Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Keeprunning 3 flessen in 2 à 3 uur is wel veel, maar als hij het opdrinkt zal hij misschien toch honger hebben gehad? Ik vind dat zelf ook lastig hoor, als ik wegga, hoeveel voeding zal hij willen en hoevaak. Ik kan gewoon aanleggen als ie piept en als ie niet wil is dat ook prima, een fles is dan maar een uur goed.

Hoevaak raden jullie aan om een fles te geven zodat ze het niet verleren? Ik ga pas werken als R. rond de 7 maanden is maar als ik eens een avondje weg wil moet hij wel uit een fles drinken. Hij krijgt nu eigenlijk nooit een flesje. Heeft wel een paar keer een fles gehad en dat ging prima vandaar dat we niet verder zijn gegaan met oefenen.
quote:inniemama schreef op 08 april 2011 @ 22:27:

Maar wil toch even reageren op het cb verhaal, álles wat het cb aan "advies" geeft over bv, ene oor in en andere weer uit is mijn ervaring. Je kunt beter een lactatiekundige vragen, dan weet je in elk geval zeker dat je juiste info krijgt.

Wij moeten volgende week ook naar het cb, cb mevrouw zal wel van dr stoel vallen als ze hoort dat kleine vriend (9,5 maand) nog zo'n 6 keer (ofzo) drinkt.

Het varieert denk ik ook nogal van CB tot CB. De laatste keer dat ik er was (bij 8 maanden) zei de verpleegkundige "Zeven voedingen per dag? Ok," zette het in het dossier, vroeg nog even of ik tevreden was met hoe het liep, en klaar. Bij de arts ook nog nooit verbaasde reacties of stomme adviezen gehad, terwijl een vriendin in dezelfde stad (ander cb maar zelfde organisatie) na vier maanden te horen kreeg dat het toch wel tijd werd om de nachtvoedingen af te schaffen.
@ Keeprunning: Jammer van je melk! Wat ik meestal doe, is de vers gekolfde melk van s'morgens als reserve gebruiken. Als die niet op gaat, is ie tenslotte nog 5 dagen houdbaar in de koelkast

Ik zie dat de link al gegeven is maar daar had ik het ook gelezen. Vooral toen wij terug kwamen van Barcelona met 2 liter diepvriesmelk heb ik dat nagezocht. Achteraf was de melk toen nog bevroren.

En inmiddels denk ik wel iets makkelijker. Laatst ook had manlief de melk iets opgewarmd in een bekertje en toen liet ze de helft staan. Twee uur later dronk ze het wel. Ze is geen 8 weken oud meer maar 8 maand en dat scheelt natuurlijk ook! Ze kunnen wel wat hebben inmiddels, en moedermelk met iets verloren goede werkzame stoffen is altijd nog beter dan KV

Ik ga vanaf morgen de voeding van 12u kolven en dan wil ik in 1 week de voeding afbouwen. In kolftijd van 15 min naar 10 min en naar 5 min. In een week tijd, is dat logisch? Of loopt het dan dramatisch snel terug? Dochter is volgende week 8 mnd.

Heb volgend weekend weer nachtdiensten (4 stuks) en dat is wel killing hoor als ik maar 4 uurtjes kan slapen en dan eruit moet om te voeden....

Ze dronk vandaag al 1x 100cc karnemelk uit een gewone beker en 100cc roosvicee. Gaat goed dus! Merk wel dat ik het moeilijker vind dan ik dacht...maar het is goed zo. Het zou fijn zijn als ze met 9 mnd nog 2x kan drinken bij mij. En dan is de vriezer voorraad van 6 liter nog niet eens op
Heeft iemand een idee voor wat betreft het afbouwen?? Zie boven...

Thanx
Een vraagje aan de borstvoedingskenners.

Mijn gekolfde voorraad begint aardig te slinken. Ik zit nu in dubio of ik alles op zal maken of dat ik wat zal bewaren voor als Kootje ziek wordt. Ik heb nog melk uit de kraamtijd en daar zitten heel veel afweerstoffen in. Tot nu toe heeft Ko bij elke verkoudheid daar wat van gehad. Waarschijnlijk is hij mede hierdoor niet heel erg ziek geworden van het RS virus dat we waarschijnlijk gehad hebben en ook de laatste verkoudheid die we alledrie gehad hebben was bij hem een stuk minder heftig dan bij man en mij.

De melk is nu al zo'n 5 maanden oud. We hebben een supergoede vriezer dus het kan minimaal 6 maanden. Maar toch ben ik huiverig om het dan nog veel langer te bewaren. Wat denken jullie? Opmaken of juist bewaren voor als hij weer eens wat oploopt?

Voor de voedingsstoffen krijgt hij deze melk natuurlijk niet. We doen meestal 3 klontjes in een flesje HA flesvoeding. Het gaat vooral om de afweerstoffen.
quote:zuster25 schreef op 08 april 2011 @ 23:36:

Ze dronk vandaag al 1x 100cc karnemelk uit een gewone beker en 100cc roosvicee. Gaat goed dus! Merk wel dat ik het moeilijker vind dan ik dacht...maar het is goed zo. Het zou fijn zijn als ze met 9 mnd nog 2x kan drinken bij mij. En dan is de vriezer voorraad van 6 liter nog niet eens op Is het verstandig om al karnemelk te geven als je kindje nog maar 8 maanden is? Ik dacht dat je daar tenminste mee moest wachten totdat het kindje ongeveer een jaar is.
quote:kaetje schreef op 10 april 2011 @ 10:47:

Een vraagje aan de borstvoedingskenners.

Mijn gekolfde voorraad begint aardig te slinken. Ik zit nu in dubio of ik alles op zal maken of dat ik wat zal bewaren voor als Kootje ziek wordt. Ik heb nog melk uit de kraamtijd en daar zitten heel veel afweerstoffen in. Tot nu toe heeft Ko bij elke verkoudheid daar wat van gehad. Waarschijnlijk is hij mede hierdoor niet heel erg ziek geworden van het RS virus dat we waarschijnlijk gehad hebben en ook de laatste verkoudheid die we alledrie gehad hebben was bij hem een stuk minder heftig dan bij man en mij.

De melk is nu al zo'n 5 maanden oud. We hebben een supergoede vriezer dus het kan minimaal 6 maanden. Maar toch ben ik huiverig om het dan nog veel langer te bewaren. Wat denken jullie? Opmaken of juist bewaren voor als hij weer eens wat oploopt?

Voor de voedingsstoffen krijgt hij deze melk natuurlijk niet. We doen meestal 3 klontjes in een flesje HA flesvoeding. Het gaat vooral om de afweerstoffen.

ZIjn de afweerstoffen die in je melk van 5 maanden geleden zitten nog actueel? Als je kindje nu een verkoudheid krijgt is de kans erg klein dat er antilichamen tegen dat betreffende virus in je oude melk zitten. Ik zou dus zeggen: nu gewoon opmaken, dan weet je zeker dat je het uiteindelijk niet weg hoeft te gooien.

Maar misschien kan iemand anders hier wle meer over zeggen...
Als je op de link over ontdooide melk weer invriezen klikt zie je dat melk wat betreft de bacteriologische kant vrijwel onbeperkt bewaard zou worden. Een jaar zou ik wel aandurven, het is tenslotte alleen een aanvulling en geen hoofdvoedsel.

Over de afweerstoffen weet ik onvoldoende, maar ik geloof dat er naast anti-stoffen tegen specifieke virussen etc. ook algemene bevorderende dingen in zitten. Zeker in melk uit de kraamtijd. Lijkt me sowieso een fijn gevoel als je iets kunt "doen" als hij ziek is (RS virus, wat naar).
quote:Surface2 schreef op 10 april 2011 @ 12:51:

[...]

Is het verstandig om al karnemelk te geven als je kindje nog maar 8 maanden is? Ik dacht dat je daar tenminste mee moest wachten totdat het kindje ongeveer een jaar is.Dit dacht ik eerlijk gezegd ook. Vooral als je zo'n indrukwekkende voorraad hebt (wow) zou ik denk ik eerlijk gezegd eerst die melk geven.
Zuster, zeker spannende tijden hier Over het afbouwen: ik heb gehoord dat je zeker een week tussen het laten vallen van de ene en de volgende voeding moet laten zitten als je nog wilt blijven voeden. Over het teruglopen kan ik niks vertellen, omdat ik met de snelle, verwoestende variant bezig ben.

Het lijkt wel alsof de bijvoeding hier echt een steeds grotere rol begint te spelen, want ik heb het idee dat ze 's avonds steeds minder drinkt en dat mijn borsten nog 'vol' zijn.

Inmiddels heb ik 2 voedingen afgebouwd (dankzij mijn voorraad haalt ze de 8 maanden (gedeeltelijk) bv sowieso) en laat ik over een paar dagen de volgende vallen. Ik ben alleen nog in dubio of ik de ochtend- of de avondvoeding nog bewaar als laatste live-voedingen. Zijn er voors/tegens voor de ochtend/avond?
Hallo meiden, ik heb een vraag over de Medela Swing kolf, wellicht dat jullie deze kunnen beantwoorden.

Ik heb de Swing nu al bij mijn oudste twee kinderen gebruikt en zou hem eigenlijk heel graag ook bij mijn derde kindje willen gebruiken. Maar aan de andere kant zou ik eigenlijk ook wel graag met een dubbele kolf willen kolven.

Nu zie ik dat er kolfsetjes bestaan van de Medela Symphony die je kunt gebruiken als je een Symphony huurt. Mijn vraag is nu of je zo'n set ook zou kunnen gebruiken op de Swing om er zo een dubbele kolf van te maken of zou het motortje van de Swing dat niet trekken?

Iemand enig idee of ervaring?
Regina, geen idee. Maar ik zie op het plaatje van de swing geen optie zien waar je een symphony setje op aan zou kunnen sluiten. Een symphony heeft gewoon twee openingen waar twee losse slangetjes in moeten. Maar hoe lang en veel heb je je kolf al gebruikt? Ik kan me namelijk voorstellen dat de motor van de Swing niet onbeperkt mee gaat. En het zou jammer zijn als je halverwege alsnog een nieuwe moet kopen.

Is een Ameda misschien een optie? Die zijn voor een dubbelzijdige kolf niet zo duur (nieuw hetzelfde als een nieuwe swing, op marktplaats al voor 75 euro), en omdat ze een afgesloten motor hebben kun je ze ook goed tweedehands kopen. Dan heb je wel een nieuw setje nodig. Ik heb zelf een Ameda en ik ben er erg tevreden over.
@ Surface: Ik heb een telefonisch consult gehad van Stefan Kleintjes. Hij vertelde mij dat ik, als dochterlief 9 mnd is, 1 BV mag vervangen voor 150cc (volle) melk of Karnemelk. Omdat dit over een maand is (ze is nu 8mnd) ben ik vast begonnen met kleine beetjes om te kijken of ze het uberhaupt lust. Niet dat ik straks een BV heb afgebouwd terwijl ze niks anders lust. Het geven van Karnemelk of volle melk mag dus met 9mnd volgens betrouwbare bron

@ Kaetje: Ik zou de melk gewoon op maken. Het beste is toch om zo vers mogelijke melk te geven? Ik hanteer First In First Out systeem, mijn oudste melk is momenteel van 10 Maart. Daarbij komt dat op den duur de samenstelling van je melk ook veranderd. Ik zou dus gewoon de eerste melk op gaan maken voor je het straks weg kunt gooien. Dat je kindje minder "ziek" is geweest als jij komt ook omdat in jouw melk de "actuele" afweerstoffen zitten van virusjes die op dat moment heersen. En daar heeft je kind denk ik meer aan als de antistoffen van een half jaar geleden....

@ Ananas: ik duim voor je Ik wil ook alleen eerst de voeding van 12u eraf halen. Ik kolf s'ochtends nog altijd 150cc extra naast het voeden, dus als ik die mee tel, krijgt ze nog 4x BV waarvan ik dus 3x live geef en 1x afgekolfd van s'morgens. En dat bij 8 maand, ben wel heel trots hoor Ik ga niet verder afbouwen. Daar wacht ik nog wel mee.

@ Regina: Ik heb de pump in style en dus geen ervaring met de Swing. Ik zou even de site van medela checken en de klantenservice bellen! Zijn erg vriendelijk en kunnen je wellicht verder helpen?

Afbouwen in kolftijd is dus wel slim? Heb nu 2x de voeding van 12u in 15 min. gekolfd. Wil dat de komende 2 dagen in 10min doen en dan 2 dagen in 5 min en dan stoppen?

Dank voor jullie antwoorden! Zal idd de klantenservice van Medela eens bellen, al denk ik inderdaad bij nadere inspectie dat het niet past. Je hebt dan een zgn y-stuk nodig voor de slangetjes.

Misschien dan toch maar een nieuwe (of tweedehands) overwegen, want wil toch lang gaan voeden en tijdens het werken dus ook kolven.
Hebben jullie misschien nog tips voor me?

Mijn zoontje (vandaag precies 6 weken) slaapt erg slecht. Hij krijgt ongeveer 4-5 voedingen per nacht. Het zij zo. grote probleem is dat hij na een voeding niet meer in zijn wieg wil. Het wiegje staat naast ons eigen bed. Gevolg: na een voeding zit of mijn man of ik een tijdje beneden met hem, waarna hij slapend inz'n wieg kan worden gelegd. Dat deel ervaar ik echt als zwaar. Vannacht heb ik hem op mijn buik laten slapen (ik heb dus niet veel geslapen) en dan slaapt hij dus wel direct verder na een voeding... Hoe zorg ik ervoor dat we allemaal voldoende slaap gaan krijgen??
Lukt het niet wanneer hij in slaap valt op je buik, hem dan voorzichtig weer weg te leggen (of je man)? Kan me voorstellen dat dit egr pittig is een aantal keren per nacht.

Verschoon je hem trouwens ook tijdens de voedingen? Wanneer hij niet heeft gepoept, kun je dit misschien laten zodat hij niet te erg wakker wordt.

Veel succes!

Nog bedankt voor de links voor het opnieuw invriezen van de melk. Ik heb dit uiteindelijk niet gedaan, omdat er wel erg veel tijd tussen het ontdooien en het opnieuw invriezen zat. Volgens de informatie op internet kon het alleen wanneer je dit weer zo spoedig mogelijk deed.. Maar het is goed om voor een volgende keer te weten!
Herkenbaar verhaal! Hier ook een meisje dat alleen wilde slapen bij papa of mama op de buik. Dan heel voorzichtig terug leggen in de wieg en met een beetje geluk sliep ze dan een uurtje....

Wij kwamen er achter dat we een buikslapertje hebben. En ik heb haar, tegen alle adviezen in, vanaf dat ze 4 weken is, op haar buikje laten slapen. Niet in de wieg, maar in het ledikantje met een nieuw, hard matrasje. Hielp hier goed...

Maar het is pittig!
Hier ook een slaapvraagje (al zie ik wel in dat mijn probleem niet zo groot is hoor ). B. kan niet zo goed zelf in slaap vallen, soms lukt het een paar keertjes als ik hem wakker wegleg, maar vaak krijgt hij een paar slokjes en leg ik hem dan half slapend weg (overdag) of valt hij tijdens het wandelen in slaap. Op het kdv gaat het wel prima, daar slaapt hij meestal vrij vlot in een hangmatje. Het maakt mij niet zo erg veel uit, maar voor mijn man is het tijdens zijn dag alleen met B. wel lastig hem in slaap te krijgen, dit lukt vaak alleen tijdens een wandeling. Hebben jullie tips? Is het een fase dat hij een sterkere behoefte heeft aan mijn aanwezigheid om in slaap te vallen?
Wij verschonen hem 's nachts niet, tenzij hij een poepluier heeft. Gelukkig heeft ie die zelden . Ook het licht is zeer gedimt, en er is geen geluid. Zijn zus is ook een buikslaper, dus het zou best kunnen dat hij dat ook is. Maar op de buik slapen vind ik toch wel eng moet ik zeggen...
Dat buikslapen vond ik ook best eng in het begin...totdat mijn slaaptekort mij zo nekte....

Heb het eerst overdag geprobeerd. Dan bleef ik in de buurt om bijv de strijk te doen oid. Op het moment dat ze haar nekje goed stevig had en haar hoofdje zelf kon draaien, heb ik het ook s'nachts gedaan. Mede onder het mom; zo weinig slaap s'nachts leek me ook niet goed voor haar. En ik vond het voor mijn gevoel veiliger mbt spugen ed.

Volg je eigen gevoel. Dat kan niemand voor jou bepalen. Doe waar jij je goed bij voelt

@ Ananas: heb je een knuffel oid in zijn bedje? Wij hebben een knuffel naast haar staan, Meneer Konijn en daar kletst ze altijd tegen, en zo valt ze in slaap. Daarnaast een muziekdoosje wat ingesteld een kwartiertje kan spelen.
1 keer is voldoende...
Zoonlief ligt nu op zijn buik te slapen... (in de kinderwagenbak en ik zit er naast). Geen idee of het toeval is of niet, maar goed, dit half uurtje is weer binnen!
Hallo,

Ik kom even binnenvallen om te horen of de ervaren moeders ook tips voor mij hebben.

Misschien staat de vraag er ook al eens tussen maar 89 pagina's zijn wel veel om terug te lezen...

Onze dochter is vorige week zondag geboren dus is dit de 9e dag. Kan ze nu al een regeldag hebben (in mijn kraamzorgmap staat dat dit tussen de 10e en 14e dag is).

En hoe herken ik het verschil tussen honger en darmkrampjes? Ze huilt hard en overstrekt haar lichaam, ze heeft gebalde vuistjes maar sabbelt daar ook op, wanneer ik met haar beentjes fiets lijkt ze te ontspannen en sluimert in slaap (zodra ik stop schrikt ze weer wakker en begint te huilen) maar als ik haar aanleg drinkt ze ook goed...

Ik weet niet wat ik nu moet doen, veel drinken als je darmkrampjes hebt lijkt mij niet goed maar als het een regeldag is heeft ze waarschijnlijk gewoon honger.

Hopelijk hebben jullie advies voor mij.
Lenthe, wat zielig voor je dochtertje! Ik heb helaas geen tips. Regeldag kan ook heel goed op de 9e dag hoor.

Vandaag kwam de cb-mevrouw bij ons op huisbezoek. Dat doen ze hier altijd met het eerste bezoek. Ben helemaal blij, was zo'n leuk mens. Ook helemaal pro- BV en pro-dragen. Ze had echt goede tips!!
lente, gewoon lekker aanleggen, het werkt honger- én pijnstillend. Laat haar goed boertjes laten tussendoor, dat kan soms ook voor pijn in de buik zorgen. En dit kan idd heel goed een regeldag zijn, het loopt allemaal niet gelijk met alle andere kindjes.

hier ook een buikslaper, ze begon zich met 3 maanden zelf al om te draaien, waardoor ze in hele rare posities in de wieg lag. Dus toen heb ik haar aar op de buik gelegd. Ik kan me nu niks anders voorstellen eigenlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven