Man steekt zichzelf in brand op de dam

06-04-2011 13:48 1145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in mijn lunchpauze mijn boterhammen op te eten als ik onderstaand bericht hoor op de radio. Verschrikkelijk, denk ik, en wat erg voor de omstanders. Je zal het maar zien. Nu kom ik net op nu.nl, en daar staan dus foto's/video's online. En daar wordt ik toch een beetje onpasselijk van. Nieuws, oke, maar ik hoef toch niet geconfronteerd te worden met een meneer die zichzelf in de fik steekt (voorpagina) en 2 minuten blijft branden? (filmpje) (Nee, ik heb het filmpje niet aangeklikt, maar het feit dat het kan maakt me al heel boos).

Ik hoop oprecht dat de meneer hulp krijgt- als hij dit overleefd, en dat voor de omstanders indien gewenst slachtofferhulp wordt aangeboden.

AMSTERDAM - Op de Dam in Amsterdam heeft een man zich woensdagmiddag in brand gestoken. Dat bevestigt de politie. De man, van wie de identiteit onbekend is, is met zeer ernstige verwondingen afgevoerd naar het ziekenhuis.

Hulpdiensten waren snel ter plaatse. De man stond bij het monument op de Dam ten tijde van zijn daad. De omgeving rondom het monument is afgezet met linten.

Een verslaggever van de NOS meldt dat de man schreeuwde voordat hij zichzelf in brand stak.

Verwarde indruk

Volgens omstanders maakte de man een verwarde indruk en sprak hij, met een buitenlands accent, over zijn kinderen. De brand is gedoofd met hulp van omstanders, meldt de politie. Zij bevestigen dat het om een poging tot zelfdoding gaat.

De man stond ongeveer 2 minuten in brand, meldt AT5. Het motief van de man is bij de politie nog niet bekend. De man is inmiddels afgevoerd. Politiewagens staan nog op de Dam.
quote:hollebollegijs schreef op 07 april 2011 @ 20:12:

Wat is het alternatief?

De grenzen open of iedereen die met een aansteker

dreigt een Nederlands paspoort?

Het was zijn eigen keuze zich zelf aan te steken,

hij had ook terug kunnen gaan naar Iran.Ik ben een liberaal. En liberalen geloven in het vrije verkeer van mensen en ideeën. Wat overigens niet hoeft te betekenen dat je nieuwkomers moet laten meeprofiteren van voorzieningen die je 'hier' (of 'daar') hebt opgebouwd. Maar daar heb ik al vaker mijn licht over laten schijnen. Het gros is niet onder de indruk. Die willen 'ze' gewoon niet 'hier'.
quote:Ksenija schreef op 07 april 2011 @ 18:46:

Vreselijk, ook ongelofelijk dat in NL (waar zogenaamd alles goed is geregeld) men mensen tientallen jaren in onzekerheid laat en dan retour doet. Gatverdamme, ze hebben bloed aan hun handen.

Het asielbeleid is verkeerd, mensen krijgen teveel mogelijkheden om het beleid te frustreren. Daar doet de advocatuur heel graag aan me, Het is een miljoenen industrie, Deze mensen in de asielcentra krijgen jarenlang een gratis levens-onderhouden, dak boven hun hoofd en zakgeld van ca. ¤ 400 per maand.

De gemiddelde bijstandsmoeder houdt geen ¤ 400 over, krijgt geen huis toegewezen wat ingericht op kosten van de gemeenschap.

Geen abon. voor de kinderen en geen O.V. kaart. De Overheid discrimineert, alleen zwijgt men daar liever als het graf over.
Wat een ongelovelijke onzin wordt hier uitgekraamd over asielzoekers.

Eens met Kenija voor een keer.
@ksenija, je wilt het beleid aanpassen: doe een voorstel!
quote:zusenzoo schreef op 07 april 2011 @ 20:47:

Wat een ongelovelijke onzin wordt hier uitgekraamd over asielzoekers.

.

Wat is de onzin?

De discussie gaat in deze draad voornamelijk over beleid.

quote:jaap schreef op 07 april 2011 @ 20:33:

[...]

Ik ben een liberaal. En liberalen geloven in het vrije verkeer van mensen en ideeën. .

Ik ben ook liberaal maar volgens mij niet zo'n

hele goede Op basis van een werkcontract

en mits nuttig voor Nederland is vrij verkeer van

personen mogelijk.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Sorry HBG, ik mis het menselijke in deze discussie, het zijn nml mensen.
quote:zusenzoo schreef op 07 april 2011 @ 21:00:

Sorry HBG, ik mis het menselijke in deze discussie, het zijn nml mensen.

Wie zegt dat het dat niet zijn?

Maar ook mensen kunnen op basis van een

doorlopen procedure worden uitgezet.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:Cateautje schreef op 07 april 2011 @ 20:27:

[...]

Je zou er goed aan doen om je eens te verdiepen in de bevolking van het midden oosten, voordat je zelf ook zo theatraal wordt.

Het is geen veroordeling of waardeoordeel , het is een kwestie van kennis van zaken.I heb me meer dan 25 jaar verdiept in de historische cultuur van het midden oosten. Misschien kom je hiermee wat tot rust.Verdiep jij je eens in het leven daar, dan kom jij niet meer tot rust.
@ mjhd, Saaar en wie er nog meer om vroeg: Ik had zo m'n redenen om dat te filmen.
quote:hollebollegijs schreef op 07 april 2011 @ 20:22:

[...]

Je hoeft me geen succes te wensen.

Goed bedoeld maar niet nodig.

Deze regering voert het door mij gewenste

beleid al uit.

Ik zou zeggen, we spreken elkaar weer

na de volgende verkiezingen.

Dat zegt wat over jou, dat je zoiets goedkeurd wat bekend staat als onmenselijk.

Als je ook zo hard in je relatie was, dan kan ik me voorstellen dat ze er de brui aan heeft gegeven (onder het mom van verliefdheid)
quote:nicks schreef op 07 april 2011 @ 20:31:

@ksenija, nee ik heb inderdaad geen idee wat hem te wachten zou staan, maar ik ben er van overtuigd, echt, dat er zorgvuldig naar zijn zaak is gekeken. omdat hij dat wilde meerdere keren.

een procedure mag geen 10 jaar duren. helemaal mee eens. maar procedures duren uit zichzelf geen 10 jaar. dan heeft iemand meerdere procedures doorlopen.quote:nicks schreef op 07 april 2011 @ 20:31:

@ksenija, nee ik heb inderdaad geen idee wat hem te wachten zou staan, maar ik ben er van overtuigd, echt, dat er zorgvuldig naar zijn zaak is gekeken. omdat hij dat wilde meerdere keren.

een procedure mag geen 10 jaar duren. helemaal mee eens. maar procedures duren uit zichzelf geen 10 jaar. dan heeft iemand meerdere procedures doorlopen.Dat is jouw naiviteit (of je goedaardigheid) dat jij er zo in zit, wil niet zeggen dat de mw. daar zo over denken.
quote:Ksenija schreef op 07 april 2011 @ 21:17:

[...]

Dat zegt wat over jou, dat je zoiets goedkeurd wat bekend staat als onmenselijk.

Als je ook zo hard in je relatie was, dan kan ik me voorstellen dat ze er de brui aan heeft gegeven (onder het mom van verliefdheid)

Zo. Jij dacht ik ga het eens lekker op de man spelen.

Erg laag die opmerking.
quote:Ksenija schreef op 07 april 2011 @ 21:17:

[...]

Onsportief, persoonlijk worden in een discussie maar

goed als je geen betere argumenten hebt dan gun

ik je dit punt.

Ze vond mij gemeen en hard vond een heerlijke lieve

niet uitgeprocedeerde asielzoeker en is daar nu

(voorlopig) gelukkig mee.

Maar wat staat bekend als onmenselijk?

Bij wie?

Ik vat het samen, je vind het onmenselijk als

mensen een procedure moeten doorlopen?

Wat is je voorstel dan? Open grenzen?

Een hele korte procedure?

Hard boe roepen is niet moeilijk maar geef

ook, haalbare, oplossingen.
quote:Circulair schreef op 07 april 2011 @ 21:23:

[...]

Zo. Jij dacht ik ga het eens lekker op de man spelen.

Erg laag die opmerking.Eens. Dit kan echt niet.
Ksenija....

Ik wilde net eens gaan zeggen dat ik het met je eens ben, en dan dit...

Ikw eet dat je het in je hebt om wel lief te zijn, maar dat kan echt niet.

HBG ik sta totaal aan de andere kant wat betreft deze discussie dan jij, maar
Heel laag deze opmerking. Gebrek aan argumenten schat ik in.
quote:Ksenija schreef op 07 april 2011 @ 21:15:

[...]

Verdiep jij je eens in het leven daar, dan kom jij niet meer tot rust.Laat ik het je maar niet kwalijk nemen.
_yellowlove_

malu3

annea

Circulair

Dank jullie
Nou ik heb nog wel wat argumenten verder hoor

Ik geloof oprecht niet, dat je bij zaken als deze (asielzoekers die uit onveilige landen komen) echt kunt inschatten hoe groot de kans is dat zij daar werkelijk onveilig zijn.

Gaat er niet in bij mij. Die regering zal doodleuk beweren dat er geen probleem is, en zodra ze terugkomen worden ze afgeschoten. Ik ken iemand waarvan bijna zijn hele familie afgeslacht is nadat hij uit Iran is gevlucht. Dit was trouwens te bewijzen dmv foto's van de paar mensen die het wel overleefd hadden, en het was toen een actie die relatief ;bekend; was daar.

Hij heeft een verblijfsvergunning gekregen, en welverdiend lijkt mij. Maar ik weet zeker dat er genoeg mensen zijn die niet het 'geluk'hebben dat ze het kunnen bewijzen.

En weet je, al wil je daar gewoon weg omdat je niet in een land wilt wonen waar je het idee hebt dat je jezelf niet kunt zijn, dan zoudat ook mogelijk moeten zijn. En iksnap heel goed dat het niet zo zit, en dat het geld kost Maar wie ben ik om een ander de kans op een vrij leven te ontzeggen omdat ik nou toevallig hier geboren ben?
quote:_yellowlove_ schreef op 07 april 2011 @ 21:48:

Ksenija....

Ik wilde net eens gaan zeggen dat ik het met je eens ben, en dan dit...

Ikw eet dat je het in je hebt om wel lief te zijn, maar dat kan echt niet.

HBG ik sta totaal aan de andere kant wat betreft deze discussie dan jij, maar

Is ook zo, maar expres erop doorgaan en doen alsof je achterlijk bent vind ik ook kwalijk bij dit onderwerp en ja, dan wil je je weleens verleiden tot zoiets. Maar Gijske kennende zal het hem niet veel doen, hoor.

Hoe dan ook, laten we blij zijn dat wij niet ditzelfde lot hoeven ondergaan en zorgeloos ons bed in kunnen. Commentaar geven op andermans leven die ons onbekend is is dan ook erg onsmakelijk. Want geloof me, je hebt echt geen idee wat zich daar allemaal afspeelt.

Tot zover...
quote:_yellowlove_ schreef op 07 april 2011 @ 21:55:

Maar wie ben ik om een ander de kans op een vrij leven te ontzeggen omdat ik nou toevallig hier geboren ben?

Daar mag iedereen anders over denken, dat is het mooie

van een democratie.

De huidige situatie is dat de afgelopen decenia een strenger

asielbeleid is ingevoerd & wordt uitgevoerd.

Dat er ook tijdens deze procedure fouten worden gemaakt

lijkt me duidelijk maar wat is een alternatief?

Geen procedures? Tja dan kan je ook geen fouten maken.

In Nederland wordt iedere asielzoeker op kosten van de

samenleving voorzien van een advocaat en kan de rechts-

gang van a tot z hier afwachten al meen ik gelezen te hebben

dat dit in sommige gevallen gaat veranderen.

Meer kan je als samenleving niet aanbieden denk ik.

quote:Ksenija schreef op 07 april 2011 @ 22:08:

[...]

Is ook zo, maar expres erop doorgaan en doen alsof je achterlijk bent vind ik ook kwalijk bij dit onderwerp en ja, dan wil je je weleens verleiden tot zoiets. Maar Gijske kennende zal het hem niet veel doen, hoor.

...

Dus discussiëren is expres doorgaan en doen

of je achterlijk bent?

En je kent me? Leg eens uit, ik zit op het

puntje van mijn stoel want zoveel discussies

voer ik hier niet.
Maar hoe kan men kinderen terug sturen, die de taal niet spreken, die hier compleet zijn ingeburgerd, hier onderwijs hebben genoten.

Hoe zien jullie het dat bijv, een meisje van 12, hoer gekomen op 2 jarige leeftijd, uitgezet wordt?

Hoe kan je dat verantwoorden, want die 10 jaar is voor dat meisje een mensenleven.
quote:zusenzoo schreef op 07 april 2011 @ 22:13:

Maar hoe kan men kinderen terug sturen, die de taal niet spreken, die hier compleet zijn ingeburgerd, hier onderwijs hebben genoten.

Hoe zien jullie het dat bijv, een meisje van 12, hier gekomen op 2 jarige leeftijd, uitgezet wordt?

Hoe kan je dat verantwoorden, want die 10 jaar is voor dat meisje een mensenleven.De ouders zijn hiervoor ook verantwoordelijk.
Hoe dat zo?

In sommige gevallen wordt er niet keer op keer geprocedeerd hoor.

En wij als maatschappij zijn dus niet verantwoordelijk voor kinderen, kan je gelijk BJZ en allerlei instanties opdoeken, als de ouders toch de verantwoording hebben.
quote:zusenzoo schreef op 07 april 2011 @ 22:13:

Hoe zien jullie het dat bijv, een meisje van 12, hoer gekomen op 2 jarige leeftijd, uitgezet wordt?

Hoe kan je dat verantwoorden, want die 10 jaar is voor dat meisje een mensenleven.

Het kan je ziet het.

De ouders alleen uitzetten is ook onwenselijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven