de hond uitlaten

05-04-2011 13:18 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, ik zit met een dilemma waar ik niet uit kom en ik het even tegen jullie wil aanhouden.

Wij hebben 2 honden en die moeten natuurlijk uit gelaten worden. Nu is het tegenwoordig zo dat mijn vriend alleen zijn eigen hond meeneemt, want anders kan hij er niet mee trainen zegt hij. , als ik dan zeg dat hij die andere hond ook wel mee kan nemen zegt hij dat hij daar geen zin in heeft. Die andere hond is eigenlijk mijn hond en die andere is van hem. Alleen wat ik niet begrijp is dat hij zijn hond dan wel uitlaat en die van mij gewoon thuis laat. Als dit een keer gebeurd dan zeg ik oke maar dit tafereel speelt zich 2 keer per dag af. Ik snap het niet zie ik het nou verkeerd en is het normaal dat mensen die 2 honden hebben ze apart uitlaten.? Het enige verschil is dat zijn hond gewoon los kan en die van mij niet, ja kan wel maar is niet verstandig, hij is een beetje wild in de vrolijke zin

Wie heeft er voor mij een advies
Wat ik dus echt neit snap is dat iemand, met 3 kinderen waarvan de jongste 13 is, zelf nog tafel afruimt, enzovoorts. Daar lijkt me ook winst te behalen. Kun je vervolgens samen met je vriend met de honden lopen en samen misschien die onstuimige hond trainen
Later is nu
Honden zijn een roedel gewend met een leider. Het gezin is de roedel en de huisbaasjes zijn de leider. Hoe creeer je nou een goede roedel als je maar aandacht besteed aan 1 hond. Het is juist goed om met de honden gezamenlijk te lopen.
quote:_avril_ schreef op 05 april 2011 @ 15:26:

Honden zijn een roedel gewend met een leider. Het gezin is de roedel en de huisbaasjes zijn de leider. Hoe creeer je nou een goede roedel als je maar aandacht besteed aan 1 hond. Het is juist goed om met de honden gezamenlijk te lopen.Goed punt! Je sluit nu als het ware consequent 1 hond uit de roedel zonder dat hij er iets van begrijpt. Hij zal dit zeker als straf beschouwen (dit geldt uiteraard niet bij soms om en om meenemen, want dat zullen ze snel begrijpen).
Ik vind de man van de ts een zeikvent die niet echt om honden geeft. Wij hebben drie honden en we hebben het hart niet om er een thuis achter te laten als we met de andere gaan wandelen. Sterker nog, ik neem zelfs wel eens de honden van andere mensen mee, zodat die ook een fijne wandeling maken (want dat doen die eigenaren niet). MAar ja, ik heb dan ook honden omdat ik van honden houd.
quote:_avril_ schreef op 05 april 2011 @ 15:26:

Honden zijn een roedel gewend met een leider. Het gezin is de roedel en de huisbaasjes zijn de leider. Hoe creeer je nou een goede roedel als je maar aandacht besteed aan 1 hond. Het is juist goed om met de honden gezamenlijk te lopen.

Dat is niet waar, en erg achterhaald. Honden leven niet in roedels, ga maar eens in landen kijken waar nog zelfhonden genoeg zijn. Daarnaast is het juist goed voor een hond om regelmatig alleen uit te gaan en zonder de andere hond te zijn. Als je dat doet krijg je een hond die fijn op mensen gericht is. Als je ze altijd samen houdt heb je de kans dat ze zich erg op elkaar gaan richten, en een hondenhond is in onze moderne samenleving onhandiger dan een mensenhond. Ik ben hondentrainer en adviseer mensen met meerdere honden altijd dat ze de honden apart aandacht moeten geven, dat is juist belangrijk om een goede band met je hond te krijgen.

Zeker als die ene hond problemen geeft zou TO juist ook apart met die hond moeten gaan lopen en trainen.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Heb niet alles gelezen, maar vind het echt belachelijk.

Wij hebben ook een poosje 2 honden gehad, waarvan 1 heel makkelijk en 1 wat lastiger. Wij gingen heel vaak met beide honden tegelijk uit.

Het kwam wel eens voor dat (vaak ik) de wat lastigere hond apart nam om er inderdaad mee te trainen of er mee te gaan fietsen (dat houdt de makkelijke (oude) hond niet vol.

Maar voor het gewone uitlaten altijd samen, ook al fokten ze elkaar dan wel een beetje op (vooral als er een andere hond voorbij kwam...)

Maar ja vind het echt onzin om de honden elke keer apart uit te laten, dubbel werk.... en over het algemeen vinden honden (in ieder geval de onze) het veel leuker om samen te worden uitgelaten (=speelgenootje)
quote:Spijker schreef op 05 april 2011 @ 18:13:

[...]

Dat is niet waar, en erg achterhaald. Honden leven niet in roedels, ga maar eens in landen kijken waar nog zelfhonden genoeg zijn. Daarnaast is het juist goed voor een hond om regelmatig alleen uit te gaan en zonder de andere hond te zijn. Als je dat doet krijg je een hond die fijn op mensen gericht is. Als je ze altijd samen houdt heb je de kans dat ze zich erg op elkaar gaan richten, en een hondenhond is in onze moderne samenleving onhandiger dan een mensenhond. Ik ben hondentrainer en adviseer mensen met meerdere honden altijd dat ze de honden apart aandacht moeten geven, dat is juist belangrijk om een goede band met je hond te krijgen.

Zeker als die ene hond problemen geeft zou TO juist ook apart met die hond moeten gaan lopen en trainen.Onzin. Mijn honden worden altijd samen uitgelaten, en zijn toch mensgericht.
Ik zie honden wel als groepsdieren en ik vind 1 hond bewust en consequent buitensluiten van een dagelijks pleziertje geen goed idee voor de hond, voor hun onderlinge verhouding en voor de verhoudingen binnen het gezin.

Daarnaast één op één aandacht of training vind ik uiteraard wel prima als dit gewoon algewisseld wordt tussen de honden.
quote:Jippertje schreef op 05 april 2011 @ 15:09:

[...]

Dat is niet waar! Als je thuis een partner hebt die niet werkt en, omdat het 'zo hoort', zo gek is om dat allemaal te pikken, dat doe je als fulltime werkende buiten je betaalde baan dus blijkbaar geen reet!Als ik fulltime werk en dus 10 uur per dag bezig ben met mijn werk is het dan teveel gevraagd dat degene die de hele dag thuis is het huishouden doet, dat kost in ieder geval geen 10 uur per dag.
Een hond wordt niet bewust buitengesloten. Dat is vermenselijking van het gedrag, een fout die mensen vaak maken als ze naar dierengedrag kijken.

De honden zitten nog altijd grootse deel van de dag samen binnen bij de mensen, dus er is sociaal contact genoeg.

Een hond is een sociaal dier, maar geen roedeldier. Dat betekent dat hij niet solitair wil leven maar dat de oude 'roedelregels' echt onzin zijn.

Dat iemand meerdere honden heeft, ze altijd samen uitlaat en geen problemen geeft zegt natuurlijk niets over wat in het gros van de gevallen de meest verstandige aanpak is. Ik heb er voor doorgeleerd en zeg niet zomaar iets wanneer ik mijn cursisten adviseer de honden een op een aandacht te geven.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Er zijn veel mensen die ergens voor doorgeleerd hebben en die toch meningen hebben die haaks op elkaar staan. Wat jij dus beweert, hoeft nog altijd niet de waarheid te zijn.

Natuurlijk zijn er honden die een op een aandacht nodig hebben. Maar dat wil niet zeggen dat honden minder mensgericht zouden zijn als ze altijd in groepsverband zouden worden uitgelaten. Dat is hetzelfde als beweren dat wanneer een koe een beest is, elk beest een koe zou zijn.

Ik heb hondentrainers wel eens beweringen horen doen waarvan ik dacht "man, waar heb jij al die tijd gezeten, kom onder die steen vandaan, doe je ogen open, zie en leer!".
Lastige situatie. Ik zou het logischer vinden om de honden 3/4 keer per dag samen uit te laten (waarvan 2 grote rondes, dat is het meest normaal) en dan daarnaast nog extra trainen met de hond van je vriend.

P.S. "Die andere hond" is jouw hond? Het klinkt niet echt alsof je hem heel lief vindt.
Ik heb er ook enorm veel tijd ingestoken om hondengedrag te leren kennen en ik vind het geen vermenselijking van hondengedrag om er van uit te gaan dat een hond het niet begrijpt waarom hij nooit mee mag en het als straf zal gaan zien, tenzij die persoon geen rol van betekenis in zijn leven speelt, dan zal het hem worst zijn als hij niet mee mag.

Hij is dus niet jaloers op de andere hond door hem dat pleziertje niet te gunnen, want dat is inderdaad vermenselijking, maar als hij die persoon wel als relevant ziet dan zal hij het zeker niet begrijpen en dat zie ik als "buitensluiting".
quote:Spijker schreef op 05 april 2011 @ 20:14:

Een hond wordt niet bewust buitengesloten. Dat is vermenselijking van het gedrag, een fout die mensen vaak maken als ze naar dierengedrag kijken.

De honden zitten nog altijd grootse deel van de dag samen binnen bij de mensen, dus er is sociaal contact genoeg.

Een hond is een sociaal dier, maar geen roedeldier. Dat betekent dat hij niet solitair wil leven maar dat de oude 'roedelregels' echt onzin zijn.

Dat iemand meerdere honden heeft, ze altijd samen uitlaat en geen problemen geeft zegt natuurlijk niets over wat in het gros van de gevallen de meest verstandige aanpak is. Ik heb er voor doorgeleerd en zeg niet zomaar iets wanneer ik mijn cursisten adviseer de honden een op een aandacht te geven.

Om ook 1 op 1 aandacht te geven, ben ik helemaal voor. Maar dat is toch heel wat anders dan ze standaard niet samen uit te laten.

Zag staan dat manlief soms een hele avond weg is met de hond 'trainen', sorry maar volgens mij is het niet zo effectief om een hond een aantal uur achter elkaar te trainen. Kun je ze volgens mij beter eerst (samen) uit laten en dan hond apart nemen om te trainen (of juist andersom).

Eigenlijk vind ik het ook een beetje raar dat ze allebei een eigen hond hebben, terwijl ze samen een huishouden hebben.

Je kunt het ook nog zo regelen: 's ochtends ga jij met de honden uit en hij 's avonds. Of hij ze dan apart of samen uitlaat moetie zelf weten, alstie ze maar allebei uitlaat.
Ja ik vind die aparte honden ook enorm gek binnen een relatie, want uiteindelijk ga je toch gewoon om beide honden geven en dus voor beide honden zorgen?
Wij hebben ook twee honden. In het begin hadden we er één, maar die is meer op mijn vriend gericht, dus wilde ik er ook graag één die ik dan een beetje zou kunnen trainen of mee ravotten. In de praktijk zijn het meer onze honden, als ik 's morgens werk en hij 's avonds (komt veel voor) laat ik ze twee keer uit en mijn vriend twee keer. Als we samen vrij zijn is het verschillend, maar met de gewone rondes nemen wij allebei beide honden mee. We doen wel eens iets apart, maar dat is dan extra.

Oh ja en ik werk part-time en mijn vriend full time, ik doe het meest in huis. Maar ja, da's hoe wij het prettig vinden.
mens2011, kom je nog terug op je topic(s)?
HIer ook 2 honden , beide super lieve honden , maar een paar keer per week , laat ik mijn eigen hond uit en hij de zijne. Puur omdat zijn hond heel goed naar mij luistert (hahahahaha) en heel slecht naar hem qua *volgen & hier*

En ik wil dat hij dat ook oefent met zijn hond zodat hij niet aldoor pissed op zijn hond hoeft te worden wanneer zijn hond niet bij hem komt.. (altijd belonen ipv straffen bv)

Maar ook omdat wanneer ik beide honden mee neem en wil trainen met mijn eigen hond dat gewoon lastig gaat omdat ie in notime is afgeleid door de andere hond (en andersom idem dito)

Wat Spijker schrijft ben ik t dus wel mee eens.. baas-hond band wordt gewoon beter wanneer paar keer per week de honden apart van elkaar worden uitgelaten.

HIer is t nu standaard elke dag of om de dag geworden rond de klok van 19uur dat we apart de honden uitlaten/trainen van elkaar. Andere momenten gaan we/ze samen
Plus dat het gewoon rete irritant is wanneer bv je hond wil leren apporteren .. En jij gooit je balletje en je eigen hond blijft staan of let niet op de bal maar alleen op de andere hond en de andere hond gaat de bal ophalen.

Dat is gewoon NIET makkelijk trainen , je kan dan beter alleen met je hond trainen en de andere hond dan even thuislaten.

Of wanneer je speurwerk doet ,niet handig om dan de andere hond mee te nemen.

Dit vergt nl uiterste concentratie tijdens t trainen.

Maar om nou elke dag uuuuuuuureeeeen te gaan trainen vind ik ook beetje ver gaan.
Als het gaat om training, dan is een op een aandacht beter ja, dat werkt gewoon beter. DAt is echter met alles zo. Maar uitlaten kan best met meerdere honden tegelijk.
iones: helemaal eens
quote:Zespri79 schreef op 08 april 2011 @ 16:48:

HIer ook 2 honden , beide super lieve honden , maar een paar keer per week , laat ik mijn eigen hond uit en hij de zijne. Puur omdat zijn hond heel goed naar mij luistert (hahahahaha) en heel slecht naar hem qua *volgen & hier*

En ik wil dat hij dat ook oefent met zijn hond zodat hij niet aldoor pissed op zijn hond hoeft te worden wanneer zijn hond niet bij hem komt.. (altijd belonen ipv straffen bv)

Maar ook omdat wanneer ik beide honden mee neem en wil trainen met mijn eigen hond dat gewoon lastig gaat omdat ie in notime is afgeleid door de andere hond (en andersom idem dito)

Wat Spijker schrijft ben ik t dus wel mee eens.. baas-hond band wordt gewoon beter wanneer paar keer per week de honden apart van elkaar worden uitgelaten.

HIer is t nu standaard elke dag of om de dag geworden rond de klok van 19uur dat we apart de honden uitlaten/trainen van elkaar. Andere momenten gaan we/ze samen

'

Bij trainen werkt 1 op 1 aandacht inderdaad het beste, maar ik snap het principe "zijn hond, jouw hond" niet zo goed. Worden dat niet vanzelf jullie honden als je samenwoont, gewoon omdat je je aan beide honden hecht of blijft dat toch gevoelsmatig gescheiden zoals bij kinderen?
quote:iris1969 schreef op 08 april 2011 @ 19:11:

[...]

'

Bij trainen werkt 1 op 1 aandacht inderdaad het beste, maar ik snap het principe "zijn hond, jouw hond" niet zo goed. Worden dat niet vanzelf jullie honden als je samenwoont, gewoon omdat je je aan beide honden hecht of blijft dat toch gevoelsmatig gescheiden zoals bij kinderen?

Niet als je met honden gericht ergens op traint, en dat je hobby is.

Hier ook sinds kort 2 honden, wij trainen sinds kort alle 2 bij zelfde club.

Sochtends en savonds grote ronde lopen we samen, ieder eigen hond aan de lijn. Maar vriend is nu poosje thuis en overdag laat hij ze samen uit.

Tussendoor pakken we regelmatig momenten met ieder onze eigen hond om te te wandelen/spelen/uit te laten/trainen op specifieke dingen omdat dat gewoon niet werkt met 2 honden bij elkaar en 2 baasje die door elkaar heen commando's geven en belonen.

En omdat je tijdens training en examens en wedstrijden een team moet zijn met je hond, die band moet gewoon sterk zijn.

De 2e hebben we pas, hij is 'mijn' hond, waar ik mee ga trainen, dus ik trek er regelmatig alleen met hem op uit om die band op te bouwen.

Ze doen het ontzettend goed samen trouwens! Liggen hier nu bijna lepeltje lepeltje naast me
Mesohappy legt t goed uit.. Zo bedoel ik dat ook..

Wanneer de 1 de hond al heeft sinds pup zijne , is de hond gewoon gefocust t meest op zijn/haar eigen baasje.

Zo moet mijn hond nu leren dat er nog een *baas* is en zo moet de hond van mijn vriend ook leren dat er nu nog een *baas* is.
Aha, dan blijft er inderdaad een onderscheid tussen "mijn hond" en "zijn hond", dat zou voor mij echt heel vreemd voelen.

Mijn kijk op honden is trouwens anders, ik denk dat een mens geen baasje van een hond is, omdat hij of zij de alfa hond niet is, maar dat hij naast de hond staat ipv er boven. Dit is een totaal andere kijk op hondengedrag, waar steeds meer aanhang voor komt in hondenland.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven