Gezondheid alle pijlers

fibromyalgie?

25-03-2011 15:16 1228 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,

Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen, al geruime tijd loop ik met vage klachten rond: pijnlijke schouders/nek met uitstraling naar armen, pijn achter mijn knieeen en pijnlijke branderige voeten.

Ik ben met deze klachten naar de huisarts gegaan, hij heeft mij doorgestuurt naar de neuroloog, die stelde de diagnose fibromylagie.

Sinds deze diagnose ben ik niet meer mezelf, ik speur heel internet af en wordt daar soms heel angstig van, vooral omdat ik lees dat fibrolmylagie erger kan worden. Ook weet ik niet zeker of ik het echt heb, want ik slaap heel goed en ben verder niet moe.

Misschien wil ik niet accepteren dat ik deze ziekte heb, omdat het verloop zo kan verslechteren.

Wie heeft er tips, moet je perse bij fibro moe zijn en niet kunnen slapen of is dit per persoon anders? dank jullie wel voor de respons
quote:Olifantjeinhetbos schreef op 07 april 2011 @ 18:46:

Duet: Ik had ook al een vraag gesteld, ik zou gewoon heel graag willen weten waar Klaasje haar wijsheid vandaan haalt. Ze is geen FM patient dat is duidelijk, maar wat is dan haar achtergrond, medisch?

Kijk ik ben geen dokter, ik laat diagnoses over aan hen die hiervoor hebben geleerd. Ik probeer te discussieren vanuit mijn ervaring. Maar Klaasje, jij lijkt exact te weten waar je het over hebt, je legt hier geen meningen neer maar meer feiten. Of is het ook lekenkennis? Ik zeg niet dat je je mening dan niet mag geven hoor.Ja, ik heb heel bewust dit topic nu twee weken gevolgd zonder me er direct in te mengen. Ik was vooral benieuwd waar de discussie heen zou gaan. Mij is opgevallen dat Klaasje twee weken lang iedere keer weer dezelfde plaat afspeelt en vooral in gaat op persoonlijke reacties van de forummers hier. En juist de triomfantelijke ondertoon in haar betoog, geeft mij na twee weken de overtuiging dat zij puur vanuit haar eigen dimensie, een subjectieve mening ventileert die niks te maken heeft met kennis of achtergrond.
quote:Olifantjeinhetbos schreef op 07 april 2011 @ 16:44:

[...]

Ik negeer niets maar heb deze discussie al gevoerd. Ik heb al uitgelegd dat ik denk dat het veeeeel makkelijker is om een aandoening met een naam te hebben dan constant een andere klacht: pijn in mijn knie en pijn in mijn rug en pijn in mijn schouder (ik noem maar wat), ik ben simpelgezegd van tig klachten gereduceerd naar 1 aandoening met een bekend behandelingsproces (tenminste hier in Canada). Dus ja een vooruitgang. Nu kan ik er aan "werken".

Jij denkt dat de diagnose mensen een soort van "lui" maakt het zgn. erbij neerleggen. Ik zeg dus dat het omgekeerde gebeurt.

Oh ja en negeren: daar doe ik niet aan maar ik heb ook nog andere dingen te doen en zit met een tijdsverschil van 8 uur.

Heb jij de diagnose FM in Canada gekregen of hier in Nederland, als ik vragen mag.

Is de gezondheidszorg daar even goed als bij ons?
Ik heb de diagnose net een week geleden gekregen. Het was al eerder genoemd zo;n 5 (ofzo) jaar geleden ook in Canada maar toen heb ik gestruisvogeld.

Op zich is de gezondheidszorg niet slecht, helaas is er een enorm tekort aan huisartsen. Dit maakt de eerstelijns zorg ronduit slecht. Artsen vanuit de hele wereld worden hierheen gesleept. Zo heb ik een h.a. gehad die het verschil tussen links en rechts niet wist.
Optimist tot in de kist!
quote:Olifantjeinhetbos schreef op 08 april 2011 @ 00:31:

Ik heb de diagnose net een week geleden gekregen. Het was al eerder genoemd zo;n 5 (ofzo) jaar geleden ook in Canada maar toen heb ik gestruisvogeld.

Op zich is de gezondheidszorg niet slecht, helaas is er een enorm tekort aan huisartsen. Dit maakt de eerstelijns zorg ronduit slecht. Artsen vanuit de hele wereld worden hierheen gesleept. Zo heb ik een h.a. gehad die het verschil tussen links en rechts niet wist.

Okey. Mijn man is ook best vaak in Canada voor zijn werk (Toronto en Vancouver).

Volgens hem hebben ze inderdaad een tekort aan hoogopgeleiden en zijn er veel buitenlanders.

Voor zijn werk zou hij in Canada gestationeerd kunnen worden, wat hij ook graag zou willen. Maar mij krijgt hij niet mee
Nina, heb je veel familie in NL?

Voor mij zou dat misschien ook een dealbreaker zijn geweest. Hoewel....

Het is een heerlijk land om te wonen. Vancouver is prachtig, de oceaan aan de ene kant en de bergen aan de andere. Calgary, waar wij wonen, ligt een uurtje van Banff en nog dichter bij de bergen. We zijn allemaal gek vd bergen. Verder hebben de kdis hier meer kansen. Goed opleidings systeem, veel keuzes, echt heel erg leuk. Verder is een bekend gezegde hier "iedereen is buitenlander (immigrant)." Komt omdat uiteraard alleen de Eskimo's en de Indianen (even kort door de bocht) de oorspronkelijke inwoners zijn van Canada.

Ben je aleens meegeweest op een v zijn trips?

Hoe is het met iedereen? Dribbel, Mainecoon, Olijf (jou zie ik ook nog elders), Duet en anderen?
Optimist tot in de kist!
Caylinn, hoe is het met Caybaby? Al iets verandert?
Optimist tot in de kist!
quote:Dribbel9 schreef op 07 april 2011 @ 18:21:

Bij FM-patiënten is ook vastgesteld dat er een verloop in de ziekte zit. Het wordt bij de meerderheid van de patiënten erger na verloop van de tijd.

Over de diagnose kunnen we nog héél lang discussiëren, maar daar ben ik eigenlijk wel klaar mee. Iedereen hier blijft toch bij zijn/haar eigen mening.

Vind jij mensen die depressief zijn ook gezond? Want zoals ik eerder zei: mensen die depressief zijn hebben vaak óf te weinig serotonine, of zijn er verminderd gevoelig voor. En daarom bevatten de meeste anti-depressiva extra serotonine, of zorgen ze ervoor dat het serotonine minder snel wordt opgenomen (het blijft dus langer werkzaam dan normaal). In mijn ogen kun je daar dus mee aantonen dat je a. te weinig serotonine hebt, of b. minder gevoelig ervoor bent geworden (= lichamelijke oorzaak).

En laten nou net veel mensen met FM baat hebben bij zulk soort medicatie...??

En wat is nou precies je conclusie?

Bij mensen met FM zit het dus toch in het hoofd??

Dus kunnen ze er vanaf komen (net als bij een depressie) met therapie en pillen?
Fant hier gaat het wel ok hihihi. Nou ja ik kwam van de week tot de conclusie dat mijn inslaapproblemen toch wel een indicatie zijn dat ik een beetje een terugval krijg. Ben meer moe ook (meer dan alleen van slecht inslapen) en dat is niet handig want dan krijg ik suffe acties en ongelukjes zoals gisteren. En vervolgens zit ik vandaag doodleuk tot half 7 op werk. When will I ever learn?! Weekend heb ik ook vol gepland t/m maandagmiddag zelfs, heb niet eens tijd voor het huishouden en volgend weekend zit ik ook al aardig volgepland. Ik moet de aanvraag voor huishoudelijke hulp nu toch maar eens de deur uit gaan doen ...... ligt geloof ik al 2 maanden hier. Hm ik moet ook eens tijd gaan vinden om een snowboard uitje te gaan plannen nu voordat de toegangskaarten verlopen, ga met een hele groep vrienden. Mijn leven is gewoon zo leuk dat ik af en toe mijn kop in het zand steek vwb de FM, maar ik zal toch echt rust momenten moeten gaan inbouwen als ik niet weer zo wil instorten als in 2009.
quote:Olifantjeinhetbos schreef op 08 april 2011 @ 15:24:

Nina, heb je veel familie in NL?

Voor mij zou dat misschien ook een dealbreaker zijn geweest. Hoewel....

Het is een heerlijk land om te wonen. Vancouver is prachtig, de oceaan aan de ene kant en de bergen aan de andere. Calgary, waar wij wonen, ligt een uurtje van Banff en nog dichter bij de bergen. We zijn allemaal gek vd bergen. Verder hebben de kdis hier meer kansen. Goed opleidings systeem, veel keuzes, echt heel erg leuk. Verder is een bekend gezegde hier "iedereen is buitenlander (immigrant)." Komt omdat uiteraard alleen de Eskimo's en de Indianen (even kort door de bocht) de oorspronkelijke inwoners zijn van Canada.

Ben je aleens meegeweest op een v zijn trips?

Hoe is het met iedereen? Dribbel, Mainecoon, Olijf (jou zie ik ook nog elders), Duet en anderen?

Nee, heb helemaal geen familie in NL. Ik ben in Duitsland geboren en getogen. Mijn ouders en vrienden wonen daar.

En dan heb ik nog wat familieleden in Marokko.

Ik ben wel vaker in Canada geweest. Heel mooi land inderdaad.

Maar ja, de stap nemen is dus heel moeilijk om alles achter te laten.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen om te emigreren?

Sorry, dat ik off-topic ga.
Mainecoon, ik begrijp precies wat je bedoelt. Ook ik heb een heerlijk druk leventje en daarboven werkt mijn geest beter in stressmode. Ik ben heel graag druk en ben ook nog eens een enorme regelaar. Ik heb vorig jaar een culinaire club opgezet hier en heb al meer dan 200 leden. Hartstikke leuk. Verder doe ik naast mijn f.t. baan ook nog een opleiding in Event Management. Oh ja en natuulijk ook nog eens 4 kids, 2 honden, 2 katten en last but not least een schat ve man.

Remmen is moeilijk, remmen betekent iets opgeven en das niet leuk dus rem ik niet. Totdat ik weer helemaal kapot zit en zo moe ben dat zelfs slapen teveel energie kost.

Ik vind het ook moeilijk om dan naar buiten mijn gevoelens te uiten, heb het gevoel dat ik mensen teleurstel als ik niet mijn eigen vrolijke ikke ben. Mensen kijken dan toch ineens heel raar en dat is niet gek maar wel lastig.

Nina, man en ik zijn allebei nogal avontuurlijk aangelegd, dus in een ander land wonen wilden we altijd al. Canada stond al gauw op 1, Australie viel af omdat ik een enorme spinnenfobie heb, brrrrr, het idee alleen al

Canada (en vooral West) is zoo mooi, heel ruig, heel natuurlijk (ondanks dat we in de grote stad wonen hebben we regelmatig herten in de tuin).
Optimist tot in de kist!
quote:klaasje73 schreef op 08 april 2011 @ 17:04:

[...]

En wat is nou precies je conclusie?

Bij mensen met FM zit het dus toch in het hoofd??

Dus kunnen ze er vanaf komen (net als bij een depressie) met therapie en pillen?Conclusie? Dribbel stelt een vraag hoor! "Vind jij mensen die depressief zijn ook gezond?"
Optimist tot in de kist!
Jeetje Olifantje en Mainecoon, dan hebben jullie het toch wel druk hoor!

Ik baal als een stekker. Heb de afgelopen weken iets teveel gedaan. Niet eens overdreven, maar niet goed rust genomen/kunnen nemen. Heb voor het eerst in tijden echt veel meer pijn. Zoveel dat ik zelfs woensdag het sporten heb afgezegd en vanavond op halve (of nog minder) kracht gedaan.

Kun je hh-hulp vergoed krijgen? Wij hebben het wel ingehuurd, gewoon een hulp en dan zelf betalen, maar ik vind het toch vrij duur en we waren meestal niet tevreden. Nu doen we het weer zelf, maar komend voor weekend zie ik er alweer als een berg tegenop Komt bij dat er ook een heuse berg is ontstaan, die van de was. Aan de andere kant: misschien gaat het morgen ineens weer heel goed, en valt het mee. Wie zal het zeggen?

Wat mij van Canada tegen zou staan is de koude Al die sneeuw, die je vaak ziet, brr.. ik heb met kou ook echt meer pijn, trouwens, maar dat kan ook goed deels psychisch zijn
Later is nu
Dreamer: hier helpen man en kids gelukkig goed mee met het huishouden. Ik ben meer de organiseerder en de kok . Het zou mooi zijn als je iets vergoeding zou kunnen krijgen voor h.in de hh.

Hier is het inderdaad 's winters erg koud en veel sneeuw. Maar wel weer heel veel zonuren en blauwe luchten. Ik wordt wel vrolijk vd winters hier. Alleen in Maart moet het wel een keertje voorjaar worden en dit jaar was het een puinzooi, we kregen vorige week nog 30 cm sneeuw erbij. Er ligt nu nog een enorm pak maar het is gelukkig wel een stuk warmer (+10 maar hier is het dan wel veel warmer dan dat).
Optimist tot in de kist!
Hier doen we de hh ook met z'n 4-en hoor! Alleen ga ik het echt niet redden! We hebben een uurtje schoonmaak in de week ingelast, maar zelfs daar zie ik tegenop. Hoewel ik me tegenwoordig wel terugtrek op zolder en de was doe dan. Merkte namelijk dat ik wat sjachrijnig werd dat de familie na dat uurtje schoonmaken ook echt klaar was, en dat ik dan nog "even" de was kon gaan doen. (en koken) Daar was ik snel van genezen. Vooral omdat het ook lastig is met z'n 4en tegelijk bezig te zijn. Je hebt toch maar 1 stofzuiger, bijvoorbeeld.

Brr.. sneeuw

bah

Later is nu
Nou ik ben alleenstaand, als je een partner hebt word hij geacht het maar te doen. Bovendien werk ik maar 24 uur p/w (meer red ik echt niet helaas) en geen andere inkomsten (ook geen alimentatie, wel allerlei belasting teruggaven vanwege niet hoge inkomsten hihi). Maar goed ik heb nog geen aanvraag ingediend dus ik weet ook niet of en hoeveel ik eventueel bij zou moeten betalen.

Fantje jij bent helemaal druk zeg! Het lijkt me heerlijk om in Canada te wonen zoals jij het beschrijft, maarrrrr ik kan echt niet zonder familie en mijn dochter wil ook niet beroven van haar vader natuurlijk. Wel grappig om te zien, we zijn beiden drukker dan we zouden moeten zijn. Alleen ben ik in 2009 zo hard ingestort dat het echt maanden heeft geduurd en in die periode was ik tot zeer weinig in staat. Dus nu ben ik wat voorzichtiger
Mijn probleem is dat ik mij zo uitleef in mijn baan dat ik vaak na ong. een half jaar of korter helemaal instort en dus mijn baan verlies.
Optimist tot in de kist!
ja, dacht ik wel, dat partner het op moest vangen. Wel terecht, natuurlijk, maar als je beide werkt ook niet makkelijk. Zeker als je nog zoiets als een sociaal leven (een wát??) wilt hebben. Nahja, het huis dan maar wat minder schoon én de kinderen leren ook dat helpen erbij hoort.
Later is nu
Ja ik zeg weleens voor de gein "mijn schooondochters krijgen ideale echtgenoten".
Optimist tot in de kist!
over m'n schoonzoon weet ik het nog zo net niet. Als m'n zoon eenmaal bezig is, vindt hij het schoonmaken hartstikke leuk en doet meer dan ik nodig vind. M'n dochter daarentegen

Maar goed, zoon doet dat vooral bij vlagen, helaas.
Later is nu
quote:Mainecoon79 schreef op 08 april 2011 @ 19:19:

Fant hier gaat het wel ok hihihi. Nou ja ik kwam van de week tot de conclusie dat mijn inslaapproblemen toch wel een indicatie zijn dat ik een beetje een terugval krijg. Ben meer moe ook (meer dan alleen van slecht inslapen) en dat is niet handig want dan krijg ik suffe acties en ongelukjes zoals gisteren. En vervolgens zit ik vandaag doodleuk tot half 7 op werk. When will I ever learn?! Weekend heb ik ook vol gepland t/m maandagmiddag zelfs, heb niet eens tijd voor het huishouden en volgend weekend zit ik ook al aardig volgepland. Ik moet de aanvraag voor huishoudelijke hulp nu toch maar eens de deur uit gaan doen ...... ligt geloof ik al 2 maanden hier. Hm ik moet ook eens tijd gaan vinden om een snowboard uitje te gaan plannen nu voordat de toegangskaarten verlopen, ga met een hele groep vrienden. Mijn leven is gewoon zo leuk dat ik af en toe mijn kop in het zand steek vwb de FM, maar ik zal toch echt rust momenten moeten gaan inbouwen als ik niet weer zo wil instorten als in 2009.

Je kunt ook je huishouden eens gaan plannen,

Dan hoef je geen aanvraag voor huishoudelijke hulp de deur uit te doen.
quote:klaasje73 schreef op 08 april 2011 @ 23:27:

[...]

Je kunt ook je huishouden eens gaan plannen,

Dan hoef je geen aanvraag voor huishoudelijke hulp de deur uit te doen.Och houd toch je muil nu es!
Ik heb weinig te plannen, ben de hele dag thuis en toch blinkt mijn huis niet.

Beter plannen?

Vertel je mij even hoe ik d epijn om mijn huishouden heen kan plannen dan?
Oh en voordat je met een bijdehante kutopmerking terugkomt, ja ik kan meer pillen gaan slikken of dwars door d epijn heengaan, ik do eniet anders.

Pijn is het ergste ook niet, pijn went wel maar weet je? Die vreselijke vermoeidheid en die onhandige uitval door teveel pijn en vermoeidheid he, die maakt het zo lastig om je dingen te doen in huis.

Dus nee, een pilletje extra voor het poetsen helpt niet.

1 raam lappen terwijl je twintig keer de spons laat donderen schiet niet echt op he?

Meer heledere ideeën Klaasje?
quote:mamalief schreef op 08 april 2011 @ 23:29:

[...]

Och houd toch je muil nu es!

Of jij de jouwe??

De TO heeft dit toch niet bedoeld als babbeltopicje ,wat jullie er nu van willen maken.

Het begon met fibromyalgie?

Met een vraagteken dus.

-
En ik had het tegen Mainecoon79, niet tegen jou mamalief.

En dat jij je aangesproken voelt, daar kan ik niets aan doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven