Gezondheid alle pijlers

Spruw (volwassene).

21-04-2011 07:45 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na een antibiotica kuur heb ik een flinke mond/keel infectie, spruw, nooit geweten dat volwassenen dit ook konden krijgen

Afgelopen maandag ben ik met Nystatine oplossing begonnen, een kuur voor 1 week.

Ik merk nog weinig/geen verbetering, is ws nog te kort.

Maar heeft iemand tips om te pijn te verminderen/verzachten en wat wel/niet te eten/drinken?
Is spruw hetzelfde als aften?
Hè hè, eindelijk iemand met dezelfde klachten (schijnt weinig bij volwassenen voor te komen) bij mij heeft de huisarts daktarin orale gel voorgeschreven (nystatine kon ook maar we begonnen met dit) en na een paar dagen was ik van mijn klachten af. Dit was een maand geleden. Toevallig merkte ik vanmorgen dat de klachten weer terugkomen. bij mij is de trigger, vermoeidheid en lage weerstand. Gelukkig heb ik nog een halve tube liggen. Volgens mij kun je dit ook zonder recept krijgen.
.
anoniem_118262 wijzigde dit bericht op 17-10-2011 18:13
Reden: daarom
% gewijzigd
@Cajean, lotgenootje!;-)

Word er niet goed van, loop al zolang te tobben, krijg ik ab die niet echt aanslaat en nu dit er weer bij...

Maar heb net de ha gebeld en word terug gebeld.

Tja, van die triggers weet ik genoeg

Deed/doet het bij jou ook zo zeer?

Heb in mijn leven al heel wat ab geslikt, maar dit erbij is van de laatste tijd, raar hoor...
Lastig hè. Ik begon met een hele zere tong, met een soort aan/uitslag erop, en een gevoel alsof ik grind en stof achterop mijn tong en in mijn keel had. als ik met de tandenborstel erover ging (zachtjes uiteraard) ging het bloeden. Zelf dacht ik meteen aan schimmel/spruw maar de huisarts zei dat ie niets kon zien...nou, die man moet een bril want het was duidelijk te zien. Ook mijn smaakpapillen deden niet veel meer, alles smaakte naar niets, week later weer naar de huisarts, een andere, want eigen arts was die dag vrij en hij wist het ook niet...kon vanalles zijn zei hij. Nu ben ik zelf verpleegkundige en vroeg zelf maar om iets van nystatine of daktarin en dat kreeg ik. Later naar de tandarts geweest (voor gewone controle) en hij zei dat de meeste huisartsen niet veel weten over mondaandoeningen en bevestigde dat het inderdaad een infectie/schimmel was. Vandaag dus maar weer begonnen aan daktarin. Ik heb zelf nooit AB geslikt maar in het verleden wel veel prednison en sindsdien zulke klachten. Volgens mij komt het nu steeds op bij verminderde weerstand, herken jij dit ook?
Ja, dat herken ik zeker, heb op het moment een hele slechte weerstand, door verschillende omstandigheden..

Het begon bij mij ook met een zere tong, droge mond en keel. Last met eten en drinken.

Totdat ik in de spiegel keek, soort van bultjes/blaasjes op mijn tong en flinke groeven erin!

Ik heb juist met eten en drinken dat het extra smaakt en prikt.

Lastig hè?
Ik moet stoppen met de nystatine en krijg een kuur trisporal.

Hopen dat dit wel helpt!
Ik weet het niet zeker, maar ik geloof dat ik het eens in de puberteit heb gehad. Heel irritant, ik kon alleen maar vla eten. Onze huisarts adviseerde te spoelen met kamille thee. Het werkte als een trein! Ik kan het je echt adviseren. Er zitten blijkbaar nogal wat goede stofjes in. Kamille thee werkt bij mij ook altijd heel goed bij een ontstoken oog.
Ja, hier ook aan de vanillevla

Ga ik dat eens proberen, kamillethee, dank je voor de tip!
Of kamillosan. Een paar druppels in wat water en spoelen en gorgelen.
vervelend die spruw. Mijn kinderen hebben het allebei gehad en dat middeltje wat je hebt gekregn werkte ook echt niet. Wat wel heel goed helpt is daktarin gel. Dat smeer je in je mond, is veel dikker dus blijft beter zitten en binnen twee dagen is het weg... bij mijn kids wel. Ik hoop dat je er wat aan hebt. sterkte

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven