Kleine moestuin

09-02-2010 20:53 3448 berichten
Ik ben de hele winter al enthousiast boeken aan het lezen over de kleine moestuin. Zijn er hier mensen die ook een kleine tuin hebben, en hier allerlei creatieve oplossingen voor hebben?

Zo vraag ik me af of het handig is om in een hoekje toch een regenton te plaatsen?

Kortom, ik hoop hier ervaringen te wisselen...
quote:Flashy schreef op 28 maart 2011 @ 12:32:

Wat voor zaaibakjes kun je het beste gebruiken? Voor individuele planten gebruik ik allereerst mini terracotta potjes, maar ook plastic bekertjes, lege (smeerkaas)kuipjes zou je kunnen gebruiken. Als de plantjes wat groter zijn, verpot ik ze in een grotere pot (afhankelijk van de grootte en de soort groente). Voor plantjes waarvan je meerdere in een keer voorzaait (zoals bijv. Suikermais, sperzieboon) gebruik ik zaaitrays, zoals deze .
Flashy ik heb vorig jaar de courgette Black Beauty in pot gehad. Deed het prima, en ik had geen stok nodig om hem op te binden.

Ook erwtjes in pot (wel met stokken om te klimmen natuurlijk) ging goed.

In kleine hangpotten kun je bijvoorbeeld tiny tim tomaten (die worden 30 bij 30) doen.

Wat zijn jullie vroeg met de courgettes, die kunnen pas half mei naar buiten! En die kiemen erg snel.

Paprika's moeten echt voor 1 april gezaaid zijn, anders ben je echt te laat!
quote:Flashy schreef op 28 maart 2011 @ 13:07:

Thx voor de tip, wij hebben zowel boven als beneden een stukje glas als plafond met zon er door. Ik heb nog een zakje wortels, wil toch kijken of ik de omheining van het moestuin gedeelte hoger kan maken zodat ik ook dingen in de grond kan doen. Wij hebben echt een grote tuin maar geen groene vingers lol. Ik heb ook nog meloenzaad.... geen idee wat ik daar mee moet. Zijn deze potten ook geschikt? ze zijn van kunstof en 35 of 40 cm.[afbeelding]Ik denk niet dat je meloenen in zo'n plastic pot kunt kweken, opkweken wel, maar daarna zul je ze moeten uitplanten. Hier een link, die gaat over het opkweken van meloenen.

Heb nog een leuke informatieve site gevonden.
Alle reacties Link kopieren
Ik twijfel waar ik de zaden bestel, heb via marktplaats 2 lijstjes gevonden die vragen ongeveer 40 tot 50 cent per soort, en die tuinkabouter hier genoemd.

Ik denk dat ik in elk geval voor courgette ga. Zal vanavond nog even overleggen of we de omheining groter kunnen maken zodat ik ook in de grond kan zaaien.
Oh, dat is slim, gewoon zand door je potgrond mengen... scheelt inderdaad wel aan vochtigheid denk ik.

@Verli, wat heb je een hoop aparte dingen! Dat vind ik nog wel het leukste aan zelf je eten 'verbouwen;' dat je dingen kan zaaien die je normaal niet zo vaak ziet, of waar je voor naar de toko moet.

@Flashy, de zaden die ik bij de Tuinkabouter heb besteld zijn allemaal opgekomen, en ze zijn idd maar 0,25 ct. Kun je je geen bult aan vallen, toch?

Ik heb gisteren courgette, piel de sapo- en ananasmeloen, ananaskers, kiwi en citroenkomkommertjes gezaaid. Ben benieuwd!!
quote:[message=8753854,noline]suikervrij schreef op 28 maart

Wat zijn jullie vroeg met de courgettes, die kunnen pas half mei naar buiten! En die kiemen erg snel.

hmm ik merk het ja! haha
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
quote:quattro35 schreef op 09 februari 2010 @ 23:27:

Kleine moestuin is misschien juist slim, ook al is het noodzaak: kost minder tijd, goed te overzien, veel makkelijker om alles goed bij te houden, en in je eigen tuin is toch handiger dan een volkstuintje op een paar kilometer afstand huren.....

En idd bij courgettes e.d. kun je een mega opbrengst hebben, ook uit een kleine moestuin.

Katten vinden die altijd keurig geharkte en omgeschoffelde aarde ook onweerstaanbaar......je tuin afrasteren, ik weet geen andere oplossing.Nou, bij mijn ouders liggen de katten bij voorkeur achter het gaas tussen de mooie bloemen in het zonnetje....
Mijn citroenkomkommer gaat ook hard, die had ik ook best later kunnen zaaien volgens mij.

Pump Italiaans, dat plaatje hahaha!
nou vanavond even op mijn tuintje geweest. Heb ik vijf weken geleden heel enthousiast thuis mijn courgette gepland met de gedacht ben ik lekker op tijd....nou valt even tegen. De geplante courgette in de kas van twee weken geleden gaat vele malen harder.....

Dus toch te weinig zon thuis eigenlijk.
Hoi

Niemand hier druk met zijn moestuintje bezig? Hier gaat het ook maar zijn gangetje. Wilde vandaag weer de tuin in om een stuk af te graven maar helaas het regend!

Heb weer wat foto's online gezet dus hier komt er 1!

Dit was afgelopen zaterdag:

Nu is het allemaal al veeeeel verder. Gaat dus echt wel hard!

groetjes
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Ja hoor, afgelopen dinsdag met dat mooie weer (ik had vrij!!) lekker in mijn tuintje gewerkt. Ik heb de okra overgezet in grotere potten, sla opnieuw gezaaid (die kwam niet op) en de ienemienie aardbeienplantjes in potten gezet.

paprikazaadjes zijn nog steeds niet opgekomen maar goed, dat kan nog best 4 weken duren. Baal er nog steeds van dat mijn ene paprikaplantje geknakt is.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Hier komt de radijs en de broccoli al op die ik afgelopen zondag gezaaid had.

De cherrytomaatjes, bloemkool en worteltjes houden zich nog verstopt.....
O ja en hier ook nog geen paprika, maar dat had wel heel snel geweest...
Ik heb van de week wéér zaadjes besteld bij de Tuinkabouter. Ik heb dadelijk genoeg om 100 vierkante meter tuinen te vullen, en ik heb er maar 2... wordt een hoop uitdelen aan familie, denk ik.

En gewoon een hoop tegen de schutting aan laten groeien denk ik maar.

De Romanesco, spruitjes en kruiden komen nu ook allemaal op. Ik moet nog steeds mijn worteltjes en radijsjes en zo zaaien, moet ik ook maar niet te lang meer mee wachten.

Wat een wind he, gisteravond?
Heb nog even een lijstje gevonden met combinaties van groente die wel of niet goed naast elkaar in de tuin kunnen. Komkommer en tomaat groeien (in de volle grond) niet goed als de planten te dicht bij elkaar staan, heb ik gemerkt afgelopen jaar.

Wel een goede combi

Aardbei → stamboon, sla, spinazie

Bieten → uien, stamboon, koolrabi

Dille → wortels, sla, uien

Ui → wortels, rode biet, tomaat

Sla → kervel

Waspeen → sla, sjalotjes, dille

Stamsnijbonen→wortels

Geen goede combi

Bonen → ui en sjalot

Sla → peterselie

komkommer → Tomaat

Ziekten en plagen

Bladluis → hysop, salie, tijm, knoflook, oost Indische kers

Rupsen → laagje gras rondom koolplanten en tussen koolblad

Schildluis → zeepspiritus (1L water, 1thL groene zeep, 1 eetL spiritus)

Andere hardnekkige luizen→ zeepspiritus (1 L water, 5 gr groene zeep, 5 ml spiritus). Brandnetelgier (jonge brandnetels een week in water weken, dan wat groen zeep erbij en zeven). Het stinkt wel. Rabarberzeep (een kilo rabarberblad klein snijden en een half uur laat koken, na afkoeling wat groene zeep er bij en zeven). Knoflookzeep (een mengsel van knoflook in water koken af laten koelen en wat groene zeep erbij)

Meeldauw → uiengier

Mieren → lavendel, goudsbloem, afrikaantjes, kamfer, munt, bieslook, brandnetel.

Slakken → salie, hysop, tijm, dennenzadenextract, bier, rabarberblad, dennennaalden

Witte vlieg → oost Indische kers, afrikaantjes, goudsbloem.

Wortelvlieg → sjalotjes er tussen zaaien

Muizen → kruizenmunt, pepermunt
Hier twee hele kleine mini aardbeienplantjes (van de 10 geloof ik), die van vorig jaar (niet zelf gezaaid) geven allemaal nieuwe scheuten, dus die ga ik vanmiddag maar evenoverpoten. De tomaten doen het erg goed! (had ze bijna laten verdrogen ) en die ga ik vanmiddag ook maar even verpoten. Ananaskers komt ook goed op!

En gister in het tuincentrum een mooie witte bes gekocht, met 40% korting! (was denk ik van vorig jaar, er stonden hele zielige exemplaren tussen, maar deze is erg mooi en loopt al goed uit)

@Verli, wat een goede tips, die ga ik onthouden!

@Adios, wat ziet dat er keurig uit op de foto! Idee voor volgend jaar. En begrijp ik het nu goed dat jij een website hierover hebt? Zoja, mag ik het adres?
Hoi lalamien

ik heb een foto site, daar staat ook een kopje bij voor mijn (groente)tuin.

Verder moet ikd e hele dag werken dus helaas heb ik geen tijd om iets in de tuin te gaan doen (of wat het weer te genieten :( ).

Kasje ga ik zo maar even uit de zon halen voordat al mijn stekkies weer verdroogd zijn!

groetjes
hoi Adios,

Ik heb even pauze, dus ik dacht effe hier checken. Ik heb het adres! Wauw, wat een mooie foto's, allemaal zelf gemaakt?

Is dat een foto van je achtertuin? En poot je daar alles in, of heb je ergens een moestuin? (heb je misschien al wel verteld)

Ik ben druk het stukje moestuin aan het omspitten, ongeveer 4 bij 2 meter. Om te beginnen groot genoeg denk ik.
hi

even een pauze van mijn werk. heb de link weggehaald. de foto's zijn allemaal van mezelf behalve de onderwater foto's (weet niet of je die gezien hebt).

het is gewoon mijn achter/voortuin waar ik in werk en daarom heb ik ook niet zo heel veel hoor. minder dan jij in iedergeval. maar moet dus heel mijn tuin inrichten (terras enz) ik woon er nog niet zo lang dus als ik vrij ben en het is redelijk weer (helaas niet zo'n veel voorkomende combinatie) dan probeer ik erin te werken.

nou ik moet weer verder.

groetjes
In ieder geval werk ze. (ik heb ook pauze van het tuinwerk)

Ik wil vanavond de foto's eens goed bekijken. Is dat ook een hobby van je, fotografie?

Volgens mij heb je al veel gezien van de wereld!
he adios,jammer dat ik de link gemist heb

En Verli,bedankt voor de tips.. morgen weer aan de slag....
*link weggehaald*
Gaaaaf zeg Adios :D

In mijn kasje gaat het ook goed. De citroenkomkommer gaat het hardst, die heb ik 2 weken geleden geplant.

Twee weken geleden heb ik ook 2 zaadjes van de snackpaprika geplant, maar daar is nog niks te zien. En ook nog wat tomaten (Ida gold, Tomatilo, Balkonstar.

Vorige week ananaskers, zonnebloemen en nog wat tomaten (Thumbler Red, Tiny Tim, Millefleur) gezaaid. De tomaten en de zonnebloem komen ook al op.

Ik zit te twijfelen of ik niet ook alvast mijn courgette ga zaaien, op het zakje staat dat het pas eind april kan voor teelt in de volle grond? Waarom hebben jullie al zo vroeg gezaaid, puur voor een vroegere oogst?
Hoi

ik weet eigenlijk niet waarom ik mijn courgette al zo vroeg heb gezaaid. ik zal eens op het zakje gaan kijken. Even wachten......daar staat inderdaad vanaf half april onder glas. Hmmm was denk ik te enthousiast begonnen! maar nu lijken ze niet veel meer te doen bovengronds. Qua grote is er de laatste week niet veel veranderd.

tiny tims doen het nog het beste! Rucola en spinazie gaan ook hard. Ben benieuwd wanneer ik die kan gaan eten. en de radijsjes komen ook al de boven de grond. Vorig jaar waren die flink mislukt bij mij, had te weinig geduld dus nu laat ik ze voorlopig nog gewoon zitten!

zal binnen kort weer foto's plaatsen (heb nog steeds niet mijn kaartlezer gehaald!)

groetjes
Ik heb alles verspeend maar heb wel heel veel hoor, volgend jaar maar iets minder enthousiast. Ik kan het nog wel op mijn werk kwijt, want weggooien ga ik echt niet doen.

Heb wel 6 courgetteplanten, 20 tomatenplantjes, oeps......

Ik ben alleen mijn komkommer 'kwijt'. Ik heb ze wel gezaaid en ik heb alles verspeend, dus er zal wel ergens een verkeerd labeltje aan hangen. Ik zal het zien deze zomer......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven