rode stippen

22-04-2011 20:47 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Toen ik vanavond thuiskwam van mijn werk had mijn vriend mijn zoon van bijna 10 maand oud al van de crêche afgehaald. Nu merkte ik direct een stipje op zijn wang op.

Toen ik hem daarnet aan het uitkleden was voor zijn badje zag ik op zijn hand en armen ook zo'n rode stipjes.

Nu vraag ik me af of het muggenbeetjes zijn of toch een kinderziekte.

Het zijn donkerrode vlekjes, ik zie geen blaasjes ofzo voor de rest.

Iemand enig idee?
Het zou de vijfde ziekte kunnen zijn maar er zijn vast nog wel andere ziektes met rode vlekjes. Verder geen koorts of iets?
quote:Mara1081 schreef op 22 april 2011 @ 20:52:

Het zou de vijfde ziekte kunnen zijn maar er zijn vast nog wel andere ziektes met rode vlekjes. Verder geen koorts of iets?Nee, geen koorts ofzo. Hij heeft wel een beetje overgegeven in de opvang deze middag wisten ze mijn vriend te vertellen!
Voor de zekerheid even langs de huisarts gaan. Sterkte met je zoontje!
Wat zijn de ziekteverschijnselen van de vijfde ziekte?

Bij kinderen ontstaan kleine rode vlekjes in het gezicht. De wangen kunnen vuurrood worden. Er kan temperatuurverhoging of koorts optreden. Daarna verspreiden de vlekjes zich over het lichaam. Dit geeft soms jeuk. In het begin van de ziekte zijn de vlekjes vlindervormig. Na ongeveer een week verdwijnt de huiduitslag. De vlekjes kunnen nog enkele weken lang terugkomen, bijvoorbeeld door warmte (een warme douche), kou, inspanning of opwinding, maar ze verdwijnen dan weer snel. De kinderen voelen zich meestal niet ziek.

Van de site van het rivm

Maar goed, is lastig beoordelen natuurlijk. Zou voor de zekerheid even contact opnemen met de hap. Die kunnen je vast meer vertellen!
warmte/hittevlekjes?
quote:Annelize schreef op 22 april 2011 @ 20:56:

Inderdaad, morgen ga ik even langs de huisartsenwachtpost hier in de buurt!

Bwa sterkte ;) Hij is een flinke jongen... lijkt er ook helemaal geen last van te hebben! (Mama's toch hé, altijd zo vlug bezorgd)
hier een tijdje terug een kind met een 'vlekjesziekte' gehad, nl de 5e ziekte. Wij zijn toen voor de zekerheid langs de huisarts gegaan en die vertelde dat je bij stipjes en vlekjes altijd even moet kijken of ze wegtrekken als je er met je vinger of een glas op drukt.

Trekken ze weg, dan is het onschuldig en ws een kinderziekte oid. Trekken ze niet weg, dan toch even langs de huisarts.

Misschien sowiezo een goed idee om even te bellen?
Hier staat een overzicht met alle kinderziekten die vlekjes als symptoom hebben.

http://www.medicinfo.nl/% ... 46c3-818e-550518f269b4%7D

Zijn het echt vlekjes, of meer blaasjes?

Check even of de vlekjes 'wegdrukbaar' zijn. Als dat niet zo is zou ik voor alle zekerheid vanavond nog even naar de huisartsenpost bellen voor advies.
quote:Annelize schreef op 22 april 2011 @ 20:56:

Waarom naar de huisarts gaan? Omdat hij wat rode stipjes heeft?

@TO, vijfde of zesde ziekte (ik vergeet altijd welk nr wat is) is idd allemaal kleine rode vlekjes/puntjes op het lijf. Kan ook waterpokken zijn, dan zie je vaak ook wat blaasjes.

Wanneer je zoon weinig last heeft, zou ik het gewoon even aankijken.
quote:monaflora schreef op 22 april 2011 @ 20:59:

[...]

Inderdaad, morgen ga ik even langs de huisartsenwachtpost hier in de buurt!

Check toch nu even of je die vlekjes weg kunt drukken. Dat wil zeggen dat de rode kleur even verdwijnt als je er met je vinger of een glas op drukt. Mocht dat niet het geval zijn wil ik je toch met klem aanraden om even met de huisartsenpost in jouw regio te bellen.

Waarschijnlijk is het niets om je zorgen over te maken, maar toch.
Oh ja, je kunt altijd de huisartsenpost bellen voor advies. Daar zijn ze ook voor. Je hoeft er niet gelijk langs.
Dochter heeft sinds gisteren ook stipjes. Naar de ha geweest en het is de zesde ziekte. Kijk idd even of je ze weg kunt drukken. Kan dat niet dan vanavond nog de hap bellen, kan het wel maar je vertrouwt het niet dan morgen even bellen.
quote:kriebelbeest schreef op 22 april 2011 @ 21:02:

[...]

Check toch nu even of je die vlekjes weg kunt drukken. Dat wil zeggen dat de rode kleur even verdwijnt als je er met je vinger of een glas op drukt. Mocht dat niet het geval zijn wil ik je toch met klem aanraden om even met de huisartsenpost in jouw regio te bellen.

Waarschijnlijk is het niets om je zorgen over te maken, maar toch.

Hij ligt nu mooi te slapen en vind het zonde om hem nu wakker te maken om even op die vlekjes te duwen...

Er staan allesinds geen blaasjes op dus ik denk echt niet dat het waterpokken zijn.

Hijzelf heeft er geen of weinig last van! Hij heeft flink gegeten vanavond (boterhammen en pap).

Ik zal het morgen verder opvolgen (of moest hij wakker worden deze nacht... maar dat denk ik niet!)

Toch heel erg bedankt hoor!!!
quote:krokusje schreef op 22 april 2011 @ 21:00:

[...]

Waarom naar de huisarts gaan? Omdat hij wat rode stipjes heeft?

Omdat TO niet weet wat het is en wij van achter onze beeldschermen geen diagnose kunnen stellen.
quote:kriebelbeest schreef op 22 april 2011 @ 21:02:

[...]

Waarschijnlijk is het niets om je zorgen over te maken, maar toch.Kind heeft geen koorts, is verder niet ziek (op een keer overgeven na). Beetje voorbarig om dan te kijken of de vlekjes weg te drukken.
Als het alleen maar stipjes/vlekjes zijn en kind verder niet ziek is, dan is de huisarts nergens voor nodig. Kan een van de vlekjesziektes zijn of gewoon warmtebultjes. Mijn zoon zit onder met dit weer.

Zijn het stipjes/vlekjes en koorts, maar verder niet doodziek dan is het de andere vlekjeskinderziekte (ik vergeet altijd welke met en welke zonder koorts is).

Zijn het morgen of overmorgen blaasjes, dan zijn het de waterpokken.

Wordt kind ineens doodziek (en dan ook echt doodziek met hoge koorts etc.) dan linea recta naar de huisarts.
De zesde ziekte is met koorts. Die hebben we hier nu.
Waterpokken zijn niet (altijd) gelijk blaasjes. Bij dochter begon het als rode bultjes/pukkeltjes. Pas na een dag of 2 werden het blaasjes en nog weer later zag het er pas uit als de welbekende pokken.
Vijfde ziekte begint met vlekjes en daarna koorts. Zesde ziekte begint met (hoge) koorts en daarna vlekjes. Dochter heeft op het moment de zesde ziekte.

Beiden gaan vanzelf weer over, al kan het natuurlijk knap vervelend zijn. Beterschap!
quote:Tmaar schreef op 22 april 2011 @ 21:22:

Waterpokken zijn niet (altijd) gelijk blaasjes. Bij dochter begon het als rode bultjes/pukkeltjes. Pas na een dag of 2 werden het blaasjes en nog weer later zag het er pas uit als de welbekende pokken.Ik zal het verder in de gaten houden! Het zijn inderdaad gewoon rode bultjes. En verder (behalve 1x overgeven) geen symptomen!
Ah, bultjes zijn natuurlijk iets anders dan stipjes/vlekjes.

Vervelend die kinderziektes, maar het zal vast wel loslopen :-) .
quote:kriebelbeest schreef op 22 april 2011 @ 21:30:

Ah, bultjes zijn natuurlijk iets anders dan stipjes/vlekjes.

Vervelend die kinderziektes, maar het zal vast wel loslopen :-) .blèh... bultjes, vlekjes, ... Het is rood
quote:Flowerfield schreef op 22 april 2011 @ 21:19:

De zesde ziekte is met koorts. Die hebben we hier nu. Ze hebben het hier allemaal gehad (wel meerdere soorten bultjes, stippen en vlekjes) en ik weet het nog steeds niet. Een der zoons heeft zonne-allergie en die lijkt nu meer op een witte paddenstoel met rode stippen.
quote:Annelize schreef op 22 april 2011 @ 21:12:

[...]

Omdat TO niet weet wat het is en wij van achter onze beeldschermen geen diagnose kunnen stellen.Dat klopt, van die diagnose. Maar wanneer het kereltje verder helemaal niet ziek is, hoef je toch niet gelijk naar de huisarts te hollen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven