Gezondheid alle pijlers

Moedervlekken controleren.

23-04-2011 22:33 22 berichten
Hoi,

Man heeft heel veel moedervlekken op zijn rug. Hoe controleer je deze nu het makkelijkst op veranderingen? Het zijn er zo veel dat ik echt niet kan zien wanneer er ééntje iets /donkerder is geworden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een collega gehad met flink veel moedervlekken en die ging 2x per jaar (als ik het goed onthouden heb) op controle in het ziekenhuis. Misschien is dat ook iets voor je man?
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Foto's maken en die naast elkaar leggen?
Foto's maken helpt. Deel zijn rug in in gebieden (schouders, middenrug, onderrug, links en rechts) en maak elke paar maanden foto's van dezelfde gebieden. Zo zijn de moedervlekken makkelijk te vergelijken.
Foto's maken per moedervlek met liniaal ernaast
Mosterd ook nog. Ik type langzamer met wijn
quote:AlettaJacobs schreef op 23 april 2011 @ 22:41:

Mosterd ook nog. Ik type langzamer met wijn Beter een toetsenbord gebruiken dan...
Zelf behoorlijk wat moedervlekken 1x per jaar worden die gecheckt bij de huisarts, heeft een kaart waar ze zitten, hoe groot ze zijn, en degene met een afwijkende kleur, of ribbelige rand worden ook in de gaten gehouden, degenen die niet vertrouwd worden, of wat later iets fouts kan worden, haalt hij weg (compleet) en daar wordt een kweek van gemaakt, als partner kun je dit niet in de gaten houden, is die vlek nu van kleur verandert of niet? is hij groter geworden? is het randje anders? dat kun je als leek niet, serieus werk van maken, jaarlijks check up laten doen!
Bij mij zijn er foto's gemaakt in het ziekenhuis, door een medisch fotograaf. En ze worden gecontroleerd 1 keer per jaar door de dermatoloog in het ziekenhuis, met vergrootglas en liniaal.

Als je veel moedervlekken hebt kan het sowieso geen kwaad om ze eens te laten bekijken door een dermatoloog.
quote:Botervliegje schreef op 23 april 2011 @ 22:44:

[...]

Beter een toetsenbord gebruiken dan... Oeps. Vandaar dat het zo belabberd ging
Ik zal 'm eens naar de huisarts sturen. En ik zal ook foto's gaan maken. Goede tip!
Eens met Christiana. Ik zou dit niet zelf in de gaten gaan houden, maar dat overlaten aan een deskundige.

Hier ook een man met een rug vol moedervlekken. Door de huisarts is hij hiervoor doorverwezen naar de dermatoloog, die hem nu eens per jaar controleert. Af en toe wordt er een moedervlek die ze niet vertrouwt weggesneden. Ik vind dit een veel veiliger idee dan het zelf controleren.
Hoi, ik heb ook moedervlekken en mijn vader is bijna een dalmatier. Bij mij komen en gaan de vlekken ook in de loop der jaren, bij mijn vader komen er vooral meer bij. Eerlijk is eerlijk, 'gewone' vlekken bekijk ik helemaal niet. Ik heb er een op mijn been die donkerder is dan de rest en ook meer een bobbel. Die houd ik al 25 jaar in de gaten, maar die is nog nooit veranderd.

Heeft hij een verhoogd risico, dat je ze moet controleren?
Ik zit ook onder met die dingen. Ook wat dikkere enzo maar hou het echt niet in de gaten hoor. Soms denk ik weleens dat er 1 weg of bij gekomen is, maar maak me er niet druk om. Zoals iemand al zei, heeft ie een verhoogd risico op iets ofzo? Zo niet, dan zou ik me er niet zo druk om maken hoor.
Moedervlekken kunnen gewoon gevaarlijk zijn.

Daar is geen verhoogd risico voor nodig.
In zijn familie komt de ziekte met de K nogal voor, vandaar dat ik wellicht wat 'overbezorgd' ben.
quote:toffifee schreef op 24 april 2011 @ 09:11:

In zijn familie komt de ziekte met de K nogal voor, vandaar dat ik wellicht wat 'overbezorgd' ben.

Zelf de moedervlekken in de gaten houden is natuurlijk altijd goed, zodra er eentje veranderd, of je denkt, hé volgens mij zat die er eerst nog niet kan je altijd naar de dokter stappen.

En regelmatige controle bij een dermatoloog is natuurlijk helemaal goed. Hij kan zich dan ook goed voor laten lichten waar hij specifiek allemaal op moet letten.

Zelf zou ik dat ook moeten doen, want ook ik heb er behoorlijk wat.

En de ziekte met de K? Dacht dat dit voor het laatst door onze grootouders werd gebruikt omdat er een taboe heerste over de ziekte kanker.

Tegenwoordig niet meer nodig toch?

Je bent dus bang dat de moedervlekken veranderen in huidkanker.

Goed dat je de moedervlekken goed in de gaten wil houden, zeker geen overbodig iets denk ik.
Ik heb ook een afspraak gemaakt bij de huisarts omdat ik "iets" heb wat is gegroeid. En of het nu wild vlees is of een moedervlek, dat kan ik niet zo goed beoordelen. Het voelt ook ontstoken aan.
quote:paloma schreef op 24 april 2011 @ 09:31:

Ik heb ook een afspraak gemaakt bij de huisarts omdat ik "iets" heb wat is gegroeid. En of het nu wild vlees is of een moedervlek, dat kan ik niet zo goed beoordelen. Het voelt ook ontstoken aan.

Beter een keer teveel laten controleren dan helemaal niet.

Succes bij de huisarts.
quote:Kikkerrr schreef op 24 april 2011 @ 09:34:

[...]Beter een keer teveel laten controleren dan helemaal niet.

Succes bij de huisarts.Dank je wel. Helemaal mee eens.
Ik heb ook veel moedervlekken...ik ga volgende week ook naar de huisarts om te vragen of dat hij mijn moedervlekken op regelmatige basis kan nakijken. Ik kan ze inderdaad niet allemaal in de gaten houden, want het zijn er gewoon te veel.

Ik smeer me goed in met dit weer en ik zit zeker niet te lang in de zon. Ik verbrand namelijk ook nog eens ontzettend snel.

Paloma, succes bij de HA.
@ lalie: goed van je om rekening te houden met de zon!

@ paloma: sterkte! goed idee om te gaan

Stom toevallig komt eergisteren mijn oude buurman ineens aan de deur (straat verderop). Hij leek zenuwachtig en er niet bij. Toen kwam het hoge woord eruit. R. (zijn vrouw) heeft een melanoom. Hij kwam raad vragen en even zijn verhaal doen. Dermatoloog had iets weggehaald (met het appelboortje helaas), maar wel weggestuurd (nog een geluk). Daags erna de telefoon dat ze meteen terug moest komen en de dag erna zat ze al bij de plastisch chirurg die alles (hopenlijk) radicaal heeft verwijderd. Op die uitslag is nu het wachten. Hechtingen gaan er volgende week uit. Zag er totaal niet uit als een echte moedervlek. Een enorme schrik dus en ik ben erg benieuwd naar het rapport van het eerste onderzoek, dat gaat hij dinsdag ophalen om te laten zien. En dan afwachten wat er nu verder gaat gebeuren. Niet leuk allemaal.

Het blijft moeilijk allemaal. Ik heb ook rare en minder rare vlekken en dingetje. Ik kijk, en bekijk of het verandert op een of andere manier. Maar zelfs de dermatoloog zit er dus soms naast, zeker als het er niet doorsnee uitziet.

We kennen ons eigen lichaam het beste dus blijven kijken en bij twijfel een ander mee laten kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven