Spaarrekening / spaarrente
donderdag 31 maart 2011 om 11:47
Als eerste allemaal een hele goedemorgen toegewenst
Ik heb een vraag omdat ik op dit gebied echt een leek ben.
Ik beschik momenteel over een flink bedrag en dit geld staat op een spaarrekening bij dezelfde bank als waar ik mijn betaalrekening heb lopen. Naar aanleiding van een bericht in de krant van vandaag waarin staat dat het zinvol is om je spaargeld op een bank te zetten waar de rente hoger is wil ik even uitzoeken wat hierin de mogelijkheden zijn.
Het is zo dat binnen nu en 4 maanden het geld gebruikt gaat worden om een schuld af te lossen. Intussen wil ik zoveel mogelijk profiteren van spaarrente,gezien het feit dat de rentes erg laag zijn momenteel.
Mijn vragen zijn:
Kan ik zo online een spaarrekening (zoals bv bij Bank of Scotland) openen en hier mijn geld op zetten?
Kan ik het er ook binnen enkele maanden zonder enige consequenties weer afhalen?
Heeft er iemand nog goede tips? (zoals de hoogste rente welke bank goed en betrouwbaar is)
Bedankt
Ik heb een vraag omdat ik op dit gebied echt een leek ben.
Ik beschik momenteel over een flink bedrag en dit geld staat op een spaarrekening bij dezelfde bank als waar ik mijn betaalrekening heb lopen. Naar aanleiding van een bericht in de krant van vandaag waarin staat dat het zinvol is om je spaargeld op een bank te zetten waar de rente hoger is wil ik even uitzoeken wat hierin de mogelijkheden zijn.
Het is zo dat binnen nu en 4 maanden het geld gebruikt gaat worden om een schuld af te lossen. Intussen wil ik zoveel mogelijk profiteren van spaarrente,gezien het feit dat de rentes erg laag zijn momenteel.
Mijn vragen zijn:
Kan ik zo online een spaarrekening (zoals bv bij Bank of Scotland) openen en hier mijn geld op zetten?
Kan ik het er ook binnen enkele maanden zonder enige consequenties weer afhalen?
Heeft er iemand nog goede tips? (zoals de hoogste rente welke bank goed en betrouwbaar is)
Bedankt
anoniem_110918 wijzigde dit bericht op 31-03-2011 11:49
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
% gewijzigd
donderdag 31 maart 2011 om 12:35
donderdag 31 maart 2011 om 12:37
donderdag 31 maart 2011 om 12:38
quote:Lariba schreef op 31 maart 2011 @ 12:31:
Maar Spectral, vind jij het dan ook al de moeite waard om voor 3-4 mnd. een deposito af te sluiten?
Als je miljoenen vermogen hebt kan dit wel natuurlijk, maar bij 20.000 of zelfs 50.000 zal dat niet veel uitmaken, toch?
Om heel eerlijk te zijn zou ik voor de .5% niet eens de moeite nemen om over te stappen... kost mij teveel moeite en gedoe (alles invullen, opsturen, regelen).
Dus als mijn bank een deposito zonder gedoe kan regelen, ja.
Maar Spectral, vind jij het dan ook al de moeite waard om voor 3-4 mnd. een deposito af te sluiten?
Als je miljoenen vermogen hebt kan dit wel natuurlijk, maar bij 20.000 of zelfs 50.000 zal dat niet veel uitmaken, toch?
Om heel eerlijk te zijn zou ik voor de .5% niet eens de moeite nemen om over te stappen... kost mij teveel moeite en gedoe (alles invullen, opsturen, regelen).
Dus als mijn bank een deposito zonder gedoe kan regelen, ja.
donderdag 31 maart 2011 om 12:39
Op een deposito van 3 maanden krijg je niet meer dan 2.5% (NIBC), dus dat is het niet echt waard. (Behalve voor de mensen die al een spaarrekening hebben bij de leaseplanbank. Deze kunnen nu niet meer worden afgesloten, maar als je die hebt krijg je 2.74% op een spaarrekening en 2.6% op een 3 maands deposito). Dus in het geval van TO heeft een dposito niet zoveel zin.
TO, het is het makkelijkst voor jou als je gewoon een internet spaarrekening opent (dit gaat lekker makkelijk en deze hebben de hoogste rentes). Ervan uitgaande dat je een bank wil waarcoor de nederlandse bank garant staat dan kom je uit bij de drie banken die 2.5% bieden zonder enige voorwaarden: WestlandUtrecht, NIBC Direct en Centraal Beheer.
Heel veel succes ermee!
TO, het is het makkelijkst voor jou als je gewoon een internet spaarrekening opent (dit gaat lekker makkelijk en deze hebben de hoogste rentes). Ervan uitgaande dat je een bank wil waarcoor de nederlandse bank garant staat dan kom je uit bij de drie banken die 2.5% bieden zonder enige voorwaarden: WestlandUtrecht, NIBC Direct en Centraal Beheer.
Heel veel succes ermee!
donderdag 31 maart 2011 om 12:39
quote:DeWareJacoba schreef op 31 maart 2011 @ 12:35:
Hm, ik kijk even naar termijndeposito's.
2,50 NIBC Direct Termijndeposito 3 maanden
Niet echt schreeuwend hoog.De vraag is op bijv Bank of Scotland over 3 maanden uberhaupt wel rente gaat betalen op een gewone spaarrekening. Soms berekenen ze het over hele jaren nl.
Hm, ik kijk even naar termijndeposito's.
2,50 NIBC Direct Termijndeposito 3 maanden
Niet echt schreeuwend hoog.De vraag is op bijv Bank of Scotland over 3 maanden uberhaupt wel rente gaat betalen op een gewone spaarrekening. Soms berekenen ze het over hele jaren nl.
donderdag 31 maart 2011 om 12:41
quote:gember999 schreef op 31 maart 2011 @ 12:39:
Op een deposito van 3 maanden krijg je niet meer dan 2.5% (NIBC), dus dat is het niet echt waard. (Behalve voor de mensen die al een spaarrekening hebben bij de leaseplanbank. Deze kunnen nu niet meer worden afgesloten, maar als je die hebt krijg je 2.74% op een spaarrekening en 2.6% op een 3 maands deposito). Dus in het geval van TO heeft een dposito niet zoveel zin.
Heel veel succes ermee!Maar hoe berekent NIBC over de normale spaarrekening de rente... doen ze dat uberhaupt wel over slechts 3 maanden?
Heel veel succes ermee!Maar hoe berekent NIBC over de normale spaarrekening de rente... doen ze dat uberhaupt wel over slechts 3 maanden?
donderdag 31 maart 2011 om 12:45
Als je de rekening ook echt meteen weer opheft krijg je de rente over die drie maanden ook meteen uitgekeerd. Als je de rekening laat bestaan, wordt de rente op het vaste moment (in mijn ervaring meestal januari) bijgeschreven.
Maar ook als je alleen van feb.- april geld op je rekening hebt staan krijg je over die periode altijd je rente uitbetaald, hoor.
Maar ook als je alleen van feb.- april geld op je rekening hebt staan krijg je over die periode altijd je rente uitbetaald, hoor.
donderdag 31 maart 2011 om 12:50
als een bank de rente alleen berekent over bedragen die ene bepaalde tijd op de rekening staan, dan moet de bank dat expliciet aangeven. Dan is het ook geen spaarrekening zonder voorwaarden meer. De rekeningen die ik noemde rekenen volgens mij (even checken op de website voor de zekerheid), de rente per dag. Zoals Lariba al zegt kan het zijn dat de rente jaarlijks wordt uitgekeerd (of maandelijks, of per kwartaal, dat verschilt). Maar je krijgt het wel.
donderdag 31 maart 2011 om 12:56
Ik heb nu een internet spaarrekening. Klopt het nu dat ik 2,1% krijg? Of lees ik dat verkeerd? Het geld staat er meer dan één jaar op.
RENTEAFSLUITING
CREDITRENTEOVERZICHT:
DIRECT KWARTAAL SPAREN
VAN 30.09.2010 TOT 31.12.2010:
TARIEF 1 2,10% TARIEF 2/3 1,50%
RENTE EFFECTIEF OP JAARBASIS
Ik denk inderdaad dat ik het maar laat hoe is het is.
RENTEAFSLUITING
CREDITRENTEOVERZICHT:
DIRECT KWARTAAL SPAREN
VAN 30.09.2010 TOT 31.12.2010:
TARIEF 1 2,10% TARIEF 2/3 1,50%
RENTE EFFECTIEF OP JAARBASIS
Ik denk inderdaad dat ik het maar laat hoe is het is.
donderdag 31 maart 2011 om 12:57
de 2.1% geld voor al je geld dat een heel kalender kwartaal op de rekening heeft gestaan.
de 1.5% geld voor al het andere geld.
Dus de 2.1% is eigenlijk een soort verkapt 3-maands deposito.
Als je je geld er voor morgen op krijgt (dus voro 1 april) en je laat het minstens 3 maanden staan, dan krijg je inderdaad 2.1%. Komt je geld er pas morgen/overmorgen op, dan krijg je 1.5%.
de 1.5% geld voor al het andere geld.
Dus de 2.1% is eigenlijk een soort verkapt 3-maands deposito.
Als je je geld er voor morgen op krijgt (dus voro 1 april) en je laat het minstens 3 maanden staan, dan krijg je inderdaad 2.1%. Komt je geld er pas morgen/overmorgen op, dan krijg je 1.5%.
donderdag 31 maart 2011 om 13:02
Ik heb het al.
1,50%.
U ontvangt altijd een basisrente.
0,60%:
Deze bonusrente ontvangt u bovenop de basisrente:
- in het kwartaal dat u de rekening opent
- daarna ontvangt u de bonusrente over het saldo dat het gehele kwartaal op uw spaarrekening heeft gestaan.
Stom hé, ik heb me er nooit echt in verdiept. Dit komt echt door dat bericht wat er in de krant stond vanmorgen. Nu pas weet ik wat voor rente ik krijg
1,50%.
U ontvangt altijd een basisrente.
0,60%:
Deze bonusrente ontvangt u bovenop de basisrente:
- in het kwartaal dat u de rekening opent
- daarna ontvangt u de bonusrente over het saldo dat het gehele kwartaal op uw spaarrekening heeft gestaan.
Stom hé, ik heb me er nooit echt in verdiept. Dit komt echt door dat bericht wat er in de krant stond vanmorgen. Nu pas weet ik wat voor rente ik krijg
donderdag 31 maart 2011 om 13:05
quote:DeWareJacoba schreef op 31 maart 2011 @ 13:02:
Stom hé, ik heb me er nooit echt in verdiept. Dit komt echt door dat bericht wat er in de krant stond vanmorgen. Nu pas weet ik wat voor rente ik krijg nee hoor, dat is niet stom. Je verdiept je er nu toch in? Nu heb je spaargeld, dus nu heb je er ook wat aan als je je erin verdiept
Stom hé, ik heb me er nooit echt in verdiept. Dit komt echt door dat bericht wat er in de krant stond vanmorgen. Nu pas weet ik wat voor rente ik krijg nee hoor, dat is niet stom. Je verdiept je er nu toch in? Nu heb je spaargeld, dus nu heb je er ook wat aan als je je erin verdiept
donderdag 31 maart 2011 om 13:16
quote:zusenzoo schreef op 31 maart 2011 @ 13:14:
Waarom los je je schuld niet nu af?
Je rente van die schuld is waarschijnlijk dubbel zo hoog als dat je rente zou krijgen. Zeg maar 5x hoger.
Dat is (nog) niet mogelijk. Ik lig met m'n aanvraag op de stapel tussen 2000 andere Nederlanders bij onze welbekende DSB. Er is met geen mogelijkheid tussen te komen dus ik moet op m'n beurt wachten totdat mijn zaak in behandeling wordt genomen. Fijn is dat hé?
Waarom los je je schuld niet nu af?
Je rente van die schuld is waarschijnlijk dubbel zo hoog als dat je rente zou krijgen. Zeg maar 5x hoger.
Dat is (nog) niet mogelijk. Ik lig met m'n aanvraag op de stapel tussen 2000 andere Nederlanders bij onze welbekende DSB. Er is met geen mogelijkheid tussen te komen dus ik moet op m'n beurt wachten totdat mijn zaak in behandeling wordt genomen. Fijn is dat hé?
donderdag 31 maart 2011 om 13:22
@De ware jacoba: weet je zeker dat je niet alsnog een rekening met een hogere rente wilt openen? Daar kun je nu het hogere bedrag kwijt en als je straks aan sparen toekomt kun je daar gelijk voor een hogere rente sparen, het levert misschien geen bakken met geld op, maar een bankrekening openen is echt simpel en kost weinig tijd.
donderdag 31 maart 2011 om 13:24