Gezondheid alle pijlers

Vitamine B12 injecties

10-04-2011 21:23 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een paar weken geleden is bij mij vastgesteld dat ik een behoorlijk B12 tekort heb en de komende tijd moet ik om de zoveel weken een injectie hebben. De eerste injectie heb ik inmiddels 1,5 week geleden gehad. Sinds die tijd heb ik last van hele nare spierpijn in mijn bil, doortrekkend naar mijn been. Is dit een bijwerking van de injectie of gewoon iets anders? Wie heeft er ervaring met deze injecties en zou mij meer kunnen vertellen?

Alvast bedankt
Die B12 injecties moeten in de koelkast bewaard worden en als ze niet een tijdje voor het prikken eruit gehaald worden kan je er ook meer last van hebben. En anders denk ik idd door het net verkeerd zetten van de spuit.
Ah, het ding kwam rechtstreeks uit de koelkast van de apotheek....
Dat had ik inderdaad ook en om dan elke week naar weer even vrij te moeten nemen is niet handig. Injecteren is makkelijk en de vloeistof bijt bij mij niet meer. Ik injecteer heel rustig en dan bijt de stof veel minder. Alleen die naald in je lichaam zetten is wel even wennen! Ik blijf het erg onnatuurlijk vinden

Ik slik aanvullend ook vitaminen, foliumzuur, B1 t/m 6, D-complex, zink & calcium. Helpt bij de opname van de b12 & blijkbaar mis ik nogal wat in mijn bloed internist kan je er alles over vertellen en op het b12 forum staat ook informatie.
Ik durf niet meer zo goed te googlen op b12-tekort. Ik heb het wel gedaan net nadat ik gehoord had dat het dit was en wat ik las vond ik echt heel erg ellendig. Voelde me meteen heel naar over het feit dat dit uit de onderzoeken was gekomen dus dat doe ik maar niet meer. Eerst maar eens van de internist horen hoe en wat nou precies.

Fijn dat de vloeistof niet meer bijt. Ben wel benieuwd hoe het is om jezelf te prikken.... Lijkt me best eng, maar aan de andere kant hele volksstammen doen het dus waarom zou ik het niet kunnen?
Oké dan zal het daar aan liggen denk ik. Je kan vragen of je ze thuis in de koelkast mag bewaren maar dan moet je ze natuurlijk wel niet vergeten als je de spuit laat zetten. Of ze moeten dat buisje B12 even opwarmen met de handen dat hielp bij mij altijd goed. Succes!
Ik heb er nu een paar zelf in de koelkast liggen. Kreeg mijn hele recept in één keer mee, dus ik moet het nu zelf meenemen naar de afspraken.
.
In de bijsluiter staat alleen dat je ze in het donker en onder de 25 graden moet bewaren. Ik heb ze wel in de koelkast gezien het mooie weer, maar niet beslist noodzakelijk.
Over het prikken zelf: het is het handigste om met je gewicht te verplaatsen naar het andere been, alsof je op 1 been staat, zo ontspan je de bil waarin geprikt gaat worden het beste.
@Haas: er is veel over te vinden, maar de horrorverhalen ontstaan vaak door verkeerde diagnose & geen behandeling. Jij hebt al een diagnose & behandeling dus laat je niet teveel afschrikken door alle verhalen! Het is prima te reguleren
Dankjewel voor je lieve woorden Poezels. Ik weet ook wel dat het allemaal wel meevalt en dat ik heel veel geluk heb gehad dat het nu al is ontdekt nu het nog relatief meevalt.
Ja dat klopt ik had ook bij een assistent er altijd wat meer last van dan bij de andere. Maar ik denk dat het wel beter zal gaan de volgende keer als je ze zelf meeneemt.

Minnesang dat zou ik toch eens vragen dan want ze horen toch echt in de koelkast bewaard te worden.
quote:poezels schreef op 10 april 2011 @ 23:11:

In de bijsluiter staat alleen dat je ze in het donker en onder de 25 graden moet bewaren. Ik heb ze wel in de koelkast gezien het mooie weer, maar niet beslist noodzakelijk.Ligt er aan welke B12 je hebt. Hydroxocbalamine moet je in de koelkast bewaren, Hydrocobamine niet.
Jankerd
Oh en de ampul even onder de warme kraan houden.
Jankerd
Ah, ik wist niet dat er 2 soorten waren Djessy! Ik heb inderdaad de eerste. Is er ook nog een reden om de een de ene te geven en de ander de andere of maakt het niks uit?
@Djessy, die 2 zijn precies hetzelfde hoor.
quote:Ishetdanechtzomoeilijk schreef op 10 april 2011 @ 23:31:

@Djessy, die 2 zijn precies hetzelfde hoor.Hoe kom je daar nou bij? Ze hebben een andere samenstelling namelijk.
Jankerd
Ja ik prik zelf..

Elke 14 dagen moet ik een injectie hebben.doe ik dat niet, dan ben ik met 3 à 4 weken een vaatdoek.

Ik heb de ziekte v crohn en mis een stuk darm.ei d v dunne darm en begin dikke darm.

Komt bij dat ik ooit een maag perforatie heb gehad en ook dat een zwakke plek is.

Volgens de mdl'r zijn dat 2factoren die nauwelijks b12 opnemen.

Ik zet de injectie trouwens in mijn bovenbeen.

De klacht die jij benoemt herken ik niet.

De waardes bij arts zeggen niet altijd wat.

Als je waarde bijv op 300 staat wordt al snel gezegd dat het goed is, terwijl dat niet zo hoeft te zijn.

Als bij mij de waardes 300 zijn, ben ik een dweil.

Mijn waardes moeten echt boven de 1000 zijn voordat ik mij goed voel.

De site van hindrikdejong is wel heel duidelijk.

Suc6..
Jeetje, wat heftig Jilzz!

De waarde die de HA had geprikt was 160. Dat vond zij geen reden tot zorg, ondanks mijn verschrikkelijke moeheid. Gelukkig vond de internist het iets minder prima
Lieve Haas,

Als er eenmaal een tekort aan B12 is geconstateerd is het belangrijk dat de behandeling op de juiste manier gebeurd. Het is de bedoeling om te starten met 10 injecties met steeds ongeveer 3 dagen ertussen. Vlak voor de laatste injectie of een week na de laatste kan de huisarts nogmaals de waarde in je bloed bepalen.

Er gelden nadat je injecties hebt gekregen wel andere referentiewaarden dan wanneer je nog geen injecties hebt gehad, attendeer je huisarts hier ook op want na injecties is de waarde over het algemeen hoog en kan het lijken alsof het weer goed is. In de meeste gevallen is het belangrijk dat je na de "stootkuur" van 10 injecties een onderhoudsdosering blijft krijgen. Het is belangrijk om bij een internist onderzoek te laten doen naar de intrinsieke factor en op basis daarvan en je huidige bloedwaarde kan vastgesteld worden wat de beste behandeling is (1x per week, of maandelijks bijvoorbeeld).

Verder is het belangrijk dat je naast je injecties een goed vitamine B-complex slikt, B12 wordt namelijk het beste opgenomen als je ook voldoende andere B-vitamine hebt. Let er wel op dat er niet teveel B6 in het complex zit. Op de site van Stichting B12 tekort kun je info vinden over goede merken.

Er zijn inderdaad twee verschillende soorten trouwens, de een moet in de koelkast bewaard worden en de ander niet.

Dan nog even over je pijnklacht, het kan zijn dat ze een zenuw geraakt hebben, daar kun je wel even last van hebben inderdaad. Probeer tijdens de prik te ontspannen en wissel inderdaad tussen je linker- en rechterbil. Vraag de assistente ook om de ampul eerst even op kamertemperatuur te laten komen, dat scheelt ook al.

Succes!
Wauw haasb..160 is wel erg laag.

Zo zie je maar dat o.a huisartsen geheel niet op de hoogte zijn.

Verder eens met wat Kayleighlarkin zegt..
Heb niet het hele topic gelezen.

Lees dat je last had van de spuit. Is een andere plek dan je bil een optie? Las hier al over in je been prikken en ik laat hem altijd in mijn bovenarm zetten.

Het inspuiten brand een beetje maar daarna heb ik totaal geen last van mijn arm.

Ik was vroeger panisch voor spuiten en nu moet ik elke 6 weken een b12 spuit....brrrrrrr.
quote:Hoe kom je daar nou bij? Ze hebben een andere samenstelling namelijk.

Tell me.. Farmacotherapeutisch kompas zegt nl. niet.

quote:

hydroxocobalamine [B03BA03]

Hydrocobamine [Nycomed Nederland bv]

(hydrochloride)

Injectievloeistof 500 microg/ml; ampul 2 ml.

Hydroxocobalamine Injecties [Diverse fabrikanten]

(hydrochloride)

Injectievloeistof 500 microg/ml; ampul 2 ml.

quote:Ishetdanechtzomoeilijk schreef op 11 april 2011 @ 14:35:

[...]

Tell me.. Farmacotherapeutisch kompas zegt nl. niet.

[...]

In hydroxocobalamine is benzylalcohol toegevoegd en sommige mensen krijgen daar een allergische reactie op.
Jankerd
Maar dat is niet de werkzame stof.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven