Gezondheid alle pijlers

fibromyalgie?

25-03-2011 15:16 1228 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,

Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen, al geruime tijd loop ik met vage klachten rond: pijnlijke schouders/nek met uitstraling naar armen, pijn achter mijn knieeen en pijnlijke branderige voeten.

Ik ben met deze klachten naar de huisarts gegaan, hij heeft mij doorgestuurt naar de neuroloog, die stelde de diagnose fibromylagie.

Sinds deze diagnose ben ik niet meer mezelf, ik speur heel internet af en wordt daar soms heel angstig van, vooral omdat ik lees dat fibrolmylagie erger kan worden. Ook weet ik niet zeker of ik het echt heb, want ik slaap heel goed en ben verder niet moe.

Misschien wil ik niet accepteren dat ik deze ziekte heb, omdat het verloop zo kan verslechteren.

Wie heeft er tips, moet je perse bij fibro moe zijn en niet kunnen slapen of is dit per persoon anders? dank jullie wel voor de respons
quote:Caylinn schreef op 24 april 2011 @ 20:50:

Oftewel Klaasje je zwamt, info van site maartenskliniek geeft iets heul anders aan dan jij beweert.......iemand kaas of bitterballen bij mijn mosterd?
En nog steeds Mevrouw Klaasje, is het compleet onnodig om maar te blijven kwetsen en beledigen.
Optimist tot in de kist!
quote:Olifantjeinhetbos schreef op 24 april 2011 @ 20:56:

En nog steeds Mevrouw Klaasje, is het compleet onnodig om maar te blijven kwetsen en beledigen.

Waarmee kwets ik jou dan???

Door te stellen dat ik FM een modeziekte vindt, voel jij je beledigd???
Het gaat meer om het idee. Ik zie gewoon de noodzaak niet in van het bashen ve bepaalde groep mensen die hier zoals jij het noemt komen klagen. Snap het gewoon niet.

Ik heb een hele liefhebbende groep mensen om mij heen. Ik heb jouw mening dus helemaal niet nodig. Maar toch....ik geef het toe, ik voel mij gekwetst door jou manier van "praten".

Waarom? Omdat het niet fijn is om te horen dat een ander niet alleen je klachten bagataliseerd maar ook nog eens een complete "tegenactie" begint. Want laten we eerlijk zijn; je blijft aan de gang. Verder vind je mijn reacties niet "serieus" genoeg, de artikelen die ik aandraag lees je niet eens (bewust omdat je ze niet valid vindt).

Ik een beetje soulsearching gedaan (is een aanrader Klaasje); waarom kan ik jouw reacties niet gewoon negeren? Ik kom niet op een beter antwoord dan dat ik het moeilijk kan accepteren dat iemand zo willens en wetens hier constant blijft komen met in principe dezelfde argumenten.

Nu ga ik buiten zitten. Genieten vh zonnetje en de company van man, kids en beesten.
Optimist tot in de kist!
Fantje geniet lekker van het buiten zitten.

Klaasje ik apprecieer het wel dat je het andere FM topic met rust laat. Zo hebben wij in ieder de geval de keus of we geconfronteerd willen worden met jouw argumenten. Persoonlijk voel ik mij niet meer beledigd door jou argumenten, heb dat naast me neer kunnen leggen. Ik weet immers dat ik mij niet aanstel en dat is wat telt. Wat ik wel heel erg interessant vind zijn jouw beweegredenen, maar helaas heb ik daar tot op heden nog geen inzicht in gekregen.
quote:klaasje73 schreef op 24 april 2011 @ 11:45:

[...]

Eigenlijk wilde ik hier niet eens op antwoorden, zo verschrikkelijk dom.

Maar ja, het is wel duidelijk dat mensen die veel roken een grote kans hebben op longkanker, en mensen die veel in de zon zitten en/of de zonnebank veel gebruiken een grotere kans hebben om huidkanker te ontwikkelen.

Toch is er altijd wel een opa te vinden die de leeftijd van in de 90 haalde en tot aan zijn dood straf bleef doorroken, dus......................

Waarom vrouwen borstkanker krijgen (behalve de vrouwen bij wie het genetisch bepaald is): weet men niet. Gewoon vette pech hebben.Ik heb jou al vaker vergeleken met de mensen van 'The Secret' EN zij zeggen, net als jij, dat mensen die ziek worden, dit diep vanbinnen zelf 'gevraagd' hebben. Ik sta hier niet achter, laat dat duidelijk zijn, maar toch.. zo kom jij op me over.
Later is nu
quote:Mainecoon79 schreef op 24 april 2011 @ 21:28:

Klaasje ik apprecieer het wel dat je het andere FM topic met rust laat. Zo hebben wij in ieder de geval de keus of we geconfronteerd willen worden met jouw argumenten. Persoonlijk voel ik mij niet meer beledigd door jou argumenten, heb dat naast me neer kunnen leggen. Ik weet immers dat ik mij niet aanstel en dat is wat telt. Wat ik wel heel erg interessant vind zijn jouw beweegredenen, maar helaas heb ik daar tot op heden nog geen inzicht in gekregen.Eens! met het apprecieren en met de interesse in de beweegredenen. Het is denk ik juist het gebrek aan openheid in jouw beweegredenen/achtergrond wat mij hier blijft trekken. Ik wil je gewoon graag snappen!
Optimist tot in de kist!
quote:klaasje73 schreef op 24 april 2011 @ 20:51:

[...]

Wat zeur je nou??

Je hebt nou toch je eigenste klaagforumpje??

Ik zeur??

Ik heb een eigen forum?? Joh! Echt? Goh dan moet ik maar eens gauw op zoek naar een paar moderators, heb zelf geen tijd om dat bij te houden hoor ik moet klagen en zielig doen huishouden en therapieën enzo.

Zeg waar is dat forum eigenlijk dan? Heb je een linkje want ik weet van niks?
Ho eens even: ik wil me helemaal geen oordeel aanmeten wat betreft jouw klachten Olifantjeinhetbos. Ik voel niet, wat jij voelt, zou een beetje raar zijn toch?

En ik kan me ook nog voorstellen, dat als je jarenlang klachten hebt, je bij jezelf het idee krijgt, dat deze klachten ontstaan zijn door een of meerdere fysieke mankementen.

Maar..........al jarenlang kunnen artsen niets vinden wat de klachten verklaart. Natuurlijk wordt er met enige regelmaat wel iets gepubliceerd, maar de reguliere medische stand neemt deze beweringen niet serieus.

Het is er niet, komt er ook niet (ook niet voor ME).

Is dat erg?

Ik denk van wel voor de grote groep mensen met ME en fybro die niet kunnen en willen aanvaarden dat zij de gemelde klachten onbewust (en dat zeg ik met nadruk) bij zichzelf aanmaken.

Lijkt me ook, eerlijk gezegd, heel moeilijk, te moeten accepteren dat je onderbewuste daarvoor verantwoordelijk is en er, eigenlijk, niets mis is met je lijf.

Ondertussen heb je wel een ziekterol op je genomen, houden mensen rekening met momenten waarop je weinig kunt en hoe kun je dan in hemelsnaam nog zeggen: sorry hoor mensen, het zat in mijn hoofd!

Dan krijg je het gevoel af te gaan als een gieter en ben je natuurlijk bang als een aanstelster gezien te worden.

En als je nou maar met een grote groep bent, zoals hier, is het vrij makkelijk om die ander die met een boodschap komt die jou niet zint, met zijn allen te demoniseren en belachelijk te maken.
quote:klaasje73 schreef op 23 april 2011 @ 17:40:

Ja, je hebt een keuze, alleen die maak jij niet.

Waarom je dat niet doet, weet ik niet.

Misschien weet je het zelf niet eens, gaat het compleet onbewust.

En dat kan dus, je maakt voor jezelf een wereldje waar mensen die er anders over denken, geweerd worden.

Kritische artsen, artikelen in de krant over het onderwerp waarin de psychosomatische kant van het verhaal benadrukt wordt, kun je compleet negeren. Of, als er niet aan te ontsnappen valt, boos worden: ze begrijpen ons niet. Ze zouden het zelf maar eens moeten krijgen.

..

het grappige is, Klaasje, dat ik eigenlijk helemaal niet lees over FM. Ik had pijn en nog vele andere klachten. Heb ertegen gevochten, het geprobeerd te negeren, was ervan overtuigd dat het over zou gaan, maar dat gebeurde niet. Jaren later kom ik bij een reumatoloog, krijg een diagnose, houdt pijn, kan er niets aan doen en leef verder.

Eigenlijk verandert zo'n diagnose inderdaad niet zoveel, behalve dat je niet meer vecht tegen je lichaam. En dat geeft rust, dat geeft ook meer energie. Want de 'vecht-energie' kan ik beter gebruiken.

Dus.. als jij nou fijn alle onderzoeken leest en artikelen, neem dan ook die onderzoeken en artikelen die Duet doet, voor een gewogen oordeel, want ook jij lijkt een groot deel van het onderzoek (bewust?) te negeren. Dan ga ik gewoon verder met m'n leven. Met pijn, vermoeidheid en vele andere klachten.
Later is nu
quote:klaasje73 schreef op 24 april 2011 @ 21:49:

Ik denk van wel voor de grote groep mensen met ME en fybro die niet kunnen en willen aanvaarden dat zij de gemelde klachten onbewust (en dat zeg ik met nadruk) bij zichzelf aanmaken.

Lijkt me ook, eerlijk gezegd, heel moeilijk, te moeten accepteren dat je onderbewuste daarvoor verantwoordelijk is en er, eigenlijk, niets mis is met je lijf.

Ondertussen heb je wel een ziekterol op je genomen, houden mensen rekening met momenten waarop je weinig kunt en hoe kun je dan in hemelsnaam nog zeggen: sorry hoor mensen, het zat in mijn hoofd!

Dan krijg je het gevoel af te gaan als een gieter en ben je natuurlijk bang als een aanstelster gezien te worden.

.Het grappige is dus, zeg ik nogmaals, dat ik geen 'ziekterol' op me heb genomen. Niet meer dan in de periode voor de diagnose. Dus als ik een therapie, welke dan ook, zou krijgen waarmee m'n klachten weg zouden zijn, zou niet alleen ik, maar ook m'n familie gelukkig zijn en niemand zou het gevoel hebben dat ik als een gieter afga. Wat een rare ideeën houd jij toch over ons
Later is nu
quote:klaasje73 schreef op 24 april 2011 @ 21:49:

En als je nou maar met een grote groep bent, zoals hier, is het vrij makkelijk om die ander die met een boodschap komt die jou niet zint, met zijn allen te demoniseren en belachelijk te maken.

Wie maakt wie hier nou eigenlijk belachelijk?

Dat doe je uitstekend zelf, heb je ons niet voor nodig.
quote:mamalief schreef op 24 april 2011 @ 21:54:

[...]

Wie maakt wie hier nou eigenlijk belachelijk?

Dat doe je uitstekend zelf, heb je ons niet voor nodig.En daar hebben we haar weer met haar oneliners!!
Maar ze heeft wel gelijk!
"Please God, if you can't make me thin, make my friends fat!"
Blijf hier dan weg Netje-67 en mamalief.
quote:dreamer schreef op 24 april 2011 @ 21:52:

[...]

Het grappige is dus, zeg ik nogmaals, dat ik geen 'ziekterol' op me heb genomen. Niet meer dan in de periode voor de diagnose

Dus je had hem wel, die ziekterol, al voor de diagnose?

En je kiest er niet voor (als je hele familie blij zou zijn met een gezonde dreamer) om van het idee, dat het somatisch is, af te stappen en met behulp van een hele andere benadering helemaal klachtenvrij te worden???

Echt niet??
....
anoniem_75369 wijzigde dit bericht op 24-04-2011 22:21
Reden: poe
% gewijzigd
Klaasje ik zou me er niet voor schamen als zou blijken dat het psychisch is, is ook een ziekte en niet iets waar je je naar mijn idee voor zou moeten schamen. Ik denk dat als het zo simpel zou zijn als puur psychisch dat dat inmiddels wel zou zijn ontdekt en dat de medische stand hun oordeel wel zou hebben aangepast. Geen zichzelf respecterende arts zou een bewezen foutieve diagnose in stand houden en nog steeds toepassen. Of in ieder geval niet zo'n grote meerderheid.
Klaasje: jouw hele verhaal over "modeziekte", inbeelding, etc. is een groot oordeel, veroordeling. Jij oordeelt dat mijn klachten "tussen mijn oren zitten", dat is toch een oordeel?

Verder oordeel jij dat de articles die ik aandraag niet "interessant" zijn (of iets dergelijks).

Ik denk juist dat het constante (ver)oordelen ervoor zorgt dat je hier zo'n groep mensen op de kast krijgt.
Optimist tot in de kist!
quote:Mainecoon79 schreef op 24 april 2011 @ 22:25:

Klaasje ik zou me er niet voor schamen als zou blijken dat het psychisch is, is ook een ziekte en niet iets waar je je naar mijn idee voor zou moeten schamen. Ik denk dat als het zo simpel zou zijn als puur psychisch dat dat inmiddels wel zou zijn ontdekt en dat de medische stand hun oordeel wel zou hebben aangepast. Geen zichzelf respecterende arts zou een bewezen foutieve diagnose in stand houden en nog steeds toepassen. Of in ieder geval niet zo'n grote meerderheid.

Maar je hebt toch helemaal niks aan die diagnose?

Reumatologen geven die als ze niets kunnen vinden, een uitsluitingsdiagnose.

Objectief gezien zijn mensen met FM helemaal gezond, nergens afwijkingen te bekennen.

Vandaar ook het advies van cognitieve gedragstherapie gecombineerd met fysiotherapie om mensen weer in beweging te krijgen.

Wat heerlijk voor je, dat je een psychische aandoening niet afwijst.!!!

Kan je lekker mee aan de gang gaan om weer helemaal klachtenvrij te worden, hartstikke fijn voor je!
quote:Olifantjeinhetbos schreef op 24 april 2011 @ 22:39:

Klaasje: jouw hele verhaal over "modeziekte", inbeelding, etc. is een groot oordeel, veroordeling. Jij oordeelt dat mijn klachten "tussen mijn oren zitten", dat is toch een oordeel?

Verder oordeel jij dat de articles die ik aandraag niet "interessant" zijn (of iets dergelijks).

Ik denk juist dat het constante (ver)oordelen ervoor zorgt dat je hier zo'n groep mensen op de kast krijgt.Oordelen dat de klachten tussen de oren zitten, houdt geen VERoordeling in.
Ik heb al uitgebreid cognitieve therapie gehad. Voor kenmerken (maar niet voldoende voor een diagnose) van 5 persoonlijkheid stoornissen, depressie, post partum depressie en de Fibromyalgie in actie cursus. Ik heb gesprekken gehad met maatschappelijk werk en ik heb zo'n bewustzijn gebeuren gedaan wat tegenwoordig helemaal hot is (weet ff de juiste benaming niet). Kenmerken van persoonlijkheid stoornissen en depressie's zijn weg, godzijdank. Heb ontdekt dat ik lesbisch ben en niet hetero. Dus ben toch goed bezig geweest vind ik zelf. Het enige wat ik niet gedaan krijg is die stomme FM weg. Ik heb nogal wat meegemaakt voorheen en persoonlijk ben ik trots op hoe ik nu in het leven sta en wat ik zelf heb bereikt. Als er iets is dat ik heb bewezen niet te zijn dan is dat wel een slachtoffer. En daar ligt ook wel een zeer punt denk ik als iemand suggereert dat ik een slachtoffer rol aanneem na alles wat ik er voor heb gedaan om dat niet te zijn.
quote:klaasje73 schreef op 24 april 2011 @ 22:17:

[...]

En je kiest er niet voor (als je hele familie blij zou zijn met een gezonde dreamer) om van het idee, dat het somatisch is, af te stappen en met behulp van een hele andere benadering helemaal klachtenvrij te worden???

Echt niet??

Ik geloof dat dus niet volledig, want IK HEB LANG GELOOFD DAT HET OVER ZOU GAAN EN DAN WERD HET ERGER!!!

Jij leest echt niet wat je niet wilt lezen, en daar beschuldig je mij dan weer van. Pfoei

Of je denkt gewoon dat ik hier zit te liegen, en om dat te verbloemen gooi je het op 'onbewust hoor, echt onbewust' yeah, right. Je leest me gewoon niet.
Later is nu
Hear Hear Mainecoon. Mooi stukje. Jammer dat het voor Klaasje niet genoeg is, want die leest het niet (goed) (onbewust, natuurlijk) maar goed gezegd
Later is nu
quote:klaasje73 schreef op 24 april 2011 @ 22:17:

[...]

Ik had toen geen ziekterol, ik heb nu geen ziekterol, ik heb een aantal dingen die ik niet kan. Heeft m'n familie geen last van, ik wel.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven