet, er is geen pilletje dat neit hormonaal is dat wel zorgt dat je niet meer ongesteld wordt. Je moet keuzes maken, en ik zou de arts vragen je daarbij te helpen.
Is sterilisatie van de man een optie?
quote:Starshine schreef op 28 maart 2011 @ 14:15:

oh dat wist ik niet.

Maar goed, TO ziet een sterilisatie niet zitten omdat ze al een zware ingreep gehad heeft. Een hysterectomie is vele malen zwaarder dan een sterilisatie. Je bent dan zeker 2 maanden aan het herstellen.

Dat klopt, maar als ze 'n gemene ongesteldheid heeft, dan is 6 weken afzien wellicht beter dan nog jaren lang maandelijks een week kapot zitten.

Met 'n beetje mazzel kan 't laparoscopisch gedaan worden en is er geen buikwond. Een keizersnee is volgens mij groffer geweld en dat risico lopen alle vrouwen die zwanger worden.
quote:Moonlight82 schreef op 28 maart 2011 @ 14:17:

Is sterilisatie van de man een optie?Ik weet niet of dat helpt tegen ongesteld worden...
ik weet dat het je stokpaardje is, maar die vergelijking raakt kant noch wal.

Met een gebroken been ben je ook weken zoet en toch weerhoudt het mensen niet om te gaan skieën. Dus.
tja, dat is toch wel een beetje anders, als bij skieen de kans 100% was dat je je been brak zouden er denk ik wel minder mensen gaan skieen.

Ik snap de redenatie van EN wel, als je met 6 weken afzien van jarenlange pijn afbent bij het ongesteld worden, dan heb je in 6 maanden zeg maar je rendement er wel uit.
De menstruatie hoort nu eenmaal bij het vrouwzijn.

Ik kan mij voorstellen dat het heerlijk is zonder, maar in jouw geval zijn er denk ik weinig alternatieven.

Misschien kan je je er beter op voorbereiden dat je er straks weer aan vast zit.

Bij mij is het na m'n zwangerschappen ook een stuk erger geworden, maar alles went..
Ja mensen, ik mag inderdaad geen hormonen. Ik ben bang dat ik half doodbloed met bloedverdunners, dus eigenlijk wil ik ook gewoon helemaal niet meer menstrueren. Ik heb al wat zitten googlen en ik vrees dat er maar één ding opzit en dat is het laten verwijderen van mijn baarmoeder. Tijdens het googlen las ik echter weer iets van iemand die een keizersnede had ondergaan en verklevingen. Dat schijnt dan weer problemen op te leveren bij deze ingreep. Nou heb ik drie keizersneden ondergaan (ik heb altijd iets bijzonders ) en reken maar dat de boel verkleefd is. Ik zat me te bedenken wat er dan precies verkleefd is, maar die hele laag, vanaf het litteken tot aan de baarmoeder, zit vastgeplakt. Dat was bij mij al zo na twee keizersneden en na mijn derde mocht ik niet meer van de dokters. Als ze dan die baarmoeder eruit willen halen, zou dat misschien een enorm bloedbad geven, zeker met de bloedverdunners die ik gebruik. Ik ben er eigenlijk net pas voor gaan zitten om eens te kijken wat de mogelijkheden zijn, maar ik vrees dat er voor mij weinig keuze is. De prikpil bevalt me tot nu toe prima en ik vind het nogal vreemd dat niemand me dit heeft verteld, want ik gebruik al zolang die prikpil en ben al zolang hartpatient. Maar goed, ik snap het aan de ene kant ook wel, want ik ben uitzonderlijk jong voor deze kwaal. Veel van mijn lotgenoten, en zeker de vrouwelijke, zijn al ruim boven de 60 en die menstrueren dan natuurlijk niet meer. Artsen hebben bijna nooit met vrouwen te maken in hun vruchtbare jaren. (met mijn kwaal dan he)
Ik zat met hetzelfde probleem. Na een acute longembolie mocht ik geen anticonceptie met hormonen meer gebruiken. Mijn enige optie was sterilisatie of geheelonthouding...Ik ben nog altijd blij dat ik voor de sterilisatie gekozen heb!
quote:allis schreef op 28 maart 2011 @ 14:23:

tja, dat is toch wel een beetje anders, als bij skieen de kans 100% was dat je je been brak zouden er denk ik wel minder mensen gaan skieen.

Ik snap de redenatie van EN wel, als je met 6 weken afzien van jarenlange pijn afbent bij het ongesteld worden, dan heb je in 6 maanden zeg maar je rendement er wel uit.

ik doelde erop dat EN alles aangrijpt om iets negatiefs over zwangerschap en bevallen te zeggen.

Dat TO last heeft van haar menstruatie heeft niks te maken met de kans die zwangere vrouwen lopen op een keizersnee (die kans is ook geen 100%).

Verder zei TO dat ze opzag tegen een operatieve ingreep omdat ze al een zware operatie gehad heeft.

Een baarmoederverwijdering is ook een zware operatie, een sterilisatie stelt niks voor daarmee vergeleken
ik zou dan zeker je arts het dilemma voorleggen, misschien is de mirena juist wel een goed alternatief omdat de hormonen zo lokaal mogelijk worden verspreid, ipv in je hele lijf zoals met de pil of de prikpil.
Het zal toch wel vaker voorkomen dat iemand met bloedverdunners 'n operatie moet ondergaan. En in jouw geval zou het nog helemaal gepland kunnen worden en wellicht de medicatie aangepast worden vlak voor de operatie. Als je wordt binnengebracht na 'n ongeluk kan 't ook zijn dat er gesneden moet worden terwijl je net je bloedverdunner hebt genomen.

Ze zullen daar heus wel wat mee kunnen lijkt me.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven