wandtegels lijmen

07-04-2011 12:15 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo, ik wil mijn wc opnieuw betegelen maar wil de oude laten zitten.

Wat voor lijm kan ik het beste gebruiken? Wat ook betaalbaar is ;)

Het formaat van de nieuwe tegels is 25x33.

Wie heeft er goede tips voor mij?
Over tegels heen tegelen is heel lastig.

Wat je zou kunnen doen, is latjes over de oude tegels heen maken, tegen die latjes doe je dan triplex of muliplex, en daar ga je dan met tegellijm je tegels opplakken.

"even betegelen" is het dus niet
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Ik heb nog nooit getegeld maar ik weet wel dat je ondergrond goed vlak moet zijn.

Anders wordt het eindresultaat schots en scheef.

Hornbach heeft online folders staan over allerlei klussen, tegelen zit daar vast ook bij.

Succes!
Bij een vriendin zag ik gestickerde tegels in het toilet. Elke tegel een sticker net zo groot als de tegel. Als je het niet wist zou het je nooit opgevallen zijn. Ook een hels karwei maar budget technisch wel aantrekkelijk
Moet je even naar de bouwmarkt gaan, en je daar laten voorlichten.

Over tegels heen tegelen is helemaal niet lastig.

Je moet de oude tegels behandelen eerst schoonmaken met een een speciaal goedje, daarna moet je ze besmeren met 'betoncontact', dat is een roze goedje dat hard wordt en zorgt voor een goede ondergrond voor de nieuwe lijm en de tegels.

Nadat de betoncontact goed is uitgehard, kan je gaan tegelen.

Succes!
stappenplan tegelen van de Hornbach
wat veel reacties al, dank jullie wel!

T is namelijk zo dat de vorige bewoners al over de oude tegel heen hebben getegeld. Nu hebben wij lekkage (scheur in waterreservoir) gehad en wandreservoir zat zo ingebouwd dat alles eruit gebikt moest worden. Wij dachten aan de eerste tegel laten zitten 2e tegel eruit en dan de boel weer goed strak maken dmv tegellijm en dan de nieuwe tegel erop.

Zal sowieso naar de bouwmarkt moeten voor tegellijm advies. Kon zijn dat iemand hier ervaring mee had.
wat veel reacties al, dank jullie wel!

T is namelijk zo dat de vorige bewoners al over de oude tegel heen hebben getegeld. Nu hebben wij lekkage (scheur in waterreservoir) gehad en wandreservoir zat zo ingebouwd dat alles eruit gebikt moest worden. Wij dachten aan de eerste tegel laten zitten 2e tegel eruit en dan de boel weer goed strak maken dmv tegellijm en dan de nieuwe tegel erop.

Zal sowieso naar de bouwmarkt moeten voor tegellijm advies. Kon zijn dat iemand hier ervaring mee had.
Wanneer je zulke grote tegels hebt moet je alle oude tegels verwijderen en zorgen dat een stucadoor je wand zeer strak en glad/waterpas maakt. Anders krijg je een heel raar gebobbeld scheve tegels op je wand.

Ik wilde dat doen in de badkamer maar elke tegelzetter die ik sprak wuifde dat weg. Niet doen is zonde van je muur en tegel.

Dus alles er af gebikt (kost een daggie) stucadoor laten komen voor 150 euro en die heeft alles super strak gemaakt.

Algemene regel volgens ervaren proffesionele tegelzetters:

Bij kleine tegels zie je minder snel oneffenheden dan bij grote tegels , hoe groter de tegels (op wand of vloer) hoe gladder en strakker de ondergrond moet zijn.
Ga je alles opnieuw tegelen?

Dwz, heb je straks 3 lagen tegels of begrijp ik je nou verkeerd?

Of alleen die 2 tegels die je eraf gebikt hebt?

Als je alles opnieuw wil tegelen zou ik die 2 lagen afbikken (mijn vriend zegt dat dat beter is in dat geval).
Egaliseren dat woord zocht ik
Ik zie nu pas dat het inderdaad grote tegels zijn en dus waarschijnlijk ook dik.

Advies van mijn (ervaren klus) vriend:

Afbikken, strakke ondergrond maken en dan opnieuw tegelen.
@neurogenisis: alleen de 1e laag of ook de 2e?

De 2e (originele) is namelijk gezet in specie en om dat eruit te bikken zou een crime zijn.. ;)

Sorry dat ik niet zo snel kan reageren doe alles via mn mobiel ;).
Boink.. ALLES er af bikken , alle lagen !!! En de muur laten egaliseren door een stucadoor !!! (beun de beunhaas scheelt je heel veel kosten wanneer je in drenthe woont kan ik een goede aanbevelen)
@zespri: waren de oude tegels bij jou in specie gezet?
En dat afbikken ben je idd een volle dag mee zoet.. Maar als je nu begint ben je zaterdagochtend klaar , kan je evt leidingen verleggen o.d. en kan er maandag de stucadoor komen en volgend weekend kan je tegelen.
Vriend zegt:

Alles afbikken, strak trekken met roodband, voorstrijk en dan tegelen.

Krijg je het beste resultaat.

Je kunt het beter meteen goed doen anders zit je je straks misschien te ergeren aan scheve tegels...

Succes!
Boink.. mijn oude tegels waren 60jaar oud en zaten MUUR MUUR MUUR VAST.. uiteindelijk kwamen er stukken muur mee tijdens t bikken. Stucadoor heeft dat keurig opgelost.
*niet nodig*

@ zespri: goed aangeboden maar de stucadoor woont naast ons ;)

Wij gaan beginnen met bikken t weekend, vanavond nog even naar de bouwmarkt voor info. Morgen een dagje werken en dan beginnen maar. T zal eerst wel even spuuglelijk worden voordat we weer heerlijk beneden naar toillet kunnen gaan...

Bedankt voor alle advies!
Boink, ach straks kan je jaren genieten van wat het zwoegen je heeft opgeleverd!
ja daarom, mooi vooruitzicht. Vriend is wel handig met hout en stenen maar tegels is dan ineens weer een heel ander verhaal.. Haha! Dacht ineens he laat ik het hier eens vragen.

Bedankt nogmaals
Graag gedaan
Boink vraag voor de zekerheid je buurman eens. Die is stucadoor en die kan ej gelijk helpen aan GOED spul voor aan de muren e.d.

Ipv gamma en praxis zooi...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven