Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Eigenlijk moet je alles wat het CB adviseert mbt bv hier komen checken. Dat zei mijn lactatiekundige trouwens ook (dat ik alles met haar moest checken)
Tja het CB is volgens mij gewoon niet echt ingericht op bv of trek ik dan een te sterke conclusie? Ik heb nu al een paar keer gemerkt dat ze maar raar advies geven mbt borstvoeding. Een tijdje geleden was ik ziek waardoor mijn productie hopeloos was afgenomen, helaas werd zoonlief ook ziek, dus vaker aanleggen gebeurde al, maar omdat hij koorts had vond ik het maar eng dat ik zo weinig voeding had. Toen adviseerden ze om een voeding te vervangen door de fles, dus gewoon een hele voeding te laten vervallen. Nu kan ik zelf wel logisch nadenken en dat als je een voeding laat vervallen komt die ook niet meer terug. Heb ik niet gedaan, ik heb uiteindelijk mn zoon bijgevoed met de voorraad die in in de vriezer had staan en vaker aangelegd, gelukkig toen ik weer beter was, was mijn productie ook weer normaal. Maar tjonge jonge, wat een slecht advies. Sindsdien luister ik ook niet echt meer naar wat ze zeggen mbt de borstvoeding.

Rijstebloem ik kijk maar even wat ik er mee doe, misschien gaat zoonlief dan ook ietsje langer slapen (zou prettig zijn) al is het maar een half uur. Maar ja dat is ijdele hoop geloof ik..
Wat fijn van de Efteling

Mocht gisteren op een invalidentoilet kolven. Weliswaar met speciaal een stoel daar en eenstopcontact, maar toch. Het blijft een toiletruimte.
Sauna Elysium heeft ook prima kolffaciliteiten, inclusief rustgevende muziek en koelkast.

Thermen Holiday in Schiedam heeft geen koelmogelijkheid, maar mag je kolven in behandelruimtes van de masseurs ofzo, zit je ook prima.
Laatst had ik een vergadering on zop'n vergadercomplex. Had speciaal van te voren gebeld, en nee was geen probleem. Kom ik daar, weet de doos achter de balie van niks. Of ik dat ook tegen haar had verteld? Nee natuurlijk niet, ik weet toch niet wie ik aan de lijn krijg? Nou goed er was geen zaal vrij. Ik mocht wel op het toilet! Niet mee accooord gegaan, en de vergadering is gewoon wat later gestart zodat ik in de zaal kon kolven. Officieel mocht ik nog niet in de zaal, maar ik heb flink stampij staan maken. Of ze zelf haar eten zou bereiden op de plee, heb ik gevraagd. Als ik nou niet had gebeld was het anders geweest, maar dan was ik wellicht niet gegaan.
Overigens was ik zaterdag ook in de sauna, Prinsejagt in Eindhoven, en daar was het wel goed geregeld. Mocht in de kamer van de manicure/pedicure en de melk mocht in de koelkast (datw as niet nodig want koelelement, maar wel fijn )

Ik had ook al gebeld Allis, en ik wist het van te voren. En van te voren had ik er niet zo'n moeite mee maar toen ik er zat toch weer wel. Maar heee, wel fijn gekolfd
Zo wat fijn om te weten dat Elysium een fijne kolfruimte heeft! Ik wil heel graag weer eens, ben alleen een beetje bang dat ik daar de halve dag melk loop te sproeien heb ik nu ook als ik onder de douche ben geweest.

R. spuugde net een beetje na de voeding en daar zaten felgele stukjes in. Iets slijmeriger maar niet echt slijm. Iemand enig idee wat dit kan zijn? Hij is verder gewoon vrolijk en had nergens last van.
quote:allis schreef op 07 april 2011 @ 14:46:

Of ze zelf haar eten zou bereiden op de plee, heb ik gevraagd. Als ik nou niet had gebeld was het anders geweest, maar dan was ik wellicht niet gegaan. goed verhaal!! Ik heb ook een paar keer buiten de deur vergaderd, en dan was er altijd een ruimte of een hotelkamer vrij en ik belde nooit van te voren. Zo zie je maar.
Pucker had je hem geschud? Klinkt als boter Sorry grapje.

Maar het kan hoor, bv met maagzuur kan een beetje gelig worden. Gaat het nog steeds goed?
Oh, wat goed dit topic! Ik ga binnenkort een dagje naar de sauna, en ik heb meteen maar even gemaild of ik daar kon kolven. Was geen punt, in overleg zouden ze een kamer voor me beschikbaar stellen. Ik ben benieuwd!
Ik heb al op veel plekken gekolfd, altijd goed geregeld. Ik mail/bel wel altijd van te voren. Bij een ministerie hebben ze zelfs bedden staan! Kolf/rustruimtes noemden ze dat. Ik heb ook al eens in een chique zaal bij de UU gekolfd, tussen allemaal schilderijen van professoren in toga.

Maar ik weet niet of ik een scene had durven maken, het blijft toch een beetje genant vind ik.
Efteling was prima kolven, had alleen spijt dat ik mijn handkolf mee had. De electrische had daar veilig gestaan (dat was mijn twijfel) en er was een tafel en een stoel en kussentjes (en een ijsbeer en schildpad) om de dubbele flessen te ondersteunen.

Vond het ook fijn dat men zo normaal deed, het zal toch vaker voorkomen. Je kindje daar rustig voeden zou ook goed gaan. (voor snel afgeleide kindjes of moeders die niet graag openbaar voeden)
Hmm fab ik had em geloof ik niet meer geschud dan anders

Phoehee fijn dat de kolfruimte in de efteling goed is bevallen!
Ook in het Sanadome in Nijmegen kun je kolven en krijg je daar een kamer voor je ter beschikking, ideaal.

Ik heb helaas ook al twee keer meegemaakt dat ik ergens was waar geen aparte ruimte was, gisteren had ik bijvoorbeeld een bruiloft in een strandtent, toen kon ik achterin in een hoekje zitten, waar ondertussen naast mij de afwasser zijn werk deed...

Gisteravond pasten mijn schoonouders op en zij zijn erg onzeker over de voedingen die ik achterlaat. Het oppassen was maar een paar uurtjes nodig, waarvoor twee voedingen genoeg zouden moeten zijn, maar ik er voor de zekerheid wel drie uit had gehaald ('s avonds wil hij soms wat vaker drinken). Volgens mijn schoonouders was de hoeveelheid in de flesjes lang niet genoeg en binnen twee a drie uurtjes waren de flessen er al door. Uit voorzorg had mijn schoonmoeder ook uit de vriezer een volle voeding alvast ontdooid... die ze niet eens nodig had gehad en ik dus weg kan gooien. Daar baalde ik behoorlijk van, want ik heb nauwelijks voorraad.

Ik begrijp mijn schoonouders ook wel, voor hen zou het zoveel makkelijker zijn als ze op vaste tijden een vaste hoeveelheid moeten geven, zodat ze 'zeker' weten dat hij genoeg heeft. Nu denken ze elke keer als B een kik geeft dat hij toch echt niet genoeg voeding heeft gehad...
Goedemorgen,

Mijn zoon is nu ruim 2 weken oud en het borstvoeden loopt goed. Ik heb als voorbereiding het boek uit de OP van Stefan Kleintjes gelezen en een cursus van 1 avond gevolgd bij een LK.

Ik heb inmiddels ook een kolf aangeschaft en wil hier vlot mee starten. Dit omdat dochter een flesweigeraar was en ik bij haar waarschijnlijk veel te laat ben begonnen met introductie van de fles.

Daarom dacht ik om met 4 weken in de ochtend een klein beetje te kolven en man hiermee te laten oefenen. Vinden jullie "experts" dit de goede manier? Of hebben jullie andere tips?

En hebben jullie misschien nog suggestisch met welke fles/speen te starten?

Veel dank alvast!
Toa, dat lijkt me een prima plan. Welke speen maakt niet zo gek veel uit. Het is makkelijk als het bijvoorbeeld bij je kolfflesjes/bakjes past, scheelt overgieten. En als het met de fles niet meteen lukt eerst een tijdje blijven oefenen met dezelfde fles, niet steeds nieuwe dingen kopen dat kan verwarrend zijn (en heel duur;) )

Verdere tips: als je merkt dat het drinken aan de borst slechter wordt stoppen met oefenen!
Toa, ik zou starten met een gewone fles, en niet met een supersonische die op de borst moet lijken. Difraxflessen doen het vaak goed bij bv kinderen (let wel goed op dat de bodem dicht zit!), merkte ik toen ik voor mijn weigeraar op internet naar info zocht.

Bij vier weken beginnen is een goed plan, maar bedoel je dat je meteen een hele voeding met de fles zou willen geven? Meestal wordt aangeraden te beginnen met een beetje tussendoor oefenen op een moment dat je kind niet echt honger heeft. Dan heb je meer kans

dat t lukt dan als je kind gewoon Nu Wil Eten! Hoeft dus ook niet meteen een hele voeding te zijn. Oefenbeetjes kun je bij elkaar sprokkelen door een half uur na een voeding kort te kolven.

Oh, en als het bij vier weken lukt: blijven oefenen!

Keeprunning, je hebt er voor deze keer niks meer aan, maar ontdooide, maar niet opgewarmde bv schijnt weer te mogen worden ingevroren. Zuster, had jij dat niet op een betrouwbare plek gelezen?
Miffy & Reglisse, Dank jullie!

Ik hoef de komende 5 maanden nog niet aan het werk, dus hoef nog geen grote voorraad aan te leggen.

Zat te denken om in het begin zo'n 30ml te kolven en door man te laten aanbieden voor de borstvoeding. Maar kan het dus beter op een ander moment?

Goede tip ook om een tijdje met dezelfde fles te blijven oefenen.

Difrax, check, daar heb ik er 1 van!
Oh echt waar Miffy?! Ik heb het nog niet weggegooid, het staat nog in de koelkast, dus het zou super zijn als ik het weer opnieuw kan invriezen. Ik ga alvast op googlen, maar als Zuster een link heeft, zou dat helemaal fijn zijn.

Dank je wel!
Keeprunning, kun je het niet voor alle zekerheid in plaats van een voeding geven en dan zelf opnieuw kolven en dat invriezen? Dan weet je het zeker.
Daar heb ik ook wel over gedacht, maar ik vind het zelf voeden zo fijn... Vooral na twee kdv dagen en een avond weg, zodat B. even kan bijtanken. Maar misschien is het inderdaad wel de beste oplossing en hoef ik niets weg te gooien.
Keeprunning, ik las het (opnieuw invriezen) volgens mij op borstvoeding.com en borstvoedingsforum.nl Zijn eigenlijk bijna enige sites waar ik iets van aanneem als t om bv gaat. Dus weet wel zeker dat ik t daar gelezen heb.
Fijne tip hè, want ie twee sites zijn zo lekker compact K heb even snel gezocht maar kon t niet vinden. Moet nu weer aan t werk (kolfpauze voorbij)....
Gevonden via borstvoedingsforum.nl

http://eurolac.blogspot.c ... dooide-moedermelk-is.html
(leest af en toe mee)

Maar wil toch even reageren op het cb verhaal, álles wat het cb aan "advies" geeft over bv, ene oor in en andere weer uit is mijn ervaring. Je kunt beter een lactatiekundige vragen, dan weet je in elk geval zeker dat je juiste info krijgt.

Wij moeten volgende week ook naar het cb, cb mevrouw zal wel van dr stoel vallen als ze hoort dat kleine vriend (9,5 maand) nog zo'n 6 keer (ofzo) drinkt.

@ Mango! Leuk om iets van je te lezen! En ook nog steeds bv!

Als ik naar een locatie moet, voor werk oid bel ik ook altijd even van te voren over het kolven. Ik ben nml ook wel eens voor het kolven naar een invalidentoilet verwezen, daar ben ik toen ook niet mee akkoord gegaan. Vervolgens een zoektocht naar een kamer met slot en gordijnen, zonde van de tijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven