Rapley methode, tips en ervaringen

31-05-2010 09:49 1319 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het werd tijd dat de rapley methode een eigen topic kreeg. Hier kun je ervaringen te delen, hoe gingen de eerste hapjes, nieuwe recepten en reacties van je omgeving. En je vragen stellen en twijfels uitspreken.

Een samenvatting van de Rapley methode:Gill Rapley is de Amerikaans kinder diëtiste die het heeft geintroduceerd. In Nederland heeft Stefan Kleintjes er een duidelijk boek over geschreven.

Biedt een kind van ongeveer zes maanden vast voedsel in stukken aan ter grootte van een babyvuistje. Laat het zelf pakken en in zijn mond stoppen en ontdekken. Blijf Borstvoeding/ melk geven op verzoek. Vanzelf zal de hoeveelheid vaste voeding meer worden.

Een kind kan het beste pas na 6 maanden beginnen met vast voedsel ivm de rijping van de darmen én de ontwikkelingen van het kind zelf.

Een baby van zes maanden kan kauwen en het is logisch om die ontwikkeling te stimuleren en het kind dus geen gepureerd voedsel op een lepeltje te geven. Wanneer het kind zelf mag onderzoeken en experimenteren met eten, zal het in zijn eigen tempo op een meer natuurlijke wijze ontwikkelen. Het eten wordt een gezellige activiteit en geen strijd en kinderen genieten meer van het eten. Door het op tijd leren kauwen en echt kennis nemen van het voedsel (het blijft herkenbaar en niet in een gemengde onduidelijke gepureerde pap) zal het kind andere ontwikkelingen ook makkelijker maken. Oog-hand coordinatie, mondspieren (slikken, praten etc.)

Veel Rapley kinderen worden alles eters, omdat ze zelf hebben mogen bepalen wat ze in hun mond stopten en hebben leren proeven. Dit is echter geen garantie.

Wat wel een garantie is, is dat het een kliederboel wordt! Zeiltjes onder de kinderstoel en een flinke slab (met mouwen) wordt aangeraden.

Meer informatie hierover:

Borstvoeding.com/vast-voedsel

bijvoedingsforum

Kindje op komst/ rapley

Voedselintroductieschema

FAQ's van het bijvoedingsforum

Ten slotte nog dit: Rapley wordt vaak geassiocieerd met borstvoeding omdat er uitgegaan wordt van de meest natuurlijke manier en wat het allerbeste is volgens de WHO. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je je kindje geen BV (meer) geeft, je geen Rapley kan doen.

Ik ben benieuwd naar alle verhalen!

Cartoon: www.betje.com
Ok, dat was dus niet de bedoeling, om je te laten schrikken.

Ik zal mijn berichtjes aanpassen.

Maar als je kindje zo vaak verkouden is of oorontsteking heeft, kan dit ook een heel goede oorzaak zijn voor zijn slechte oorzaak.

Misschien een keer naar de ha, of als je daar al vaak geweest bent, een verwijzing voor de KNO-arts. Neusamandelen verwijderen en buisjes in de oren kunnen vaak ook wonderen doen m.b.t. eten. Dat is echter wel iets wat je pas gaat doen bij herhaaldelijke verkoudheden en oorontstekingen (voor ik je weer bezorgd maak )
A Nick is born: don't worry, dit keer ben ik niet geschrokken ;) Voor de verkoudheden en herhaaldelijke oorontstekingen van zoonlief ben ik al vaker naar de dokter geweest. Van de zomer willen ze zijn oren controleren (daarvoor moet hij niet verkouden zijn). Maar volgende week hebben we toch inentingen bij de kinderarts, ik zal het maar eens ter sprake brengen.

Het avondeten heeft hij overigens opnieuw overgeslagen, hoewel het een fijn rijstprutje was...

Maar ik wil jullie in ieder geval heel erg bedanken A nick is born en Fabindia voor jullie reacties en het meedenken. Rapley bestaat in Duitsland helemaal niet, dus hier doe ik het al per definitie fout en dan is het fijn om van gedachten te wisselen met mensen die er niet afwijzend tegenover staan
Hallo,

Al een tijdje lees ik mee op dit topic, ter voorbereiding :-). Mijn zoon is bijna zes maanden oud en we willen dit weekend gaan starten met de bijvoeding. Eigenlijk wilde ik nog iets langer wachten (tot hij ruim zes maanden was), maar hij begint de laatste tijd ontevreden te doen bij zijn flessen en we zien hem duidelijke kauwbewegingen maken als we zelf iets eten. Het lijkt ons dus een goed moment om eens te kijken wat hij met een worteltje doet. Hij heeft overigens nog geen tanden.

Via borstvoeding.com heb ik me al wat ingelezen wat Rapley betreft, maar ik wilde me graag ook op dit topic aansluiten, aangezien hier zoveel ervaringsdeskundigen zitten.

Ik vraag me namelijk af:

*Met welk voedsel kunnen we het beste beginnen? Man en ik zaten te denken aan worteltjes.

*Welk tijdstip is het beste om het voedsel voor de eerste keer aan te bieden? Gewoon tijdens het avondeten?

*Is het het beste om eerst zijn fles te geven en daarna iets van vast voedsel? Of juist andersom?

*Klopt het dat je beter met groente dan met fruit kunt beginnen?

*Moeten we hem een aantal dagen steeds hetzelfde aanbieden?
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
Chryssa leuk jij ook hier.

Tanden hebben ze niet nodig hoor, die kaakjes zijn keihard. Ondanks dat Okkie 4 tanden heeft kauwt hij meestal met zijn kiezen (die hij natuurlijk niet heeft) Afhappen gaat nu met tanden ìets beter.

Zorg voor goed zacht fruit, wij laten het eerst nog een paar dagen liggen. Harde peer knikkert ie zo op de grond. Groente goed koken, wij koken dat van hem iets langer, anders eet ie amper.

Het boek van Stefankleintjes is niet eenduidig wat als eerste te geven. Wij gaven banaan, rond 12 uur na de voeding.

Eerst melk, hij moet geen honger hebben als hij begint. Hij zal fruit/groente nog niet zien als 'honger weg' dus eerder boos worden dan enthausiast. Eerst is toch proeven en ontdekken. Als hij echt goed gaat eten kan je ook eerst eten geven en dan fles. (ik geef eerst melk, en dan een uur later fruit/brood/avondeten)
Chryssa gezellig!

wat phoehee zegt

over groente en fruit verschillen de ervaringen. Sommigen denken dat als je met het zoete fruit begint, ze later de groente minder interessant zullen vinden, maar dat maakte hier in het begin niks uit. Nu met 1,5 jaar merk ik dat hij een voorkeur begint te krijgen voor fruit (Banaan!)

Als je het vermoeden hebt dat hij allergisch kan reageren, is het handig om een paar dagen hetzelfde te geven. Dan weet je of een reactie daar van komt, omdat sommige reacties niet meteen optreden. Je kunt ook achteraf bij een vermoeden een paar dagen hetzelfde geven om te zien of dat het was.

Veel plezier en laat ons weten hoe het bevalt he?
Allergieën ben ik niet echt bang voor, daar hebben we met de flessen nog nooit iets van gemerkt en het zit ook helemaal niet in de familie. Maar goed, het kan altijd natuurlijk.

Man denkt dat beginnen met groente beter is, inderdaad omdat fruit zoeter is en hij dan denkt dat zoon voor altijd liever fruit dan groente heeft.

We zaten dus te denken om te starten met worteltjes, maar ik ben een beetje bang dat hij die zo naar binnen slobbert (want natuurlijk zacht gekookt) en dan half stikt (ook naar aanleiding van het verhaal van kersje, helemaal aan het begin van dit topic). Mag je eigenlijk ook verschillende dingen tegelijk aanbieden als je begint? Of raken ze daar van in de war en is dat wel goed voor de darmen?
Ik heb een vraag en stel hem maar hier. Weet iemand of een baby witte bonen mag eten en wanneer? Ik zie dit niet in de lijst van Steven Kleintjes. Bruine bonen wel. Maar ik weet niet of je al die bonen over een kam moet scheren
Chryssa het is voor een kind helemaal nieuw zo'n eerste keer eten. Voor de ontdekking van smaak enz is het ook goed om niet teveel tegelijk aan te bieden. Ik zou m eerst die wortel laten ontdekken en dan de volgende dag iets anders.

Deze zal ik in de OP opnemen: FAQ's bij bijvoeding

Loeszie goeie vraag!! Witte bonen valt ook onder peulvruchten dus het advies is ook 9-12 maanden

voedselintroductieschema
Hè wat leuk, ik kom hier bekenden tegen. Ik ben net begonnen met bijvoeden, ietsje eerder dan met 6 maanden, maar dochter zit al en maakt enorme kauwbewegingen.

Het mooie van rapley is dat je meteen ziet of je kind er klaar voor is.

En het gaat niet echt om honger ( las ik net) maar om het ontdekken

ik ben wel begonnen met banaan ( bv is ook zoet) en verder paprika en komkommer ( gekookt) er werd hard en fanatiek op gesabbeld!

Ik ga eens verder lezen voor meer tips!
Leuk fladder! En als je dochter echt ergens op gaat kauwen, dan laat je het ons weten he? Willen altijd ervaringen horen
Hoihoi!

Tijd voor mijn volgende set vragen ! Dit weekend willen we gaan starten met Rapley bij onze tweeling! Ze zijn gecorrigeerd ongeveer 5,5 maand, dus we gaan het eens proberen. Wil gaan starten met broccoli, camera in de aanslag, ben benieuwd! Heb twee schortjes met mouwen gekocht voor ze, dus ze mogen gaan kliederen, haha!

Maar wat ik me even afvraag, ik ben de bv inmiddels aan het afbouwen (ik kolfde fulltime en dat brak me gigantisch op, de tijd die ik daarmee kwijt was wil ik liever met mijn kindjes zelf bezig zijn), dus ze krijgen nu voor het grootste deel kunstvoeding. Ik geef nu nog de fase 1 kunstvoeding, maar wil straks dus ook gaan overstappen op de fase 2 (opvolgmelk vanaf 6 maanden). Ik vraag me alleen af hoe dat zit qua voedingsstoffen, gaan ze er bij die kunstvoedingfabrikanten niet vanuit dat je potjesvoeding erbij geeft? Ik zou me kunnen voorstellen dat opvolgmelk dus minder volledige voeding is omdat ze ervan uitgaan dat je ook nog voedingsstoffen uit de potjes haalt. Met Rapley gaat dit echter niet zo vlot begrijp ik, het duurt toch even voordat ze echt snappen dat ze het kunnen doorslikken.

Wat hebben degene hier die ook flesvoeding geven gedaan qua opvolgmelk?
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
quote:fab_india schreef op 14 april 2011 @ 22:40:

Leuk fladder! En als je dochter echt ergens op gaat kauwen, dan laat je het ons weten he? Willen altijd ervaringen horen

Ja doe ik. Het is nu vooral heel agressief sabbelen.

Inmiddels ook aardappel geprobeerd maar dat vond ik toch wat eng. Ze kreeg behoorlijk veel in haar mond en ik kreeg ineens toch verslik-visioenen.

Wortel, courget vond ze erg leuk en van appel krijgt ze volgens mij al aardig wat binnen.
Soezie, fulltime kolven voor twee!! Wow. Snap wel dat dat een keer klaar is.

Er zijn meer moeders hier geweest die flesvoeding gaven en op de eerste pagina's lees je ook dat omdat er in het begin weinig binnenkwam, het geen probleem was. Ik zou als ik jou was gewoon kijken hoe het gaat. Het is in het begin vooral oefenen en dan geef je ook na de (fles)voeding

Gaat je vraag over of je minder melk moet geven of over de soort? Wat betreft de soort heb ik geen verstand, maar ik denk dat ik gewoon over zou gaan op de melk voor 6mnd+ want dat is aangepast aan hun behoefte. Die gaat ook wel uit van bijvoeding, maar het is niet gezegd dat alle potjes kinderen alles binnenkrijgen toch?

Ik zou zeggen alleen maar goed om rustig aan te beginnen zodat de darmpjes rustig kunnen wennen aan kv en bijvoeding.
Bedankt voor je reactie Fab_india! Mijn vraag ging inderdaad meer om de soort. De hoeveelheid laat ik aan mijn kids over, zolang ze niet meer drinken dan op de verpakking staat voed ik op verzoek, voor zover dat praktisch gezien gaat met een tweeling. Ik ben van plan om dat te blijven doen zolang ze nog geen jaar zijn, ook al krijgen ze bijvoeding. Natuurlijk wel op een gegeven moment eerst bijvoeden en dan eventueel nog de fles, maar ik denk dat dat vanzelf wel gaat lopen. Nu eerst maar eens wat broccoli proberen tussen twee flessen in, en dan zien we wel.

Maar dan denk ik dat ik als ze gecorrigeerd 6 maanden zijn, over ga stappen op de opvolgmelk 6+. Das over een week of 2,5.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Soezie mijn mini is nu 6 maanden en krijgt opvolgmelk. Verder eet ze vers fruit en groente, al dan niet Rapley of geprakt/gepureerd. En alles gaat naar binnen hier. Maar volgens mij is het nog geen ramp als er de eerste maand nog weinig naar binnen gaat als je gaat Rapleyen.
Soezie, mijn dochter is met 6mnd wel overgegaan op opvolgmelk. Bijvoeding (prut of Rapley) lukte niet. Ik begon me net af te vragen of ik al wel over moest op de volgende soort opvolgmelk (bij 10mnd), maar ik ga dat wel doen. Dochter eet sinds een week prutjes (zowel fruit als warme hap). Dochter is nu 9,5mnd.

Dochter vindt het heerlijk om met een worteltje, stronkje bloemkool oid te spelen, maar eten doet ze niet. Eerder wilde ze ook geen gepureerd eten, maar nu ineens wel. We blijven beide aanbieden.
Ik lees hier wat vragen over opvolgmelk. Wij zijn gewoon overgestapt op opvolgmelk bij 6 maanden en op de volgende variant bij 10 maanden. Mijn filosofie is dat ons kind zelf wel aanvoelt welke behoefte hij heeft qua voeding. De ene keer eet hij niets dan brood, dan is het weer mango, dan weer iets anders... er is geen peil op te trekken, dus ik ga er maar vanuit dat hij het zelf wel weet!

Dan nog een vraagje. Ons zoontje is nu 10,5 maand en krijgt meestal eten a la Rapley, soms met een lepeltje (yoghurt en als we iets eten dat voor hem niet geschikt is, zoals sushi). Maar... hij heeft nu de gewoonte ontwikkeld om zijn eten op de grond te gooien als we het a la Rapley aanbieden. Heel vervelend! Ik weet niet zo goed wat we hiermee moeten, want hij lijkt er veel plezier in te hebben en doet het ook een beetje om een reactie uit te lokken. Ik wil hem niet iets anders aanbieden, want daarmee geef ik hem de boodschap dat hij iets wat hij niet wil, lekker op de grond mag gooien. Heeft er iemand tips?
Hier ben ik ook weer even. Wij zijn inmiddels drie dagen bezig. Tot nu toe worteltjes en aardappel gegeven. Zoon lijkt het wel leuk te vinden, hij zuigt fanatiek op de worteltjes. De aardappel vindt 'ie vooral leuk om fijn te knijpen . Maar ik heb het idee dat hij moeite heeft met slikken, of het eng vindt. Als het er namelijk op aan komt dat er wat doorgeslikt gaat worden, trekt hij heel moeilijke gezichten en begint een beetje te kokhalzen. Ik vind het verder niet eng, zie duidelijk dat hij de boel er gewoon weer uitwerkt en niet stikt, of zich verslikt. Hij vindt het kokhalzen zelf ook helemaal niet erg, hij moet er eigenlijk zelfs om lachen. Is dat normaal, dat het slikken nog moeizaam gaat in het begin?
Chryssa dit is bij mijn zoontje ook. Ik weet niet of het normaal is dus ik lees even mee!
Life is like a box of chocolates. You never know what you\'re gonna get
Chryssa en Isa, volgens mij is dat heel normaal.

Op borstvoeding.com staan een paar nuttige artikelen.

Daar staat ook dat baby's eerst leren kauwen en daarna pas slikken. Volgens mij gaat Rapley erom dat ze dit dus in hun eigen tempo kunnen leren.
Zoon hier heeft nog geen tanden. Kan hij dan wel kauwen eigenlijk?
Ja hoor, tanden zijn niet noodzakelijk voor kauwen.
Dit is een duidelijk artikel vind ik

http://www.borstvoeding.c ... uctie/blw/nederlands.html
Een kauwbeweging maakt hij hier wel en ik vind ook hele kleine stukjes terug in zijn luier dus blijkbaar krijgt hij wel wat binnen. Ik ga het artikel eens lezen, dank je Fladder!
Life is like a box of chocolates. You never know what you\'re gonna get
Isa, ik vond vanmorgen ook een stuk paprika in de luier. Was even schrikken want het was rood!

Vanavond pompoen geprobeerd en dat was voor het eerst geen succes. Eerst heel blij sabbelen en ineens een heel vies gezicht en zelfs huilen.

Morgenochtend mango proberen.

Hebben jullie ook dat je zelf ineens gevarieerder eet?

Ik wel, haal ineens groenten die ik zelden of nooit eet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven