Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
ooh 6 tot 12 maanden? Ik dacht wel eens gelezen te hebben dat het maar 3 maanden houdbaar was. Ik vries het wel altijd gelijk in inderdaad.

In een pashokje, ja, dat is ook nog een optie. Misschien niet in elke winkel, maar ergens waar niemand op je let hoe lang je er al in zit (dus niet in een super klein winkeltje), zou dat best kunnen.

Bedankt!
Oef... Kolven in een pashokje Die barrière moet ik nog overwinnen hoor!

Net een kleine 20cc gekolft en aangeboden in een difrax flesje. Zoon had het in nog geen 2 minuten op Niet verwacht dat dat zo snel zou gaan... Hopelijk blijft dat zo soepeltjes gaan!
haha ja, ik vind het ook maar een gedoe hoor, met die borstvoeding wanneer je op pad wil. Thuis is het allemaal geen probleem en lijkt me borstvoeding handiger dan flesvoeding. Maar zodra je er op uit wil...

Ik zie mezelf ook gewoon niet zomaar op een overvol terras borstvoeding geven. Heb het dan ook nog niet gedaan. Maar nu moet je dus echt denken: ik ga nu de deur uit maar over 4 uurtjes moeten we weer terug zijn om te voeden. Dat is ook niet erg relaxt.

Je zou dan nog kunnen zeggen: ik geef een flesje afgekolfde melk als we erop uit gaan. Maar dan zit je dus weer met dat kolven..

Ben blij dat de borstvoeding zo goed gaat bij mij, maar verlang stiekem wel eens naar de tijd dat ik het af ga bouwen. (ik weet dat ik het nu natuurlijk ook al af kan bouwen, maar 'mag' het een soort niet van mezelf, omdat dit toch het beste is voor het kindje en ik eigenlijk niet echt een goede reden heb om nu al te stoppen na 2 maanden).

Een flesje is vast ook niet ideaal, maar lijkt me toch wel makkelijk als je ook eens tegen je man kan zeggen: hup, geef jij het? Of als je bij opa en oma op bezoek bent, die vinden het natuurlijk ook leuk om het flesje te geven. En wat ik al zei, als je een dagje weg wil met baby lijkt het me gewoon 10x makkelijker.

Maar goed, nog even volhouden
Tulpje, ik heb een paar voedingstopjes/shirts gekocht. Wanneer ik bezoek krijg of erop uit ga, dan zorg ik dat ik zo'n top aan heb. Daar kun je heel discreet in voeden. Ik zie eigenlijk meer voor- dan nadelen in borstvoeding
Tulpje, ik zag mezelf ook niet in t bijzijn van anderen voeden. Maar op n gegeven moment heb je het zo vaak gedaan dat je er zo vertrouwd mee bent geraakt dat je er gemakkelijker in wordt. Ik vind t nu juist ideaal. Als ik kijk hoeveel een vriendin van mij meeneemt als we met kind erop uitgaan: fles, poeder, thermos met water of flessenwarmer. Daarnaast moet haar kindje altijd 5min wachten voor ze eten krijgt. Ze hadden n keer tegelijkertijd honger. Tegen de tijd dat haar fles klaar was, was t maagje van mijn kindje vol!

Overigens kolf ik niet zo vaak als mijn kindje drinkt. Mijn kindje wil elke 3-4uur, terwijl ik rustig 4-5uur weg ga zonder kolf. Uiteraard niet elke dag, maar af en toe.
Het is juis als je op pad gaat handig als je BV geeft...hoe raar misschien ook. Als mijn dochtertje huilde ging ze gewoon aan de borst, ongeacht wanneer ze haar laatste voeding had gehad Of afgelopen winter, als je met de auto in een fikse sneeuwbui ergens langs de A1 staat met een huilend kind

Op veel plekken is wel ruimte beschikbaar om te kolven, maar je moet het wel eerst vragen Denk aan sauna's of pretparken. Heb ook wel eens een symposium gehad en er werd gewoon een vergaderzaal voor mij opgeofferd om te kunnen kolven!

Discreet voor tijdens het voeden:

Draag een hempje met spaghetti-bandjes onder je t-shirt. Zo kun je het hempje (onder je t-shirt) naar beneden doen en je Bh vast los, dan kindje in de goede houding en op het laatst je t-shirt omhoog. Heel discreet en je kunt gewoon bij al je kleren gebruiken

Kolven en invriezen:

Zodra je weg gaat, geef je een portie uit de vriezer mee. Wat jij dan kolft, kun je achteraan in je vriezer voorraad zetten. Op die manier kun je First In First Out hanteren, zo blijft je melk zo lang mogelijk vers.

Ik kolfde dagelijks tijdens de ochtendvoeding. Op die manier heb je altijd melk in de koelkast voor "noodgevallen" en wat ik handig vond eraan, je kunt het bij je dagopbrengst optellen. Dus als je op je werk bijv. 2x moet kolven en je kolft minder dan je kindje drinkt, heb je van s'morgens nog om netto aan het eind van de dag gelijk uit te komen.

Wij gaven wel een tijdje de laatste voeding in een fles (afgekolfd van s'morgens) meer omdat ze lang sliep (19u tot 8u) en een paar keer een droge luier had 's morgens. Zo weet je precies wat er in gaat. Ik heb juist de indruk dat de melk van 's avonds vetter is....

Wat hier goed helpt om de moed er in te houden, is dat ik mezelf voor hou dat het niet hoeft. Ik hoef dit niet te doen maar ik wil dit doen....en dat is inmiddels al weer ruim 8 maand

Succes!
@zuster, ik zou jouw adviezen geschreven kunnen hebben Bedankt voor je hart onder de riem!

Ik heb bij mijn oudste dochter ook weleens op het punt gestaan om het bijltje er bij neer te gooien, om diverse redenen, en dan moest ik van mezelf nog 1 week doorgaan. En elke keer wilde ik na die week niet meer stoppen..

@Tulpje, gewoon eens thuis oefenen met discreet voeden, het is echt prima te doen hoor! En al je het overvolle terras niet ziet zitten, ga je toch even binnen zitten?

@Fussie, jeetje, heftig zeg! Sterkte!

Vandaag heeft man weer eens een flesje geprobeerd, en ze dronk het half leeg. Morgen mn moeder maar weer eens laten proberen en zo wil ik de hele week iemand anders dan mezelf die stomme fles laten geven, hopelijk helpt dat.
Hoi, even een vraag:

Ik moet over twee weken weer gaan werken, en zoon moet dan dus vaker uit een fles gaan drinken. Hij is gisteren wezen wennen op het KDV en dat ging goed: hij heeft goed gedronken. Nou heb ik inmiddels een heel arsenaal aan gekregen en gekochte flessen in huis. Ik heb hem zelf nooit een flesje gegeven, dus geen eigen ervaring, maar vriend, mijn moeder en zus waren het er unaniem over eens dat de Breastflow een onding was: lekte aan de zijkant, en zoon kreeg er blijkbaar soms te snel en soms te langzaam melk uit, maar nooit gewoon goed. Zoon pakte die fles dus wel zonder problemen. Toen heb ik de dr. Brown gekocht, op goed geluk. Dat gaat goed, zoon drinkt er goed uit en vriend en moeder waren beiden enthousiast over het 'gebruiksgemak'. Nu heb ik inmiddels uit gratis dozen en luiertaarten inmiddels ook twee kleine difrax flessen, twee grote difrax flessen, een kleine avent fles en een grote avent fles. Ik vroeg mij af of ik die flessen afwisselend kan geven, of dat zoon daarvan in de war kan raken of zo? Is het beter het gewoon bij dr. Brown te houden en de andere flessen weg te geven, of misschien wegzetten voor later?
Geen idee madieken, ik gebruik alleen de avent flessen.

Zijn de spenen heel erg anders?

Mag ik even klagen?

Morgen moet ik weer gaan werken. Zo'n 4 weken geleden heb ik bij mijn baas aangegeven dat ik borstvoeding geef en dat ik dus moet kolven op het werk. Hij reageerde met "dat is het recht van de moeder". Mooi! dacht ik, hij kan namelijk nogal moeilijk doen. Dat was snel geregeld. Maar net was ik ook op het werk om te kijken wat hij voor ruimte had geregeld, had hij niets! En dat niet alleen, hij vond het een groot probleem dat ik moet gaan kolven. Ik kan niet zomaar van mijn werkplek volgens hem. Toen vroeg hij hoe lang ik dat van plan was te doen, 1 of 2 weken? Ehm...nou minimaal 6 maanden. Als het goed gaat misschien wel langer! Daar was hij helemaal niet blij mee, ik kan mijn werk niet zomaar onderbreken zegt hij.

Ik weet dat ik er recht op heb, baal er heel erg van dat hij zo vervelend reageert. Moet even spuien hier

Hij heeft best ruimte, een hele bovenverdieping waar niemand komt, desnoods een magazijn waar ook een stopcontact zit. Als ik maar een stoel heb en een aparte ruimte.

Pff heb zo helemaal geen zin om weer te moeten werken...
@Tulpje: ik ben inmiddels alle schaamte voorbij en voed overal: op het terras van het pannenkoekenhuis, bij de La Place, in een pashokje in een winkel (wel even gevraagd, kreeg ik een fijne stoel in het pashokje geschoven :-) ), op het stoepje voor ons huis. Ik heb altijd een hemdje onder mijn shirt: shirt naar boven, hemdje naar onderen, of onder een blouse: hemdje naar boven, blouse wat verder openknopen. Volgens vriend moet je goed kijken om te zien wat ik aan het doen ben. Op een terras of zo gooi ik er nog een dunne sjaal overheen (een goedkope pashmina van de markt), en dan ziet niemand er meer iets van. Ik vind het juist handiger dan een flesje: moet je weer bereiden etc., kind aan het huilen omdat het moet wachten, terwijl met borstvoeding ik kan voeden zodra ik merk dat baby honger heeft, en daarmee het gehuil vaak voor ben.

Wat opa en oma betreft: er zijn ook andere hele leuke dingen te doen met baby behalve een flesje geven. En als oma oppast dan geeft ze natuurlijk wel een flesje.

Ik ben nu trouwens aan het oefenen met dubbelzijdig kolven. Vond het de eerste keer maar niks, ik kreeg er veel minder uit dan als ik é'n voor één kolfde, maar gisteren had ik weer een normale opbrengst: 100 ml links en 200 ml rechts. Toen moest ik stoppen omdat het flesje dreigde te overstromen, maar ik denk dat ik met nog een minuut of twee ook wel klaar was geweest. Het is dus blijkbaar een kwestie van even handigheid in krijgen.

Ik heb in de kast een stapel Via Avent-bakjes staan die al in de magnetron-sterilisator zijn geweest, en daar had ik er gisteren twee van gepakt om over te gieten. Dus ik giet gedachteloos het flesje van 100 ml leeg, kijk eens naar de melk en toen dreven er allemaal vliesjes op! Bleek dat vriend het bakje zaterdag had gebruikt voor borrelnootjes. Hij had het afgeveegd en teruggezet op de stapel. De melk heb ik maar weggegooid, en ik heb vriend verteld dat die bakjes daar niet voor bedoeld zijn!
1 x klagen is genoeg
Madieken, ik zou een systeem kiezen en daarbij blijven. Kinderen kunnen inderdaad in de war raken van verschillende flessen (volgens de logopediste). Meerdere (dezelfde) flesjes is dan wel handig, mocht er eens eentje kwijt raken of zo. Ik vond de breastflow ook niet zo handig in het gebruik, dus ik kan me voorstellen dat je daar niet voor kiest.

Kun je ook beoordelen hoe "goed" zoon uit de huidige fles drinkt? Gaat het niet te snel/langzaam (20 min per fles was de richtlijn geloof ik), krijgt hij niet te veel lucht binnen, drinkt hij rustig en zonder "gekke geluiden".

Waar ik verder rekening mee zou houden nu je kunt kiezen: gebruiksgemak, verkrijgbaarheid nieuwe spenen e.d. (difrax en avent heb je zelfs bij AH, dr. Brown weet ik niet), eventueel prijs.

Wat ik handig vond aan difrax is dat je de spenen eventueel gewoon op een kolfflesje kunt draaien (medela of ameda). Als je eevn Avent kolf hebt kun je van de bakjes ook weer Avent flesjes maken. Maar aardige kans dat dr. Brown ook wel ergens op past.
quote:Mikske00 schreef op 20 april 2011 @ 11:05:

Geen idee madieken, ik gebruik alleen de avent flessen.

Zijn de spenen heel erg anders?

Mag ik even klagen?

Morgen moet ik weer gaan werken. Zo'n 4 weken geleden heb ik bij mijn baas aangegeven dat ik borstvoeding geef en dat ik dus moet kolven op het werk. Hij reageerde met "dat is het recht van de moeder". Mooi! dacht ik, hij kan namelijk nogal moeilijk doen. Dat was snel geregeld. Maar net was ik ook op het werk om te kijken wat hij voor ruimte had geregeld, had hij niets! En dat niet alleen, hij vond het een groot probleem dat ik moet gaan kolven. Ik kan niet zomaar van mijn werkplek volgens hem. Toen vroeg hij hoe lang ik dat van plan was te doen, 1 of 2 weken? Ehm...nou minimaal 6 maanden. Als het goed gaat misschien wel langer! Daar was hij helemaal niet blij mee, ik kan mijn werk niet zomaar onderbreken zegt hij.

Ik weet dat ik er recht op heb, baal er heel erg van dat hij zo vervelend reageert. Moet even spuien hier

Hij heeft best ruimte, een hele bovenverdieping waar niemand komt, desnoods een magazijn waar ook een stopcontact zit. Als ik maar een stoel heb en een aparte ruimte.

Pff heb zo helemaal geen zin om weer te moeten werken...Wat vervelend Mikske! Onze kolfruimte blijkt ook een afrader, maar mijn collega die inmiddels al tien maanden kolft doet dat gewoon op haar kamer. Dat ga ik dus ook maar doen. Over kolftijden etc doen ze bij ons gelukkig niet moeilijk, en langer dan negen maanden mag dus ook (ik werk trouwens bij het Rijk en heb een bv-vriendelijke manager). Ik hoop dat je er wel uitkomt met je werkgever, is inderdaad niet lekker terugkomen zo.
Mikske, wat flauw van je baas. Ik hoop dat hij niet iedere keer dat je wil gaan kolven gaat zeuren. Dat lijkt me echt niet fijn werken. Misschien je kun een keurig printje maken met alle wetsartikelen e.d. (vast wel te vinden op borstvoeding.com). Sommige bazen zijn wel gevoeliger als het op papier staat.

Bij mij heeft eigenlijk niemand zich er druk over gemaakt. Af en toe een belangstellende vraag. Ik heb al op een hoop plaatsen gekolfd als ik bijvoorbeeld naar een andere stad moest. Ik vond het best wel genant af en toe om bijvoorbeed een ministerie op te bellen van "ik heb morgen een afspraak met die-en-die, hebben jullie toevallig ook een ruimte waar ik vooraf even kan kolven?" Maar de reacties waren altijd wel ok. Ook nu (na een jaar) kolf ik nog af en toe een keertje op mijn werk, na het weekend red ik het niet altijd een hele dag. Doet niemand moeilijk over, ik heb het niet eens gevraagd. Maar goed, ik werk bij een universiteit, iedereen is hier verantwoordelijk voor zijn eigen projecten, als ik de hele dag zou zitten forummen (doe ik nooit op mijn werk, dan is het einde zoek ;)) zou het ook pas opvallen als ik mijn deadline niet haal.
quote:reglisse schreef op 20 april 2011 @ 11:06:

Madieken, ik zou een systeem kiezen en daarbij blijven. Kinderen kunnen inderdaad in de war raken van verschillende flessen (volgens de logopediste). Meerdere (dezelfde) flesjes is dan wel handig, mocht er eens eentje kwijt raken of zo. Ik vond de breastflow ook niet zo handig in het gebruik, dus ik kan me voorstellen dat je daar niet voor kiest.

Kun je ook beoordelen hoe "goed" zoon uit de huidige fles drinkt? Gaat het niet te snel/langzaam (20 min per fles was de richtlijn geloof ik), krijgt hij niet te veel lucht binnen, drinkt hij rustig en zonder "gekke geluiden".

Oke, 1 fles kiezen dus. Bedankt.

Ik heb zelf nog nooit een fles gegeven en ben er ook niet bijgeweest toen het gebeurde, dus ik weet niet hoe hij er uit drinkt. Ik zal mijn moeder vragen er zaterdag eens op te letten. Zou ik dan eenmalig dr brown en difrax mee kunnen geven zodat ze kan vergelijken?

20 min vind ik trouwens wel lang! zoon drinkt aan de borst net 10 minuten, 15 als hij erge honger heeft. Hij drinkt uit de fles ook maximaal 80-100 ml per keer.
Onze kolfruimte bleek vanwege een verbouwing niet meer te bestaan! Ik mocht naar een andere faculteit lopen, maar ik ben gewoon op mijn kamer gaan kolven. Briefje op de deur met niet storen, luxaflex dicht, klaar.
ps: reglisse: RU? daar woon ik praktisch tegenover (en is mijn alma mater). Best kans dat wij elkaar als eens tegengekomen zijn.
quote:Madieken schreef op 20 april 2011 @ 11:21:

[...]

Oke, 1 fles kiezen dus. Bedankt.

Ik heb zelf nog nooit een fles gegeven en ben er ook niet bijgeweest toen het gebeurde, dus ik weet niet hoe hij er uit drinkt. Ik zal mijn moeder vragen er zaterdag eens op te letten. Zou ik dan eenmalig dr brown en difrax mee kunnen geven zodat ze kan vergelijken?

20 min vind ik trouwens wel lang! zoon drinkt aan de borst net 10 minuten, 15 als hij erge honger heeft. Hij drinkt uit de fles ook maximaal 80-100 ml per keer.

Dan zou ik streven naar net zo lang als uit de borst . Een keertje allebei mee om te vergelijken lijkt me niet zo verwarrend, goed idee.

NB: de difraxflessen moet je aan de onderkant zorgvuldig dichtdraaien, met het "flapje" er goed in. Anders ligt al je melk opeens in de flessenwarmer en dat is zo zonde.
Klopt . Dus we zouden elkaar best wel eens kunnen hebben gezien, wat grappig!
Madieken, je werkt bij het Rijk en dus mag je langer kolven? Kun je me vertellen waar ik daar info over kan vinden? Niet dat ik structureel weer wil gaan kolven, maar af en toe zou het wel handig zijn.
nee, ik werk bij het Rijk én ik mag langer kolven. Stond er lekker onduidelijk zie ik nu ik teruglees, maar het langer kolven komt door bv-vriendelijke manager, niet vanwege een bepaalde regeling. Het niet moeilijk doen over tijden is wel deels Rijk, want ze kunnen natuurlijk moeilijk afdingen op die regelingen, en ook weer meedenkende manager.

ik pas mijn eerdere bericht even aan.
Reglisse: ik kwam vnl op th. v. a-straat, en spinoza, maar heb ook nog een tijdje wiskunde voor niet-wiskundigen gevolgd. En ik heb mijn vriend ontmoet in het sportcentrum . N'gen, en zeker de RU, is natuurlijk stiekem een klein dorp, dus er zal heus wel een six degrees of seperation tussen ons zijn

Ik type eenhandig met slapende baby op schoot, vandaar de telegramstijl. Sorry.
Madieken, bedankt!
quote:fussie schreef op 19 april 2011 @ 11:07:

Luca, Zoonlief dronk en sliep eerst amper op het kdv. Dat haalde hij dan 's avonds bij mama fijn in.... vaak is het echt wennen. Vraag of ze idd kleine porties willen geven. Misschien kun je een voorraad in de diepvries leggen zodat ze gemakkelijk kunnen inpakken als het nodig is.

En wist je dat je bij flesweigeraars zelfs langer verlof kunt krijgen? Dat is misschien een geruststellende gedachte, dat et altijd nog die escape is? He Fussie, nog een vraagje over het dikgedrukte, is dat echt zo? Ik heb geprobeerd er info over te vinden op internet, maar heb het niet kunnen vinden. Alvast bedankt!!
Dames, weet een van jullie of je gekolfde moedermelk eerst moet laten afkoelen in de koelkast voor je t invriest, of dat t gelijk de vriezer in kan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven