Man steekt zichzelf in brand op de dam

06-04-2011 13:48 1145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in mijn lunchpauze mijn boterhammen op te eten als ik onderstaand bericht hoor op de radio. Verschrikkelijk, denk ik, en wat erg voor de omstanders. Je zal het maar zien. Nu kom ik net op nu.nl, en daar staan dus foto's/video's online. En daar wordt ik toch een beetje onpasselijk van. Nieuws, oke, maar ik hoef toch niet geconfronteerd te worden met een meneer die zichzelf in de fik steekt (voorpagina) en 2 minuten blijft branden? (filmpje) (Nee, ik heb het filmpje niet aangeklikt, maar het feit dat het kan maakt me al heel boos).

Ik hoop oprecht dat de meneer hulp krijgt- als hij dit overleefd, en dat voor de omstanders indien gewenst slachtofferhulp wordt aangeboden.

AMSTERDAM - Op de Dam in Amsterdam heeft een man zich woensdagmiddag in brand gestoken. Dat bevestigt de politie. De man, van wie de identiteit onbekend is, is met zeer ernstige verwondingen afgevoerd naar het ziekenhuis.

Hulpdiensten waren snel ter plaatse. De man stond bij het monument op de Dam ten tijde van zijn daad. De omgeving rondom het monument is afgezet met linten.

Een verslaggever van de NOS meldt dat de man schreeuwde voordat hij zichzelf in brand stak.

Verwarde indruk

Volgens omstanders maakte de man een verwarde indruk en sprak hij, met een buitenlands accent, over zijn kinderen. De brand is gedoofd met hulp van omstanders, meldt de politie. Zij bevestigen dat het om een poging tot zelfdoding gaat.

De man stond ongeveer 2 minuten in brand, meldt AT5. Het motief van de man is bij de politie nog niet bekend. De man is inmiddels afgevoerd. Politiewagens staan nog op de Dam.
Bah wat een naar bericht.

En wat moet zo'n man verder nog, als hij twee minuten in brand heeft gestaan en zijn leven toch al niet leuk vond?

(dat vraag ik me dan af....)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Wat verschrikkelijk, had het nieuws nog niet gehoord.
Ik ben er serieus helemaal naar van. Wat Moonlight zegt, je zal het maar doen. Hoe diep zit je dan?
Eén ding weet ik wel.Zoiets zou ik niet willen overleven. Hij gaat de ergste pijnen tegemoet die je echt niemand toewenst en die pijn kan de rest van zijn leven aanhouden, bah.
Vind 't altijd sneu dat iemand die zelfmoord wil plegen gered wordt. Niet alleen was ie z'n leven al zat, maar nu moet ie ook nog noodgedwongen doorleven met 'n hoop pijnlijke brandwonden en lidtekens.
Verschrikkelijk!

En dan de foto's

Je kijkt echt naar een man die op de grond ligt en in brand staat! Hoe kunnen ze zoiets plaatsen?? Wat walgelijk om dit op deze manier te brengen!
Ja, dat vind ik echt.
Ik kan me zomaar voorstellen dat zijn toestand nu zo kritiek is, dat het nog helemaal niet zeker is dat hij het gaat overleven.

En wat moet je dan, als omstander? Blijven kijken? Weglopen? Je reactie is toch om te gaan blussen neem ik aan.
quote:elninjoo schreef op 06 april 2011 @ 13:55:

Vind 't altijd sneu dat iemand die zelfmoord wil plegen gered wordt. Niet alleen was ie z'n leven al zat, maar nu moet ie ook nog noodgedwongen doorleven met 'n hoop pijnlijke brandwonden en lidtekens.

Nee, zoiets doen mensen niet alleen om zelfmoord te plegen.

Deze man wilde een statement maken.

Er zijn makkelijkere en pijnlozere manieren om een eind aan je leven te maken. Maar daar trek je geen massale aandacht mee.
Ja, dat vind ik echt.
wat een naar bericht, ben spontaan van slag. Hoe erg! En wat moet er door zijn hoofd gegaan zijn voor hij deze beslissing nam!
a docter a day keeps the apple away
quote:hanneke000 schreef op 06 april 2011 @ 13:56:

Ik kan me zomaar voorstellen dat zijn toestand nu zo kritiek is, dat het nog helemaal niet zeker is dat hij het gaat overleven.

En wat moet je dan, als omstander? Blijven kijken? Weglopen? Je reactie is toch om te gaan blussen neem ik aan.Ik denk eerlijk gezegd dat ik te geschokt zou zijn om ook maar wat te doen.
Ja, dat vind ik echt.
Vreselijk. Maar ergens ben ik wel heel blij te zien dat mensen direct gaan helpen. Logisch natuurlijk, maar het schokeffect kan ook heel anders uitpakken weet ik uit ervaring.
quote:Saaar schreef op 06 april 2011 @ 13:55:

Verschrikkelijk!

En dan de foto's

Je kijkt echt naar een man die op de grond ligt en in brand staat! Hoe kunnen ze zoiets plaatsen?? Wat walgelijk om dit op deze manier te brengen!Ik vind het schokkend. Zijn er geen grenzen meer in de journalistiek tegenwoordig?
verschrikkelijk!
Hij zal zowiezo wel overlijden. Wordt gesedeerd en krijgt heel veel pijnstilling. Is er niet meer bij.
Als je toch zo graag dood wilt doe je dat toch niet door je midden op de Dam in brand te steken? Dikke kans dat je het overleeft, en zoals nu, je leven nog vele malen erger wordt dan het al was.
quote:hanneke000 schreef op 06 april 2011 @ 13:59:

[...]

Ik vind het schokkend. Zijn er geen grenzen meer in de journalistiek tegenwoordig?Kijk naar de berichtgeving van de telegraaf en verwonder je
Ja, dat vind ik echt.
quote:Saaar schreef op 06 april 2011 @ 13:58:

[...]

Ik denk eerlijk gezegd dat ik te geschokt zou zijn om ook maar wat te doen.Ik weet niet wat ik zou doen. Ik hoop het ook nooit te weten te komen.
quote:hanneke000 schreef op 06 april 2011 @ 14:00:

[...]

Ik weet niet wat ik zou doen. Ik hoop het ook nooit te weten te komen.Idem...
Ja, dat vind ik echt.
Zo zie je maar dat je nooit weet hoe je op zoiets reageerd, de een filmt de ander staat misschien geschokt toe te kijken en een ander loopt gewoon voorbij.

Ik heb filmpje wel gekeken en ja hoe erg het ook klinkt ik begin eraan te wennen. Zal wel door beroep komen
Het gras aan de overkant is niet groen.
quote:hanneke000 schreef op 06 april 2011 @ 13:56:

En wat moet je dan, als omstander? Blijven kijken? Weglopen? Je reactie is toch om te gaan blussen neem ik aan.Ja lijkt me ook verschrikkelijk om als omstander mee te maken. Nu vanachter mijn bureau zeg ik snel man naar de grond werken en het vuur snel uitslaan met je jas voordat de vlammen te groot worden, maar ja je bent toch helemaal ontgoogeld.
quote:Saaar schreef op 06 april 2011 @ 14:00:

[...]

Kijk naar de berichtgeving van de telegraaf en verwonder je

Sinds die achterlijke gladiolen die "stunt" uithaalde door aar Tripoli te bellen, heb ik mezelf beloofd nooit meer in (op) de Telegraaf (site) te kijken. Dat gaat me goed af, tot nu toe

In het radio nieuws zeggen ze nu dat hij riep dat hij zijn kinderen te eten moest geven.

Wat een wanhoop moet je voelen zeg, als je dit doet omdat je je kinderen niet kan voeden
quote:hanneke000 schreef op 06 april 2011 @ 13:59:

[...]

Ik vind het schokkend. Zijn er geen grenzen meer in de journalistiek tegenwoordig?

Oh jawel hoor. Alleen wat nu.nl doet is geen journalistiek. Da's gewoon een doorgeefluik van ANP berichten.

Ja.. en dat ze die foto's plaatsen. Veel kranten doen het niet. Kranten als de Telegraaf doen het wel. Onder het mom: "Mensen willen wéten wat er gebeurd is."

Ik vind niet dat het plaatsen van schokkende beelden daar bij hoort, maar als sensatiekrant zul je wel moeten. Je moet je reputatie 'hoog' houden.

Ik vind dat mensen moeten kunnen kijken als ze wíllen, maar dat ze niet ongevraagd geconfronteerd moeten worden. Helaas gebeurt dat wel vaak.
quote:hanneke000 schreef op 06 april 2011 @ 14:02:

[...]

In het radio nieuws zeggen ze nu dat hij riep dat hij zijn kinderen te eten moest geven.

Wat een wanhoop moet je voelen zeg, als je dit doet omdat je je kinderen niet kan voeden Behoorlijk dom ook, want die kinderen hebben nu dus helemaal geen vader meer.
Hanneke, ik heb dat al sinds ze een foto van een dode Stan Storimans levensgroot op de voorpagina van de papieren Telegraaf plaatsten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven