Lijf & Lijn alle pijlers

hardlopen

17-06-2010 16:27 3102 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van de allereerste opbouw tot voorbij de marathon. Ervaringen uitwisselen, elkaar motiveren en natuurlijk ook gezellig kletsen over alles wat met hardlopen te maken heeft.
Daan, heel goed gedaan zeg! En wandelen bij een drankpost is wel zo verstandig. En vond je het ook leuk? Of heb je daar nog niet over nagedacht!

Juudje, ja ik loop al heel lang vanaf 2005. Dus 13 km viel wel mee, op 5 jumi moeten het er 21 worden. En helaas moest ik niet plassen! (net nog een hele discusie of er toiletten onderweg nodig zijn bij de kempenrun. de organisatie, alleen mannen, vinden dat niet zo nodig.maar ik eigenlijk wel!)

Baukje, leuk dat er nog vanalles wordt georganiseerd. Er gaan waarschijnlijk ook 2 van mijn clubgenoten naar toe. Hoewel er 1 toch nog geblesseerd is geraakt, geloof ik.

Zelf heb ik ook nog een lezing van Luc Krotwaar in het verschiet, nl. as. woensdag. Ben benieuwd wat hij nog allemaal heeft te vertellen.

En weer heel goed gedaan van de kinderen!!
Wat leuk dat jullie zo meeleven! Het ging hartstikke goed. Lang als laatste gelopen, en na 4 km n paar mensen ingehaald. Zeker toen ik achteraf hoorde dat er n stuk of 20 mensen voor de finish waren uitgestapt was ik zeker niet ontevreden met mijn positie onderaan de lijst

PR met 2 min. verbeterd, en meteen n nieuw doel gesteld: eind sept./begin okt. wil ik n 10 km loop doen.

Vond het wel warm zeg! Ik ga maar ns kijken voor een hemdje en n luchtige korte broek.
Baukje.. Wat een mooi resultaat zaterdag! Hier heel veel hardlopers in de bossen. Ben dan jaloers dat ze gewoon lekker kunnen lopen! I.d. fijn dat het begin er weer is. Wat leuk dat er het hele weekend van alles te doen is betreft hardlopen.

Lauwe.. Na 6-7 jaar lopen is het waarschijnlijk goed te doen mits je consequent traint. Zou ook graag zien dat ik met een jaar of 2 toch 2-3 keer per week 10 km kan lopen. Eerst maar eens weer opbouwen naar de 5 km.. dat hoop ik over 10 weken toch wel te kunnen lopen hoor.

@ lauwe & baukje: ja er was zeker verschil. Mooi weer bij beide evenementen en dat lijkt toch wel erg belangrijk. Met regen is alles minder leuk denk ik. Rotterdam was erg druk, hier niet, vooral mensen die kwamen hardlopen en elkaar kenden. Wat dat betreft ben je dan weer een vreemde eend in de bijt natuurlijk. Ik vond de prestatie in Rotterdam beter (van mezelf) omdat het een langere afstand was en het was de eerste keer. In Barneveld liep ik sneller (5.33 min/km) dus dat was op zich ook wel leuk en ik kwam iemand van het forum tegen.

@ Baukje: heel veel plezier straks en ik wens je een goeie run. Het wordt erg mooi weer. Hoop dat het niet te warm is voor je, maar weinig wind is wel fijn denk ik!

@ juudje: succes met de opbouw. Hoop dat de enkel zich goed blijft houden!!

@ tijger: wat goed van je. Lekker gevoel na afloop? Vandaag geen spierpijn? Weet je de min/km tijd die je gelopen hebt? Rustig verder opbouwen en uitbouwen. Snelheid komt wel.

@ daan: goed gedaan!

fijne week meiden! renze
Hallo,

Ik lees al een paar pagina's mee, en vind het nu toch wel tijd worden dat ik ook eens wat ga schrijven en me voorstel Ik ben 23jaar, en begonnen met hardlopen in juli/augustus 2010. Toen ben ik gestart met Evy 0-5km, met geen specifiek doel voor ogen, gewoon lekker hardlopen.

Tijdens de winter ben ik wel blijven lopen, maar heb ik het rustig aan gedaan, met als doel dat mijn conditie op pijl zou blijven of een klein beetje zou verbeteren, maar echt grote sprongen heb ik toen niet gemaakt.

Inmiddels zit ik in de laatste week van Evy0-10km, dus train ik 3keer per week (35, 65 en ongeveer 45minuten). Omdat het zo lekker gaat, heb ik inmiddels wel een doel. De halve marathon in oktober! Dus daar moet ik nog wel even voor doortrainen.

Verder is het misschien goed om te weten dat ik op eigen initiatief loop, en ik moet zeggen dat het inschrijven bij een loopgroep me ook (nog) niet echt aanspreekt. Ik vind het juist heerlijk om in mijn eentje te lopen.

Om al een beetje een idee te krijgen van een hardloopevenement heb ik me ingeschreven voor een 15km-loop in juni. Maar... een paar dagen na de inschrijving kreeg ik (opnieuw) licht last van mijn knie, dus nu sta ik al weer 1,5 week op een pauze. De fysio denkt dat er een pees geiriteerd is, dus raadt hij aan om de tijden die ik anders zou hardlopen ga wandelen, om op die manier mijn knie wat meer rust te geven. Hopelijk is het snel over, want met dit lekkere weer kijk ik toch wel erg jaloers naar de hardlopers die wel mogen lopen. Dat had ik een jaar geleden niet verwacht

De 15km zal er waarschijnlijk niet meer inzitten in juni (misschien de 10 wel), maar omdat ik als doel de halve marathon heb, leek het me toch leuk om mee te gaan schrijven. Want met zoveel ervaren hardloop-schrijvers, kan ik vast nog een hoop nieuwe tips leren.
Welkom bloempje!

Hoeveel minuten per kilometer, even rekenen... 7:15 ongeveer.

Geen enkele spierpijn! Alleen mn kuiten voelen wat stijf. Had ik niet verwacht, valt me alleszins mee.

Wel hoofdpijn maar dat komt door de wijn van gister
@ tijger: goed zo! lekker door oefenen en uitbreiden. klinkt alsof je een leuke dag had!!

@ bloempje: ik zou het rustig aan doen. als je nu een blessure hebt, dan betekent dat dus een overbelasting. maakt niet eens uit waardóór maar het feit ligt er. probeer eerst de 10 km een 'makkelijk' rondje te laten worden, bouw daarna langzaam uit naar méér kilometers en werk ondertussen aan snelheid op de kortere afstanden. het lichaam is geweldig. wees er lief voor! op zich zal het enkele keren doen wat je vraagt, om daarna toch echt te gaan sputteren.
Gezellig dat je mee komt schrijven bloempje en het is te hopen dat je niet al te lang last hebt van die geïrriteerde pees.

Je hebt gelukkig nog ruim de tijd tot oktober. Heb je al een halve marathon in gedachte?

En je kunt toch ook gewoon lekker in je eentje blijven trainen. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen van een club maar ieder mens steekt anders in elkaar. Mij sprak overigens het de eerste jaren ook niet aan. Achteraf begrijp ik niet waarom ik destijds zo lang getwijfeld heb.

Ben vanmiddag nog naar de fysio geweest. Die heeft me aardig gerust kunnen stellen. Hij heeft wel nog mijn enkel losgemaakt.Die bleek wel wat vast te zitten.

Behalve veel fietskm's vandaag geen hardloopkm's gemaakt. Morgen staat er nog een 15km op het programma en donderdag nog een rondje van plm 10 en dan zaterdag nog maar een 7 1/2km. De voorspellingen zijn goed voor komend weekend. Misschien ietstje te warm voor het ideale, maar goed je kunt niet alles hebben. Lever een paar graden te warm dan uren in de stromende regen moeten lopen.
Ben overigens ook heel benieuwd hoe het driewieler in londen is vergaan.
Max.. Bedankt, ik hoop ook dat mijn enkel zich goed blijft houden, het ziet er positief uit. Even heel nieuwschierig, lees tussen neus en lippen door dat je een heftige periode hebt gehad. Ben je ziek geweest?

Bloempje.. Wat ben je lekker fanatiek. Rust lijkt me met een peesontsteking op zijn plaats.. Lastig om toch niet te gaan he? Mooi doel heb je voor ogen!

Tijgermeisje.. Wat zul je trots zij op jezelf.

Baukje.. Ging je voor een check-up of had je pijntjes dat je naar de fysio ging? Fijn dat hij je enkel nog even los heeft kunnen maken.. Het weer ziet er voor het weekend goed uit he?! Wat zul je lekker bruin worden. Iets te warm is i.d. beter als lopen in de regen/kou.. al zul je toch wel genieten!

Vanavond weer naar de fysio geweest!

Eerst 15 minuten op 7,2 km per uur gejogged. Daarna allerlei balans oefeningen voor mijn enkel gedaan. Het ging eigenlijk hardstikke goed.

Mocht de rest van de week voorzichtig aan beginnen met hardlopen.. Ga morgen een rustdag nemen en woensdag ochtend les 2 van start tot run doen.

Volgende week dinsdagavond moet ik weer komen.
Juudje laten we het houden op een combinatie van een stevige belasting de afgelopen maanden icm met wedstrijd stress die dan ineens pijntjes naar boven doen komen. In dit geval niet eens pijn maar een onrustig been. En niet zoals ik wel vaker heb als ik rustig in bed lig maar juist overdag. En soms wat druk op mijn scheenbeen. Maar ik denk dat het meer een tussen de oren probleem is.

Van het weekend ging het eigenijk ook heel goed maar ik had de afspraak al staan en vond het toch wel een gerustellend idee. En achteraf gezien dus toch niet verkeerd want nu is die enkel ook weer los.

Goede berichten juudje, fijn dat je weer kunt beginnen.
Loop mutai de marathon in Boston in 2hr3min en 2 sec (bijna 1 minuut onder wereldrecord) , telt het niet. En begrijp ik nu goed om reden dat de marathon niet vlak genoeg was? Wie kan me dit uitleggen.
Er zit hier toevallig een Amerikaan tegenover me, die een aantal keer Boston heeft gelopen. Het is "een A naar B parcours", dus geen rondje en het parcours loopt iets naar beneden. Verder was er continue rugwind waardoor er harder werd gelopen. Vandaar geen WR. Neemt niet weg dat het een heel snelle tijd is (ik doe het ze niet na :-))
Wel gezellig trouwens, die Amerikaanse collega! Hij loopt bijna elke maand een marathon ergens op de wereld en kan heel leuke verhalen vertellen. Momenteel is hij bezig met mijn schema voor Eindhoven :-)
Ja maar behalve dat het parcours iets naa beneden loop zitter en volgens mij juist een paar redelijke klimmen in. Ik heb me altijd laten vertellen dat het juist een redelijk zwaar parcours was. Maar ik begrijp wel dat er bepaalde regels moeten zijn hoor om het vergelijkbaar te houden.
Wat een hoop fanatiekelingen hier! Wat leuk ik loop ook en wil het graag opbouwen.. Ik vind 5 en 10 km loopjes leuk.. Maar zou ook graag een keer een (halve) marathon willen lopen. Is trainen voor beide mogelijk of moet je kiezen?
Bedankt voor het warme welkom En inderdaad, de tips die voorbij zijn gekomen, daar houd ik me ook maar netjes aan. Nu even wat rust (lees, wandelen en fietsen), en ik hoop dat ik volgende week of dit weekend weer kan starten. Deze week heb ik gelukkig al een stuk minder last, dus dat gaat de goede kant op.

@baukje: Ik wil gaan voor de halve marathon in Eindhoven, op 9-10-'11. Het is wel lekker dat het ver vooruit ligt, dan kan ik op mijn gemak trainen. Ik had al verschillende trainingschema's op internet gezien, en het zou allemaal goed haalbaar moeten zijn. Dus daar kijk ik echt naar uit. Ik moet wel zeggen dat mijn doel (voorlopig) is om de afstand uit te lopen, en werken aan een PR komt later wel.

Verder gewoon nieuwsgierigheid, nu met het warme weer en de zomer in aantocht. Lopen jullie midden overdag? Want nu ik in de zon zit, vind ik het toch aardig warm worden. Of toch bewust in de ochtend en avonduren, nu het warmer begint te worden?
Bloepmpje ik ben net terug van een rondje van 17km en ik vond het nog goed te doen in het zonnetje. Maar ik heb gewoon een rustig duurloopje gedaan. In het algemeen train ik sowieso meestal of 's ochtends (in het weekend) of 's avonds (door de week). Maar als het overdag zo uit komt laat ik me door geen temperatuur weerhouden. Vorig jaar nog de halve marathon van roosendaal gelopen bij 30 graden. Moet toegeven dat het in wedstrtijd tempo wel aardig afzien is en dat mijn wedstrijd tempo beduidend lager lag dan normaal gesproken.

Jij komt ook het het zuiden bloempje?

Marley een halve marathon laat zich prima combineren met 5 en met name 10km loopjes. Het extra duurvermogen wat je op doet voor de halve marathon training zal ten goede komen van de 10km en de van wedstrijd hardheid die je traint met 10 en 5km wedstrijdjes zul je profijt hebben bij de halve marathon.
Baukje: bedankt voor je antwoord. Dat is goed nieuws.

Ik wil trainen voor de halve marathon van amsterdam. Nog zes maanden. Dat zou dus prima te doen moeten zijn. De vorige keer kreeg ik bij 16km last van mij knie en kon ik niet meer verder trainen.. Zou mooi zijn hem nu eindelijk eens uit te lopen. Al trekt Amsterdam me dan toch minder.. Iemand anders nog een tip voor een halve eind van het jaar,?
Vandaag had ik n begin willen maken met het opbouwen naar 10 km schema maar aangezien ik later vandaag een lange fietstocht ga maken start ik donderdag. (woensdag is helemaal volgepland).

Ik blijf hier trouw posten als stok achter de deur/accountability maar het reageren op iedereen gaat me slecht af, en om nou hapsnap op enkele wel te reageren en dan op anderen niet vind ik helemaal zo suf.

Hoop dat t oke is!!

(Ik lees wel alles mee maar zonder gezicht/persoon bij de naam haal ik al gauw alles doorelkaar en mn korte termijngeheugen is echt ruk, zou er dan met n kladblok naast me voor moeten gaan zitten)
Tijgermeisje: daar heb ik ook last van. Meestal reageer ik alleen op de laatste berichten.

Bloempje: ik heb 2x de halve marathon van Eindhoven gelopen en dit jaar wil ik voor de hele gaan. Ik vind het een leuke, goed georganiseerde loop met heel veel publiek en muziek langs de kant.

Baukje: inderdaad zitten in de Boston Marathon een paar flinke klimmen, zoals ik hoorde ligt de finish aleen op een lager punt dan de start.

Morgenmiddag en avond heb ik een congres in Rotterdam en daarom ga ik morgenvroeg maar een rondje doen.
Tja,

Daaaaamessssss! Hier een korte update over mijn Londense Marathon ervaring.

Het was in één woord he-le-maal TOP!!!. Echt waar, wat een feest was het zondag. Zoveel mensen in ludieke outfits, net carnaval maar dan rennend. Brandweermannen, Pino, Zorro, een man in jarretels inclusief bijbehorende string, 2 mannen in een opblaasbus, Spiderman, mannen in schaatsoutfits, the Flinstones, dikke mensen die bijna niet vooruit konden, dunne mensen waarvan ik bang was dat ze tegen de vlakte zouden gaan, fanfare die aan elkaar vastzat met kettingen, neushoorns, mannen in legerpakken inclusief loodzware rugtassen, mannen strak in het pak, mannen in jurkjes, pruiken, beha’s, ik ben ze allemaal tegen gekomen. De één ging wat sneller als de ander maar ze liepen er allemaal.

Door het warme weer stonden er gigantische aantallen bezoekers langs de weg, echt rijendik, schreeuwend, feestend, snoepjes en bananen aanbiedend. Het parcours ging door een aantal wijken van Londen en sommigen hadden echt letterlijk de tweezitsbank buiten gezet en met een pilsje in de hand lagen ze naar ons te kijken. Zo gaaf allemaal.

Ik heb echt goed gelopen, na 5 kilometer heb ik afscheid genomen van mijn loopgroepje en ben alleen gaan lopen, om echt mijn tempo te kunnen aanhouden. Het was warm, gelukkig was er volop drinken langs de weg. Ik had ook voldoende eten meegenomen en dat was nodig ook. De tijd vloog voor mijn gevoel voorbij, er was zoveel te zien. Op 30 kilometer kreeg ik ineens last van een claustrofobisch gevoel. Het was zo druk en de weg was hier en daar erg smal. Tel de herrie erbij op en de hitte en ik moest me echt concentreren niet om te vallen. Ik heb daarna even een flesje water over mijn hoofd gespoten, nog maar een reep gegeten, even rustig adem gehaald en toen ging het weer goed. Tot aan de finish had ik het gevoel dat ik vloog. Bij het 37 km punt zag ik de Londen Eye aan mijn linker kant en de Big Ben voor me. Wat een uitzicht zeg. Ik hoorde de klokkentoren nog net niet luiden maar ik voelde me wel in de zevende hemel . Volgens mij was ik zo stoned van de adrenaline want ik ging maar door en door. Bij de finish voelde ik me echt de koning te rijk, je wordt binnengehaald als een topatleet hahaha.

Echt fantastisch gewoon. Na de ontvangst van mijn medaille heb ik me weer bij mijn clubje gevoegd en na wat gepraat te hebben ben ik met mijn vriend richting hotel gegaan. Onderweg natuurlijk van iedereen felicitaties. In het hotel een sauna gepakt en s’avonds had ik gelukkig nog genoeg energie om nog uit eten te gaan en alles weer tot in den treuren te bespreken. Echt waanzinnig! Dit is er één die voor herhaling vatbaar is. Hmmmmmmm, zit er nog helemaal in, ondanks dat ik nu suf achter mijn bureau zit te werken .
Ik lees vanavond de rest nog bij
Geweldig driewieler. En dat je er zo van genoten hebt is helemaal super. Leuk verslag. Wat was je eindtijd? Heb je de geplande binnen 4 uur grens gered?
Wat een mooi verslag over de Londen marathon!! Eerste wat ik dacht was, dat wil ik ook meemaken. !! Een vriend van mij die daar woont is ook gaan kijken en vond het geweldig. (en heeft een hekel aan zelf lopen).. Fijn dat je zo'n mooie ervaring hebt gehad! Dat wordt lang nagenieten ;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven