Geld & Recht alle pijlers

En het vrekken gaat door (Deel III)

20-04-2011 18:01 2993 berichten
Het vorige topic is in sneltreinvaart gevuld met allerlei tips. Daarom hier al deel III van de Viva Vrekkenclub.

Plaats hier al je gratis tips, actiecodes en goede vrekadviezen!

Iedereen is welkom!

De oude tips zijn hier terug te vinden:

Deel I

Deel II
Alle reacties Link kopieren
Ik ben altijd al een beetje een 'vrek' geweest, vind het een sport om spullen in de aanbieding te kopen, koop bijv. vrijwel nooit kleding voor de normale prijs, maar altijd in de opruiming. Nu we 2 kinderen hebben is het wel noodzaak geworden om te vrekken, want het geld vliegt er doorheen en soms wist ik niet eens waaraan. Dus sinds een dik jaar houd ik alles bij via yunoo en dat geeft een stuk meer overzicht en dat is wel fijn.

Overigens vandaag nog een leuke vrekactie. Ik had via de Kruidvatvoordeelkaart een bon uitgeprint voor Wella shampoo & conditioner voor 2 euro per fles, dus die ging ik halen. Toen zag ik dat er ook nog een actie was dat als je 2 actieproducten kocht, je een toegangskaartje voor Duinrell krijgt. Ik was sowieso al van plan om 4 flessen te halen, maar ik denk dat ik er nu nog 2 bijhaal, dan heb ik 3 kaartjes voor Duinrell (twv 19 euro pst). Mijn jongste is nog geen 3 dus die mag gratis naar binnen. Dat is dus dubbel vrekken!
Nou, nog even een update over het uit-eten-verhaal: ik bleek niet de enige te zijn die het veel vond (pfft gelukkig). Dus iedereen betaalt gewoon zijn eigen eten. En dat maakt verschil, want dan is het ongeveer 50 euro en dat vind ik nog net kunnen (had ik ong. ingecalculeerd).
quote:Starshine schreef op 27 april 2011 @ 16:11:

ik heb het op het vorige topic al geschreven. Vrekken en consuminderen (uit milieu-oogpunt dus) gaat vaak samen. Door bewuster om te gaan met bijvoorbeeld stroom ben je goedkoper uit en belast je het milieu minder.

Maar ook ik vrek uit financiële noodzaak. Als ik het geld had, zou ik graag zonnepanelen kopen, maar dat is gewoon onbetaalbaar.

Kleding en eten koop ik goedkoop en dat zijn helaas niet altijd de meest milieuvriendelijke opties. Maar ja, dan houd ik mezelf maar voor dat ik toch veel bespaar op energiegebruik door te fietsen en de kachel niet onnodig aan te zetten en dat ik zo toch weer wat compenseer.

Nou, volgens mij is het hierom de discussie ooit gestart geloof ik. Het vrekkentopic werd op een gegeven moment een topic waar iedereen spuide hoe je zo goedkoop mogelijk aan zoveel spullen kon komen. Bv 2+2 actie van de Kruidvat van shampoo's ofzo. Maar het consuminderen en het bewust leven zit hem toch is zaken zoals ipv een volle wasbol met wasmiddel, een halve wasbol gebruiken. Of zoals Fes (geweldige vb, vergeet ik nooit meer) voor haar tomatenplantje(s) reepjes oude t-shirt gebruikte om ze vast te zetten. Ze vond het én zonde om daarvoor tie-wraps te kopen én het is beter voor het milieu.

Dit is toch waar het om gaat? Of zie ik dat verkeerd?
quote:Lovestar schreef op 27 april 2011 @ 18:39:

[...]

Nou, volgens mij is het hierom de discussie ooit gestart geloof ik. Het vrekkentopic werd op een gegeven moment een topic waar iedereen spuide hoe je zo goedkoop mogelijk aan zoveel spullen kon komen. Bv 2+2 actie van de Kruidvat van shampoo's ofzo. Maar het consuminderen en het bewust leven zit hem toch is zaken zoals ipv een volle wasbol met wasmiddel, een halve wasbol gebruiken. Of zoals Fes (geweldige vb, vergeet ik nooit meer) voor haar tomatenplantje(s) reepjes oude t-shirt gebruikte om ze vast te zetten. Ze vond het én zonde om daarvoor tie-wraps te kopen én het is beter voor het milieu.

Dit is toch waar het om gaat? Of zie ik dat verkeerd?

Als je shampoo nodig hebt en iemand tipt je hier over het feit dat je over een 2+2 actie, dan is dat toch ook bezuinigen, maar dan op je geld?

De tip 'van alles de helft' komt regelmatig voorbij als het over wasmiddel, tandpasta of wasmachineblokjes gaat. Maar een tip voor een aanbieding wasmiddel is dan ook weer meegenomen.

Kortom, iedereen vrekt/consumindert/bezuinigt waar zij op wil of kan. Of de een dan een betere vrek/consuminderaar/bezuiniger is dan de ander, daar gaat het mij niet om.

Wel vind ik het persoonlijk zonde om een sample van het een of ander aan te vragen (2 theezakjes ofzo) 'omdat het toch gratis is' wat vervolgens met een hoop verpakkingsmateriaal wordt thuisbezorgd. Dat vind ik (persoonlijk ook weer) niet consuminderen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:himalaya schreef op 27 april 2011 @ 18:46:

[...]

Als je shampoo nodig hebt en iemand tipt je hier over het feit dat je over een 2+2 actie, dan is dat toch ook bezuinigen, maar dan op je geld?

De tip 'van alles de helft' komt regelmatig voorbij als het over wasmiddel, tandpasta of wasmachineblokjes gaat. Maar een tip voor een aanbieding wasmiddel is dan ook weer meegenomen.

Kortom, iedereen vrekt/consumindert/bezuinigt waar zij op wil of kan. Of de een dan een betere vrek/consuminderaar/bezuiniger is dan de ander, daar gaat het mij niet om.

Wel vind ik het persoonlijk zonde om een sample van het een of ander aan te vragen (2 theezakjes ofzo) 'omdat het toch gratis is' wat vervolgens met een hoop verpakkingsmateriaal wordt thuisbezorgd. Dat vind ik (persoonlijk ook weer) niet consuminderen.

Even voor de duidelijkheid: ik vind de besparingtips hier heel erg handig hoor!! En inderdaad, waarom meer uitgeven dan het nodig is. Zo'n topic is het nu geworden

Maar goed, ik dacht dat consuminderen, vrekken méér ging om zo goed en lang mogelijk te doen met de dingen die je hebt. Niet om ipv 15 euro, 4 flessen shampoo te kunnen scoren dan de reguliere 20 euro die je aan uit zou geven. Tuurlijk, dat is tof en fijn! Maar de tip om maar de helft te gebruiken aan shampoo die je normaliter zou gebruiken, daar gaat het toch om?? (uiteraard de shampoo die je in de aanbieding gescoord heb )

Het voorbeeld van Fes zette mij aan het denken om de spullen om mij heen beter te gebruiken ipv weggooien en nieuwe spullen te kopen (weliswaar allemaal in de aanbieding uiteraard ) Ik geef dus nu én minder geld uit én ik gebruik alles veel beter en functioneler. Dat is uiteindelijk ook beter voor het milieu.

Het gaat mij niet om wie kan het best vrekken/consuminderen. Helemaal niet. Maar ik haalde de quote van Tinkeldel omhoog, omdat ik benieuwd was hoe mensen er nu over denken. De discussie was overigens gestart door Delphicat destijds.
quote:Starshine schreef op 27 april 2011 @ 08:43:

net de witte sandalettes van Hasbeens kunnen bestellen. En mèt jullie geweldige codes betaal ik maar 19 euro! Muchos gracias ladies!Mooi! Dus toch nog gelukt.
Volgens mij is het topic ook door Einstein begonnen die het niet over haar hart kon verkrijgen om ergens teveel voor te betalen en zuinig leefde.

Toen werd ook op een ander topic de geld-moet-rollen-club opgericht.

Ik was eerst lid van de geld-moet-rollen en toen mijn situatie veranderde heb ik iedereen daar uitgezwaaid en ben hier binnen gevallen.

Voor mij gaat het erom om met stijl en zwier en klasse zuiniger te leven en daar zo positief mogelijk in te staan. Niet zielig zijn, maar slim met geld zodat je optimaal kunt genieten van wat je wel hebt. En keuzes maken. Wat is voor mij belangrijk en waar ik geef dus geld aan uit en waarvan vind ik het zonde om er geld aan te besteden?

Het gaat mij dus wel degelijk om 4 flessen shampoo voor de prijs van 2, waarbij je dan ook nog minder van die shampoo kunt gebruiken. En het inspireert mij ook als ik de tips en koopjes van anderen lees.

Ik moet eerlijk zeggen dat milieu-overwegingen voor mij heel dubbel zijn omdat het zo ontzettend moeilijk is om in te schatten wat nu wel en niet goed is. Ik las eens een krantenartikel over biologische en milieubewust etc. De biologische sla uit onze Westland kassen kan milieutechnisch weer slechter zijn dan ingevlogen sla (die kassen gebruiken heel veel energie) en de grootste eye-opener was dat als je met de auto je boodschappen haalt de milieuvervuiling per product groter is dan alles wat je bespaart met spul uit eigen land ipv import (die vliegkilometers van kiwi's is per kiwi veel lager dan het auto-ritje dat jouw 2 tasjes boodschappen qua CO2 uitstoot kosten).
Ik vrek selectief. Wel veel op boodschappen, maar op kleding enzo alleen als het kan. Als ik echt verliefd wordt op een jurkje van zeg 100 euro heb ik er geen moeite mee om dat uit te geven.

Vrekken is verder wel een beetje een noodzaak, ik verdien op het moment nog niet zo veel, maar wil wel sparen voor een verhuizing, zodat ik mijn huis precies zo kan inrichten als ik dat wil.

Vrekken kan mij wel heel blij maken. Als ik met behulp van bonnen of acties gratis artikelen kan krijgen zie ik dat toch altijd als een leuk cadeau van de winkel/ fabrikant.
Semper ubi sub ubi
Bij mij was vrekken eerder noodzaak. Maar inmiddels is het een gewoonte geworden en spaar ik zo veel voor een koophuis. En aan het milieu denken, dat speelt ook mee. Ik koop bv een kilo of 20 vlees bij een boerderij met biologische koeien en stop dat in de vriezer, goedkoop én lekker. En qua milieu ook goed, minus de vriezer dan. Van groentes die ik over heb maak ik soep. Taarten en cakes en koekjes bak ik graag zelf. Ik plan de maaltijden voor een week omdat het makkelijk is, maar ook nog eens goedkoper. Soms stel ik uit luiheid de wekelijkse boodschappen een dag of een paar dagen uit, het dan doen met dingen uit je voorraad en restjes bespaart ook een hoop.

Ik ben trouwens niet zo van de kortingsacties, liever mijdt ik winkelcentra, want eenmaal binnen in de kruitvat koop ik nog 3 dingen naast de actie waar ik voor kwam en loop ik ook nog naar de hema of vero moda. En ik vergeet die geld terugbonnen ed ook altijd op te sturen... zinloos dus.

Dus ik ga bijna alleen naar de supermarkt en haal daar ook mijn drogisterijspul. Winkelen voor kleding doe ik 2 keer per jaar in de uitverkoop en dan koop ik vrij veel (alles wat ik leuk vind ). Maar ik koop meestal geen goedkoop spul.... Dat voelt voor mij prettiger en bevredigender. Ik heb een jaar of 3 geen kleding kunnen kopen ivm financieen tijdens studie en naast wat onderbroeken, sokken en één vestje, lukte dat prima. En ik liep er nog steeds erg verzorgd bij. Nieuwe kleding kopen is dus niet zo nodig als ik altijd dacht.

Vinden jullie al die tips voor kortingsacties juist niet koopgedrag in de hand werken? Soms voelt het hier als een aanbiedingsmeldplek en dat intresseert me, zoals ik al hierboven zei, niet.
Ik vrek gewoon omdat het leuk is om te zien dat het allemaal niet zoveel hoeft te kosten. Daarbij ben ik standaard al met B-merken en huismerken opgegroeid, dus weet eigenlijk niet beter. Ik vind het ook wel een sport om gewoon bij de kassa voor 20 euro klaar te zijn voor de weekboodschappen.

Ik let eigenlijk altijd wel op de prijs, laatst bij de aankoop van een auto, nu met vakantie, met een cursus, ik vergelijk een hoop en daardoor bespaar ik gelukkig ook een hoop. Het kost wat tijd af en toe maar dan heb je ook wat.
Bij mij is het ook voor een heel groot deel noodzaak. Ik ben nu eenmaal uitwonende student, inclusief kosten, maar door een beperking heb ik planningsproblemen, waardoor een bijbaantje voor mij veel te veel energie vreet. Met stufi en volledige lening bij de ib zit ik net op bijstandsniveau, maar daar moet ik wel ook mijn boeken en collegeld van betalen naast alle kosten die een 'normaal' iemand in de bijstand heeft. Mijn vriend is vorig jaar zonder werk komen te zitten, en nu ben ik gezellig wat vaker bij hem, kunnen we gelijk samen eten, en ik kan in de gaten houden of hij niet te veel onzinnige lekkere dingen in huis haalt en niet te veel wasmiddel gebruikt Pure noodzaak hier dus. Vlees halen we gewoon het goedkope spul, of we eten wat we bij de voedselbank krijgen, en dat is ook echt lang niet altijd biologisch.

Aan de andere kant is het milieu een aspect dat me wel erg aanspreekt. Ik kan me ervoor schamen dat vriend naar de voedselbank moet en dat ik daarvan mee eet, aan de andere kant, als wij het niet opeten gaat al dat eten (of soms andere producten) zo de vuilnisbak in, omdat het voor de gemiddelde consument niet meer goed genoeg is. Terwijl het vaak nog erg goed spul is. En dat we gratis eco-wasmiddel kunnen krijgen om te proberen is wel erg fijn, want wasmiddel is een grote hap uit het budget, maar ook weer fijn voor het milieu in plaats van het spul bij de Lidl vandaan. Vrekken of zelfs héél zuinig aan moeten doen is bij ons geen keuze voor het milieu, maar dat is wel vaak een fijne bijkomstigheid, waardoor we ook ons hoofd omhoog kunnen houden.
Even een heel concrete vraag, als ik toch bezig ben waar kan ik deze week de vaatwastabletten (die met gel erin, zeg maar) in de aanbieding halen? Iemand toevallig iets gezien?
Oh en mijn eigen vrekkentip: een abonnement op de bibliotheek! Zo goedkoop... en zoveel boeken die je mag lezen... en een beetje goede bieb heeft ook dvds ed.:)
Oh en mijn eigen vrekkentip: een abonnement op de bibliotheek! Zo goedkoop... en zoveel boeken die je mag lezen... en een beetje goede bieb heeft ook dvds ed.:)
quote:Captain_Obvious schreef op 27 april 2011 @ 22:23:

Even een heel concrete vraag, als ik toch bezig ben waar kan ik deze week de vaatwastabletten (die met gel erin, zeg maar) in de aanbieding halen? Iemand toevallig iets gezien?Bedoel je die tabletten van Dreft? Ik zag bij het Kruidvat heel grote zakken staan, maar ik heb zelf gisteren een doos Euroshoppertabletten meegenomen om te proberen, 50 stuks voor iets meer dan 3 euro.
quote:Captain_Obvious schreef op 27 april 2011 @ 22:23:

Even een heel concrete vraag, als ik toch bezig ben waar kan ik deze week de vaatwastabletten (die met gel erin, zeg maar) in de aanbieding halen? Iemand toevallig iets gezien?Ik ben niet van de vaatwastabletten, maar via www.voordeelmuis.nl kun je van heel veel producten zien waar het op dat moment in de aanbieding is.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Vandaag een hele leuke vrekdag gehad. Ik wilde vlees halen voor van het weekend voor op de bbq. Nu is hier in de buurt een Plus en die hebben vaak vlees met 50% korting en ligt op de weg van werk naar huis. Even aangaan dacht ik voor het vlees. Nu bleek bij binnenkomst dat ze gingen verbouwen en alle producten vandaag voor 50% korting weggingen. Helaas was de winkel al zo goed als leeg, maar toch nog goed geslaagd (veel pasta, pakjes mix, wasmiddel, schoonmaakdoekjes, bakmixen, en andere houdbare dingen). Helaas geen vlees en diepvriesproducten meer aanwezig. Maar toch nog mijn voorraadkast aangevuld (raakte inmiddels leeg). We eten nu al een maand op de diepvries en de voorraadkast, met aanvullingen van groenten en fruit, broodbeleg elke week.

Goede actie dacht ik zo...
Hmm, ik wil eigenlijk alleen maar zeggen dat we niet uit het oog moeten verliezen dat vrekken meer is dan alleen zo goedkoop mogelijk, zoveel mogelijk spullen vergaren is. Vrekken is meer dan dat. Ja toch??

Vrekken is ook de tube van de tandpasta door midden knippen om de rest van de tandpasta eruit te krijgen. Sommige pleuren hem gewoon weg wanneer ze niks meer uit kunnen krijgen op de "normale" manier

Hierover gesproken, wie weet hoe ik zoveel mogelijk nagellak uit het potje kan krijgen. Van mijn favokleurtje nagellak begint al de bodem in zicht te komen en ik wil natuurlijk alles uit het potje halen

Nogmaals, ik vind het hartstikke leuk en goed dat wij aanbiedingen ed met elkaar delen. Dus vooral blijven doen!!
Lovestar, is de nagellak al een beetje dik? Dan zou je er namelijk wat echte nagellakverdunner doorheen kunnen doen om hem makkelijker uit het potje te krijgen. Niet teveel, anders wordt hij te dun! En absoluut geen remover gebruiken, dat werkt ook niet.
Nagellak weet ik niet... meestal is mijn nagellak helemaal oud voordat het op is. Ik ben namelijk zo onhandig dat nagellak hooguit een half uurtje mooi staat en daarna heb ik het al beschadigd.

Ik ben altijd wel heel vrekkerig met tubes tandpasta etc. Als je ze bij het uiteinde van de tube vasthoud en even hard heen en weer zwiept krijg je vaak ook nog wel wat tandpasta uit de tube.

Bij pompflesjes dagcreme (in ieder geval wel die van olaz) kan je vaak de dop eraf draaien, als je dan met het slangetje aan het pompje langs de randen van het flesje schraapt kan je er nog best lang mee doen ook als de fles te leeg is om het pompje te gebruiken. Al gebruik ik tegenwoordig aldi creme en dat zit in potjes. Daar gebruik ik dan wel een spateltje voor. Het is namelijk beter om niet met je vingers in het botje te zitten ivm bacterien en met een spateltje heb je ook minder kans dat je teveel creme pakt en dus kan je er weer langer mee doen.
Semper ubi sub ubi
quote:layla1969 schreef op 27 april 2011 @ 22:41:

[...]

Bedoel je die tabletten van Dreft? Ik zag bij het Kruidvat heel grote zakken staan, maar ik heb zelf gisteren een doos Euroshoppertabletten meegenomen om te proberen, 50 stuks voor iets meer dan 3 euro.Ja, die inderdaad. Ik ga even bij de kruidvat kijken.
Heeft er nog iemand make up nodig? Kruitvat heeft 50 % korting op ALLE make up.
quote:hiltje schreef op 27 april 2011 @ 19:18:

Voor mij gaat het erom om met stijl en zwier en klasse zuiniger te leven en daar zo positief mogelijk in te staan. Niet zielig zijn, maar slim met geld zodat je optimaal kunt genieten van wat je wel hebt. En keuzes maken. Wat is voor mij belangrijk en waar ik geef dus geld aan uit en waarvan vind ik het zonde om er geld aan te besteden?Dat is ook precies mijn vrekinsteek.
Ik begon ooit met besparen, niet zozeer vrekken, omdat we financieel een stap terug moesten doen toen ik in een andere functie ging parttimen. Door de jaren heen besefte ik dat ik jarenlang geld teveel en te makkelijk had uitgegeven. Besparen werd een sport en mondde soms dus uit in vrekken. Consuminderen doe ik nog niet genoeg merk ik, daar kan ik nog best een slag in slaan. Nu leven we, met dus minder inkomen dan enkele jaren terug, een prima leven. We hebben zelfs de auto de deur uitgedaan, nou als ze me dat 10 jaar geleden hadden gevraagd, dan had ik hemel en aarde bewogen om de auto toch maar te behouden. Zelf vind ik het vooral fijn dat we veel bewuster leven. Vroeger kieperde ik de helft van de inhoud van de koelkast soms weg; nu plan ik mijn boodschappen bewust. Vroeger had ik bergen kleding, teveel om te dragen, nu heb ik mijn eigen kledingstijl gebaseerd op enkele goede basisstukken. Ook hebben we veel minder frutsels/spullen in huis, ik koop niet meer zo impulsief. Al met al heeft het ons gezin goed gedaan. Geluk zit hem niet in bezit.
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
quote:hiltje schreef op 27 april 2011 @ 19:18:

Voor mij gaat het erom om met stijl en zwier en klasse zuiniger te leven en daar zo positief mogelijk in te staan. Niet zielig zijn, maar slim met geld zodat je optimaal kunt genieten van wat je wel hebt. En keuzes maken. Wat is voor mij belangrijk en waar ik geef dus geld aan uit en waarvan vind ik het zonde om er geld aan te besteden?

helemaal mee eens. Zoals ik al schreef: als ik de centen had, zou ik wel zonnepanelen op het dak zetten en een elektrische auto aanschaffen, maar helaas...

Ik heb wel zeker oog voor het milieu, maar ik moet ook op de centen letten.

En als ik dan voor weinig (door kortingsbonnen, de opruiming of bij de kringloop) iets moois kan krijgen, zodat ik toch met stijl en klasse kan leven dan zal ik het niet laten.

Waarom 70 euro aan een espresso-apparaat uitgeven als ik die voor 5 euro bij de kringloop kan krijgen?

Boeken koop ik ook vaak bij de kringloop. Soms voor mezelf en soms voor de verkoop.

Het vergt wat zoekwerk, maar je kan bij de kringloop hartstikke leuke kleding krijgen.

Voor de kinderen heb ik daar skates voor 2,50 gekocht. En bordspellen, een echt houten schaakbord (nu de stukken nog) voor 50 cent.

Als ik een cadeautje voor iemand wil kopen dan kijk ik ook vaak bij de wereldwinkel, daar is ook veel te krijgen voor een klein prijsje. Of ik ga naar een activiteitencentrum voor gehandicapten. Prachtige dingen maken ze daar voor een zacht prijsje èn je helpt hun weer door hun werk in stand te houden.

Laatst heb ik mijn fietsketting laten maken bij de sociale werkplaats. Zij baten een gratis fietsenstalling uit bij het winkelcentrum en je kunt daar ook reparaties laten doen (die kosten wel geld natuurlijk).

Als je voor weinig uit eten wilt, kun je ook naar het restaurant van de plaatselijke GGZ. Dat is een leerwerkplek voor hun cliënten. De bediening is af en toe wat chaotisch, maar ze serveren prima gerechten voor een prima prijsje.

Dat dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven