Rijles!!

30-03-2009 21:24 2967 berichten
Alle reacties Link kopieren
Alle lessers verzamelen!

Op deze topic kunnen we ons ei kwijt over alles wat met (rij)lessen en theorie te maken heeft

Ik trap af met mijn ervaringen van vanmiddag.

Arrg wat was dat een hel!

De motor is wel 10 keer afgeslagen,stond zelfs midden op de weg stil.

Ik en de koppeling zijn nog geen goede vrienden

Gelukkig gaat het met theorie wel voortvarend

xx
Overigens is een klein knikje niet altijd weg te krijgen (en hoeft ook niet!), is deels afhankelijk van de auto die je rijdt. Ik heb altijd VW gereden en die rijdt gewoon veel soepeler en stabieler dan waar ik nu in rij. De auto die ik nu rij is gewoon een stuk minder stevig en degelijk, merk ik niet alleen bij mezelf, maar ook wanneer mijn vriend rijdt. Ik ben er inmiddels wel aan gewend, maar toch rij ik hier niet zo geruisloos ( ) in als in de VW's die ik hiervoor heb gereden.
Oh, zie nu de post van JanneJip. Als ik het over hakken heb, dan bedoel ik toch wel een cm of 7-10 "verschrikkelijk" zou ik het niet noemen, maar wel even wennen en stoel goed aanpassen. Een kleiner hakje rijdt inderdaad wel lekker.

Dat wat jij beschrijft over het goed willen doen en dan "op slot" staan had ik ook heel erg. Met alles. Als ik een opdracht kreeg was ik al in paniek en kon ik totaal niet normaal nadenken waardoor ik dus ook helemaal niks durfde te doen. Echt zo zonde van al die lessen, want eigenlijk wist ik het steeds wel heel goed ik heb het heel bewust moeten loslaten, want het kostte me gewoon lessen. Daarnaast ook een tijdje valeriaan geslikt voor de rust en of het nou een placebo effect was of niet, het hielp enigszins. Al heb ik toch tot het eind die zenuwen gehouden en kon ik bij de kleinste dingen toch "op slot" slaan.

Ohja, goede tip, gun jezelf echt de tijd!!

Nou, wat ben ik weer actief geweest hier vandaag haha
Ja Indigo, wat kan je het jezelf moeilijk maken he?!

Voor inparkeren reden we in het begin een parkeerplaats op. Dan dacht ik: ohoh! en zei de rijinsctructeur: "Was siehst du rot, ich seh es schon wieder pochen" (kloppende halsslagader ).

In plaats daarvan dus maar onverwacht langs de weg parkeren, kon ik er geen drama van maken. Maar na 3x herkende ik het straatje en begon ik vast langzamer te rijden. "Warum fährst du langsamer?" "Gaan we niet parkeren dan?" En dan was ik weer nerveus.

En nu moest ik gisteren twee keer draaien op een piepklein stukje, en ik vond het lastig maar wist dat ik dat wel kon. Waarom ik me toen zo druk maakte... Grrr! (En hoe cool dat het gisteren gewoon allemaal goed ging ).
Hahaha JJ, ooh hoe herkenbaar!! Het echte keerpunt kwam voor mij toen ik een keeropdracht (haha) kreeg en echt volledig in paniek was (in mijn hoofd dan). Ik heb hem eerst 80.000 vragen gesteld, "kan dat nu hier?" "wat als...?" "stel je voor dat...?" "vinden die andere mensen het niet vervelend....?" "moet ik nu...?" totdat hij uit eindelijk zei, "doe nou maar gewoon, ik geef als je klaar bent commentaar." Maar ooooh wat was ik in de stress en ik vond het verschrikkelijk en het was een drukke weg, dus allemaal nog erger. Na die keer heb ik mezelf echt heel streng toegesproken, want eigenlijk wist ik heel goed hoe het moest en welke manier op welke plek handig was enz. enz., maar die stress en paniek omdat ik bang was iets "doms" te doen zorgden ervoor dat ik helemaal dicht klapte.

Daarna heb ik mezelf elke keer dat ik een opdracht kreeg of iets spannends moest doen rustig toegesproken in mijn hoofd. Rustig blijven ademhalen, rustig om je heen kijken en de situatie inschatten. Je weet het wel, je kan het wel. Gewoon kijken en gaan. En dat hielp wel gelukkig.
Maar echt, tot de allerlaatste les was ik bijna altijd zenuwachtig. Ik was zelfs zenuwachtiger voor een rijles dan voor het verdedigen van mijn scriptie toen
Om de een of andere reden vind ik het in het duits heel grappig klinken
quote:bittermoon schreef op 29 april 2011 @ 05:21:

Pimpelpaars... wat voor schoenen heb je aan tijdens je lessen?

Ik heb over t algemeen flatjes aan of laarzen zonder hakhoogte. Ik denk/ hoop dat ik er gewoon nog even wat meer feeling voor moet krijgen.

De tips, adviezen en verhalen hier vind ik erg leuk en fijn om te lezen. Ik kan er zeker wat mee!

Ooh ja, ik stap elke keer fris en fruitig de auto in, maar 1,5 uur later heb ik echt zweetplekken onder mijn oksels! (on)bewust ben ik wel heel erg gefocust als ik rijd. Hadden/ hebben jullie dat ook?
anoniem_122313 wijzigde dit bericht op 29-04-2011 13:33
Reden: Wat toegevoegd
% gewijzigd
Net op de post mn examenformulier ontvangen.

Met als tafelnummer 8! En laat dat nou net mijn geluksnummer zijn:)
Spannend eefje!

Pimpel, dat schokje overkom je waarschijnlijk wel. Ik heb het nog maar heel zelden!

Ik les dus elke keer 2 uur met 10 min pauze na 1 uur, en dat is altijd wel lekker. Geen zweetplekken oid maar het is geestelijk toch wel een flinke inspanning.
Ja, we hadden heel grappige gesprekken. Zo stond eens de stoelverwarming aan. Zeg ik "jeetje wat een heiße Stuhl", denkt hij dat ik diarree heb (stoel in auto = Sitz ).

Pimpel, mijn vriend kon aan het eind van de dag precies ruiken of ik die dag rijles had gehad . Deed dus meestal díe ochtend geen schoon goed aan, na twee uur stonk het toch :S. Werd duidelijk minder op den duur!
:(
rwoanne, niet gelukt?

He verdorie, shit meid. Wil je er wat meer over vertellen?
Hey, kwam net kijken hoe het met je is gegaan Rwoanne, maar niet gelukt? Balen zeg! Wat ging er mis?
Haha,

Heb aardig wat pagina;s doorgelezen en mijn beeld van rijlessen en het verschil tussen man en vrouw klopt wel :P

(no offence, en je hoort mij echt niet beweren dat mannen of vrouwen beter rijden want volgens mij is er geen neomenswaardig meetbaarhied bijde hebben hun goede en slechte punten in eht verkeer.

Blijkbaar zit er iets in de genen van de man gebakken dat ze dit makkelijker aanleren.

Maar ik blijf erbij dat je na je lessen en examen leer je pas echt rijden, en dat kost je gewoon een paar jaar.

Zelf heb ik +/- 11jaar geleden mijn theorie met 1 fout en mijn rijbewijs na 15 of 16 lessen gehaald.

Ik had totaal geen problemen ermee vna 1e tot laatste les waaorm weet ik niet, schakelen deden we gelijk de 1e les op een parkeer plaats. en daarna eigenlijk nooit meer problemen gehad was gelijk een automatisme en het ging gewoon goed

Wel met lessen 1 keer de auto in de prak gekregen, Ik remde nogal stevig omdat er plotseling 1 van rechts kwam (die auto had voorrang) die achter me was te laat :P
quote:jur606 schreef op 29 april 2011 @ 15:50:

Haha,

Heb aardig wat pagina;s doorgelezen en mijn beeld van rijlessen en het verschil tussen man en vrouw klopt wel :P

Zelf heb ik +/- 11jaar geleden mijn theorie met 1 fout en mijn rijbewijs na 15 of 16 lessen gehaald.

Je vergelijkt nu rijlessen van nu en rijlessen van ruim 10 jaar geleden. Mijn insructeur vertelde tijdens mijn lessen dat het verkeer de laatste jaren erg is veranderd, hij merkt dat leerlingen (zowel mannelijke als vrouwelijke) vaker onzeker zijn, het verkeer is ook veel drukker dan 10 jaar geleden enz.

Ik hoor wel vaker van mensen die langer hun rijbewijs hebben dat ze schrikken van het aantal lessen dat tegenwoordig gemiddeld is. Ja, vroeger haalde je rijbewijs met 20 lessen en 1x parkeren, tegenwoordig is dat toch echt niet meer zo!

Overigens hebben mannen over het algemeen wel een beter ruimtelijk inzicht dan vrouwen. Maar misschien ben jij ook gewoon een natuurtalentje hè?
Ik was af en toe te voorzichtig, en een paar keer juist te snel, oftewel niet besluitvaardig.. Klopt ook wel, maar als het min of meer in je karakter zit dat je vaak aarzelt en geen risico's durft te nemen is het moeilijk te veranderen..

Ik wachtte bijvoorbeeld achter een bij een halte stoppende bus omdat ik de weg te druk vond om erlangs te gaan, maar dan kom je dus onzeker over :s

De rest van de rit ging wel goed! Ik reed netjes en was totaal niet gespannen en ik had het ook best kunnen halen. Het was ook op het randje, dat wel. Maar hoe ga ik mezelf nou besluitvaardiger maken? Geen idee..

Maar waar ik het meeste van baal is dat de wachtlijsten voor examens nu heel lang zijn, met een beetje pech mag ik pas weer in juli!! :-o
Haha, Jur, lachen man.

Ik denk dat de mensen van dit topic hier wel wat mee kunnen. Bedankt voor je bijdrage.
rwoanne, ook qua besluitvaardigheid geldt dat oefenen maakt dat dat beter gaat, dat kan je denk ik niet eens zo heel gericht trainen. Balen hoor, dat je kantje boord gezakt bent, maar dat betekent wel dat je helemaal niet zo gek veel hoeft bij te leren! Wat een lange wachtlijst trouwens...

Was je instructeur erbij? En heb je het officiele rapport? Kan je wat met die info? Dikke echt heel jammer voor je...
quote:jur606 schreef op 29 april 2011 @ 15:50:

Haha,

(no offence, en je hoort mij echt niet beweren dat mannen of vrouwen beter rijden want volgens mij is er geen neomenswaardig meetbaarhied bijde hebben hun goede en slechte punten in eht verkeer.

Blijkbaar zit er iets in de genen van de man gebakken dat ze dit makkelijker aanleren.

Maar ik blijf erbij dat je na je lessen en examen leer je pas echt rijden, en dat kost je gewoon een paar jaar.

Ik had totaal geen problemen ermee vna 1e tot laatste les waaorm weet ik niet, schakelen deden we gelijk de 1e les op een parkeer plaats. en daarna eigenlijk nooit meer problemen gehad was gelijk een automatisme en het ging gewoon goed

Wel met lessen 1 keer de auto in de prak gekregen, Ik remde nogal stevig omdat er plotseling 1 van rechts kwam (die auto had voorrang) die achter me was te laat :P

Oh god mr hero je kon schakelen in je eerste les! Wat goed joh!!! Uitzonderlijk ook(not). En ja, ik heb nog geen auto in de prak gereden hoor.

Vrouwen rijden trouwens beter dan mannen, want rijden voorzichtiger en veroorzaken dus minder ongelukken. Maar blijkbaar vinden mannen nog steeds dat ze beter rijden
Ik heb ook leren schakelen in de eerste les en daarna ook nooit een probleem geweest. En ik ben ook in 1 keer geslaagd voor praktijk. En ik had maar 2 fout in de theorie, maar eentje daarvan was gevaarherkenning wat niet eens bestond 11 jaar geleden. Jeetje, ben ik nu ook zo goed? Misschien moet ik mezelf even op de borst gaan kloppen. Oh wacht, ik heb nog nooit de lesauto in de prak gereden.

Ik zat bij mijn theorie examen naast een jongen/man die voor de 4e keer op ging. Ik heb een vriendin (vrouw dus) die een paar (3 ofzo?) jaar terug op haar 19e met 25 lessen van 50 minuten is geslaagd - en dat is niet eens 11 jaar geleden. Oh en dan moeten we Porec niet vergeten die ook vlekkeloos heeft gelest en afgereden en ik weet dat Flashy, die hier ooit meeschreef, met zo'n 30 lessen is geslaagd...

Ohja en het schijnt ook nog eens moeilijker te leren als je al "wat ouder" bent (vergeleken met wanneer je 18/19 bent) zoals bijna alle vrouwen die hier meeschrijven.

Jur, ik ben dus wel benieuwd naar jouw "beeld van rijlessen en het verschil tussen vrouw en man" wat zo goed lijkt te kloppen.

Wat zijn we snel op de kast met z'n allen maar, pffff....kan het toch niet laten na zo'n reactie
quote:rwoanne schreef op 29 april 2011 @ 15:56:

Ik was af en toe te voorzichtig, en een paar keer juist te snel, oftewel niet besluitvaardig.. Klopt ook wel, maar als het min of meer in je karakter zit dat je vaak aarzelt en geen risico's durft te nemen is het moeilijk te veranderen..

Ik wachtte bijvoorbeeld achter een bij een halte stoppende bus omdat ik de weg te druk vond om erlangs te gaan, maar dan kom je dus onzeker over :s

De rest van de rit ging wel goed! Ik reed netjes en was totaal niet gespannen en ik had het ook best kunnen halen. Het was ook op het randje, dat wel. Maar hoe ga ik mezelf nou besluitvaardiger maken? Geen idee..

Maar waar ik het meeste van baal is dat de wachtlijsten voor examens nu heel lang zijn, met een beetje pech mag ik pas weer in juli!! :-o

Rwoanne, jammer dat het niet is gelukt vandaag! Hopelijk kan je toch wel eerder dan juli weer op. Besluitvaardigheid kan lastig te kweken zijn als het niet in je karakter zit, maar is wel heel erg belangrijk op de weg. Het is ook een stukje voorspelbaarheid (en dus duidelijkheid en veiligheid) voor andere weggebruikers. Oefening baart kunst!

Fijn dat de rest van de rit heel goed ging! En je bv's ook! Alleen die besluitvaardigheid nog dan en dan ben je er
quote:indigoblue schreef op 29 april 2011 @ 17:05:

Oh wacht, ik heb nog nooit de lesauto in de prak gereden.

Tatadataaaaaaaaaa!
Lekker katten weer hier. Ik las zelfs vanochtend dat vrouwen goedkopere verzekeringen kunnen krijgen omdat ze gemiddeld minder schade maken met hun auto. Lekker puh.
quote:Ruza schreef op 29 april 2011 @ 17:29:

Lekker katten weer hier. Ik las zelfs vanochtend dat vrouwen goedkopere verzekeringen kunnen krijgen omdat ze gemiddeld minder schade maken met hun auto. Lekker puh.Hier is dus onlangs een Europese uitspraak over geweest en dit mag dus niet. Dit onderscheid op sekse. De extra vrouwenkorting gaat dus verdwijnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven