Werk & Studie alle pijlers

Wat anders, tips?

26-04-2011 15:21 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Op dit moment ben ik echt toe aan wat anders. Ik heb een baan waarin ik werk moet doen dat onder mijn niveau ligt en waarbij ik de hele dag moet zitten. Hebben jullie tips? Heeft een van jullie je leven ook wel eens omgegooid? Ik zoek eigenlijk een stukje herkenning. Heb zin om iets heel anders te gaan doen. Ik doe al een thuisstudie maar dat duurt nog even voordat ik daar mee klaar ben.

wordt echt knettergek op mijn werk en ik zou nog liever in de horeca gaan werken dan een maand langer dit werk nog moeten doen. even weg, uitvogelen wat ik wil...zoiets. Maar ik ben redelijk gehecht aan mijn familie en vrienden in mijn woonplaats dus daardoor vind ik het niet makkelijk om te bepalen wat ik nu precies anders wil.
Solliciteren?
Ik dnek dat je hoefsmid moet gaan worden.

Of beveiliger

Of websitebouwer.

Even serieus: hoe denk jij dat wij jou kunnen helpen obv je openingsbericht? Je doet werk onder je niveau en een thusistudie..... helaas kunnen wij niet ruiken in welke richting dat is en waar je intresses liggen en ook niet waar jouw familie en vrienden wonen.
Herkenbaar..

Ik volg via mijn werk zoveel mogelijk cursussen en bijscholingen. Dat werkt voor mij goed (voor nu).

Misschien kun je jezelf een doel stellen?

Nu je niet zo in beslag genomen wordt door je werk, kun je misschien proberen je extra op je thuisstudie te storten? Als je jezelf in je vrije tijd meer uitdaagt, misschien trek je je saaie werk dan wat beter?

Solliciteren is natuurlijk altijd een goeie als je nu niet op je plek zit..
Ben je op dit moment werkzaam als CEO van een groot bedrijf en ben je Prof. Dr. Ing., of werk je als vuilnisman?

Wat ik ermee bedoel te zeggen; je OP is "nogal" vaag voor goede adviezen.
Ik weet dat het nogal vaag klinkt maar ik heb heel simpel werk waarbij ik de hele dag achter de computer zit. Ik zou ook wel wat duidelijker willen zijn maar het is voor mijzelf al niet echt duidelijk. Ik zit bijna te huilen achter de computer (klinkt dramatisch, valt wel mee). Ik kan gewoon slecht stil zitten en wil iets anders. Ik zit mezelf ontzetten in de weg en kan het niet goed vinden. Ik kan alleen slecht vertrouwde dingen opgeven waardoor ik in die vicieuze cirkel blijf ronddwalen
Het verhaal wordt er inderdaad niet veel duidelijker op. Toch heb je een duidelijk probleem: je vindt je werk niet leuk en je wilt wat anders. Iets anders in de zin van: een andere baan, maar misschien ook een andere richting, een nieuwe studie oppakken.

Als dat is wat je wilt, moet je dat doen. Advies vragen op een forum zal je dan weinig opleveren, want wij kunnen er wel het onze van denken en zeggen, maar het gaat om jouw leven. Jij moet keuzes maken; jij moet actie ondernemen.

Wellicht heeft iemand anders (ook) een switch gemaakt, maar dat is zijn/haar verhaal; niet het jouwe. Dat gaat je ook nooit zeggen wat je moet doen. Dit kun je alleen zelf bepalen.

Als je problemen hebt met dingen opgeven die vertrouwd zijn, is dat ook iets waar maar één persoon je mee kan helpen: namelijk jijzelf. Het is goed dat je wel actie onderneemt (probleem op forum zetten) maar ik denk dat je je energie beter kunt richten op constructief nadenken wat je wilt gaan doen, daadgericht te werk gaan, desnoods een loopbaancoach in de arm nemen of een paar maanden gaan reizen.

Hoe dan ook, doe iets! Je blijft alleen in die vicieuze circel omdat je er niet zelf uitstapt.
Ik zet dit op het forum omdat ik benieuwd ben of er meer mensen zijn met dit 'probleem'. En als ze er zijn, welke stappen ze hebben ondernomen. Zelf zit ik namelijk al lang na te denken over iets anders maar ik weet niet wat en ik durf niet zoveel. Dat klinkt sneu, is het niet maar wel lastig.

Als ik andere ervaringsverhalen lees kan het zomaar zijn dat ze mij over de streep trekken om dingen anders aan te pakken. Ik kan er ook niet echt een duidelijk verhaal van maken omdat ik in de knoop zit en niet weet wat ik wil.
Ik ben wat anders gaan doen! Ik deed eerst werk waar ik in was gerold maar wat me niet lag, ondertussen aan een studie Psychologie begonnen naast mn werk en dat vond ik zo veel leuker dat mn werk me nog meer tegen ging staan.

Ik was al een beetje aan het solliciteren voor iets leukers maar dat werd nog niet echt wat maar op een gegeven moment heb ik toch maar gewoon mn baan opgezegd. Met het idee dat als ik niet iets leukers zou vinden ik wel ergens in een winkel ofzo zou gaan werken, desnoods voor maar weinig uren, het kon me weinig schelen.

Maar ondertussen werd ik dus aangenomen bij een hele gave baan, als onderzoeksassistent. En daar ben ik deze maand begonnen en dat bevalt heel goed.

In mijn vorige werk zat ik ook de hele dag en nu niet meer (doe bijvoorbeeld EEG-experimenten en dan sta en loop je ook veel) en dat vind ik heel erg fijn.

Ik zou dus zeggen: ga ervoor en neem een radicale stap. (als dat verantwoord is tenminste want ik had wel de luxe van dat wij met het salaris van mijn vriend alleen ook kunnen rondkomen, anders had ik het niet zo aangepakt denk ik)
Ik begrijp dat je ervaringsverhalen wilt horen. Hier is er één: ik vond mijn werk in de journalistiek niet meer leuk. Toen heb ik nagedacht over wat ik wilde doen; gesproken met mensen over wat te doen, ik ben een studie gaan volgen, een baan gaan zoeken in de nieuwe sector en voila: nu ben ik alweer een aantal jaren zeer gelukkig als maatschappelijk werker.

Stappen die je kunt zetten zijn dus: een richting kiezen, je oriënteren (praat met mensen die het beroep uitoefenen of vraag of je een dag kan meekijken in een bedrijf of organisatie), informatie zoeken over opleidingen, opleiding volgen en solliciteren.

Maar het blijft natuurlijk wel een kwestie van die stappen ondernemen. Waarom heb je andermans/vrouws verhalen nodig om jezelf over de streep te trekken? Het is en blijft toch jouw beslissing? Zo maak je je eigen afhankelijk van wat anderen doen.

En zoals ik al schreef, als het je echt hoog zit en je hebt geen flauw idee welke kant je opmoet, kun je een loopbaancoach inschakelen. Zeker als daarbij komt dat je stappen ook niet goed dúrft te zetten. Misschien kun/moet je beter leren om zelf richting aan je leven te geven.
Ik ben ook iets anders gaan doen. En ook bij mij: ik ben eerst eens goed bedenken welke aspecten van werk ik wel of niet leuk vond (is het belangrijk om collega's te hebben, om afwisseling te hebben, om te kunnen bewegen, om dicht bij huis te werken, om regelmaat te hebben, etc.). Na een paar jaar had ik voldoende scherp voor mezelf wat ik wilde en kon ik op zoek gaan naar iets anders.

Maar als je zover nog niet bent, kun je misschien inderdaad beter eens met mensen gaan praten om erachter te komen wat je echt zoekt in een baan, voordat je in wilde weg gaat solliciteren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven