Geld & Recht alle pijlers

Onvoldoende saldo en automatische incasso

30-03-2011 19:18 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Door onvoorziene omstandigheden buiten onze schuld, staan wij rood. Nu kunnen we rood staan tot een bepaalde limiet, maar 1 april wordt de hypotheek en de verzekering middels automatische incasso afgeschreven.

Dan gaan we over onze roodstandlimiet heen.

Wat gebeurt er dan?

Worden de automatische incasso's wel uitgevoerd? Staan we dan rood over onze limiet heen?

Of worden de automatische incasso's uitgevoerd wanneer we wel weer voldoende saldo hebben?

Aan het eind van diezelfde dag, 1 april, hebben we namelijk wél genoeg saldo.

Ik kan natuurlijk morgen met de bank bellen en mijn vraag voorleggen. Maar ik het wil het NU weten

Dus is er toevallig iemand die dit weet?

Oja, ik heb Rabo.
nee, wordt weer teruggestort
De hypotheek wordt hier no matter what afgeschreven. (ook Rabo) Verzekering weet ik niet.
Ik zou vooral je hypotheek verstrekker bellen, want het wordt niet afgeschreven.
Detail, wel van belang; wij hebben onze hypotheek ook lopen via de Rabo, ik weet niet hoe het is als je een rekening bij de éne bank hebt, en je hypotheek bij iemand anders.
Volgens mij word het wel afgeschreven, maar heb je een bepaalde tijd om je saldo aan te zuiveren.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
nee.. als je boven je limiet staat wordt er niets afgeschreven, ook je hypotheek niet.. Wat wel vaak zo is, is dat er een 2e incasso ronde is.. en dan gaat het alsnog eraf (mits je saldo hebt).. Bij de ING iig wel, wij hebben het 1 keer gehad dat we boven onze limiet stonden ook buiten onze schuld (vertraging in overboeken van rekening 1 naar 2).. dus stonden we rood.. en precies op dat moment moest oa de hyp. eraf.. kon dus niet.. ging 2 weken later.. We kregen een brief waarin stond dat het nie tkon worden afgeschreven en dat ze het een 2e keer zouden proberen..

We hebben er van geleerd ... voortaan iets eerder overschrijven van rekening 1 naar 2..
je hoeft niet direct in dikke paniek je hyp. verstrekker te bellen hoor, mits je zeker weet dat het bij de 2e ronde wel eraf kan.. Is het een structureel iets, dan moet je bellen.. eerder niet.. Dat heeft de ING letterlijk gezegd toen ik dus wel belde..
Bij mij worden automatische incasso's altijd door mijn roodstand limiet heen afgeschreven. Ongeacht waar de incasso van is (eigen bank of vreemde bank).

Dus niet de automatische afschrijvingen, alleen de automatische incasso´s.

Dus ik zou zeggen dat je je geen zorgen hoeft te maken. Maar blijkbaar werkt het bij andere forumers anders. Wellicht zitten zij bij een andere bank?
Ligt eraan. Als je tot 1000 euro rood kan staan en je staat 600 in het rood en de huur is 500 euro. Dan sta je dus 1100 euro in het rood. Dat wordt (in ieder geval bij de Rabobank) wel gewoon afgeschreven. Daarna krijg je een brief dat je te ver over je limiet bent gegaan en krijg je tijdje de kans om het weer aan te vullen.Als het heel ver boven de limiet komt storneert de bank het weer.
Blinde paniek en hypotheek verstrekker bellen hoeft niet altijd samen te gaan hoor. Als een betaling van een werkgever laat is, kan je ook in de knoei komen. Een simpel belletje wanneer ze het wel kunnen verwachten is vaak afdoende en geeft geen problemen bij de hypotheekverstrekker.
quote:poldervrouw schreef op 30 maart 2011 @ 19:23:

nee.. als je boven je limiet staat wordt er niets afgeschreven, ook je hypotheek niet.. Wat wel vaak zo is, is dat er een 2e incasso ronde is.. en dan gaat het alsnog eraf (mits je saldo hebt).. Bij de ING iig wel, wij hebben het 1 keer gehad dat we boven onze limiet stonden ook buiten onze schuld (vertraging in overboeken van rekening 1 naar 2).. dus stonden we rood.. en precies op dat moment moest oa de hyp. eraf.. kon dus niet.. ging 2 weken later.. We kregen een brief waarin stond dat het nie tkon worden afgeschreven en dat ze het een 2e keer zouden proberen..

We hebben er van geleerd ... voortaan iets eerder overschrijven van rekening 1 naar 2..Ik weet dus uit de praktijk zeker dat dit niet per definitie waar is.
Ik kan max 500 euro rood staan op mijn ING rekening. Als een automatische incasso ervoor zorgt dat ik 1 euro over dit bedrag heenga dan wordt de incasso geweigerd.
@ Gember:

Bij welke bank zit jij?

Dat is namelijk precies wat ik wil, maar zit bij ING en volgens hen is dat niet mogelijk.

Als blijkt dat het bij een andere bank inderdaad mogelijk is ga ik mogelijk overstappen

ontopic:

Bij mij worden dus alle incasso opdrachten geweigerd als ik over mijn limiet heen ga maar dat was wel duidelijk aan mijn reactie op gember ;)

wel is het zoals gezegd zo dat heel veel bedrijven een 2e incasso doen of je krijgt een herinnering en dan moet je het zelf overmaken maar dan is er nog niks aan de hand hoor (als het de 1e x is)
Ik heb in het verleden dit probleem ook regelmatig gehad. Bij mij werkt alles gewoon afgeschreven en dan kreeg ik idd. een brief dat ik het binnen zoveel dagen aan moest vullen.

Moet wel zeggen dat toen het 3 maal achter elkaar gebeurde al mijn incasso's stop zijn gezet ook toen het geld er wel op stond. Blij dat ik al dit gedoe niet meer heb.
quote:patries88 schreef op 30 maart 2011 @ 19:39:

@ Gember:

Bij welke bank zit jij?

Dat is namelijk precies wat ik wil, maar zit bij ING en volgens hen is dat niet mogelijk.

Als blijkt dat het bij een andere bank inderdaad mogelijk is ga ik mogelijk overstappen

Ik zit bij de rabobank.
Heb je binnen nu en twee weken wel voldoende saldo?
Grappig dat sommige stellig zeggen dat het dan niet wordt afgeschreven, alsof men de regels bij alle banken kent

Hier ook de Rabobank en kan helemaal niet rood staan, toch worden automatische incasso's uitgevoerd.
ABN amro schrijft wel af maar boekt vervolgens een paar dagen later weer terug. Meestal na 5 werkdagen als het saldo dan nog niet voldoende is.

Ing boekt niet af en geeft vervolgens ook nog eens geen bericht! Behalve bij hun eigen incasso's en dan sta je opeens tot je schrik rood. Ook daar krijg je dus geen bericht van.
Wij zitten bij ABN en hebben dit probleem soms ook (inderdaad met het kruisen van sommige betalingen) het wordt bij ons binnen 3 dagen dan weer teruggestort door het bedrijf dat probeerde af te schrijven. Maar meestal staat binnen die 3 dagen alweer genoeg geld op de rekening waardoor we nooit een brief zien.

Laatst overigens wel een probleempje gehad dat de hypotheek was teruggestort, gelijk toen we dit zagen hebben we het handmatig overgeboekt en ook niks meer van gezien. Dus zo'n vaart loopt het allemaal niet
Incasso van hypotheken van de Rabo bij de Rabo gaan gewoon door. Dit omdat er niet via Equens worden geincasseerd, maar via een andere route die binnen de Rabo blijft. Dit kun je ook zien op je afschrift, daar staat niet "ma" van machtiging maar "db" van diverse boekingen. Kun je volgens mij ook niet storneren.

Incasso's lopen gewoon door. Meestal worden die dan wel binnen x dagen (exacte aantal dagen weet ik niet) gestorneerd door de bank zelf ivm onvoldoende saldo.
Ik heb bij rabobank het ook wel gehad hoor (gewoon omdat ik werkelijk te arm was tijdelijk)

Maar ik mag 1000 euro rood staan, en stond het een keer 1900 (mijn baas besloot me niet uit te betalen 2 maanden lang, gelukkig opgelost). Dat hebben ze toen een week zo gelaten, en toen belden ze dat dit toch niet de bedoeling was, en een dag later was alles gestorneerd. Week later kreeg ik eindelijk mijn salaris en heb ik alles handmatig overgeboekt.

Ik heb iig het idee bij Rabo dat ze (als het de 1e keer is, want na een paar keer blokkeren ze de handel gewoon zodat er niet afgeschreven kan worden) het een paar dagen aankijken, en als je dan nog teveel rood staat, worden er dingen gestorneerd (behalve hun eigen afschrijvingen idd)
Heb je geen spaarrekening bij dezelfde bank waarop je kunt overboeken? Dan heb je helemaal geen probleem.
Hier ook Rabo. Kan niet rood staan. Paar maanden geleden te weinig saldo, waardoor levensverzekering (automatische incasso, andere maatschappij) niet afgeboekt werd. Tenminste in eerste instantie wel, een paar dagen later werd het gestorneerd. Heb het toen handmatig overgeboekt. Mijn ervaring is dat Rabo streng erin is.
Is er een verschil tussen automatische incasso en automatische afschrijving dan? Het gaat gewoon om de hypotheek en de verzekering die er elke maand de 1e af gaat.

En ja, ik heb binnen no time weer saldo, ik heb zelfs aan het eind van de dag of uiterlijk de 5e maar 99% zeker eind van de dag wél genoeg saldo.

Ik sta nu nog niet aan de limiet, maar ongeveer ¤250,00 rood (kan ¤1000,00 rood staan) maar met de verzekering en hypotheek samen, die er dus de 1e afgaan, ga ik wel over die limiet.

Ik heb geen buffer op de spaar momenteel.

Ik heb overigens geen hypotheek van Rabo maar van Aegon, maakt dat nog uit?

Ik zag overigens op mijn afschriften dat in volgorde ik altijd eerst de kinderbijslag (waardoor we weer genoeg saldo hebben) gestort krijgen, en dan pas de verzekering en de hypotheek er af gaan. Maar mijn ervaring met andere zaken is dat de volgorde niet altijd klopt, of kan ik daar op rekenen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven