de waarde van R.I.P

01-04-2011 22:24 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om een ander topic (dit topic dus) niet te verder te laten ontsporen, hierbij een nieuw topic

Wat is de waarde van R.I.P. en is het wel of niet vals sentiment om te treuren om iemand die je niet hebt gekend

I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:spectral schreef op 01 april 2011 @ 22:50:

En in het geval van het Gijs topic twijfel ik ten zeerste aan de oprechtheid van de TO. Die heeft in het verleden herhaaldelijk topics openend om de nieuwswaarde, en ook in dit geval heeft ze nooit meer inhoudelijk gereageerd.

Maw het kwam op mij over al sensatie, erbij willen horen omdat heel veel zogenaamde incrowd mensen in Amsterdam er ook over spraken.Hier ben ik dus mee eens
Frankly my dear, I don"t give a damn
quote:spectral schreef op 01 april 2011 @ 22:51:

[...]

Klopt, maar grote kans dat ze het ook vervelend vinden... of iig 50/50. Is het je dan waard om tegen de haren van de 50% in te strjiken die het niet fijn vinden?Da's jouw mening. Ik ben er vrij zeker van dat het zeker geen 50/50 is.
quote:lempicka schreef op 01 april 2011 @ 22:51:

[...]

Dat zou kunnen. Geen idee maar wil dat dan ook zeggen dat eenieder die RIP schrijft of zijn medeleven toont bij een overledene dan ook zo is? Want je brengt het nogal stellig allemaal.Absoluut niet... maar in het geval van Gijs heb ik heel sterk het gevoel dat het meer om erbij te horen is gegaan dan om het algehele gevoel. Kijk maar op facebook bijv..... 1 en al vals sentiment in mijn ogen, niets oprechts aan.

[...]

Klopt, maar grote kans dat ze het ook vervelend vinden... of iig 50/50. Is het je dan waard om tegen de haren van de 50% in te strjiken die het niet fijn vinden?Dus het is beter om het niet te doen? Want er zou een kans van 50% kunnen zijn dat mensen het niet fijn vinden. Wat als mensen het juist wel heel fijn vinden dan en niemand doet het omdat er een 50% kans is dat ze het niet fijn zouden vinden.

[...]

Klopt, maar grote kans dat ze het ook vervelend vinden... of iig 50/50. Is het je dan waard om tegen de haren van de 50% in te strjiken die het niet fijn vinden?Het was toch geen condoleanceregister wat is geopend?? Het is een topic waarbij wordt gemeld dat het erg is dat dit het resultaat is. Als het een condolenace was die ongevraagd bij de familie wordt afgeleverd heb je gelijk, maar ...nee
quote:calvijn1 schreef op 01 april 2011 @ 22:52:

[...]

Hier ben ik dus mee eensIs een aanname en bijna persoonlijk gericht naar Twinkle toe
quote:spectral schreef op 01 april 2011 @ 22:53:

[...]

Absoluut niet... maar in het geval van Gijs heb ik heel sterk het gevoel dat het meer om erbij te horen is gegaan dan om het algehele gevoel. Kijk maar op facebook bijv..... 1 en al vals sentiment in mijn ogen, niets oprechts aan.Maar ja, dat WEET je ook niet, dat zijn alleen maar aannames. Waarom dan hier wel het risico nemen en tegen iedereen de bullebak uithangen?
quote:VotesforLeo schreef op 01 april 2011 @ 22:51:

[...]

Als je die behoefte niet had, waarom heb je dan meerdere (met oordeel) malen gereageerd in het topic? Dat snap ik dan niet

Waarom zou het niet mogen?

Inkoppertje; het is een openbaar discussieforum
quote:lempicka schreef op 01 april 2011 @ 22:53:

[...]

Dus het is beter om het niet te doen? Want er zou een kans van 50% kunnen zijn dat mensen het niet fijn vinden. Wat als mensen het juist wel heel fijn vinden dan en niemand doet het omdat er een 50% kans is dat ze het niet fijn zouden vinden.

Ik ga altijd uit van de zwakste schakel... de zwakste schakel vindt het in dit geval niet prettig, dus zou ik het nooit doen.

Het maakt mi meer kapot dan dat het goed kan doen, verdriet in dit geval.

Mocht je er echt de behoefte aan hebben, stuur ze een kaartje of ga langs of post op het condoleance register wat ze zelf hebben geopend.... maar doe geen dingen die mogelijk vervelende gevolgen kunnen hebben.
quote:calvijn1 schreef op 01 april 2011 @ 22:54:

[...]

Waarom zou het niet mogen?

Inkoppertje; het is een openbaar discussieforum1-0 voor jou Calvijn, heel goed van je, goed gescoord. Ik zeg nergens dat het niet mag, ik vraag me alleen af waarom je zoveel kritiek hebt en nu zegt dat het oordelen vica versa is
quote:VotesforLeo schreef op 01 april 2011 @ 22:54:

[...]

Is een aanname en bijna persoonlijk gericht naar Twinkle toe

Nee, het is mijn mening/idee/gevoel over de openingspost

(twinkle zelf kende ik nog niet)
Zijn we allemaal soms niet bij een begravenis aanwezig geweest van een (ver) familielid waar we weinig mee hadden maar uit respect en verwachting van anderen toch aanwezig waren? net zo schijnheilig dan toch?

Ik heb bij zeer weinig BN' ers die overleden zijn of anderen die ik totaal niet kenden een RIP bericht achtergelaten maar soms had ik wel die behoefte, en dat kan schijnheilig overkomen bij anderen maar ik zet een bericht neer omdat ik op dat moment en die situatie er een naar gevoel over had ondanks dat ik persoon niet kende, en kan schijnheilig zijn in iemand anders zijn ogen maar als iemand zich daar prettig bij voelt wat is dan precies het probleem? ik denk dat het bij sommige nabestaanden best troost kan bieden bij de gedachte dat veel mensen (ondanks dat ze hun dierbare niet persoonlijk kende) er bij stilstaan.

Moraal van het verhaal,laat iedereen doen waar hij/zij behoefte aan heeft, daar verander je toch niks aan, en dit topic zal ook neit voorkomen dat mensen in de toekomst geen RIP berichten achterlaten..
@ Spectral knap dat je, je in 10000en mensen kan verplaatsen en dat het vals sentiment zou zijn. Er zullen vast wel rotte appelen tussen zitten, maar hey, wanneer is dat nou niet zo?! Dus om die rotte appelen zou er maar geen medeleven meer moeten worden getoond en is het allemaal hypocriet?
quote:spectral schreef op 01 april 2011 @ 22:55:

[...]

Ik ga altijd uit van de zwakste schakel... de zwakste schakel vindt het in dit geval niet prettig, dus zou ik het nooit doen.

Het maakt mi meer kapot dan dat het goed kan doen.

Mocht je er echt de behoefte aan hebben, stuur ze een kaartje of ga langs.... maar doe geen dingen die mogelijk vervelende gevolgen kunnen hebben.

Ok, twee dingen die me opvallen:

1. Je neemt aan dat mensen het waarschijnlijk niet fijn zullen vinden, dus rip je niet

2. er zijn mensen die die behoefte wel hebben. Je neemt aan dat dat hypocriet is. Die fakkel je af.

Hmmmm. Dus het ene doe je uit respect en... het andere ook? Waarom zo inconsequent?
quote:calvijn1 schreef op 01 april 2011 @ 22:56:

[...]

Nee, het is mijn mening/idee/gevoel over de openingspost

(twinkle zelf kende ik nog niet)Als je Twinkle niet ken en de overige mensen ook niet is het toch een aanname....?!
begrafenis, excuus voordat ik het hele topic over mij heen krijg...
quote:spectral schreef op 01 april 2011 @ 22:55:

[...]

Het maakt mi meer kapot dan dat het goed kan doen, verdriet in dit geval.

Mocht je er echt de behoefte aan hebben, stuur ze een kaartje of ga langs of post op het condoleance register wat ze zelf hebben geopend.... maar doe geen dingen die mogelijk vervelende gevolgen kunnen hebben.Ja dat is jouw mening, mooi. Maar ik ben iig niet overtuigd aangezien ik er anders over denk.
Ik vind RIP heel eng eigenlijk, daarmee zie ik een doolhof met dansende skeletten en met allerlei grafzerken waarop RIP staat.

RIP wordt hier toch helemaal niet gebruikt? Vind ik echt heel raar klinken.
quote:VotesforLeo schreef op 01 april 2011 @ 22:56:

[...]

1-0 voor jou Calvijn, heel goed van je, goed gescoord. Ik zeg nergens dat het niet mag, ik vraag me alleen af waarom je zoveel kritiek hebt en nu zegt dat het oordelen vica versa isSorry, het zal wel laat zijn, maar ik kan je even niet volgen.

[...]

Klopt, maar grote kans dat ze het ook vervelend vinden... of iig 50/50. Is het je dan waard om tegen de haren van de 50% in te strjiken die het niet fijn vinden? ik denk dat heel veel mensen het fijn vinden om te merken dat de dood van hun dierbare niet ongemerkt voorbij gaat aan de wereld. Vaak is het zo dat voor de nabestaanden de wereld even ophoudt met draaien en is het heel moeilijk om te snappen dat voor anderen dat niet geldt.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:lempicka schreef op 01 april 2011 @ 22:56:

@ Spectral knap dat je, je in 10000en mensen kan verplaatsen en dat het vals sentiment zou zijn. Er zullen vast wel rotte appelen tussen zitten, maar hey, wanneer is dat nou niet zo?! Dus om die rotte appelen zou er maar geen medeleven meer moeten worden getoond en is het allemaal hypocriet?Ik ken redelijk veel mensen die zich hebben aangemeld op die facebook pagina... en die interesseert het allemaal geen ene moer dat deze beste man is overleden. Die hebben het puur gedaan omdat al hun andere vrienden en bekenden het ook deden, we willen niet onder doen en laten zien dat we sociaal verantwoord en betrokken zijn.
Bovendien, als het zo was dat nabestaanden een gruwelijke hekel hebben aan meelevende woorden van onbekenden, dan zouden er nooit condoleanceregisters geopend worden.
Zoiets eigenlijk:

(maar dan zonder Duitse tekst)
quote:spectral schreef op 01 april 2011 @ 22:59:

[...]

Ik ken redelijk veel mensen die zich hebben aangemeld op die facebook pagina... en die interesseert het allemaal geen ene moer dat deze beste man is overleden. Die hebben het puur gedaan omdat al hun andere vrienden en bekenden het ook deden, we willen niet onder doen en laten zien dat we sociaal verantwoord en betrokken zijn.En daar lig jij wakker van? Tjah so be it die mensen doen het misschien voor de lol, of stoerheid. Dat is dan toch hun probleem en niet het jouwe? Ik ga dan uit van de goedheid van de mensen die het wel oprecht menen.
quote:rosanna08 schreef op 01 april 2011 @ 22:59:

[...]

ik denk dat heel veel mensen het fijn vinden om te merken dat de dood van hun dierbare niet ongemerkt voorbij gaat aan de wereld. Vaak is het zo dat voor de nabestaanden de wereld even ophoudt met draaien en is het heel moeilijk om te snappen dat voor anderen dat niet geldt.

Van de directe vrienden en familie, ja, zou ik ook heel veel waarde aan hechten. Van de overbuurvrouw van de bakker op de hoek... nee zou mij iig geen moer interesseren.

Het lijkt een beetje op bejaarden die naar begrafenissen gaan, niet uit sentiment of uit medeleven, maar uit nieuwsgierigheid (ja ze bestaan echt).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven