Geld & Recht alle pijlers

Ziektewetuitkering vs. Wajong

22-04-2011 13:48 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik zit sinds oktober 2010 in de ziektewet. ik was volledig ingestort zonder, voor zover ik wist, aanleiding. ik sliep niet meer, stond stijf van de stress, hartkloppingen, huilbuien, woede uitbarstingen, waar ik erg agressief van werd en zelf niet meer registreerde wat ik allemaal deed en zei. vakantie opgenomen, maar dat werkte niet. nog een paar keer geprobeerd te werken, maar het ging niet en ik kwam thuis te zitten. ik wilde door blijven gaan, ook al was ik mezelf al ver voorbij gelopen. ik kwam erachter dat ik een persoonlijkheidsstoornis heb, OCPS. zelfs mijn partner werkte ik de ziektewet in die mijn middernachtelijke woede uitbarstingen en uitersten niet meer aan kon. na maanden vechten met instanties ben ik eindelijk in behandeling bij een praktijk die mij serieus neemt en eindelijk dezelfde diagnose stelde als ik en mijn partner.

nu zit ik aan de anti-depressiva en ben ik onder behandeling bij de psycholoog en psychiater (voor de medicatie). ik zou 2 maal per week een gesprek hebben bij de psycholoog, maar het blijft nu bij 1 keer per week, omdat ze 'een aardige kluif' aan mij heeft. nu ben ik overgedragen aan het UWV, omdat mijn contract 3 weken terug ten einde liep en ik dus ziek uit dienst ging. de arbo wilde mij 2 weken voor afloop aan het werk zetten met als reden dat ik lang genoeg in de ziektewet had gezeten en het mij goed zou doen. ondanks het advies van mijn psycholoog. alles wat hij genoteerd had klopte ook voor geen meter. gelukkig had mijn baas wel begrip en heeft hij mij gewoon ziek uit dienst gemeld en sterkte gewenst.

ik zou graag weer willen werken, maar dan zal ik mezelf wederom voorbij lopen. het zou op mijn werk dan allemaal wel perfect gaan, omdat ik een extreme perfectionist ben die geen fouten durft te maken en ik niet in durf te gaan tegen autoriteit. dan zou alles er thuis uitkomen en ben ik terug bij af. ik ben mij ook zover gaan afsluiten van mijn emoties dat ik alleen uitersten voel, dus op het moment dat ik iets van emotie voel is al veels te laat en escaleert de boel. wat er 25 jaar lang ingesleten is los je niet op in een paar weken, dus had ik voorgenomen mijzelf eens serieus te nemen en de tijd te nemen 'beter' te worden.

het probleem waar ik nu tegenop loop is dat mijn ziektewet uitkering maar 560 bruto per maand is. ik heb in het jaar voorafgaand aan mijn ziekte 5 maanden niet gewerkt en ik heb altijd part-time gewerkt, omdat ik anders te overspoeld raakte. nam ook pauzes tussen banen als ik dat financieel kon bolwerken. mijn eerste baan was als web-designer en ik was er ontzettend blij mee, maar 40 uur kon ik niet aan. ik ben toen gestopt omdat ik het niet meer aan kon en heb sindsdien geen baan meer kunnen krijgen als web-designer, dus ben ik winkelbaantjes aan gaan nemen.

nu heb ik 29 april mijn eerste gesprek bij het UWV en ben ik mij gaan afvragen of wajong een optie voor mij zou zijn. dan zou ik geen gehijg in mijn nek hebben en rustig aan weer aan het werk kunnen of misschien zelfs weer kunnen studeren. mijn laatste studie was aan de kunstacademie en heb ik een half jaar opgegeven, omdat mijn perfectionisme leidde tot besluiteloosheid en ik niets uit handen kon krijgen. ik zou graag weer terug willen en mijn (droom)studie doen, illustratie, maar ik weet dat het in mijn huidige staat geen optie is.

obsessief als ik ben zit ik mij scheel te zoeken of er een kans voor mij is wajong te krijgen, maar omdat ik mijn eigen problemen nog niet serieus kan nemen vind ik het moeilijk aan te nemen dat ik recht zou hebben. al heb ik hier een hele pak papier liggen waarin alle informatie staat die is verzameld tijdens mijn intake bij de praktijk, waaronder ook de resultaten van mijn tests en op elk punt ben ik momenteel erg zwak.

ik weet gewoon echt niet meer wat ik nu moet. met die ziektewet-uitkering kom ik niet rond. maar de arbeidsmarkt ingegooid worden zonder enige begeleiding vind ik geen fijn vooruitzicht. werken zal oké gaan, tot ik thuiskom en dan werk ik mezelf en mijn partner wederom de ziektewet in, maar ik denk niet dat dat er toe doet. zolang ik maar functioneer op de werkvloer.
Wat een vervelende situatie voor jou!

Toch denk ik dat het niet aan jou is om te beslissen of je een Wajong wilt hebben of niet, maar aan de uitkeringsinstantie. Het argument 'ik kom niet rond met mijn ziektewet-uitkering' zal geen reden zijn om jou aan een Wajong uitkering te helpen.

Veel succes met je behandeling en de gesprekken met het UWV.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Om in aanmerking te komen voor een wajong moet je ziekte of gebrek al voor je 17e aanwezig geweest zijn, of tijdens je studie. ook is een regel dat je niet in staat bent om het minimumloon te verdienen zonder begeleiding. Aangezien jij al eens gewerkt hebt en meer hebt verdiend dan minimumloon, kan dat een reden zijn om je af te wijzen. Dat je van je ziektewet niet rondkomt is idd geen argument om je een andere uitkering te geven. Jij het er zelf voor gekozen om zo weinig te werken, waardoor je weinig rechten hebt opgebouwd.

Een wajonguitkering is op bijstandsniveau, dus ik zou mezelf niet te snel rijk rekenen, zelfs als je die toegewezen zou krijgen. En ook in de nieuwe wajong geldt "Werken naar vermogen, dus ook daar zul je "in je nek gehijgd" worden. En nu het huidige politieke klimaat is gericht op "eigen verantwoordelijkheid en als je niet meekunt heb je pech gehad"en er enorm bezuinigd moet gaan worden op sociale werkvoorziening en begeleiding, is de kans ook groot dat je definitief thuis komt te zitten met een minimum inkomen en zonder enige vorm van begeleiding om daar ooit weer uit te komen.

Maar: niet geschoten is altijd mis, dus ik zou zeker in ieder geval de wajong aanvragen, als je denkt dat je er recht op zou kunnen hebben.
quote:himalaya schreef op 22 april 2011 @ 13:54:

Wat een vervelende situatie voor jou!

Toch denk ik dat het niet aan jou is om te beslissen of je een Wajong wilt hebben of niet, maar aan de uitkeringsinstantie. Het argument 'ik kom niet rond met mijn ziektewet-uitkering' zal geen reden zijn om jou aan een Wajong uitkering te helpen.

Veel succes met je behandeling en de gesprekken met het UWV.

dank voor je reactie

ik weet ook dat het niet aan mij te beslissen is, maar ik weet niet of het wijs is een keuring aan te vragen of niet. ik zal ook zeker niet het argument gebruiken dat ik niet rond kan komen, want ik weet dat het ze niets uitmaakt. het is ook zeker niet de enige reden waarom ik een wajong keuring overweeg.

ik heb de laatste weken steeds zitten te wikken en te wegen om weer te gaan werken, maar omdat ik praktisch niks voel kan ik het niet inschatten tot het te laat is.
Op basis waarvan zou je Wajong kunnen krijgen?

Hoe oud ben je? Wanneer heb je gestudeerd? Je komt volgens mij uit een werksituatie, dan kom je niet snel in aanmerking voor een Wajong.
Volgens mij kun je op de ziektewet gewoon een aanvulling krijgen van de WWB als je onder het sociaal minimum zit. Had ook een cliënte met dit probleem en die kreeg gewoon een WIJ - uitkering voor het aanvullende gedeelte met vrijstelling van de arbeidsverplichting. Informeer even bij UWV - werkbedrijf, kun je zo aanschuiven bij een frontoffice - medewerker.
Je bent ingestort in een periode dat je aan het werk was? Wajong krijg je alleen als het voor je 30e tijdens je studie mis gaat of als je kunt aantonen dat je voor je 17e al problemen had.
Precies wat return of kreng zegt, Wajong is 70% van het wettelijk minimum (jeugd)loon, dus geen vetpot. Wel heb je dan eerder recht op bepaalde voorzieningen.

Als jouw uitkering onder het bijstandsniveau is, kun je in bepaalde gevallen recht hebben op een toeslag, ligt aan je leefvorm. Of aanvullende bijstand.

Een Wajonguitkering met terugwerkende kracht aanvragen is wel mogelijk trouwens, maar financieel schiet je daar dus niet zo heel veel mee op.
Eén keer is ook wel genoeg
quote:Enigma schreef op 22 april 2011 @ 14:03:

Een Wajonguitkering met terugwerkende kracht aanvragen is wel mogelijk trouwens, maar financieel schiet je daar dus niet zo heel veel mee op.Wajong krijg je niet meer met terugwerkende kracht, als ik het goed heb begrepen.
Je krijgt niet met terugwerkende kracht het geld uitgekeerd, maar wel met terugwerkende kracht een toekenningsdatum vanaf je 18e verjaardag. Voor het UWV zijn uitkeringsrecht en geld twee verschillende zaken. Recht heb je vanaf je 18e verjaardag, geld krijg je vanaf het moment van aanvragen, bij een toekenning.
zo, de reacties gaan hard. bedankt iedereen!

ik heb gekeken naar mijn opties voor een aanvulling, maar die krijg ik niet omdat ik een gezamenlijk huishouden heb. ik weet ook dat wajong geen vetpot is, maar ik zal er wel van rond kunnen komen zonder schulden op te bouwen.

ik ben 25 en zat inderdaad in een werksituatie, maar het probleem is ontstaan door jeugdtrauma's en is er tijdens de opvoeding een structurele stoornis ontstaan, dus ver voor mijn 17e.

@eefje1980 bedankt! zal zeker nog een blik werpen op je tips!
25 en in een werksituatie. Op basis daarvan krijg je geen Wajong.

Een stoornis ontstaan tijdens de opvoeding. Dat lijkt me helemaal geen reden voor Wajong. Dan kan half NL een Wajong aanvragen.

Je kunt het proberen, maar ik zou echt niet weten op basis waarvan je de uitkering zou krijgen.
Wat Bommi zegt. Degenen die ik ken met Wajong, kregen die al op hun 18e en zaten ook al voor hun 17e in zo'n heel traject. Acht jaar later alsnog Wajong aanvragen omdat je voor je 17e problemen had, is misschien wat te laat.

Ik ben in de twintig en krijg er een vanwege de andere regel: Jonger dan dertig en tijdens studie uitvallen.
Als je nu niet rond kunt komen moet je je uitgaven aanpassen en/of je partner moet meer gaan werken.

En hard werken aan je herstel en therapie.
Als het een stoornis blijkt die vóór het 17e levensjaar is ontstaan maar nooit eerder erkend is kun je inderdaad soms alsnog recht hebben op een Wajong uitkering. Wat vervelend dat je niet voor de aanvulling in aanmerking komt. Heb je eventueel recht op een toeslag of een bovenwettelijke ziektewetuitkering? Soms is dat zo, als je voor een uitzendbureau hebt gewerkt.
quote:Madhe schreef op 22 april 2011 @ 14:33:

Als je nu niet rond kunt komen moet je je uitgaven aanpassen en/of je partner moet meer gaan werken.

En hard werken aan je herstel en therapie.is dat niet heel kort door de bocht? als je thuis woont kan je er misschien van rondkomen. ik kan moeilijk op mijn partner teren die net zichzelf in onderhoud kan voorzien, laat staan ook mij geld doneren. de uitkering die ik krijg is net genoeg voor mijn lasten, maar dan heb ik niks meer om eten van te kopen.
quote:eefje1980 schreef op 22 april 2011 @ 14:40:

Als het een stoornis blijkt die vóór het 17e levensjaar is ontstaan maar nooit eerder erkend is kun je inderdaad soms alsnog recht hebben op een Wajong uitkering. Wat vervelend dat je niet voor de aanvulling in aanmerking komt. Heb je eventueel recht op een toeslag of een bovenwettelijke ziektewetuitkering? Soms is dat zo, als je voor een uitzendbureau hebt gewerkt.daarom. ik weet ook wel dat het per geval verschilt en wie je treft bij het uwv. het is wikken en wegen. ik heb ook niet via een uitzendbureau gewerkt. ik heb lopen zoeken naar opties, maar het is ook allemaal zo een doolhoof van gegevens en vereisten. maar omdat ik samenwoon vallen veel rechten ook weg, omdat de overheid verwacht dat je dan op het geld van je partner kan leven. ik ga sowieso vanavond even met mijn vader zitten om te kijken wat er valt te regelen, maar mijn partner heeft bij de gemeente gewerkt en weet wat er 'te halen' valt. maar wie weet. ook zal ik tijdens mijn gesprek bij het uwv subtiel informeren over wajong, of ze willen uitleggen wat het is en of ik in aanmerking zou kunnen komen.
Maar wat wil je anders als je geen recht hebt op andere toeslagen?

Heb je al eens goed naar de vaste lasten gekeken? Misschien kun je daar wat bezuinigen.

Zit je nu de hele tijd thuis en heb je één keer per week therapie? Misschien kun je een bijbaantje nemen, al is het maar een paar uurtjes per week. Dat geeft misschien net dat beetje extra waardoor je wél kunt rond komen.

En natuurlijk even kijken naar de tip van Eefje
quote:Loreyi schreef op 22 april 2011 @ 14:57:

Maar wat wil je anders als je geen recht hebt op andere toeslagen?

Heb je al eens goed naar de vaste lasten gekeken? Misschien kun je daar wat bezuinigen.

Zit je nu de hele tijd thuis en heb je één keer per week therapie? Misschien kun je een bijbaantje nemen, al is het maar een paar uurtjes per week. Dat geeft misschien net dat beetje extra waardoor je wél kunt rond komen.

En natuurlijk even kijken naar de tip van Eefje

ik heb geen idee. ik weet gewoon niet waar ik het zoeken moet momenteel. ik ben aan het kijken wat mijn opties zijn.

even alles op een rij:

44.64 - DUO afbetaling studieschuld

22.00 - afbetaling belastingdienst

300.00 - huur

123.07 - zorgverzekering

29.95 - telefoon

als ik zou kunnen bezuinigen zou ik dat zeker doen, maar helaas. ik heb er altijd voor gezorgd mijn vaste lasten zo laag mogelijk te houden.

als ik nu een bijbaan zou nemen zou ik mijn ziektewet-uitkering verliezen, voor zover ik weet dan. misschien dat de uwv mij voor een klein deel aan het werk kan zetten en het bovenop mijn uitkering komt. ik werk ook als freelance-webdesigner, maar zelfs al kon ik mijn eigen tijd indelen ging het daardoor ook steeds mis thuis. klant wil dit en dan weer dat en het kan een hele tijd duren eer ze eindelijk eens tevreden zijn en dan moet je ook nog eens wachten of ze je uberhaupt op tijd zullen betalen. word regelmatig gevraagd voor het ontwerpen van tatoeages en muurschilderingen, maar ik klap gewoon dicht.
quote:ne_na schreef op 22 april 2011 @ 15:11:

[...]

ik heb geen idee. ik weet gewoon niet waar ik het zoeken moet momenteel. ik ben aan het kijken wat mijn opties zijn.

even alles op een rij:

300.00 - huur

123.07 - zorgverzekering

29.95 - telefoon

als ik zou kunnen bezuinigen zou ik dat zeker doen, maar helaas. ik heb er altijd voor gezorgd mijn vaste lasten zo laag mogelijk te houden.

als ik nu een bijbaan zou nemen zou ik mijn ziektewet-uitkering verliezen, voor zover ik weet dan. misschien dat de uwv mij voor een klein deel aan het werk kan zetten en het bovenop mijn uitkering komt. ik werk ook als freelance-webdesigner, maar zelfs al kon ik mijn eigen tijd indelen ging het daardoor ook steeds mis thuis. klant wil dit en dan weer dat en het kan een hele tijd duren eer ze eindelijk eens tevreden zijn en dan moet je ook nog eens wachten of ze je uberhaupt op tijd zullen betalen. word regelmatig gevraagd voor het ontwerpen van tatoeages en muurschilderingen, maar ik klap gewoon dicht.

Oh ja, ik weet inderdaad niet hoe dat zit met uitkeringen en daarnaast werken.

Kun je met DUO en belastingdienst niks regelen, dat je later gaat afbetalen maar nu nog niet?

En een gewone bijstandsuitkering, heb je daar ook geen recht op?

Ik lees net dat de regels voor bijzondere bijstand per gemeente verschillen, heb je al gekeken hoe het in jouw gemeente zit?
quote:ne_na schreef op 22 april 2011 @ 14:49:

[...]

is dat niet heel kort door de bocht? als je thuis woont kan je er misschien van rondkomen. ik kan moeilijk op mijn partner teren die net zichzelf in onderhoud kan voorzien, laat staan ook mij geld doneren. de uitkering die ik krijg is net genoeg voor mijn lasten, maar dan heb ik niks meer om eten van te kopen.

Nee, je hebt gelijk.

* gaat komende week ook meteen wajong aanvragen om wat meer uit te kunnen geven zonder mijn lasten omlaag te hoeven brengen*

Op hoe laat heb je je wekker gezet voor vandaag?

Je woont samen, dus verwacht geen inkomen alsof je wel allebei werkt. En verwacht al helemaal geen uitkering die bestemd is voor mensen die helemaal niet kunnen werken. Voor tijdelijk kun je hooguit als jullie daar recht op hebben toeslagen of aanvulling aanvragen. Geen wajong.

Je hebt geen recht op die aanvulling, dus helaas pindakaas, het ligt er niet aan dat jullie te weinig geld hebben (want anders had je recht op aanvulling) om van rond te komen, maar dat jullie te hoge uitgaven hebben en daardoor geen eten meer kunnen kopen.

En als het voor jouw het grootste probleem is dat je nu afhankelijk bent van je partner moet je weer lekker alleen gaan wonen. Mijn prioriteit zou bij mijn herstel liggen en niet bij 'hoe krijg ik meer inkomen zonder daar iets voor te hoeven doen'.
quote:ne_na schreef op 22 april 2011 @ 15:11:

even alles op een rij:

300.00 - huur

123.07 - zorgverzekering

29.95 - telefoon

Na wat natte vingerwerk (verzekering van je partner, inboedel/wa en gas/energie en water ) houden jullie nog zeker 300 per maand over, of jullie hebben veel te hoge verzekeringen afgesloten.

Hoezo kun je niet eten?
Ik vind Madhe soms nogal hard (maar dat weet je ) maar hierbij zeg ik

Ik ben ook ziek geweest, en krijg ook nog minder dan 650 euro ziektewet (en dat is MET toeslag) om precies te zijn 630.

En daar kan ik net aan van leven. Ik ben allang blij dat het in Nederland zo geregeld is dat toen ik helemaal vastzat, en in ziekenhuizen was, er een vangnet was om mijn vaste lasten te betalen. Daarnaast krijg ik zorg en huur-toeslag en daarmee red ik het net.
Het is toch ook volkomen logisch dat je geen aanvulling van de ziektewet krijgt als je samenwoont en een partner met inkomen hebt? Het is een vangnet, net zoals Madhe en Yellowlove aangeven.

En als je nooit fulltime gewerkt hebt maar steeds kleine banen hebt gehad, dan is het ook logisch dat je daar dan je uitkering over krijgt. Keuzes hebben nu eenmaal consequenties. Bij de WW werkt het precies hetzelfde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven