Geld & Recht alle pijlers

Een stuk maand over

11-04-2011 11:29 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb helaas vandaag al mijn geld op, maar ik heb nog wat kosten die betaalt moeten worden. Ik moet 4 dagen in de week met mijn auto naar mijn werk, ik rook en ik moet boodschappen doen.

Nu wil ik graag 2000,- lenen, zodat ik ook direct mijn roodstand bij de bank op kan heffen. Ik heb dan tot mijn salaris nog 1000,- over en zou houd ik in ieder geval wat over zodat ik niet volgende maand weer direct in het rood kom als ik geld uitgeef. Ik verdien ongeveer 1500 netto in de maand. Ik sta nu 1000,- rood, dus ik houd maar 500,- over. Dit zijn mijn vaste lasten waardoor ik direct weer rood sta als ik meer uit ga geven.

Heeft iemand tips waar ik snel en makkelijk geld kan lenen zonder dat ik daar jaren aan vast zit?
En kijk eens naar eventuele abonnementen... Je ziet bij die programma's op tv altijd dat mensen nog ergens abonnementen hebben lopen en daar niet naar omkijken i.v.m. bijvoorbeeld automatische afschrijvingen enzo.

Voor telefoon/tv/internet kun je over het algemeen al voor 40 euro in de maand klaar zijn, dus als je hoge telefoonrekeningen hebt kun je daar ook zeker wat aan doen.

en: Spaar !! Ondanks dat ik van heel weinig moet rondkomen, zorg ik dat ik iedere maand een klein bedrag opzij zet om te sparen. Dit doe ik gelijk aan het begin van de maand, zodat het niet tussendoor op gaat aan andere dingen. Het is ontzettend handig (en ook een lekker gevoel) als je een buffer hebt!
Als je aan lenen begint, komt er geen einde aan en je zinkt steeds dieper in de stront. Om deze twee weken te overbruggen kan je een voorschot aan je werkgever vragen. Dat rood staan is al op zich een lening. Je kan beter dat rood staan langzaam afbouwen dan een lening aanvragen.

Je kan je levensstijl aanpassen door eerst je inkomsten en uitgaven op papier te zetten en te kijken wat je eigenlijk mag uitgeven.

Je kan ook een dagboek bijhouden waar je alles wat je koopt schrijft, ook al is het 5 cent. En dan schrijf een plus als de aankoop nodig was en een min als de aankoop niet nodig was. Je wordt bewuster van wat je uitgeeft.

Veel succes en denk elke dag dat je rood minder wordt, dat het een succes van jou is geweest.
quote:hanneke000 schreef op 11 april 2011 @ 12:35:

Je realiseert je wel, dat lenen net zo goed "roodstand" is? Alleen niet bij de bank tegen een redelijk rente, maar bij een maatschappij tegen torenhoge rente. Maar het is en blijft roodstand. Alleen moet je er bij een maatschappij iets meer voor betalen om hem in te lossen.Even bij radar van de site af gehaald:http://www.trosradar.nl/uitzending/item ... ood-staan/ Kijk goed wat de roodstand kost bij de bank. Ook die kan klauwen vol met geld kosten.quote:Rente op rood staan

Uitzending 17-01-2011

Rood staan is duur. De ING rekent 17,7 %. ABN AMRO maakt het helemaal bont: 20,3 % op jaarbasis. De banken passen de percentages regelmatig aan. Doorgaans in het nadeel van de klant. Erg helder is de communicatie hierover niet. Wie wil weten hoeveel debetrente hij betaalt, moet regelmatig zijn afschriften controleren.

De sites van banken zijn op dit punt vaak niet duidelijk. Pas na eindeloos doorklikken kom je erachter wat je uiteindelijk betaalt: niet alleen debetrente, maar ook bijkomende kosten. Bijvoorbeeld ABN AMRO rekent 15 % debetrente PLUS 5,3 % bijkomende kosten. Totaal: 20,3 %.

De groene banken ASN en Triodos zijn het goedkoopst: 12% debetrente INCLUSIEF bijkomende kosten. ASN heeft nog een ander opmerkelijk voordeel. Als enige bank geven zij 1 % rente als je in de plus staat op je betaalrekening.

Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Dus... Drie maanden 1000 euro rood staan, daar betaal je bij sommige banken al gauw 50 euro voor (correct me if I'm wrong, mijn rekencapaciteiten laten het soms wel eens afweten ). Tis maar dat je het weet...
Jojanneke, het is inderdaad zo, maar als je minder dan 5000 leent is de rente erg hoog. Dan kan je beter een doorlopend crediet hebben. Maar, dat is echt een gevaar. Als je niet zo goed bent in je kosten te beheersen, is een lening een reis zonder terugweg.
Hangt er ook vanaf wat voor rekening je hebt.

Ik sta ook bijna altijd rood, maar ben stapje voor stapje (en echt 20 euro permaand ) eruit aan het komen, maar heb een studentenrekening. Per kwartaal kost dit ongeveer 8 euro (1000 euro rood) dat is zonde van het geld natuurlijk, maar het is 'beter'dan ergens weer 1000 euro gaan lenen om er zo uit te komen. (in geval van TO zou ik gewoon aan die roodstand dus werken en niet geld lenen om uit het rood te komen, ben beetje bang dat ze dat dan nu denkt door het bericht wat overigens juist is hoor)
quote:MEFS schreef op 11 april 2011 @ 13:00:

Jojanneke, het is inderdaad zo, maar als je minder dan 5000 leent is de rente erg hoog. Dan kan je beter een doorlopend crediet hebben. Maar, dat is echt een gevaar. Als je niet zo goed bent in je kosten te beheersen, is een lening een reis zonder terugweg.

Ben ik het helemaal mee eens.

Het was ook bedoeld om aan te geven dat lenen sowieso geld kost.

Het is alleen lastig om op afstand te zeggen wat iemand het beste kan doen, al was het maar omdat je onvoldoende informatie hebt.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Lenen zou ik zeker niet van de bank doen.

Tips voor de komdende weken:

Kun je misschien met een collega mee rijden.

Of idd, is het op de fiets te doen.

Komende weken creatief eten wat je nog in huis hebt. Vraag of je bij vrienden/familie of colleg's mag eten.

Je krijgt over 2 weken wer loon, je hoeft niet direct helemaal uit het rood toch? Zet je vaste lasten op een rij en los het maximale alvast af.

Stop met roken dan kun je de maand daarna nog meer aflossen.

Ik denk dat rood staan 'goedkoper' is dan gemakkelijk lenen.
Ik zag wat reacties op mijn post over het eten bij vrienden.

Dat bedoel ik niet als directe besparing op het eten, maar als besparing op een sociale activiteit. Een keer uit eten in de stad is zoveel duurder dan thuis wat koken.

Mijn punt was dat minder geld hebben niet gelijk staat aan minder leuke dingen doen.
Jill, moet dat meerijden met een collega dan gratis? Volgens mij is het belangrijk dat TO zelf haar zaken op orde krijgt en niet een klaploper wordt die op de zak van anderen teert. Als er elke keer iemand to the rescue komt dan leert ze het nooit!
quote:Anniekje schreef op 11 april 2011 @ 11:36:

De 1000,- plus die ik wil maken is een buffer voor de aankomende maanden, ik heb nog een examen te betalen van 500,- en ik wil voorkomen weer in het rood te komen....Een buffer is een reserve, als je rood staat moet je niet voor een buffer zorgen, maar die schuld aflossen! Rood staan kost namelijk geld. En een lening afsluiten om een reserve te hebben is natuurlijk het domste dat je kunt doen. Een lening kost geld, en een stuk meer dan wat jij als rente op je buffertje ontvangt.
@plops

Meerijden lijkt me gelijk staan aan de kosten delen.. Dus minder kosten (ook voor collega)..
Zolang je nog geld (over) hebt voor sigaretten, zal het allemaal wel meevallen.
quote:jojanneke66 schreef op 11 april 2011 @ 12:51:

[...]

Even bij radar van de site af gehaald:http://www.trosradar.nl/uitzending/item ... ood-staan/ Kijk goed wat de roodstand kost bij de bank. Ook die kan klauwen vol met geld kosten.

[...]

Natuurlijk kost roodstaan (veel) geld. Alleen; lenen bij een maatschappij is NOG duurder. Dat staat ook in mijn bericht. Lenen bij de bank is dan voordeliger.
Maar goed, eigenlijk weet ik helemaal niks van roodstaan. Ik heb een rekening waarbij dat niet kan. 0 = 0, zoals het hoort. Ik heb geen creditcard, en enkel schuld bij de IB groep, die ik keurig elke maand een stuk aflos.
Volgende maand krijg je vakantiegeld als het goed is. Met E1500,-- moet dat rond de E1000,-- zijn. Laat dan meteen je mogelijkheid tot roodstaan opheffen.
Deze up voor Anniekje, want de tips hier lijken me nog steeds relevant.
In elk geval niet gaan lenen om je tekorten bij de bank aan te zuiveren : lenen kost een pak geld en als je nu amper rondkomt, graaf je gewoon een put om een andere te delven. Als je het geld effectief zo nodig hebt, stop dan tenminste met roken : het kost pakken van geld en is allesbehalve gezond. Je zal wellicht ook je levenswijze moeten aanpassen : er zijn heel wat mensen die met jouw inkomen moeten rondkomen... Vooraleer je iets koopt, vraag je dan af of je het wel echt nodig hebt en koop nooit op krediet want als je je geld al niet goed kan beheren, krijg je er toch maar problemen mee.
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik snap 1 ding niet: waarom vind je het erger om rood te staan dan een lening te hebben. Het komt op hetzelfde neer...enige verschil is dat er bij roodstand meer druk is om zuinig te leven, want als je leent heb je ineens het gevoel dat je weer geld hebt (ook al is dat niet zo) met alle mogelijke gevolgen van dien...

Of is de rente van rood staan veel hoger?
Mosterd
Volgens mij zijn de belangrijkste punten hier al genoemd.

- Stoppen met roken

- Geen geld lenen bij de bank

- Stap voor stap je roodstand terug gaan werken (gewoon met een klein bedrag per maand)

- Zodra je roodstand weggewerkt is, dat bedrag van het vorige punt nog steeds apart houden en een buffer op gaan bouwen.

- Bijhouden wat je waaraan uitgeeft en kijk waar je kan besparen.
TO, hoe is het nou uiteindelijk gelopen?
Laat brandnetels staan; juist op brandnetels leggen vlinders hun eitjes.
quote:sweetfirefly schreef op 05 augustus 2011 @ 08:27:

TO, hoe is het nou uiteindelijk gelopen?Ze wil nog steeds geld lenen (gelezen in topic over schuldhulpverlening).
even off topic: IBA ik lees over jouw situatie ook wel een en ander tussen de regels door. Knap hoe je je toch steeds weer in een ander kunt verplaatsen met tips en advies!
quote:thee schreef op 05 augustus 2011 @ 18:35:

even off topic: IBA ik lees over jouw situatie ook wel een en ander tussen de regels door. Knap hoe je je toch steeds weer in een ander kunt verplaatsen met tips en advies!Dank je Thee. Ik doe mijn best maar als je me op een verkeerd moment treft en een triviaal probleem hebt, dan ben ik niet altijd zo begripvol.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven