Gezondheid alle pijlers

Huidkanker?

22-04-2011 18:56 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou ben ik in het verleden erg onverantwoordelijk met zon omgegaan. Ik lag uren achter elkaar bruin te bakken zonder bescherming!!!!!

Ik heb donkerbruin haar, donkere ogen een vrij lichte huid en de afgelopen jaren heb ik sproeten erbij gekregen....

Ik ben 1 x echt goed verbrand in mijn gezicht toen ik een jaar of 16 was waardoor ik helemaal aan het vervellen was. Voor de rest ben ik nooit echt verbrand.

Sinds dit jaar dringt het tot me door wat voor vreselijke gevolgen overmatig zonnen kan hebben en heb ik gelijk een zonnebrandcreme voor het gezicht en het lichaam gehaald bij de apotheek factor 30.

Ik ga 1 keer per jaar op vakantie maak 1 a 2 keer per jaar gebruik van de zonnebank.

Ik heb er de afgelopen jaren wel wat moedervlekken en pigmentvlekken aan overgehouden. Zou ik een groot risico kunnen lopen?
Ik ontken helemaal niets. Als jij mij onderzoeken kunt noemen, waarin staat dat ALLE rokers overlijden aan de gevolgen van het roken, ga ik je geloven. Maar die zijn er niet. Je hebt het over gemiddeld, mensen die oud worden ondanks het roken zijn een uitzondering etc. etc. Daarmee duidt je zelf al aan, dat niet iedere roker aan het roken overlijdt. Je kunt het zo absoluut niet stellen.

Zelf lang gerookt overigens, en ook gestopt. Ik zal zoals gezegd de schade van roken zeker niet ontkennen, want die kan enorm groot zijn. Het is een ongezonde, smerige k*tgewoonte.
quote:Melpomene schreef op 25 april 2011 @ 16:03:

Ik ontken helemaal niets. Als jij mij onderzoeken kunt noemen, waarin staat dat ALLE rokers overlijden aan de gevolgen van het roken, ga ik je geloven. Maar die zijn er niet. Je hebt het over gemiddeld, mensen die oud worden ondanks het roken zijn een uitzondering etc. etc. Daarmee duidt je zelf al aan, dat niet iedere roker aan het roken overlijdt. Je kunt het zo absoluut niet stellen.

Roken is dodelijk. Wanneer je gemiddeld 10 jaar eerder overlijdt is roken dodelijk, ik snap niet wat je daar niet aan snapt. Ik heb het al eerder aangestipt, dit is zo aantoonbaar dat deze boodschap luid en duidelijk op de pakjes staat. Vroeger was men voorzichtiger (roken kan dodelijk zijn) maar nu vaststaat dat roken dodelijk is staat het op de shag en sigaretten. Mocht daar ook maar enige twijfel over zijn dan zou de tabakindustrie dat nooit pikken. Helaas de tabakindustrie moet inbinden.

Zelf lang gerookt overigens, en ook gestopt. Ik zal zoals gezegd de schade van roken zeker niet ontkennen, want die kan enorm groot zijn. Het is een ongezonde, smerige k*tgewoonte.
Als je zelf een roker bent geweest snap ik wel dat je dit wilt ontkennen. Helaas, de realiteit zal dit achterhalen
quote:Ksenija schreef op 25 april 2011 @ 13:14:

[...]

Waarom moesten je zus en jij onder controle staan dan?

@TO ik snap niet dat je de zonnebank gebruikt, maar je zogenaamd zorgen maakt. Iedereen weet inmiddels toch hoe slecht het is, ook al ga je 1 x.

Mijn derma zegt altijd: ik zou niet onder de zonnebank gaan, daar krijg je alleen maar huidveroudering van.

(zelf is ze net sneeuwwitje )Mamanath heeft al antwoord gegeven volgens mij, maar ik zal dat ook nog even doen. Melanoomkanker kan erfelijk zijn. Omdat ik vrij veel moedervlekken heb, mijn vader jong aan melanoomkanker is overleden (52) en ik zelf ook graag meer controle wilde. Toen bleek dat ikzelf ook een melanoom had (op mijn 26e), bleek die controle dus erg noodzakelijk. Zowel voor mijn zus als haar kinderen (vanaf hun 12e) en ook voor mijn kinderen (vanaf hun 12e) geldt de tweejaarlijkse controle.
@hatseklats:

Hebben je zus en jij het erfelijkheidsonderzoek wel uitlaten voeren?

Wat heftig moet het zijn melanoom te krijgen, als je van zo dichtbij hebt meegemaakt hoe grillig de ziekte kan verlopen. Ik weet dat natuurlijk ook, van de verhalen en de statistieken, maar probeer me hier deels voor af te sluiten. Ik probeer me vast te houden aan de positieve verhalen, aflopen. Kun jij dit ook nog na wat je hebt meegemaakt?

Liefs nathalie
@ mamanath,

Bij mij is het erfelijkheidsonderzoek inderdaad uitgevoerd, en wij hebben niet de bekende vorm van erfelijk melanoom. Het kan dus zijn dat we geen erfelijk melanoom hebben, of dat we wel een erfelijk melanoom hebben, maar dat deze vorm nog niet bekend is. We blijven onder controle staan en als er weer meer bekend is, dan zullen ze het onderzoek opnieuw uitvoeren.

Ik heb me bij mijn vader ook altijd aan de positieve verhalen vastgehouden, en volgens mij is dat ook het beste wat je kan doen. In mijn geval werd bij mij het melanoom ontdekt een jaar nadat mijn vader overleden is. Ik was er ruim op tijd bij, dus eigenlijk kon ik 'gewoon' verder. Maar door het ziekbed van mijn vader, heb ik daar ontzettend veel moeite mee gehad. Een jaar nadat bij mij het melanoom verwijderd was, groeide er weer een (op dezelfde plek). Nadat deze is weggehaald en er wederom ruim weggesneden is, heb ik nog een tijd flinke angst gehad. Stond ik onder de douche, of zat ik op het toilet, en dan ging ik alles weer bij langs. Dat wordt nu gelukkig ietsje minder. In dat opzicht leer ik er dus toch weer wat makkelijker mee omgaan, al ben ik nog altijd blij dat ik die controles steeds weer heb. Ik heb een complete fotoserie van mezelf waarop alle moedervlekken staan, en waar die 9 'verdachte' uitvergroot en met dermascopische foto's ook nog eens specifiek belicht worden. Dat geeft me wel wat meer rust ook. het vertrouwen komt dus wat terug.
quote:meds schreef op 25 april 2011 @ 19:28:

Als je zelf een roker bent geweest snap ik wel dat je dit wilt ontkennen. Helaas, de realiteit zal dit achterhalen

Meds, hou eens op. Er is geen enkel onderzoek en geen enkele statistiek waaruit blijkt dat ALLE rokers sterven aan de gevolgen van het roken.

Net zoals nooit is aangetoond, dat zonnen en roken ALTIJD een dodelijke combinatie vormen.

Ik vind het een slechte zaak, dat iemand hier, een leek, dat soort stellige uitspraken doet. Volgens mij ben jij geen arts, en ook geen wetenschapper.

Gezondheid is afhankelijk van veel factoren. Veel rokers drinken meer, eten slechter, bewegen veel minder. Dat zijn zaken die ook een grote rol spelen. Er is geen onderzoek dat met al die variabelen rekening kan houden, hoe graag wetenschappers dat ook zouden willen. Ik kan net zo goed stellen, dat rokers gemiddeld tien jaar jonger sterven door die oorzaken.

Natuurlijk zijn er causale verbanden, die ontken ik helemaal niet, hoe graag jij dat ook denkt te lezen. Ben ontzettend blij dat ik gestopt ben, maar ik kan nog altijd een door roken veroorzaakte ziekte krijgen. Ook jaren later nog. Daar ben ik me heel terdege van bewust.
quote:Melpomene schreef op 26 april 2011 @ 12:50:

[...]

Meds, hou eens op. Er is geen enkel onderzoek en geen enkele statistiek waaruit blijkt dat ALLE rokers sterven aan de gevolgen van het roken.

Onder welke steen leef jij?

Net zoals nooit is aangetoond, dat zonnen en roken ALTIJD een dodelijke combinatie vormen.

Roken is dodelijk, soms duurt het even maar in the end is het dodelijk

Ik vind het een slechte zaak, dat iemand hier, een leek, dat soort stellige uitspraken doet. Volgens mij ben jij geen arts, en ook geen wetenschapper.

Jij weet niet wie of wat ik ben, het enige dat je zou kunnen constateren is dat ik niks anders zeg dan datgene dat overheidsbeleid is gebaseerd op de WHO. Jij bent zeker geen deskundige als je dit ontkent. Een gevaarlijke ontkenning overigens

Gezondheid is afhankelijk van veel factoren. Veel rokers drinken meer, eten slechter, bewegen veel minder. Dat zijn zaken die ook een grote rol spelen. Er is geen onderzoek dat met al die variabelen rekening kan houden, hoe graag wetenschappers dat ook zouden willen. Ik kan net zo goed stellen, dat rokers gemiddeld tien jaar jonger sterven door die oorzaken.

Die stelling slaat natuurlijk nergens op, bovendien kan je mij geen onderzoek aanleveren die dat aan kan tonen. Wil je je eens wat meer verdiepen in roken dan kan je honderden studies, dissertaties en onderzoeksresultaten vinden op bijv. pubmed. Mocht je erin kunnen dan leveren de databases van bijv. Oxford ook interessant materiaal. Roken is toxisch op tal van fronten. Het is onomstotelijk vastgesteld dat roken kankerverwekkend is en hart en vaatziekten en longziekten veroorzaakt. Dit is zo overtuigend dat rookgedrag in tal van landen ernstig aan banden is gelegd. En met succes overigens. Het aantal verslaafden daalt.

Natuurlijk zijn er causale verbanden, die ontken ik helemaal niet,

Causaal verband? Jij weet echt niet waar je het over hebt. Weet je uberhaupt iets van medisch onderzoek?

hoe graag jij dat ook denkt te lezen. Ben ontzettend blij dat ik gestopt ben, maar ik kan nog altijd een door roken veroorzaakte ziekte krijgen. Ook jaren later nog. Daar ben ik me heel terdege van bewust.Ja dan kan, die kans is eigenlijk zeer aanwezig. De schade is reeds toegebracht. Dom van je
Wil me nergens mee bemoeien hoor.... Maar jullie zitten duidelijk niet helemaal op de dezelfde golflengte!?

Heb ook zo'n idee dat dat ook niet gaat gebeuren. Misschien kunnen jullie weer een bruggetje slaan naar het eigenlijke onderwerp van dit topic, nl huidkanker? Of een nieuwe openen over de schadelijke gevolgen van roken?

Om iemand dom te gaan noemen, tja 't is een mening, maar ik vind het niet zo netjes eerlijk gezegd. Laat ieder in z'n waarde!
je hebt gelijk, on topic maar weer
Beste Viva-lezers,

Mijn naam is Pål Jansen en ik werk voor Ger.nl. Wij zijn een nieuwssite voor studenten in Noord-Brabant en omgeving. Ik ben met mijn mede-studenten vanuit school aangestuurd om deze redactie te runnen. Momenteel ben ik bezig met het schrijven van een artikel over zonnen. Het een hoeft niet de oorzaak van het ander te zijn, maar in veel gevallen is het zo dat teveel zonnen huidkanker heeft veroorzaakt. Het lijkt mij erg belangrijk om mensen, en vooral studenten, bewust te maken van deze gevaren en wat het gevolg kan zijn van teveel zon. De laatste jaren is het aantal huidkankerpatienten aanzienlijk toegenomen. Ik wil graag toelichten wat de gevaren zijn. Ik vind dat er aandacht hier voor moet komen. Nu komt mijn vraag. Wil iemand hier met mij over praten? Ik zou graag iemand willen spreken die hier momenteel mee te maken heeft en hoe het zijn of haar leven beinvloedt. Het is nogal een beladen onderwerp en ik snap daarom dat de meeste mensen niet met hun naam op internet willen. Het interview kan anoniem gehouden worden.Ik vraag daarom via dit forum of er interesse is en hoe ik contact op kan nemen. Ik hoop jullie niet teveel lastig te vallen met deze vraag en ik wil benadrukken dat het om een verzoek gaat.

Met vriendelijke groet,

Pål Jansen

Ger.nl

E-Mail: pol_jansen@hotmail.com.
Pas ook op dat je niet overvloedig gaat insmeren. Zorg dat je maximaal 10 a 20 minuten per dag onbeschermt in de zon zit.

Vermijd de zon niet. Zorg dat je niet verbrand

Een goede blog

http://www.foodlog.nl/caf ... mine_d_van_wieg_tot_graf/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven