Geld & Recht alle pijlers

Hypotheek overzetten

24-04-2011 16:40 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Helaas is mijn relatie over gegaan na 7 jaar. Wij hadden een koophuis en dat staat voor 50 procent op beide namen. Nu hebben we afgesproken dat de andere partij hier blijft wonen en dat de hypotheek overgeschreven zou worden. Overige afspraak: ik hoef niets van de spaarhypotheek en de inboedel blijft ook gewoon staan. 2 maanden na deze gemaakte afspraak, is er nog niets geregeld, geen afspraak met de bank, geen notaris, niets. Maar ik wil er heel graag vanaf. Het is mijn beslissing niet om uit elkaar te gaan dus ik wil dit heel graag afronden zodat ik het allemaal een plek kan gaan geven en ik geen contact meer hoef te hebben (en ik op zoek kan gaan naar mijn eigen huisje).

Nu heb ik 3 vragen:

- Is het reeele eis als ik niets van het huis hoef, dat ik wel de notariskosten voor de helft moet betalen?

- Kan ik druk zetten? Want nogmaals, ik wil er vanaf maar volgens mij kan ik niet naar de bank bellen en zeggen 'hee, schrijf mij maar uit, ik woon er al een tijdje niet meer''. Hoe kan ik ervoor zorgen dat er dingen geregeld gaan worden?

- Zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden?

Alvast bedankt voor jullie inzichten.
Allereerst is er de vraag of er over- of onderwaarde is op je huis. vervolgens of je partner de kosten van het huis wel op zijn/haar salaris in zijn haar eentje kan betalen/ de hypotheek op zijn/haar naam kan krijgen. hebben jullie ook gezamenlijk kinderen?

Jij kunt wel met je ex afspreken dat die het huis overneemt, maar de bank heeft daar ook iets over te zeggen. Nu hebben ze twee personen die allebei hoofdelijk aansprakelijk zijn, en straks nog maar 1. Dus willen ze wel zeker weten dat die kredietwaardig genoeg is, voor ze jou ontlaan uit hoofdelijke aansprakelijkheid. En de bank heeft dan niks te maken met jullie onderlinge afspraken. En als er onderwaarde is, zou je in principe zelfs de helft daarvan moeten betalen aan je ex, al kun je dat op papier verrekenen met jouw helft van de inboedel.

Je kunt inderdaad niet tegen de bank zeggen: ik woon er niet meer schrijf me maar uit. Als je ergens anders woont heb je nog twee jaar recht op de helft van de hypotheekrenteaftrek zo lang jij nog mede-eigenaar bent. Daarna valt voor jou het huis in box 3.
Dank voor je reactie.

Geen kinderen, geen samenlevingscontract, waarschijnlijk geen onder dan wel overwaarde.

Ik begrijp dat de bank hier een stem in heeft, maar de stap naar de bank wordt maar niet gemaakt en die stap kan ik volgens mij niet maken? Dat was eigenlijk meer mijn vraag, hoe kan ik er voor zorgen dat die stap gemaakt wordt... je zou zeggen, betaal niets meer maar ik blijf verantwoordelijk voor de hypotheek.
Jij staat op de hypotheekakte, dus jij kunt op zich wel contact met de bank opnemen. Niet meer betalen heeft idd net zoveel zin. In principe zal de bank wel dan bij je ex gaan aankloppen, maar als zij dan ook niet betaalt, komen ze weer bij jou, en als dan uiteindelijk je huis door de bank verkocht zou worden, heb je een veel groter probleem.

Dat je geen samenlevingscontract hebt is wel een beetje niet zo slim. Ik begrijp niet waarom je samen een huis koopt maar dan niet je zaakjes verder goed regelt, maar dat is water onde de brug.

Wat je nu wel kunt doen, is juridisch advies gaan inwinnen en eventueel een advocaat in de arm nemen. Dan kun je met de advocaat alvast wat zaken op papier zetten en die weet precies wat je wel en niet kunt afdwingen.

En anders kun je desnoods weer terug in jouw huis gaan wonen totdat je ex wel actie onderneemt om zaken te regelen. Zolang het huis op papier jouw eigendom is, en niet officieel verhuurd, heb jij er toegan toe. Zelfs al zou je ex de sloten vervangen, dan kun jij gewoon de politie de deur laten openbreken, want het is jouw woning. Hoop voor je dat het niet zo ver hoeft te komen, maar dat is een mogelijkheid die je hebt.
Het samenlevingscontract had in deze niet veel zin gehad omdat het daarbij gaat om de verdeling en daar is dus in principe niet zo'n strijd over.

Het enige is dus inderdaad juridische stappen ondernemen want de bank heb ik uiteraard al gebeld en die zeggen enkel 'uw ex partner zal contact met ons op moeten nemen'.

Is er iemand die zoiets ook heeft meegemaakt?
En daar weer gaan wonen... je begrijpt dat ik daar niet zo op zit te wachten.
Hypotheek overschrijven is niet zo'n simpele handeling. De bank moet ermee akkoord gaan en je moet opnieuw naar de notaris. Waarom wil jij niet de helft van de inboedel (of de waarde daarvan) en de helft van het gespaarde? Dat zou ik wel eisen, dan kun je nog wat druk op je ex-vriend zetten zodat hij tot handelen overgaat.

Wist je trouwens dat jij voor 100 % verantwoordelijk blijft voor de hele hypotheek, ook al woon je niet meer in het huis? Als ik jou was zou ik snel actie ondernemen.
Ik weet het! Maar mijn vraag is dan dus, welke actie? Een advocaat in de armen slaan? Even heel kort door de bocht, een advocaat is bijna onbetaalbaar...

Ik ben akkoord gegaan met deze voorwaarden omdat ik er vanaf wilde zijn, dit soort gezeik wilde voorkomen en ik dacht letterlijk 'stik erin', ik begin lekker opnieuw (uiteraard is er gesproken over dat ik er bleef wonen, echter moest ik zo'n hoog bedrag betalen dat het nergens meer over ging dus ik ben weggegaan). Druk uitoefenen werkt naar mijn idee dan dus weer averechts waardoor het nog langer gaat duren maar misschien heb je gelijk, is dat dan de volgende stap. Ik heb alleen zo'n hekel aan confrontaties. Geloof ik.
Misschien heb je iets aan het stappenplan op deze pagina: klik
Je kan voor ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid gaan, of je ex moet een hele nieuwe hypotheek aangaan.

Waarom doet hij niets? Is dit luiigheid of een andere reden? Indien lui dan zou ik zelf het heft in handen nemen, en met hem afspreken dat jij alles regelt en hij alleen maar hoeft te tekenen.

Ik ben zelf naar mijn oude hypotheekadviseur gegaan. Hij heeft het verzoek ontslag hoofdelijke aansprakelijkheid ingediend bij mijn hypotheekverstrekker. Dit houdt in dat mijn ex werd ontslagen uit zijn aansprakelijkheid, zowel v.w.b. de lusten als de lasten.

De hypotheekverstrekker toetst of het inkomen van de overblijvende partij voldoende is, en zal indien mogelijk in concept akkoord gaan. Zij vragen dan om een concept akte van verdeling, deze laat je opmaken bij de notaris. A.d.h.v. deze akte wordt een akte van ontslag opgemaakt, die ook in het bijzijn van de notaris moet worden getekend.

Het zou ook kunnen zijn dat het voordeliger is voor je ex om een hele nieuwe hypotheek op zijn naam af te sluiten. Maar als hij niets doet dan is dat een moeilijker pad, met hogere intiele kosten. Overigens vond ik het courtage bedrag van mijn hypotheekadviseur voor de begeleiding van dit traject hoog (750 euro). De volgende keer zou ik proberen het rechtstreeks met hyptheekverstrekker te regelen.

Dan je vragen:

1. Ik vind het niet reeel dat jij de helft van de kosten moet betalen, aangezien je niets meeneemt. Aan de andere kant moet je dat helemaal zelf bepalen wat jij wel en niet reeel vindt.

2. Jij kan het traject hoofdelijke aansprakelijkheid zelf in gang zetten (in je eentje). Hij zal wel meemoeten naar de notaris. Een hele nieuwe hypotheek voor hem kan jij niet zelf in gang zetten.

3. Sterkte
Je moet wel iets doen. Je kunt je ex een brief schrijven waarin je hem verzoekt actie te ondernemen binnen 2 weken. Direct naar advocaat kan ook. Kost geld, maar dat kost uit elkaar gaan altijd.
Waarom wil je niet de helft van de kosten van de notaris betalen? Het is met name ook in je eigen belang dat het huis en met name de hypoheek niet meer op jouw naam staat. De reden waarom is al aangegeven door eerdere postings.

Weet je waarom er nog niets gebeurd is? Is het laksheid of zit er een andere reden achter. Verder is het wel belangrijk om te weten of je ex het met zijn salaris alleen wel redt.
quote:katrien1974 schreef op 25 april 2011 @ 17:19:

Verder is het wel belangrijk om te weten of je ex het met zijn salaris alleen wel redt.Als de bank vindt dat je ex te weinig verdient om de hypotheek over te nemen moet het huis dus wel worden verkocht. Ook aan die kosten moet jij mee betalen. Je bent officieel zelfs verplicht om de helft van de hypotheek te betalen als je er niet meer woont. Het is te hopen dat je ex daar niet achterkomt. En als hij niet meer betaalt moet jij 100 % betalen. Het is dus ook in jouw belang om snel een einde aan deze situatie te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven