Werk & Studie alle pijlers

salarisonderhandelingen

12-04-2011 19:34 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op mijn werk aangegeven dat ik vind dat ik te weinig verdien.

Ik ben daartoe gekomen door vergelijkbare functies bij anderen bedrijven na te lopen, en zie toch dat ik dan echt aan de onderkant zit.

Ik heb dit aangegeven bij mijn leidinggevende, en die ging het bespreken.

Dat is ondertussen gebeurd en nu heb ik dus volgende week een gesprek over het salaris met mij LG en iemand van P&O.

Alleen, ik ben niet zo welbespraakt en ben toch bang dat ik niet goed genoeg voor mezelf kan opkomen.

Wie heeft tips?
quote:_kim_83_ schreef op 12 april 2011 @ 20:06:

Je kan kijken of je collega's bij hetzelfde bedrijf wel meer verdienen, in dezelfde functie en ervaring/opleiding mag dit zelfs nietNee? Van wie niet?
quote:wombatje schreef op 12 april 2011 @ 20:26:

[...]

Begrijp ik, maar je zou een aangeboden andere baan ook als onderhandelingstaktiek kunnen gebruiken. Ik heb nooit anders gezien dan dat die taktiek leidt tot het verzoek vooral elders te gaan werken.
maar, hoe ver zitten jullie uit elkaar dan? 100 euro of 1000?
Ik heb niet echt een idee wat te vragen als verhoging.

Is het gek om 200 euro netto per maand extra te vragen, of is dat teveel?
.
quote:wombatje schreef op 13 april 2011 @ 19:11:

[quote]ritmeester schreef op 13 april 2011 @ 12:55:

[...]

Ik heb nooit anders gezien dan dat die taktiek leidt tot het verzoek vooral elders te gaan werken.[/q]

Echt? Ik heb al twee keer meegemaakt dat ik een andere baan had gevonden en mijn werkgever mij prompt een salarisverhoging bood die minstens zo hoog was als mijn nieuwe salaris. Het kan dus wel degelijk goed uitpakken, weet ik uit eigen ervaring.
Sorry, dubbele post, iPad...
quote:pearle schreef op 13 april 2011 @ 18:46:

Maarre, je weet toch wat je verdient en wat marktconform is?

quote:pearle schreef op 12 april 2011 @ 19:34:

Ik heb op mijn werk aangegeven dat ik vind dat ik te weinig verdien.

Ik ben daartoe gekomen door vergelijkbare functies bij anderen bedrijven na te lopen, en zie toch dat ik dan echt aan de onderkant zit.

Tja, mij klinkt dat niet als veel in de oren (terwijl ik echt wel begrijp dat het in de portemonnee erg veel uitmaakt hoor!)

Hoe lang werk je nu voor deze werkgever?

Heb je al een keer opslag gehad?

Zo ja, hoelang geleden/hoeveel?
ken iemand (zeer directe omgeving) die 700 extra heeft gevraagd (25%) en 600 heeft gekregen. Dus het is zeker mogelijk.
quote:pearle schreef op 13 april 2011 @ 18:46:

Lijkt mij ook niet te veel. In wat voor verhouding staat dat met je huidige salaris?

Bedenk ook dat als je 200 euro vraagt, je niet veel ruimte hebt om te onderrhandelen. Wat doe jij als ze zeggen: 'let's meet in the middle'?
Ik ga het neerzetten ook wat ik verdien. Vind dat altijd moeilijk...

Om een of andere reden schaam ik me altijd een beetje voor mijn lage salaris....

Ik krijg voor 30 uur werk per week maandelijks 1730 euro bruto

Dus het is geen vetpot.

Ik heb bij dezelfde werkgeven nog een oproepcontract voor de maandag, de dag dat ik nooit ben ingepland. Ik werk dan tussen de 6 en 8 uur per dag. Maar dat staat los van deze functie

Vandaar dat ik niet veel hoger durf in te zetten dan 200/250 euro netto p/m extra...
quote:wombatje schreef op 13 april 2011 @ 19:12:

[...]

Ja echt, het heeft mij erg voorzichtig gemaakt met dat soort taktieken
Ik heb in mijn oude functie ook aangegeven dat het salaris voor mij een reden was om 'wellicht' over te stappen. Dat was rouwens ook echt zo, maar de functie was voor mij wel leidend en het salaris daarvan was nou eenmaal behoorlijk hoger dan mijn toenmalige salaris. Ik heb dat alleen maar gemeld omdat ik ook echt van plan was weg te gaan. Kunnen ze misschien wat mee voor de toekomst. (Ben overigens behoorlijk vooruit gegaan in salaris en dat weten ze ook. Kreeg hele leuke felicitaties van oud-collega's En het had waarschijnlijk meer kunnen zijn als ik erover had onderhandeld, maar ik vond het al snel best en ben een enorme lafaard op dit punt, dus complimenten dat jij het uberhaupt hebt aangekaard, TO!)

Ik zou dit dus niet inzetten om je werkgever onder druk te zetten, maar alleen als dit voor jou echt een reden is weg te gaan.
quote:pearle schreef op 13 april 2011 @ 22:14:

Ik krijg voor 30 uur werk per week maandelijks 1730 euro bruto

Dat is dus met een slag om de pols 2300 bruto bij een 40 urige werkweek, puur om een klein beetje te kunnen vergelijken en ik heb natuurlijk geen idee wat je secundaire arbeidsomstandigheden zijn, die zeker meetelen! (ook als een onderhandelpunt, zo heb ik een keer ipv verhoging extra vakantiedagen gekregen)

Ik heb nog steeds niet echt een idee wat voor een werk je doet, hoe lang je er al werkt en hoeveel ervaring je hebt.

Op loonwijzer.nl kan je een algemene check doen.

Ik heb maar even wat globaals ingevuld hier, misschien dat je het voor jezelf juist kan invullen?

Beroep: Ziekenverzorgende, verpleeghulp

Opleiding: HAVO/VWO/MBO

Geslacht: Vrouw

Werkervaring: 10 jaar

Leidinggevend: Nee

Bedrijfsomvang: Minder dan 100 werknemers

Per uur: ¤ 13,33

Per week: ¤ 533,24

Per 4 weken: ¤ 2133

Per maand: ¤ 2309

Per jaar: ¤ 27729

Ik hoop dat het helpt!
Ergens halverwege heb ik opgeschreven wat voor werk ik doe.

Secundaire voorwaarden heb ik niet zoveel mee.

Als ik wil kan ik een lease auto krijgen, maar ik rij prive erg veel kilometers en heb destijds dus laten uitrekenen dat ik dan per maand behoorlijk moet bijbetalen om prive te rijden, dit naast de 80 euro per maand die de leaseauto kost.

Van dat geld dat ik met mijn vele rijden kwijt zou zijn kan ik zelf ook rijden, en bovendien hoef ik dan ook niet met een volledig bestickerde auto rond te rijden.

Extra vakantie dagen hoef ik niet. Ik heb voldoende vakantie, hou ook elk jaar dagen over.

Kilometervergoeding staat hier vast in de cao, dus daar kunnen ze naar mijn idee weinig mee.

Ik werk 10 jaar in dit bedrijg 2 1/2 jaar in deze functie.
Je weet dus dat je extra beloning wilt in de vorm van geld.

Je hebt nu bedacht welk bedrag jij extra waard denkt te zijn, grote vraag is nu welke argumenten heb je om je werkgever ook duidelijk te maken welk bedrag je extra waard bent.

Je zou er ook aan kunnen denken om af te spreken dat je een x bedrag nu krijgt en een y bedrag als e de komende 6 maanden prestatie z levert.
Ik heb dus vandaag het gesprek gehad, ik vond het erg teleurstellend.

P&O kwam direct op de proppen met de cao, hoe ik was ingeschaald en dat dat normaal was in vergelijking met een zelfde funcite bij een ander bedrijf.

Eigenlijk was dat een lang verhaal waarin ikzelf niet aan bod kwam.

Ze zei aan het eind van het gesprek (wat amper een gesprek was) nog dat ik nog eens goed de werkomschrijvingen in mijn contract moest nalezen en kijken of er iets bijgekomen was, iets wat nu dus anders loopt.

Dat is de enige mogelijkheid om in een hogere schaal te komen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik behoorlijk teleurgesteld was, ik mag me dus uit de naad werken en zorgen dat alles perfect verloopt en als je daar waardering voor vraagt in de vorm van loonsverhoging dan komen ze aanzetten met de cao.

Misschien hebben ze op zich gelijk, maar ze kunnen ook best eens kijken naar mijn meerwaarde, als mijn werk goed loopt, betekend dat ook dat mijn collega's zich weer meer kunnen concentreren op hun andere activiteiten.

Dit ga ik morgen met LG bespreken, ik kreeg nu echt amper de kans, was ook wel een beetje van mijn stuk door hun hele verhaal, wat voor mijn gevoel neerkwam op een nee, zonder mij te horen.

Was er ook behoorlijk klaar mee na het gesprek! Zeker omdat ik na een paar zinnen het al voelde aankomen, dat ze vasthouden aan de regels van de cao, ongeacht iemands meerwaarde.
...
Ik vind het heel normaal dat een bedrijf zich aan de CAO houdt. Als het goed is, doet iedereen zijn werk goed en hoef je toch niet meer betaald te worden omdat je goed functioneert?? Ze zouden juist de slecht functionerenden moeten korten....
Val je onder de zorg-CAO? Dan geldt volgens mij inderdaad dat "goed functioneren op functieniveau zus" niet betekent dat je meer krijgt betaald dan functieniveau zus. Je zult dus inderdaad moeten aantonen dat jij werkzaamheden hebt die eigenlijk niet vallen onder functieniveau zus, maar onder functieniveau zo.

Gewoon goed (of zelfs bovenmatig goed) functioneren is in CAO-geleide sectoren (in het geval van de zorg ook nog eens met weinig geld) geen reden voor opslag, "hogere" werkzaamheden hebben is dat wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven