Geld & Recht alle pijlers

Hoe komen jullie rond? (Of: Wat doe ik verkeerd??)

05-04-2011 17:34 301 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Ik ga mijn huishoudboekje hier toch maar eens op tafel gooien, want ik zie even niet meer hoe ik hier uit moet komen...

Ik ben alleenstaand, leef momenteel van een WW (maar baan is wellicht binnenkort in zicht) van 1100 euro netto. Ik woon anti-kraak voor een huur van 160 all-inn en tóch kom ik niet rond. Ik zie wel waar het probleem zit, maar ik zie niet hoe ik dit op ga lossen (op korte termijn) met een baan.

Misschien zie ik nog een slimme bezuiniging over het hoofd?

Het probleem zit 'm bij mij vrees ik in een aantal leningen...

Bij de DUO heb ik een schuld van 13.000 en die betaal ik 205 euro pm af. (Draagkrachtmeting is verworpen, dus geen lager bedrag helaas).

Daarnaast heb ik van mijn oude koophuis nog een schuld van 8000 euro openstaan die ik met 125 euro pm afbetaal.

En last but not least: ik heb een (diesel)auto die me per maand alles bij elkaar rond de 250-300 euro kost. De auto is dus duur...maar helaas wel nodig, want ik woon in een dorp waar maar twee bussen per uur gaan, die er een dik uur over doen om in de stad te komen. De auto staat wel te koop om ingeruild te worden voor een kleine benzine (maar het wil niet vlotten met kopers )

Verder betaal ik ook zo'n 70 euro pm aan m'n creditcard aflossing (ja stom natuurlijk, maar ik moest achterstallige rekeningen betalen en had geen andere keus meer)

Dus:

Huur: 160

DUO: 205

Bank: 125

Auto: 250

Creditc: 70

Verzekeringen: 30

Zorgverz.: 127

Tv/internet/mobiel: 45

Totaal: 1012 euro

Over: 88 euro

Kortom: ik kom structureel zo'n 200 pm tekort.

En dan heb ik nog niet eens een regulier huurhuis.

De lening en de creditcard zijn volledig mijn eigen schuld en dat neem ik ook voor mijn rekening, maar ik zie geen uitweg meer...

Ik solliciteer me suf, maar in mijn sector is nauwelijks werk. Op een kantoor oid nemen ze me niet aan, dus er blijft over: BSO. Alleen daar kan ik maximaal 28 uur draaien. Met veel geluk kom ik dan uit op een salaris van rond de 1400 netto. Met mijn huidige huur red ik het dan wel...maar dan zal ik anti-kraak moeten blijven wonen.

Een gewoon huurhuis kan ik niet betalen, ook niet met dat salaris.

Ander werk zoeken is dus erg lastig. Met m'n HBO ben ik meestal zogenaamd overgekwalificeerd óf ik heb te weinig ervaring.

Zijn er meer mensen hier in een dergelijke situatie??

Ik weet echt niet meer wat ik nog kan doen
Valesca,

Daar maak ik me ook wel zorgen om idd, wat Valentinamaria zegt. Antikraak is nu heel fijn maar heel onvoorspelbaar. Ze kunnen je er morgen uitzetten en wat doe je dan? Je hebt geen buffer om zo'n verhuizing en een hogere huur op te vangen. Lijkt me nogal riskant.

Ik blijf je zeggen: doe wat met die auto. Je moet de consequentie daarvan nu echt onder ogen komen. Bij je overige vaste lasten vallen hooguit een paar tientjes te winnen, bij de auto al gauw 200 euro. In deze situatie begrijp ik niet waarom je nog zo sterk vasthoud aan die vrijheid, als je je dat eigenlijk niet kunt veroorloven.
quote:Valesca C schreef op 05 april 2011 @ 20:51:

[...]

Maar als ik met die 28 uur al meer verdien dan met mijn WW, vullen ze dat dan nog wel aan?

Als je hiervoor 40 uur werkte: Ja. (als je 33 uur of minder werkte niet, want dan ben je 5 uur of minder werkloos)

Verder heb je geen eeuwigdurig recht op WW. Wanneer stopt je uitkering? Denk je al zover?

PS Toegepaste psychologie is nu niet bepaald een goede keus om te willen studeren. Ook daarmee liggen de banen niet voor het oprapen. Ga nu gewoon eerst je bevoegdheid spw halen en kijk daarna verder.
...
quote:aaaanne schreef op 05 april 2011 @ 20:17:

Ik weet niet meer wie dat verkopen van spullen suggereerde. Als je goed in handwerken bent (en dat ben je gezien je opleiding) dan kan je in de uren die je niet werkt wat bjiverdienen via deze site, waar je een online winkeltje kan beginnen: http://www.etsy.com

Dit topic was toch bedoeld om geld te besparen? Ik word hier heeeel hebberig van

Voor TO: is het een idee om bijvoorbeeld workshops te organiseren voor kinderfeestjes? Ik weet dat veel ouders in mijn omgeving best veel geld overhebben voor iemand die hun kinderen vermaakt.
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde
http://www.uwv.nl/Werkloo ... rekenhulp_urenaftrek.aspx
...
en hoelang duurt die WW nog?
wij slapen nooit.
quote:Valesca C schreef op 05 april 2011 @ 20:57:

@Plops, in Zuid-Holland.

Dat belrondje deed ik in het begin regelmatig, maar na weinig respons ben ik daarmee opgehouden. Ga ze morgen gelijk weer bellen!

In die regio moet er toch gewoon iets te vinden zijn!? Het is niet dat je in Oost-Groningen of in Zuid-Limburg woont.

Ik zou echt op call-center vacatures gaan zoeken zodat je de nood wat kan stillen. Ik kom er nu bergen en bergen tegen.
Twee bussen per uur ?? Wat een LUXE !!!!!

Bij mijn vorige woonplaats ging ik van 2 bussen per uur naar 4 bussen per DAG. Ik ben dan ook maar dichterbij de stad gaan wonen.
Mamzelle, de DUO schuld blijft ook in de WSNP bestaan. De grootste probleemschuld blijft gewoon staan dan. Is dat 3 jaar ellende waard als er ook nog zicht is op andere oplossingen?
Een kortingkaart van de NS is ook handig wanneer je niet vast zit aan voor 9u reizen. Daarnaast kan je fietsen of een brommertje nemen. Eigenlijk heb je gewoon geen keus. De auto weg is nu de makkelijkste kostenbesparing. Als je uit de schulden bent en wat gespaard hebt kun je heus wel weer een auto kopen.
Ik kan me alleen maar aansluiten bij eerder gegeven tips, dus ke auto verkopen en werk zoeken.

Ook ik kan niet geloven dat er geen baantjes zijn. Ik ken een aantal vrouwen die geen noemesnwaardige opleiding hebben, maar wel 15 euro per uur verdienen met schoonmaken. Doe dat eens 10 uur in de week en je hebt al 6oo euro extra in de maand! En je bent hartsikke jong, dus van 45-50 uur werken in de week krijg je niks!
quote:valentinamaria schreef op 05 april 2011 @ 20:58:

over dat je niet vooruitgedacht hebt.

je weet dat je uit die antikraak woning moet, en geen geld hebt voor iets anders.

had je toch allang beter moeten plannen?Ik ben in de anti-kraak gerold, omdat ik met spoed uit mijn koophuis moest 6 jaar geleden (relatie verbroken door bizarre omstandigheden). Ik had geen keus. Omdat ik anti-kraak ben gaan wonen vervielen mijn wachtjaren bij de sociale woningbouwvereniging. Ik heb dus geen recht op een sociale huurwoning. Natuurlijk heb ik vooruit gekeken. Ik ben ook vooruit gegaan qua werk, steeds een stapje verder, maar nu dus mijn baan kwijt geraakt (ook heel vervelend gegaan). Sommige zaken heb je niet in de hand. Ik zou niet weten hoe ik dit had kunenn voorkomen.
Staat je huis al 6 jaar te koop nu?
Als je een baan hebt, dan betaalt de baas vaak ook nog je busabonnement. En ja, ik kan in 10 minuten met de auto op mijn werk zijn, maar doe er 40 minuten over met het OV, of op de fiets.

Kwestie van de wekker eerder zetten.
Misschien is het al genoemd, ik het niet alles gelezen.

Maar heb je al gedacht aan een abonnement om af en toe een auto te huren? Ik ben er niet zo in thuis maar volgens mij is Greenwheels zoiets.

Omdat je oa als argument gebruikt dat je moeder op een eiland woont. Misschien kun je eens in de zoveel tijd een auto huren om daarheen te gaan en de rest met OV/fiets/ brommer doen.

Ik heb net als jij vrienden die verspreid over het land wonen. Als ik erheen ga, ga ik met de trein. Sommigen zijn bereid me van het station te halen, anders neem ik OV. Blijf vaak een nachtje.

Als je vrienden weten van je geldproblemen kun je ook voorstellen dat ze komende tijd naar jou komen ipv jij naar hun. Of dat je ergens in het midden afspreekt.

En helaas, als je geldproblemen hebt zal dat ook betekenen dat je soms niet naar vrienden kunt als je dat wel zou willen. Jammer, maar helaas.

Ik zag ergens een bedrag dat je noemde voor OV. Heb je ook uitgerekend wat je kwijt zou zijn met een voordeelurenkaart? Dat scheelt echt heel veel geld.

Je zou ook kunnen kijken of je een paar dagen per maand een auto van iemand kunt lenen (of tegen betaling gebruiken) om naar je moeder te gaan.

En je woning, is het mogelijk om een huisgenoot te zoeken? Zou dat mogen?
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
6 jaar antikraak en nog niks anders kunnen regelen? Een veel te dure auto aanhouden? Twijfelen over een baan van 21 uur? Niet weten hoe lang je WW nog duurt? Nieuwe schulden maken op je creditcard?

Je bent echt struisvogeltje aan het spelen.

Kom op meis, aan de gang. En geen ge-ja-maar meer.
...
@Hekje: Nee, dat huis is allang verkocht (gelukkig )

Het huis waar ik nu woon is niet van mijzelf (is anti-kraak) en dat staat nu te koop.

@Dignity: Ik heb geen keus, zoals ik al eerder aangaf. Ik kan geen reguliere huur betalen op de particuliere huurmarkt. Sterker nog: ik kan niet eens een studentenkamer betalen.

Auto ben ik mee bezig...

Net ook sollicitatie de deur uit gedaan.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat je tegenwoordig nog geld krijgt voor een dieselauto. Te duur in de wegenbelasting e.d.
quote:valentinamaria schreef op 05 april 2011 @ 21:06:

en hoelang duurt die WW nog?TO?
* sorry..las verkeerd *
anoniem_79971 wijzigde dit bericht op 05-04-2011 21:25
Reden: traag van begrip
% gewijzigd
quote:gember999 schreef op 05 april 2011 @ 18:49:

[...]

Je reactie m.b.t. te oud zijn voor de AH geeft dat aan. Is dat je eigen aanname, of hebben ze je dat verteld toen je er solliciteerde? Je lijkt een hoop redenen te hebben om bepaalde baantjes niet te nemen.Dat van supermarkten en alleen maar jong grut aannemen is algemeen bekend hoor. Die nemen echt geen oudere vrouwen voor achter de kassa aan, of om te vullen, die zijn namelijk te duur. Heb je je nooit afgevraagd waarom er haast alleen maar jong grut in supermarkten werkt?
@Ankalida, ik twijfel helemaal niet over die baan van 21 uur. Als ze me aannemen, ga ik zo aan de slag. Dan heb je dat wellicht verkeerd begrepen. Die auto heb ik gekocht met mijn vorige baan...waarom ik die zo lang heb aangehouden kun je in mijn vorige posts lezen, maar zoals ik al zei: hij gaat echt weg.

Ik heb nergens gezegd dat ik niet weet hoe lang mijn WW duurt. De vraag is wel gesteld, maar ik heb er nog niet op geantwoord.

Bij deze: tot juli dit jaar.
Ik snap echt niet dat je zegt dat ze je afwijzen wegen overgekwalificeerd of dat je je HBO moet verantwoorden. Pas je je CV niet aan op je sollicitatie dan?!

Je mag geen opleidingen of ervaring erbij liegen, maar je bent niet verplicht alles te vermelden. Als ik jou was liet ik die HBO gewoon wég als ik solliciteerde op een administratieve functie en liet ik in het gesprek niet blijken dat ik de baan maar voor tijdelijk zag.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Ik snap niet zo goed waarom je die baan niet aanneemt, maar wellicht heb ik er overheen gelezen? 1400 aan loon lijkt me toch beter dan 1100 aan uitkering.

En toen ik van bar weinig geld moest rondkomen, had ik echt geen auto. Dus mooi dat je die probeert te verkopen.
Ik snap best dat je in je woonsituatie misschien geen keus had, maar onder die omstandigheden begrijp ik dus niet dat je niet inziet dat je die auto nu onder elke prijs kwijtmoet. Vrijheid in je mobiliteit is gewoon een luxe die je je nu niet kunt veroorloven, terwijl je wel schrijft dat je er de dagwaarde etc voor wil hebben. En dat je je auto eigenlijk niet kwijtwil ivm je sociale leven. Dat snap ik allemaal, maar je ziet volgens mij nog niet goed in dat je niet echt heel veel keus hebt op het moment. En dan moet je toch op die vrijheid inleveren. Bedenk maar zelf: dit is de situatie die je krijgt als je je vrijheid (lening, creditcard etc) te ruim neemt. Die prijs betaal je dan dubbel zo hard terug.
Bij de supermarkten hier zie ik juist veel dames van boven de 40 achter de kassa.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven