Hoe vaak een beurt?

22-04-2011 15:01 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af hoe vaak een auto een (grote of kleine) beurt nodig heeft.

Mijn vorige garage zei altijd elk jaar en mijn huidige heeft het over om de 20 000 km.

Nu rijd ik momenteel niet zoveel ( baan dichterbij) dus vraag mij af hoe en wat te doen?

Alvast bedankt voor de reacties!
Dacht even dat het onder een andere pijler stond
elk jaar?

(ik heb geen auto, dus ook geen nuttige reactie, sorry )
Volgens mijn garage om de 20.000 km óf elk jaar. Ik rijd ook minder dan 20.000, dus ga eens in het jaar. Als je meer rijdt moet het vaker per jaar.
quote:Cassas schreef op 22 april 2011 @ 15:02:

Dacht even dat het onder een andere pijler stond Dan zou het antwoord 2x per week zijn toch? OT: wat de juf zegt
Ik doe het standaard bij de APK. Just to be shure...

Maar het ligt aan de auto.. oude auto elke 15.000 km, nieuwe auto 20.000 tot 30.000 km.

oude mini elke 5.000 km...
Ik doe zelf alleen nog maar grote beurt bij de APK, dat is dus eens in het jaar.

Tussendoor kom ik meestal 1 a 2 x per jaar nog in de garage voor wat kleine dingetjes die gerepareerd moeten worden.
Elk jaar. Ene jaar een grote beurt en andere jaar een kleine beurt.
Mijn garage houdt aan: 20.000 km of na 1 jaar.

Mijn ex schoonvader zat in de auto's en vond dat onzin. Bij een nieuwe auto vond hij elke 30.000 km meer dan voldoende.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik die regel na een jaar of zoveel km altijd een beetje raar vind. Een auto slijt van gebruikt worden, niet van stilstaan. Dus het lijkt mij dat als onderhoud nodig is na zoveel km, dat het dan niet uitmaakt in hoeveel tijd je die km's rijdt.

Ik bteng mijn auto dus iedere 20.000 km naar de garage. Die zijn daar niet blij mee, want dat gooit hun systeem overhoop (ik rij maar 12.000km in een jaar), maar dat is dan pech voor ze.

Auto mankeert nooit wat geks.
Staat er niets in het boekje wat je auto hebt gekregen?

Bij mij staat gewoon aangeven, elke 15.000 km of elk jaar. En ik kreeg een preek toen ik tot 20.000 km had gewacht :D

Dacht even dat het onder een andere pijler stond Als je 't altijd alleen maar thuis doet, kan het gewoon onder de pijler "thuis".
quote:isabon schreef op 22 april 2011 @ 15:40:

Elk jaar. Ene jaar een grote beurt en andere jaar een kleine beurt.Doen wij ook. En we rijden gemiddeld 8000 km per jaar.
Kleine na 10.000, twee keer kleine afwisselen met een keer grote. Ik rij wel heel veel (40.000/jaar).

Dacht even dat het onder een andere pijler stond

Dat wist ik, toen ik het typte.

Okay, ik rijd momenteel weinig, zo'n 10 000 per jaar. Dus 1 x in de 2 jaar??
nee ieder jaar gaan is het beste.
@flatscreen voor de garage wel :D

vind t altijd lastig....juist als je er geen verstand van hebt moet je ze maar vertrouwen...mijn opa en oma die vrij nieuwe of nieuwe auto's kochten, deden het standaard elk jaar ook al reden ze weinig....wij doen het bij de APK...dan maken we wat er gemaakt moet worden...

voor die andere beurt....is mijn advies wel wat vaker (flauw!)
Ik ga eens per jaar voor een beurt, maar heb dan ook een ouder model. Rijd weinig.
Het ligt helemaal aan je auto. Sommige auto's moeten het elke 10.000 km terwijl voor anderen elke 20.000 km volstaat. Deze info is terug te vinden in 'het boekje' van de auto (en vast ook te googelen als je op model en bouwjaar zoekt).

Een auto slijt niet alleen als hij rijdt. Een auto in de garage laten kan juist ook problemen geven, doordat niet regelmatig de motor draait en alles doorgesmeerd wordt etc. Denk maar aan ee fiets, als je die niet gebruikt lopen je banden leeg, terwijl dat met rijden minder snel gebeurt.

Het is dus verstandig om de richtlijn over x km of x periode aan te houden en juist als je minder rijdt de auto ook periodiek te laten checken.
ik heb vorig jaar tijdens de apk een grote beurt laten doen, toen gaven zij aan na 10.000 km of 1 jaar een kleine beurt. Dat heb ik dus netjes gedaan. Overigens is dat jaar wel met een reden: vele kleine stukjes zijn veel slechter voor de auto dan 1 groot stuk. En de auto heel lang niet gebruiken is ook niet goed (voor de auto) al weet ik niet waarom
Nou een keer of drie per week vind ik toch wel wenselijk. het komt er alleen niet altijd van.

Eerst openingsposten lé-zen en dan pas reageren...
Ik onderhoud voor een groot deel zelf mijn auto, met enige hulp van mijn vader: ik wissel zelf mijn olie en oliefilter, vul olie bij indien nodig, plus alle andere vloeistoffen, wissel zomer-winterbanden, ruitenwissers, heb er net een nieuwe accu ingezet, controleer remschijven van buiten en kijk alle slangen ed na, schuif even onder de auto om te zien of mijn uitlaat er nog hangt.

Dat zijn allemaal kleine beurt dingen, verder doen ze echt niet zoveel en is het gewoon een manier om geld uit je zak te kloppen. Auto's zijn net als zoveel apparaten betrekkelijk simpel en ik vind het ook leuk om als klein vrouwtje wel wat verstand van auto's te hebben. In de toekomst wil ik ook een oldtimer kopen om aan te klussen... past niet zo bij mijn nette mantelpakjesbaan, maar ik vind het gewoon leuk.

Standaard grote beurten doe ik ook niet, bij de laatste apk heb ik wel de airco laten doen, omdat ik daar niets van weet en geen tijd had. Ook heb ik de rem- en koppelingsvloeistof goed na laten kijken en de bougies laten vervangen.

Duit is wel een wat oudere auto, van 10 jaar oud. Bij jongere auto's is het vaak voor de verkoop een goed idee om een net onderhoudsboekje met mooie garagestempels te hebben.
Mijn auto is van 2002.
Ik heb 'n beun en die laat ik m'n auto nakijken en versleten onderdelen vervangen vlak voor de jaarlijkse APK. Rij ca. 15.000 per jaar.
Hier ook 1x per jaar bij de apk, tussendoor is eigenlijk nooit nodig (auto uit 2003)
Volgens mij volstaat een beurtje bij de APK, maar Moppeman doet veel dingen zelf, zoals olie e.d.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven