Verdriet - aanschaf hond

11-04-2011 16:06 67 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beetje vreemde titel, maar ik weet het even niet beter te formuleren.

De situatie:

In minder dan een jaar heb ik drie miskramen gehad. Om me heen is iedereen zwanger. Mijn baas heeft mijn contract niet verlengd, omdat ze weet van de laatste miskraam en ik heb aangegeven dat ik de medische molen in wil om een oorzaak te vinden. Dit betekent dat ik ziekenhuisbezoeken heb staan in een stad op anderhalf uur afstand van mijn eigen woonplaats. Ik weet dat dit geen legitieme reden is om een contract niet te verlengen (functioneringsgesprekken waren goed), maar ik heb zelf ook aangegeven dat ik liever stop, omdat ik me bezwaard voel om vrij te vragen, omdat haar reacties niet getuigen van begrip of steun. Gelukkig kan ik in het bedrijf van vriend aan de slag, die mij uiteraard als partner en als werkgever steunt in de onderzoeken.

Ik wandel en hardloop meerdere malen per week in de bossen, ik vind het heerlijk om buiten te zijn. Ik ben opgegroeid met honden en mijn vriend ook. Ik werk nu niet meer fulltime en wil graag een hond. De reden dat ik het op dit moment wil is, omdat ik me zo vaak eenzaam en verdrietig voel. Buiten zijn is goed voor me en ik denk dat een hond het buitenzijn nog beter maakt. Ook denk ik dat het me liefde en warmte geeft.

Mijn vraag is eigenlijk of dit wel een goede reden is om een hond te nemen? Ik verwacht overigens niet dat een hond substituut is voor een kind. Ik wil nog steeds graag een kind. Hoe denken jullie hierover?
Wat gebeurd er met de hond als het kind er wel komt, is hij dan overbodig/lastig/vals en eindigt in het asiel?

Wat als je weer fulltime gaat werken? Dan zit de hond de hele dag alleen
je kunt ook andere manieren gaan bedenken om minder eenzaam te zijn. En buiten zijn is geen goede reden om een hond te nemen.

Het klinkt mij iets teveel in de oren alsof je er niet (goed) over nagedacht hebt.
Ik zou zeggen: waarom niet? Zelf heb ik een kat en woon alleen. En dat is fijn thuiskomen, er is altijd wel iemand. Een dier geeft je onvoorwaardelijke liefde. Ik voel me altijd weer vrolijk als ik na een nare dag mijn lieve kat weer zie.

Kies een leuke hond uit die een nieuwe gezinssituatie aankan en een betrouwbare hond is die je veel kan leren (betrouwbaar noem ik even in het ras, het is en blijft een hond natuurlijk). Dan kan de hond ook in het gezin blijven als er een baby komt.

Mocht je van plan zijn een hond te nemen totdat er een baby komt, zou ik eens kijken wat mogelijk is qua pleeghonden. Die bied je kort een thuissituatie en kun je er tijdelijk van genieten.
Allereerst, wat erg voor je dat je zwangerschappen steeds misgaan, ik heb het een keer meegemaakt en weet wat dat voor verdriet kan geven.

in jou geval, als het meerdere keren mis gaat moet dat wel heel zwaar zijn.

Een hond kan je denk ik veel positiefs geven, maar hou wel in de gaten dat een hond de eerste periode erg veel aandacht nodig heeft, helemaal als je een pup neemt.

Het is dan bijna of je een kind in huis hebt, alleen het opgroeien gaat sneller dan bij mensenkinderen.

Als jij in die medische molen gaat moet je wel weten dat je ook genoeg tijd aan je hond kan besteden, het is een zware ingrijpende tijd, bovendien is het voor een hond wel wennen als er uiteindelijk wel een kindje komt.

Het heeft voors en tegens om een hond te nemen.

De uiteindelijke beslissing kan alleen jij nemen, weeg daarom alles goed af.

Heel veel sterkte en succes met het traject dat jullie ingaan,

ik hoop voor jullie dat het kindje dat jullie graag willen er snel komt.
Andere optie: zoek een oppas-hond? Dan ben je niet zo gebonden!

Snap je behoefte aan een wezen dat er voor je is! 3x mis gaat je niet in de koude kleren zitten, jammer dat je leiding-gevende zo'n starre houding heeft!
Prima reden om een hond te nemen. Niets opaan te merken!
Een hond kan enorm veel troost bieden, maar is ook veel werk. Ik lees dat een hond voor jou nu ideaal zou zijn (wel verdriet en geen baan), maar hoe zit dat over 2, 5 of 10 jaar? Wil je straks weer gaan werken? Is er dan opvang voor de hond? Wat voor hond zou je willen en is dat een ras dat (over het algemeen) goed met kinderen kan? Kortom, denk er goed over na of de hond niet alleen nu maar ook straks nog in je leven past!
Blijf je in de toekomst part time werken ook als er geen kind komt?

Ben je ook van plan om goed voor de hond te blijven zorgen als er wel een kind komt?

Is het antwoord op beide vragen ja dan zou je een hond kunnen nemen. Voor een hond is het fijn om veel buiten te zijn. Als jij graag veel buiten bent zit dat dus wel goed.

Een hond kan je tot troost zijn maar realiseer je wel dat je er ook voor de hond moet zijn wanneer het wel goed met je gaat.
Had je ook een hond gewild als je wel al een kind had gehad/een goede zwangerschap?
Oh, nog even los van de praktische bezwaren hierboven; het is echt zalig om een hond te hebben, zeker als je je rot voelt Je moet wel naar buiten, hebt altijd 'iemand' om tegen aan te praten, mee te knuffelen, te verzorgen. Je hebt meer aanspraak op straat en altijd een reden om je bed uit te komen. Ik zou niet meer zonder willen!
Als je op vakantie wil of een weekendje weg moet je oppas hebben of ruim op tijd een pension besproken hebben. Spontaan vanuit je werk ergens wat gaan eten of drinken kan niet, want de hond moet uitgelaten worden. Regent of sneeuwt het? Kut, maar de hond moet wel naar buiten
Ps mijn post is oprecht en niet sarcastisch bedoeld. Alleen een beetje kort door gebrek aan toetsenbord
Gewoon doen!! Eentje halen uit het asiel die met kinderen overweg kan zodat het geen probleem is als je straks wel een kind hebt. Ik hoop dat je snel een fijn gezinnetje met kindvriendelijke hond hebt!!

Jullie hebben beide al honden gehad dus alle bezwaren van een hond en een evt fulltime baan zullen jullie zelf het beste kunnen inschatten en uiteindelijk een goede overweging maken.
Bedankt voor de reacties. Het is niet zo dat ik een hond wil om de leegte op te vullen totdat er een baby komt. Wij wilden graag eerst baby, ik minder werken dan hond. Nu hopen we op: ik minder werken/ziekenhuis bezoeken/hond/ veel buiten zijn en dan hopelijk ooit een baby. Ik wil niet wachten totdat baby er is, want misschien komt baby nooit of laat het heel lang op zich wachten.

Wij zijn beiden opgegroeid met hond dus weten wel wat het inhoudt en met zich meebrengt.
Je wilt dus echt graag een hond. Dan lijkt me dat je er best voor kunt gaan.

Je kunt allemaal leuke cursussen gaan volgen met de hond en zo leer je ook nieuwe mensen kennen.

Wat voor een hond zou je willen?
Ik hoop dat ik antwoord heb gegeven op jullie vragen. Over 1 vraag twijfel ik, namelijk als er nooit kinderen komen, blijf ik dan parttime werken.

Ik ben nu 28, dus ik ben niet van plan mijn kinderwens al op te geven. Ik kan namelijk wel zwanger worden en de prognose is goed. Het is en gaat alleen een zware tijd worden, waar ik ondanks het verdriet toch het beste van ga maken.

Ik wil er eigenlijk nog niet over nadenken wat ik zou doen als mijn kinderwens nooit vervuld word. Als ik dan al die jaren met heel veel liefde voor mijn hond heb gezorgd, zal ik er alles aan doen om dat te blijven doen.

Het is overigens niet zo dat ik geen werk heb, ik werk wel, maar kan de uren zelf indelen, ook is vriend flexibel.
quote:HEMAlover schreef op 11 april 2011 @ 16:21:

Oh, nog even los van de praktische bezwaren hierboven; het is echt zalig om een hond te hebben, zeker als je je rot voelt Je moet wel naar buiten, hebt altijd 'iemand' om tegen aan te praten, mee te knuffelen, te verzorgen. Je hebt meer aanspraak op straat en altijd een reden om je bed uit te komen. Ik zou niet meer zonder willen!Dit zijn de redenen waarom ik zo graag een hond wil.
quote:bommi schreef op 11 april 2011 @ 16:33:

Je wilt dus echt graag een hond. Dan lijkt me dat je er best voor kunt gaan.

Je kunt allemaal leuke cursussen gaan volgen met de hond en zo leer je ook nieuwe mensen kennen.

Wat voor een hond zou je willen?Ja, ik wil inderdaad allerlei cursussen gaan doen. Lijkt me heerlijk. Ik wil graag een rhodesian ridgeback. We hebben ook een redelijk groot huis met tuin, dus het kan.
Wat een lieve en begripvolle reacties trouwens, erg fijn om te horen. Ik was een beetje bang dat het als labiel over zou komen, alsof een hond opeens alles goedmaakt. Fijn om jullie meningen te lezen.
Ik denk dat een hond goed is om je over bepaalde dode punten heen te helpen, toch naar buiten, ook al heb je geen zin. Maar ik denk dat het af en toe ook lastig kan zijn met ziekenhuisbezoeken, dat het net lastig is met uitlaten enzo. Misschien wel handig als je een hond hebt die goed alleen kan zijn en eventueel iemand in de buurt die in kan springen.
Later is nu
Zolang de hond ook nog zeer gewenst is als er wel een baby komt zeg ik doen.

Op voorwaarde dat je ook als je wel weer werkt, genoeg aandacht en tijd voor de hond hebt (of een oppas regelt).
Oh en ..
Hoi Chaja,

Wij kennen elkaar van een ander topic.

Heb zelf ook een hondje genomen in rot situatie. Heb er veel plezier van gehad en nog steeds. Kindje komt er niet meer bij, maar zelfs IFso, dan blijft hondje mooie plek in ons gezin houden.

Volg je hart. x
Ehm, een Rhodesian Rigdeback is dan wel weer heel erg een ras apart toch? Misschien heb je er zelf al ervaring mee, dan kun je het zelf het best inschatten en heb ik niks gezegd. Maar anders, het lijkt me niet echt de meest geschikte gezinshond. Het is er wel eentje die bijzonder veel aandacht enzo opeist, zowel tijdens de opvoeding als later. Lijkt mij persoonlijk niet de handigste keus als je nog een gezin moet gaan starten en niet een heel duidelijk beeld hebt van hoe je leven er de komende tien jaar uit zal zien.

Verder ben ik trouwens helemaal met de rest eens, gewoon doen! Het klinkt alsof je de tijd, de ruimte en de liefde hebt voor een hond en zelf ook wel wat extra liefde kan gebruiken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven