Rapley methode, tips en ervaringen
maandag 31 mei 2010 om 09:49
Het werd tijd dat de rapley methode een eigen topic kreeg. Hier kun je ervaringen te delen, hoe gingen de eerste hapjes, nieuwe recepten en reacties van je omgeving. En je vragen stellen en twijfels uitspreken.
Een samenvatting van de Rapley methode:Gill Rapley is de Amerikaans kinder diëtiste die het heeft geintroduceerd. In Nederland heeft Stefan Kleintjes er een duidelijk boek over geschreven.
Biedt een kind van ongeveer zes maanden vast voedsel in stukken aan ter grootte van een babyvuistje. Laat het zelf pakken en in zijn mond stoppen en ontdekken. Blijf Borstvoeding/ melk geven op verzoek. Vanzelf zal de hoeveelheid vaste voeding meer worden.
Een kind kan het beste pas na 6 maanden beginnen met vast voedsel ivm de rijping van de darmen én de ontwikkelingen van het kind zelf.
Een baby van zes maanden kan kauwen en het is logisch om die ontwikkeling te stimuleren en het kind dus geen gepureerd voedsel op een lepeltje te geven. Wanneer het kind zelf mag onderzoeken en experimenteren met eten, zal het in zijn eigen tempo op een meer natuurlijke wijze ontwikkelen. Het eten wordt een gezellige activiteit en geen strijd en kinderen genieten meer van het eten. Door het op tijd leren kauwen en echt kennis nemen van het voedsel (het blijft herkenbaar en niet in een gemengde onduidelijke gepureerde pap) zal het kind andere ontwikkelingen ook makkelijker maken. Oog-hand coordinatie, mondspieren (slikken, praten etc.)
Veel Rapley kinderen worden alles eters, omdat ze zelf hebben mogen bepalen wat ze in hun mond stopten en hebben leren proeven. Dit is echter geen garantie.
Wat wel een garantie is, is dat het een kliederboel wordt! Zeiltjes onder de kinderstoel en een flinke slab (met mouwen) wordt aangeraden.
Meer informatie hierover:
Borstvoeding.com/vast-voedsel
bijvoedingsforum
Kindje op komst/ rapley
Voedselintroductieschema
FAQ's van het bijvoedingsforum
Ten slotte nog dit: Rapley wordt vaak geassiocieerd met borstvoeding omdat er uitgegaan wordt van de meest natuurlijke manier en wat het allerbeste is volgens de WHO. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je je kindje geen BV (meer) geeft, je geen Rapley kan doen.
Ik ben benieuwd naar alle verhalen!
Cartoon: www.betje.com
Een samenvatting van de Rapley methode:Gill Rapley is de Amerikaans kinder diëtiste die het heeft geintroduceerd. In Nederland heeft Stefan Kleintjes er een duidelijk boek over geschreven.
Biedt een kind van ongeveer zes maanden vast voedsel in stukken aan ter grootte van een babyvuistje. Laat het zelf pakken en in zijn mond stoppen en ontdekken. Blijf Borstvoeding/ melk geven op verzoek. Vanzelf zal de hoeveelheid vaste voeding meer worden.
Een kind kan het beste pas na 6 maanden beginnen met vast voedsel ivm de rijping van de darmen én de ontwikkelingen van het kind zelf.
Een baby van zes maanden kan kauwen en het is logisch om die ontwikkeling te stimuleren en het kind dus geen gepureerd voedsel op een lepeltje te geven. Wanneer het kind zelf mag onderzoeken en experimenteren met eten, zal het in zijn eigen tempo op een meer natuurlijke wijze ontwikkelen. Het eten wordt een gezellige activiteit en geen strijd en kinderen genieten meer van het eten. Door het op tijd leren kauwen en echt kennis nemen van het voedsel (het blijft herkenbaar en niet in een gemengde onduidelijke gepureerde pap) zal het kind andere ontwikkelingen ook makkelijker maken. Oog-hand coordinatie, mondspieren (slikken, praten etc.)
Veel Rapley kinderen worden alles eters, omdat ze zelf hebben mogen bepalen wat ze in hun mond stopten en hebben leren proeven. Dit is echter geen garantie.
Wat wel een garantie is, is dat het een kliederboel wordt! Zeiltjes onder de kinderstoel en een flinke slab (met mouwen) wordt aangeraden.
Meer informatie hierover:
Borstvoeding.com/vast-voedsel
bijvoedingsforum
Kindje op komst/ rapley
Voedselintroductieschema
FAQ's van het bijvoedingsforum
Ten slotte nog dit: Rapley wordt vaak geassiocieerd met borstvoeding omdat er uitgegaan wordt van de meest natuurlijke manier en wat het allerbeste is volgens de WHO. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je je kindje geen BV (meer) geeft, je geen Rapley kan doen.
Ik ben benieuwd naar alle verhalen!
Cartoon: www.betje.com
zaterdag 16 april 2011 om 20:28
Hier was courgette geen succes maar wortel en appel vond hij wel heel lekker! De appel was alleen iets te glad en gleed de hele tijd uit zijn handjes.
Ik eet nu zelf ook veel gezonder. Wij wilden van de week eigenlijk pizza eten maar omdat we zoon ook wat wilde geven hebben we toch een gezonde maaltijd op
Ik eet nu zelf ook veel gezonder. Wij wilden van de week eigenlijk pizza eten maar omdat we zoon ook wat wilde geven hebben we toch een gezonde maaltijd op
Life is like a box of chocolates. You never know what you\'re gonna get
zaterdag 16 april 2011 om 23:51
Hier de eerste keer gerapleyd! En weinig gebeurd, hahaha. Had beide kinders twee stronkjes broccoli voorgezet, maar ze zaten voor het eerst in de kinderstoeltjes en dat was toch zooooo interessant... Die broccoli kon ze gestolen worden. Zoonlief heeft het wel in de handen gehad en zelfs even aan gelikt, maar met een vies verschrikt gezicht duwde hij het van zich af. Dochterlief pakte een stronkje van ons aan en liet het toen net zo hard weer naast zich op de grond vallen. Om vervolgens uitgebreid haar slabber/poncho'tje af te gaan likken... We hebben ze gewoon maar een beetje hun gang laten gaan en hebben zelf ondertussen gegeten. We laten het er nu even bij, eerst de komende week maar eens regelmatig bij ons zetten tijdens het avondeten, kunnen ze wennen aan de stoeltjes, en dan volgend weekend maar weer eens proberen. Wij hebben geen haast ...
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
zondag 17 april 2011 om 10:22
Darjeeling, hier helpt het om een klein stukje van iets wat mijn zoon erg lekker vindt op zijn bord te leggen. Bij mijn zoon (ook 10,5 mnd) ziet het ernaar uit dat het interessante van mee-eten eraf is. Als hij iets voorgeschoteld krijgt wat nieuw of niet favoriet is, of wat niet met een lepel gegeten kan worden (wat hij nu leuk vindt), dan wijst hij al zijn eten af en gooit het op de grond. Leg ik er een klein stukje rijstwafel bij, dan sputtert hij wel en gooit hij een deel van wat hem niet zint op de grond (of alles, maar dat belandt gewoon weer op zijn bord). Daarna pakt hij de rijstwafel en wil hij een slokje water (vindt hij nu ook erg leuk, vooral om met zijn handen in zijn beker te zitten), en dan begint hij toch aan de rest. Soms eet hij er alsnog weinig van, maar soms eet hij ook alles op. Het is net alsof hij even over de horde van weerzin tegen wat er op zijn bord ligt heen gezet moet worden.
Er zitten elf a's in tralalalalalalaaaaa!
zondag 17 april 2011 om 14:04
Tav, daar lijkt het bij ons ook op, dat het interessante eraf is. Leggen jullie alles wat op de grond belandt gewoon weer voor hem neer? Wij laten het nu liggen en als alles op is, is het jammer. Gaan jullie door met oprapen en weer neerleggen tot hij genoeg gegeten heeft?
Soms helpt het bij ons om het net iets anders aan te bieden, kleine stukjes die in een keer in zijn mond kunnen of juist grotere stukken. Vaak maakt meneer ook schijnbewegingen: dan brengt hij eerst iets naar zijn mond om het dan alsnog op de grond te gooien. Worden jullie boos op hem? Ik ben zo bang dat het een gewoonte wordt om alles wat hem niet zint maar op de grond te gooien...
En dat met zijn handjes in het water gaan herken ik ook, grappig! Het drinken gaat trouwens best goed hier nu. Hij drinkt zelf uit een tuitbeker en ook redelijk zelfstandig uit een gewone beker.
Soms helpt het bij ons om het net iets anders aan te bieden, kleine stukjes die in een keer in zijn mond kunnen of juist grotere stukken. Vaak maakt meneer ook schijnbewegingen: dan brengt hij eerst iets naar zijn mond om het dan alsnog op de grond te gooien. Worden jullie boos op hem? Ik ben zo bang dat het een gewoonte wordt om alles wat hem niet zint maar op de grond te gooien...
En dat met zijn handjes in het water gaan herken ik ook, grappig! Het drinken gaat trouwens best goed hier nu. Hij drinkt zelf uit een tuitbeker en ook redelijk zelfstandig uit een gewone beker.
maandag 18 april 2011 om 11:29
Hangt er vanaf: Als hij meteen alles op de grond gooit, dan belandt het weer op zijn bord. Werkt hij het beetje voor beetje naar beneden en eet hij er ondertussen wel iets van, dan laat ik het lekker liggen totdat zijn bord leeg is en ik vermoed dat hij echt nog trek heeft.
Boos word ik niet, maar ik stoor me er eigenlijk ook niet aan. Het is wat onhandig en vies, maar het hoort bij zijn leeftijd volgens mij. Gaat over als hij daaraan toe is en je er niet te veel een issue van maakt. En anders zou ik eerst proberen of het werkt om rustig te herhalen waar hij het vieze eten dan mag laten, maar ik vind mijn zoon nog te jong daarvoor.
Laatst komkommer net even anders aangeboden en dat lukte hier ook! Handzame parten wilde hij niet, maar een groot stuk wel.
Boos word ik niet, maar ik stoor me er eigenlijk ook niet aan. Het is wat onhandig en vies, maar het hoort bij zijn leeftijd volgens mij. Gaat over als hij daaraan toe is en je er niet te veel een issue van maakt. En anders zou ik eerst proberen of het werkt om rustig te herhalen waar hij het vieze eten dan mag laten, maar ik vind mijn zoon nog te jong daarvoor.
Laatst komkommer net even anders aangeboden en dat lukte hier ook! Handzame parten wilde hij niet, maar een groot stuk wel.
dinsdag 19 april 2011 om 06:28
dinsdag 19 april 2011 om 09:38
Chryssa, wat leuk! Leuk is dat, als ze voor het eerst fanatiek aan het eten slaan.
Tav, ik denk dat we er hier ook maar geen issue van moeten maken. We laten wel merken dat we het er niet mee eens zijn als ie zijn eten op de grond gooit en voor de rest vertrouw ik er maar op dat het een fase is, zoals we al zoveel fases gehad hebben... En af en toe stukken anders aanbieden. Gisteren heb ik een flink stuk brood gegeven, besmeerd met witte-bonen-spread (soort humus) en dat ging goed. Het lijkt wel of ie de hapklare brokken een beetje zat is...
Tav, ik denk dat we er hier ook maar geen issue van moeten maken. We laten wel merken dat we het er niet mee eens zijn als ie zijn eten op de grond gooit en voor de rest vertrouw ik er maar op dat het een fase is, zoals we al zoveel fases gehad hebben... En af en toe stukken anders aanbieden. Gisteren heb ik een flink stuk brood gegeven, besmeerd met witte-bonen-spread (soort humus) en dat ging goed. Het lijkt wel of ie de hapklare brokken een beetje zat is...
dinsdag 19 april 2011 om 11:05
Zoon van bijna 10 maanden heeft er op een moment ook een handje van om eten op de grond "te gooien". Hij doet heel sneaky met zijn arm over de tafel maaien en dan kijkt hij op de grond naar zijn eten. Ik vind het wel grappig eigenlijk, hij lijkt nu te ontdekken dat je meer kan doen met eten, dan het alleen maar in je mond te stoppen. Hij schud zijn brood tegenwoordig ook heen en weer, dan scheurt het uit elkaar. Vind hij ook reuze interresant. Beschuit vermorzelen, of er op slaan. Voor een tijdje terug at hij als een bootwerker, nu is dat weer wat minder. (nu drinkt hij weer als een bootwerker )
Komt vast wel weer goed, maar vind het fijn om te lezen dat het dus wel normaal is!
Komt vast wel weer goed, maar vind het fijn om te lezen dat het dus wel normaal is!
maandag 25 april 2011 om 21:09
maandag 25 april 2011 om 22:58
WIj zijn nu zo'n 10 dagen bezig en het is echt genieten!
Zowel wij als dochter..
Ze durft nu ook wat door te slikken en dat is ook te zien aan de luiers.
Vandaag was ze zo gulzig dat ze tegelijk een stuk courgette en wortel in haar mond stak en ervan ging 'knagen'.
Paprika vindt ze heel erg lekker ( ik hoor hier trouwens wisselende berichten over, dat het nog niet zou mogen?)
En avocado is wel favoriet tot nog toe.
Fabindia, leuk programma is dat. ik ga zeker weer kijken.
Zowel wij als dochter..
Ze durft nu ook wat door te slikken en dat is ook te zien aan de luiers.
Vandaag was ze zo gulzig dat ze tegelijk een stuk courgette en wortel in haar mond stak en ervan ging 'knagen'.
Paprika vindt ze heel erg lekker ( ik hoor hier trouwens wisselende berichten over, dat het nog niet zou mogen?)
En avocado is wel favoriet tot nog toe.
Fabindia, leuk programma is dat. ik ga zeker weer kijken.
woensdag 27 april 2011 om 15:13
Hoop dat er nog mensen lezen hier maar heb een vraag.
Ik was vandaag bij het CB en daar zei de CBmevrouw dat je 4 dagen achter elkaar hetzelfde voedsel moet aanbieden, zodat ze aan de smaak kunnen wennen.
Hier had ik nog nooit van gehoord. Jullie wel? En doen jullie dat ook?
Ik geef juist behoorlijk gevarieerd eten en dat lijkt tot nu toe wel goed te gaan (en ook niets over gelezen in Stefan Kleintjes)
Ik was vandaag bij het CB en daar zei de CBmevrouw dat je 4 dagen achter elkaar hetzelfde voedsel moet aanbieden, zodat ze aan de smaak kunnen wennen.
Hier had ik nog nooit van gehoord. Jullie wel? En doen jullie dat ook?
Ik geef juist behoorlijk gevarieerd eten en dat lijkt tot nu toe wel goed te gaan (en ook niets over gelezen in Stefan Kleintjes)
woensdag 27 april 2011 om 17:17
Fladder (ja ben ik weer ) bij mij op het CB heeft ze niks gezegd over 4 dagen hetzelfde aanbieden. CBmevrouw was wel enthiousiast over rapley. Ik geef eerlijk gezegd ook niet 4 dagen hetzelfde. Meestal 2 dagen en fruit en groente afwisselend.
Life is like a box of chocolates. You never know what you\'re gonna get
woensdag 27 april 2011 om 18:23
Het idee van 4 dagen hetzelfde geven is dat je dan eerder merkt of je kind ergens allergisch op reageert (als je telkens wisselt weet je niet waar het van komt). En vaker aanbieden is zinvol omdat je kind wel aan de smaak moet wennen (maar dat doet hij/zij volgens mij ook wel als je het aanbiedt en dan bijv. 3 dagen later weer hetzelfde, daarvoor hoeft het volgens mij niet persee dagen lang achter elkaar te worden aangeboden.)
woensdag 27 april 2011 om 19:45
Dank voor de antwoorden! Ik bied meestal wel meerdere dagen achter elkaar, maar dan ook weer nieuwe dingen erbij.
Ik merk dat dochter het heel leuk vindt om te kiezen. Als ik maar 1 ding geef lijkt het of ze er minder van eet ( maar dat is misschien wel projectie hoor )
En ik had eerder een vraag gesteld over paprika. Geven jullie dat? Dochter vind het heerlijk maar ik hoor van sommigen dat ze er nog te jong voor is ( net 6 maanden)
Ik merk dat dochter het heel leuk vindt om te kiezen. Als ik maar 1 ding geef lijkt het of ze er minder van eet ( maar dat is misschien wel projectie hoor )
En ik had eerder een vraag gesteld over paprika. Geven jullie dat? Dochter vind het heerlijk maar ik hoor van sommigen dat ze er nog te jong voor is ( net 6 maanden)
woensdag 27 april 2011 om 21:40
Paprika mag volgens mij gewoon. In ieder geval volgens borstvoeding.com. Steeds hetzelfde aanbieden is volgens die Stefan Kleijntjes ook niet nodig. Zolang je maar wel het voedsel geeft dat geschikt is voor de leeftijd. Dan hebben ze nog wat te kiezen
. Wij geven hier eigenlijk steeds twee verschillende dingen en dat gaat prima. Er is tot nu toe nog niks voorbij gekomen wat zoon niet vrolijk in zijn mond stak en oppeuzelde
.
What if I fall? Oh but my darling, what if you fly?
dinsdag 10 mei 2011 om 10:15
Ha meiden, even een vraagje, mijn zoon van bijna 5,5 maand lijkt de laatste tijd erg geinteresseerd in voedsel. Hij zit vaak naast ons als we eten, en ik merk dat hij ons gaat na apen (dus zijn knuistje in zn mond stoppen en smakken). Nu wil ik van het weekend gaan beginnen met een worteltje. Kan ik al beginnen met Rapley? En zet ik hem dan op schoot? Hij kan namelijk nog niet zo lang loszitten in de kinderstoel..
dinsdag 10 mei 2011 om 10:34
Hoi Esther, ik ben ook ietsje eerder begonnen en volgens mij is dan juist Rapley goed, want als de baby er nog niet aan toe is zal hij er waarschijnlijk alleen wat mee spelen.
Ik zou hem inderdaad op schoot houden want hij moet goed recht zitten.
Dat naapen is trouwens niet echt een teken van honger, baby's leren nu eenmaal alles door ons na te doen.
Ik zou hem inderdaad op schoot houden want hij moet goed recht zitten.
Dat naapen is trouwens niet echt een teken van honger, baby's leren nu eenmaal alles door ons na te doen.
dinsdag 10 mei 2011 om 15:12
Hoi, ook van mij even een vraagje.
We zijn sinds twee weken begonnen met Rapley. Zoon is nu 6,5 maand.
Ik lees hier vooral verhalen van kinderen die in het begin nauwelijks iets eten, er vooral op sabbelen en vervolgens uitspugen.
Dat is hier wel anders. Hij wordt superenthousiast bij de aanblik van eten en werkt het in recordtempo naar binnen. Leuk hoor, enerzijds. Maar... ik vind het ook wel een beetje eng... Als het echt te groot is om door te slikken kokhalst hij het er wel uit, dat gaat prima en daar schrik ik ook niet zo van. Maar ik heb het idee dat het hem weleens dwars zit. Zo heeft hij vorige week mango gegeten, groot succes. Maar 's avonds wilde hij maar niet slapen, toen ik even met hem rondliep voelde ik dat hem een boertje dwars zat, en even later kwam er inderdaad een enorme golf spuug uit zijn mond, met middenin een compleet stuk mango... Toen hij dat eenmaal kwijt was is hij heerlijk gaan slapen.
Een van de uitgangspunten van Rapley is volgens mij dat je kind op zijn eigen tempo mag bepalen wat en hoeveel hij eet. Maar volgens mij eet mijn zoon dus gewoon zoveel ik hem voorzet. Vorige week was dat meer dan een halve mango. En een week daarvoor (tweede keer vast voedsel) bijna driekwart banaan.
Wat zeggen jullie, gewoon zijn gang laten gaan dat is het idee van Rapley. Of toch een beetje sturen hierin?
En wat betreft het doorslikken van redelijke grote stukken, kan dat kwaad? Ik zou het vervelend vinden als hij daar elke keer zo'n last van heeft. Die mango had hij om 12.30 u gegeten en spuugde hij er pas rond 21.00 u uit.
We zijn sinds twee weken begonnen met Rapley. Zoon is nu 6,5 maand.
Ik lees hier vooral verhalen van kinderen die in het begin nauwelijks iets eten, er vooral op sabbelen en vervolgens uitspugen.
Dat is hier wel anders. Hij wordt superenthousiast bij de aanblik van eten en werkt het in recordtempo naar binnen. Leuk hoor, enerzijds. Maar... ik vind het ook wel een beetje eng... Als het echt te groot is om door te slikken kokhalst hij het er wel uit, dat gaat prima en daar schrik ik ook niet zo van. Maar ik heb het idee dat het hem weleens dwars zit. Zo heeft hij vorige week mango gegeten, groot succes. Maar 's avonds wilde hij maar niet slapen, toen ik even met hem rondliep voelde ik dat hem een boertje dwars zat, en even later kwam er inderdaad een enorme golf spuug uit zijn mond, met middenin een compleet stuk mango... Toen hij dat eenmaal kwijt was is hij heerlijk gaan slapen.
Een van de uitgangspunten van Rapley is volgens mij dat je kind op zijn eigen tempo mag bepalen wat en hoeveel hij eet. Maar volgens mij eet mijn zoon dus gewoon zoveel ik hem voorzet. Vorige week was dat meer dan een halve mango. En een week daarvoor (tweede keer vast voedsel) bijna driekwart banaan.
Wat zeggen jullie, gewoon zijn gang laten gaan dat is het idee van Rapley. Of toch een beetje sturen hierin?
En wat betreft het doorslikken van redelijke grote stukken, kan dat kwaad? Ik zou het vervelend vinden als hij daar elke keer zo'n last van heeft. Die mango had hij om 12.30 u gegeten en spuugde hij er pas rond 21.00 u uit.
dinsdag 10 mei 2011 om 15:17
@ fladder, nee honger lijkt me ook sterk, ik heb namelijk echt een vreetzakje (van gekolfde melk drinkt hij zeker 200 ml per fles).. Maar de interesse is er echt wel, dus het lijkt me leuk om te kijken wat er gebeurt en er ook aan toe te geven..
@ vivavogeltje, ik heb nog geen ervaring dus kan je niet helpen. Ik heb volgens mij ook zo'n mannetje die gewoon heel veel eet (of in mijn geval drinkt)..
@ vivavogeltje, ik heb nog geen ervaring dus kan je niet helpen. Ik heb volgens mij ook zo'n mannetje die gewoon heel veel eet (of in mijn geval drinkt)..
vrijdag 13 mei 2011 om 12:17
Vivavogeltje, mijn zoon at in het begin ook grote hoeveelheden, maar dat trok later vanzelf bij. En hij kauwde al direct vanaf het begin, alleen deed hij dat een paar keer om vervolgens het stuk proberen door te slikken. Hier werkte het om hele zachte structuren aan te bieden, zoals bloemkool. Of juist harde structuren in grote stukken, die ging hij schrapen met zijn tandjes. Ik heb ook wel eens iets voor hem geprakt en ben daarnaast handzame stukken aan blijven bieden.
vrijdag 13 mei 2011 om 15:19
Komend weekend wordt B een half jaar en gaan wij ook rapley introduceren! Het boek van Stefan Kleintjes, heb ik net binnengekregen en al vlug gescreend Wat ik er zo snel niet uit kon halen, maar de kans is dus groot dat ik er overheen heb gelezen, is of je het 'beste' met fruit overdag kan beginnen (bijv de ochtend of middag) of juist iets van groente met het avondeten.
Waar kozen jullie voor?
Alvast bedankt!
Waar kozen jullie voor?
Alvast bedankt!