Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Een kleine 'medela-slangen' tip voor mikske: na het schoonspoelen/-koken van je slangen even aansluiten op de pomp en pomp laten draaien, dan drogen ze sneller.
quote:fab_india schreef op 14 april 2011 @ 22:31:

Bijvoeding met kv en ook met gekolfde melk zal de LK zeer waarschijnlijk afraden omdat dat je productie afremt. Het is een kwestie van vraag en aanbod, maar ook van in het begin een goed fundament leggen.

Bijvoeden zal in dit geval niet worden afgeraden: kindje is al meer dan 10% afgevallen. Als kindjes veel afvallen worden ze vaak minder alert en suffig waardoor drinken aan de borst zeer moeiljk wordt.

Bijvoeden wordt vaak gedaan door het kind aan beide kanten aan te leggen, en daarna pas de bijvoeding. De borsten worden dus wel gestimuleerd.
Net bij het CB geweest voor de afspraak bij 2 maanden: zoon weegt 6010 gram Vier weken geleden woog hij nog 4780! Kleine Boeddha krijgt in ieder geval genoeg!

Dit keer was het wel een fijn bezoek. We moesten nu naar de verpleegkundige. Over het gewicht zei ze dat het normaal is voor borstgevoede baby's om veel aan te komen (en vroeg toen aan zoon of mama suiker door de slagroom deed ). Over de nachtvoedingen vroeg ze alleen of ik het nog trok, verder niks, en over de frequentie van voedingen (8 à 9 keer per etmaal), zei ze verder niks. Dit keer dus geen merkwaardige adviezen over de borstvoeding gehad, erg fijn! (zoon moest wel zijn eerste prikken, en begon heel hard te huilen. Even aangelegd, en daarna aangekleed en in de Marsupi, toen we bij de auto waren sliep hij al. Hij ligt nu te tukken in de kinderwagen in de tuin. Arm schaap!)
Mooie groei Madieke! Fijn hè, zo'n neutrale/bv-vriendelijke houding van t cb. Ik had me voorgesteld dat t horken waren, door alle verhalen. Maar ook hier zijn ze neutraal of bv-positief.
Hier ook nog geen vreemde adviezen of opmerkingen gehad vanuit het cb. De laatste keer vroeg de verpleegkundige alleen of ik nog borstvoeding gaf en of dat goed ging. Naar het aantal keren per dag vragen ze ook niet. Bij de eerste keer prikjes had ze zelf voorgesteld dat ik hem daarna even kon aanleggen als troost. Tot nu toe ben ik dus nog erg positief over ons cb (ik had me inderdaad op het ergste voorbereid )

@ Madieken: wat groeit hij goed zeg! Ik heb weleens gelezen dat bv baby's in de eerste drie maanden een kilo per maand aankomen en in de volgende drie maanden totaal een kilo.
@Miffy: ik wil nog niet gaan bijvoeden hoor, zeker tot 6 mnd niet, maar wilde even zeker weten dat ze geen behoefte had aan bijvoeding.
Miffy, Allis, Snowy, Zuster en Keeprunning, gefeliciteerd met jullie jubileum!

Mango, dat verhaal van die man bij de bakken

Mapex, gefeliciteerd met je kindje! Ik heb de Ardo Calypso (dubbelzijdig electrisch) en ben er erg tevreden over! Was met tas, flesjes en koeltasje, etc. 240 E volgens mij.

Allis, waarschijnlijk heb je al een hele hoop reacties gehad, maar ik moet nog 2 pagina's lezen, dus ik hoop dat dit niet erg mosterd is. Ons ritme is als volgt (ongeveer): 7 uur bv, dutje, 9.30 uur heel stuk fruit (of bijv. 1/4 meloen), evt. dutje, 11.30 uur boterham met wat thee, dutje, 13.00 uur 210 cc fv, 16.00 c. 175 gram groente en koolhydraten + 100 cc yoghurt, dutje, 19.00 uur bv. Hier staan 4 dutje, maar vaak slaapt ze maar 2 of 3 keer. En dan wel vaak 1,5 tot 3 uur achter elkaar! Ik houd dit schema niet heel strak aan, maar gebruik het een beetje als richtlijn.

Dochter sliep het klokje rond, maar is de laatste week een of twee keer per nacht aan het jengelen. Heb gehoord dat het bij de leeftijd hoort, maar geen idee of dat klopt. Meestal gaat ze dan na een aai over het bolletje weer slapen.

Over rapleyen: wij geven haar altijd een deel van het fruit/de groente + pasta/rijst a la Rapley, de rest prakken we in grove stukken. Zo kan ze zelf eten en krijgt ze toch ook echt wat binnen. Als ze niet meer wil, dan stoppen we trouwens meteen, want we willen het niet bij haar naar binnen proppen.

Even posten en de rest lezen!
quote:sardegna schreef op 15 april 2011 @ 11:29:

Een kleine 'medela-slangen' tip voor mikske: na het schoonspoelen/-koken van je slangen even aansluiten op de pomp en pomp laten draaien, dan drogen ze sneller.goeie tip! Bedankt.
quote:Surface2 schreef op 15 april 2011 @ 12:18:

[...]

Bijvoeden zal in dit geval niet worden afgeraden: kindje is al meer dan 10% afgevallen. Als kindjes veel afvallen worden ze vaak minder alert en suffig waardoor drinken aan de borst zeer moeiljk wordt.

Bijvoeden wordt vaak gedaan door het kind aan beide kanten aan te leggen, en daarna pas de bijvoeding. De borsten worden dus wel gestimuleerd.Je hebt gelijk! Ik had niet helemaal goed gelezen. Sorry Plukkie! Hoe ging het bezoek van de LK?
Woesel, gefeliciteerd met je 6 maanden!

Plukkie, gefeliciteerd met je dochtertje! In het begin had ik ook enorm pijnlijke tepels, maar dit bleek van de spruw te komen. Ik ben benieuwd welk advies de lk je heeft gegeven.

Sardegna, 9 maanden is een mooie tijd. Gefeliciteerd!
Madieken, dat is inderdaad een kleine boedha. Lekker hoor!

Ons cb is ook heel bv-vriendelijk. Ik had me ook op het ergste voorbereid, maar ze zijn altijd heel positief, ook over dochter. Ze weegt nu trouwens al 8,5 kg! Ook een kleine boedha dus
Ik heb even snel een vraag, R. is nu 3 maanden en ik wil een dag alle voedingen kolven en dan met de fles geven. Zal dat kwaad kunnen voor de productie?
Pucker ik weet niet hoe makkelijk je kolft? Meestal kolf je wat minder dan je kindje drinkt. Moet je een dag weg? Anders een extra kolfmoment, dus als je normaal 7 voedingen geeft 8x kolven.
Kolven gaat makkelijk, binnen 10 minuten 150 - 180 ml. R. Is wat onrustig (zacht gezegd) en ik wil kijken of dat met de fles ook zo is. Dan ligt het misschien aan het aanleggen of omdat ik misschien teveel melk heb.
Pucker voor het onrustige geen tips, maar 24 uur fles voor een 3 mnd oude baby is een groot verschil. Je loopt het risico dat hij daarna minder goed drinkt aan de borst of helemaal niet meer. Misschien een voeding of 3 in een fles geven? Of een lactatiekundige inroepen, misschien ziet zij waar de onrust vandaan komt.

Andere houdingen heb je denk ik al geprobeerd toch?

En een sjaaltje of doekje in zijn handje als afleiding?
Ik wil het ook alleen overdag proberen. Met drinken is hij niet altijd onrustig, soms wel dan verslikt hij zich of laat een aantal keer los. Maar hij verbreekt iedere keer het vacuüm tijdens het drinken. Dus hij krijgt veel lucht binnen en heeft veel last van boertjes. Die komen er slecht uit en hij wil (daardoor?) ook alleen maar in de draagdoek slapen overdag.

Vanwege het verslikken, de melk die in de rondte spuit als ie loslaat en de stuwing die ik vaak heb denk ik dat ik misschien teveel melk heb. Maar misschien leg ik hem niet goed aan en laat ie daardoor vaak los. Ik dacht in ieder geval dat als het een van die twee is dat het dan met de fles beter zou moeten gaan.
Oja, als het dan inderdaad met de fles beter gaat dan ga ik een lactatiekundige inschakelen want ik wil niet alles met de fles gaan geven.
@pucker: ik heb ook veel melk, en als mijn borsten te vol zitten dan gebeurt bij mij precies wat jij omschrijft: zoon verslikt zich, laat los en dan spuit de melk in het rond (arme jongen heeft al regelmatig melk in zijn oog gekregen). Als mijn borsten niet zo vol zitten is er niks aan de hand, het ligt bij mij dus niet aan het aanleggen. Wat ik nu doe als ik merk dat ik te vol zit is heel even de druk er af kolven. Soms met de hand, soms even de kolf er op. Niet lang, maar net het gespannen gevoel er af, tot het niet meer zo spuit. Dat helpt bij ons, zoon drinkt daarna goed. Als ik het een keer niet heb gedaan en zoon verslikt zich dan duw ik vaak nog even de ergste druk er af met een hydrofiel er onder. Zodra het niet meer door blijft spuiten als ik loslaat leg ik zoon weer aan. Daarna verslikt hij zich meestal niet meer.

Ik kolfde gisterochtend trouwens in 10 minuten 300ml, nog ná de ochtendvoeding. Daarvan stond ik zelf ook wel te kijken. Daarna een voeding met de fles omdat ik naar fysio was. Toen ik thuiskwam even gevoed, omdat zoon uit de fles precies genoeg drinkt om geen honger meer te hebben, maar geen druppel meer. En daarna kolfde ik nog een keer 250 ml. Ik heb dus echt veel melk! Wat ik wel opvallend vind is dat zoon maar 80 - 100 ml uit een fles drinkt, terwijl hij toch een stuk meer uit mijn borsten moet krijgen. Ik heb in ieder geval genoeg melk in de vriezer om een paar productie-dippen op te vangen.

@Ananas: lekker hè zo'n kleine boeddha. Is die van jou ook groot? De mijne niet, die is nu 58cm. Echt een klein beertje :-)
Madieken, jeetje, wat een kolfopbrengst! Daar kan ik alleen maar van dromen. Alhoewel er natuurlijk vooral nadelen aan zitten (verslikken, stuwing). Ik kolf alleen nog maar tijdens de ochtendvoeding en dan scoor ik zo'n 120-170 cc. Dochter drinkt sowieso niet van die grote hoeveelheden. Althans bv, kv krijgt ze 1 keer per dag en dan tankt ze 210/7 weg!

Ze is nu 68 cm, haar gewicht stijgt mooi 'in de curve', maar haar lengte volgt die lijn niet. Ach, heerlijk toch, die spekbeentjes

Pucker, wordt je kindje zich niet ook steeds bewuster van de omgeving? Bij mijn dochter begon dat onrustiger drinken ook rond die tijd, maar ik had geen overproductie zoals jij.
Hoi hoi,

Even weer een vraagje van mij:

Nu ik werk, kolf ik, en loop ik dus aan het einde van mijn werkdag met mijn melk in mijn tas. Nu schud dat nogal (ik reis met Ov., en loop dus veel van perron naar perron, naar de Gastouder, enz). Ik merkte vorige week dat de melk was gaan klonteren: allemaal hele kleine klontjes vet dreven op de melk en aan het flesje. Het leek wel soort slagroom!

Ik heb het dit keer maar gewoon ingevroren. Maar ik ben wel benieuwd: kan dit kwaad? Erg schudden met melk is niet goed, toch? Moet maar eens nadenken over een schud-vrije-constructie... Heeft iemand tips, behalve dan zorgen dat het flesje stevig in mijn tas blijft staan?

Alvast bedankt!
En Pucker: dat onrustige drinken is hier nu wel herkenbaar... Bij ons ligt het aan twee dingen:

- Zoontje (5 maanden) vindt de omgeving veel interessanter dan mijn borst. En trappelen met de benen onder het drinken is leuk joh!

- Soms heb ik hem aangelegd terwijl hij niet echt honger heeft. Als hij namelijk echt trek heeft, drinkt hij veel geconcentreerder!
Aanstaande donderdag moet ik weer gaan werken, heb er dubbele gevoelens bij...

Vanmiddag mag ik mijn zoontje al naar het kdv brengen om alvast te wennen. Ik denk dat ik meer moet wennen dan hij

Woensdag gaat het officiele kdv contract in, ik ben dan nog wel vrij, mijn laatste verlofdag maar ik ga hem dan toch wel wegbrengen. Hij gaat 1 x in de week naar het kdv, 1 x naar mijn ouders en 1 x naar mijn schoonouders.

Vonden jullie het ook zo moeilijk om je kind weg te brengen?

Dat wordt dus 3 dagen achter elkaar kolven voor mij...ik hoop dat ik zo de bv nog even vol kan houden.
Mikske, ik vond het ook moeilijk. Maar ook onverwacht vrij, heerlijk weer werken.
En ik voed vandaag een jaar! Waarvan 9 maanden live, 3 maanden fulltime gekolfd. En waarvan al 7 maanden op dieet. En ik ben nog steeds niet gestopt.

En mijn productie is nog steeds niet stabiel. Deze week 5 dagen gewerkt (1 dag gekolfd) en ook een druk weekend, dus weinig overdag gevoed. Dus sinds gisteravond regeldagje :(.
Wow een jaar! Gefeliciteerd reglisse met een jaarlang borstvoeding en je kleine hummeltje die de eerste verjaardag viert

Mikske: ik vond het erg moeilijk. Hier heeft B drie keer gewend (steeds iets langer), en dat ging erg goed. Toch vond ik het mijn eerste werkdag moeilijk.. Al is het als je eenmaal op je werk bent ook wel prima, ik vond het wennen lastiger omdat ik dan geen echte reden had om hem weg te brengen.

Hee ennelinn! Alles goed?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven