Geld & Recht alle pijlers

Aangifte inkomstenbelasting 2010

17-01-2011 09:43 240 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een nieuw jaar is weer begonnen. Dit betekent voor de meeste mensen ook belastingaangifte. Daarom open ik hierbij een topic voor alle tips, vragen en antwoorden omtrent de belastingdienst.

Ik begin want ik heb een vraag waar ik het antwoord even niet zo snel op kan vinden.

Ik heb flink wat tandartskosten gemaakt vorig jaar. Nu weet ik dat ik de niet vergoede kosten (nog) kan aftrekken in aftrekposten bij specifieke zorgkosten. Nu heb ik ook gelezen dat ik mijn reiskosten kan aftrekken. Echter vind ik in het programma niet duidelijk waar ik die kan invullen. Ik ben toch 4 keer heen een weer van Rotterdam naar Alphen a/d Rijn en terug geweest. Ik vind in het programma alleen reiskosten voor ziekenbezoek en ziekte invaliditeit hogere vervoerskosten.
Gedeelte van de notaris kosten wel (die niet over de hypotheek gingen), maar er staat dus bij; bijvoorbeeld, dus weet ik nog niet of bepaalde dingen wel of niet kunnen.
Hallo Fisbel,

Allereerst hartelijk dank voor je reactie!! Ik zie zelf door de bomen het bos niet meer, dus ik ben erg blij dat jij de moeite neemt de vragen te beantwoorden.

In maart heb ik getekend voor mijn nieuwe huurcontract, maar in mei 2008 heb daadwerkelijk ingeschreven in mijn nieuwe woning bij de gemeente. Mijn ex is achtergebleven in de woning, welke woning in juli 2010 is verkocht. Althans in augustus 2010 is de akte gepasseerd.

In 2008 is in ieder geval wel 50% van de hypotheekrente in mijn aangifte opgenomen en inderdaad 50% van het woningforfait. Al deze zaken zijn bij de aangfite in 2008 in box 1 opgevoerd.

Echter uit de aangifte van 2009 blijkt dat de eigen woning in box 3 is opgevoerd als ware het bezittingen, overigens de helft van de woz waarde. (2e woning, geen hoofdverblijf). Ik zie hierdoor helemaal de bomen door het bos niet meer...Ik hoop dat je er nog wijs uit kunt worden!

Hartelijk dank in ieder geval voor de moeite!!

Lotusflowerr: was je in 2007 of 2008 wel fiscaal partner met je ex? In dat geval kun je de eigenwoning nog voor 2 kalenderjaren opvoeren in box 1.

Als dat niet zo was, is de eigen woning inderdaad box3 maar dan mag je wel de hypotheekschuld erop in mindering brengen! Dus dan betaal je alleen over je eigenwoningreserve eventuele vermogensrendementheffing.

Wel nog gefeliciteerd met de verkoop, zal een opluchting zijn geweest.
quote:nadanni schreef op 31 maart 2011 @ 10:23:

Fisbel..maar in 2010 zijn wij nog geen fiscaal partner..dan moet ik dat toch ook nog niet invullen?

Dat formulier voor inkomsten belasting is tevens de wijziging dat wij zijn gaan samenwonen?

Excuus voor al deze vragen, maar er zijn zoveel verschillende dingen die je moet doorgeven/wijzigen etc, zie soms door de bomen het bos niet meer..In 2010 kunt u nog voor kiezen voor fiscaal partnerschap. Op de eerste bladzijde staat de vraag: kiezen u en uw huisgenoot voor fiscaal partnerschap. Antwoord: JA. U doet dus gezamenlijk aangifte. Door dat te doen krijgt u de heffingskorting, hoewel u geen verdiensten had in 2010.

Aangiftte 2011 is geen probleem. Jullie gaan deze zomer trouwen. Als gehuwden ben je automatisch fiscaal partner van elkaar.
@12twister: JA nou en of was ik blij dat de woning verkocht is. Pffft dat hele verkooptraject was een blok aan mijn been. In 2007 & 2008 was ik ook geen fiscaal partner van mijn ex. Klopt het dan dat e.e.a. dan in box 3 terecht komt? Thanx voor je reactie!
*dubbel*
quote:lotusflowerr schreef op 31 maart 2011 @ 12:59:

Hallo Fisbel,

Allereerst hartelijk dank voor je reactie!! Ik zie zelf door de bomen het bos niet meer, dus ik ben erg blij dat jij de moeite neemt de vragen te beantwoorden.

In maart heb ik getekend voor mijn nieuwe huurcontract, maar in mei 2008 heb daadwerkelijk ingeschreven in mijn nieuwe woning bij de gemeente. Mijn ex is achtergebleven in de woning, welke woning in juli 2010 is verkocht. Althans in augustus 2010 is de akte gepasseerd.

In 2008 is in ieder geval wel 50% van de hypotheekrente in mijn aangifte opgenomen en inderdaad 50% van het woningforfait. Al deze zaken zijn bij de aangfite in 2008 in box 1 opgevoerd.

Echter uit de aangifte van 2009 blijkt dat de eigen woning in box 3 is opgevoerd als ware het bezittingen, overigens de helft van de woz waarde. (2e woning, geen hoofdverblijf). Ik zie hierdoor helemaal de bomen door het bos niet meer...Ik hoop dat je er nog wijs uit kunt worden!

Hartelijk dank in ieder geval voor de moeite!!

12twister: Eerst even wat rechtzetten wat betreft de informatie die je gaf: in 2007 en 2008 waren lotusflowerr en ex als gehuwden verplicht fiscaal partner van elkaar. Als gehuwden kan je wel kiezen voor aparte aangifte. Dat zal je bedoelen.

Je opmerking dat de woning nog 2 jaar in Box1 kan blijven - inclusief de hypotheekrenteaftrek - is echter volkomen juist.

Dus vraag aan lotusflowerr: Waarom is de woning in 2009 in Box3 terechtgekomen ??? Dat zou betekenen dat je jouw deel van de hypotheekaftrek niet in de aangifte hebt kunnen opnemen. Maw: waarom is iin 2008 de woning regulier in Box1 opgenomen geweest en in 2009 niet??? Onderlinge afspraken misschien? Wie heeft deze belastingaangifte gedaan???

Algemeen:

Je hebt de eigen woning in mei 2008 verlaten. Tot mei 2010 kon de hypotheekrenteaftrek Box1 in principe door jou toegepast worden (2 jaar - echtscheidingsregeling) Daarna viel de woning in Box3: van mei 2010 tot augustus 2010. Omdat er geen peildatum in deze periode zit, is er helemaal geen Box3 verhaal.

NB: Maar als op 1 januari 2010 de eigen woning al in Box3 zat (......), moet deze woning inderdaad in de aangifte 2010 worden opgenomen als volgt: 50% van (WOZ-waarde 1 januari 2009 minus hypothecaire schuld). Dit uitsluitend voor de peildatum 1 januari 2010.

Toch maar dit jaar de aangifte professioneel laten verzorgen?
quote:bloempje797 schreef op 31 maart 2011 @ 12:22:

Als iemand me nog kan helpen: Bij de aankkoopprijs van de gekochte woning, inclusief de aankoopkosten, welke kosten zijn de aankoopkosten? Totale notariskosten? Overdachtsbelasting? Makelaarskosten? Hypotheekadviseur? Financieringskosten?

Gedeelte van de notaris kosten wel (die niet over de hypotheek gingen), maar er staat dus bij; bijvoorbeeld, dus weet ik nog niet of bepaalde dingen wel of niet kunnen.Bloempje797: een splitsing aanbrengen tussen aankoopkosten en hypothecaire kosten vraagt deskundigheid. Het wordt nog lastiger als er overwaarde is en er een hypotheeksplitsing moet worden gemaakt (berekening: welk deel van de hypothecaire lening aftrekbaar is). Je aangifte vraagt sowieso een duidelijk inzicht wat valt onder aankoopkosten en kosten tav de hypotheek.

Hier past maar 1 advies: Geef je aangifte (eenmalig) uit handen. Wat niet wil zeggen dat je jezelf niet zou informeren.
quote:nadanni schreef op 31 maart 2011 @ 10:23:

Fisbel..maar in 2010 zijn wij nog geen fiscaal partner..dan moet ik dat toch ook nog niet invullen?

Dat formulier voor inkomsten belasting is tevens de wijziging dat wij zijn gaan samenwonen?

Excuus voor al deze vragen, maar er zijn zoveel verschillende dingen die je moet doorgeven/wijzigen etc, zie soms door de bomen het bos niet meer..Ik kan zo gauw mijn bericht aan nadanni niet meer terugvinden. Daarom nog maar een keer:

Gewoon de aangifte 2010 gezamenlijk indienen. Dat is alles. Bij de vraag: Kiezen u en uw huisgenoot voor fiscaal partnerschap antwoorden met: JA. Aan het eind van de aangifte kan je zien dat je de heffingskorting krijgt.

NB: voor 2011 ben je al automatisch fiscaal partners van elkaar. Dit omdat jullie deze zomer een kind hopen te krijgen.
Pff, die is klaar. Dank Fisbel en alle anderen, ik vond het een leuke ervaring. Heb op het laatst nog een buurman erbij gehaald die ook veel belastingpapieren invult.

Laatste vragen, naar aanleiding van de aanslag wordt de zorgtoeslag en het kindgebonden budget wat ik vorig jaar ontvangen heb automatisch aangepast of moet ik die ook notificeren van mijn verzamelinkomen?
De zorgtoeslag en het kindgebonden budget worden automatisch verrekend. Dwz: als de aangifte definitief is gesteld (dit najaar) krijgt u bericht of u nog geld krijgt, geld moet betalen of de definitieve beschikking komt uit op ¤ 0.

Maar als uw inkomen te laag staat en u wilt terugbetaling toeslagen achteraf voorkomen, dan moet u zelf ingrijpen. Dit doet u door een wijziging inkomen door te geven. Dat kan op verschillende manieren. Sinds 2010 ook mondeling per belastingtelefoon.
Verdorie, wil ik net op de valreep de belastingaangifte versturen zie ik dat ik toch nog wat dingetjes mis.

Kan ik het nu versturen en dan komend weekend aanpassen en opnieuw insturen>?
quote:AmyWinehouse schreef op 31 maart 2011 @ 22:36:

Verdorie, wil ik net op de valreep de belastingaangifte versturen zie ik dat ik toch nog wat dingetjes mis.

Kan ik het nu versturen en dan komend weekend aanpassen en opnieuw insturen>?Ja hoor. Je krijgt dan alleen niet voor juli bericht van de belastingdienst.
Weet iemand het antwoord op het volgende?

Ik werk in loondienst en daarnaast heb ik een eigen bedrijfje. Voor de belastingdienst ben ik daarmee ondernemer. Omdat het zo kleinschalig is mag ik de kleine ondernemersregeling toepassen en hoef ik geen btw af te dragen. Maar je moet dan over je resultaat (uit overige werkzaamheden waar dit onder valt) dan wel inkomstenbelasting betalen?

Vul je dit dan in op je op het belastingformulier die ik samen met mijn fiscaal partner heb dit over 2010? Of moet ik zelf een ander formulier invullen?

Hoeveel belasting betaal je dan over het bedrag?

(wij hebben uitstel aangevraagd, want het is inmiddels al 1 april)
Weet iemand hoe ik het aangifte programma van de ene computer naar de andere kan krijgen. Als ik eht op een stickje zet dan zet alleen het programma over en niet de info die ik opgeschreven heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven