Pittige kaneel?

06-05-2011 13:26 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gek op kaneel, en eet het ook graag door mijn yoghurt bijvoorbeeld.

Alleen zou ik liever pittige kaneel willen. De kaneel waar ook de kaneelstokken-van-de-kermis van gemaakt worden, zeg maar.

Maar bestaat zoiets eigenlijk, of voegen ze aan die stokken gewoon een ander ingrediënt toe wat het pittig maakt?

Voordat ik stad-en-land ga af zoeken/bellen stel ik mijn vraag maar aan de Wijze Vrouwen hier.. Ben ik op zoek naar iets niet-bestaands?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
wow ben benieuwd! :D
Ik gebruik altijd die van AH (in een potje) en die smaakt precies zoals jij benoemt.
Ik denk dat dat heel gewone kaneel is, maar dat het pittiger smaakt omdat je het droog oplikt zeg maar. Door de yoghurt wordt het al snel wat milder.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
ik heb even voor je gegoogled en in kaneelstokken wordt kaneelolie verwerkt, geen kaneelpoeder.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:Haley schreef op 06 mei 2011 @ 13:37:

Ik gebruik altijd die van AH (in een potje) en die smaakt precies zoals jij benoemt.

Oh, binnenkort even heen dan!

quote:rosanna08 schreef op 06 mei 2011 @ 13:46:

ik heb even voor je gegoogled en in kaneelstokken wordt kaneelolie verwerkt, geen kaneelpoeder.

Volgens mij is kaneel vrij droog van zichzelf, dus zouden ze kaneel aan olie moeten hebben toegevoegd, ze kunnen het er volegns mij niet uitpersen. Denk ik

Grote Vraag: welke kaneel gebruiken ze daarvoor?? of gooien ze er stiekem peper doorheen...
Hmmmmmm, en wat chili-poeder door de kaneel, lijkt mij heel erg lekker.
je kunt het effect krijgen door wat verse zwarte peper te malen

Geurig kaneel

Kaneel is familie van de laurier. Kaneelstokjes bestaan uit het gedroogde binnenste deel van de bast van een boom uit de laurierfamilie. Deze bast bevat de zeer geurige kaneelolie. Wanneer de kaneelpijpjes in een warme vloeistof kunnen trekken, dan lost de kaneelolie daar in op. Zo krijgt de vloeistof een heerlijk kaneelaroma. Het is lekkerder dan wanneer er kaneelpoeder wordt gebruikt. Door kaneelpoeder zou het gerecht bovendien bruin worden, terwijl kaneelstokjes geen kleur afgeven.

quote:rosanna08 schreef op 06 mei 2011 @ 14:12:

Geurig kaneel

Kaneel is familie van de laurier. Kaneelstokjes bestaan uit het gedroogde binnenste deel van de bast van een boom uit de laurierfamilie. Deze bast bevat de zeer geurige kaneelolie. Wanneer de kaneelpijpjes in een warme vloeistof kunnen trekken, dan lost de kaneelolie daar in op. Zo krijgt de vloeistof een heerlijk kaneelaroma. Het is lekkerder dan wanneer er kaneelpoeder wordt gebruikt. Door kaneelpoeder zou het gerecht bovendien bruin worden, terwijl kaneelstokjes geen kleur afgeven.

Dank je!! Ik dacht altijd dat kaneelstokjes van gedroogde buitenste bast werd gemaakt (dat je dus moest wachten tot de bast was gedroogd).

Ik ga op zoek naar kaneelolie. En als ik het niet door mijn eten kan doen, dan doe ik een paar druppels in mijn stofzuigerzak voor ik ga stofzuigen. Ook lekker!
Haha, die kaneelolie gaat hem denk ik niet worden:

KANEEL OLIE SRI LANKA CRU 500ML¤ 465,00

Maar ik zoek verder!
wat ik uit het stukje wat ik heb gegoogled begrijp, kun je het zelf maken door een kaneelstokje in een warme vloeistof te doen. Geen idee hoe of wat hoor, maar ga het eens uitproberen zou ik zeggen
oh en wat ik verder heb gezien, die etherische oliën die je kunt kopen, zijn niet bedoeld voor inwendig gebruik
quote:rosanna08 schreef op 06 mei 2011 @ 15:22:

wat ik uit het stukje wat ik heb gegoogled begrijp, kun je het zelf maken door een kaneelstokje in een warme vloeistof te doen. Geen idee hoe of wat hoor, maar ga het eens uitproberen zou ik zeggen

Kaneelstokje kopen, dat in warme vloeistof doen.. en dat dan in mijn koude yoghurt, waardoor het effect weer verdwijnt... (en dat alles om 5.45 uur 's ochtends wel te verstaan.. ).. ik denk dat ik 'kaneelpoeder met wat peper' toch maar eerst ga proberen

(maar dank voor je meedenken, wordt echt gewaardeerd!)
quote:rosanna08 schreef op 06 mei 2011 @ 15:22:

oh en wat ik verder heb gezien, die etherische oliën die je kunt kopen, zijn niet bedoeld voor inwendig gebruik

Boeh!

Maar voor mijn geldbuidel wel prima eigenlijk..

ja, je moet iets over hebben voor je ontbijtje he

overigens, te veel kaneel is geloof ik ook weer niet goed, heb ik ooit eens gehoord, ik zoek het ff op

Er is wel gesuggereerd dat kaneel een uitstekende insectenverdrijver zou zijn en kaneel(blad)olie is inderdaad uiterst effectief om larven van muskieten te vernietigen. De oplettende lezer zal op dit moment opmerken dat, als kaneelolie larven van muskieten kan doden dat die kaneel toch ook wat ongezonde trekjes moet hebben. Nou, die oplettende lezer heeft gelijk.

De aanwezige eugenol is hepatotoxisch en dat betekent dat het schadelijk is voor de lever. De gevolgen zijn verder bloed in de urine, stuiptrekkingen, diarree, misselijkheid, bewusteloosheid, duizeligheid en een versnelde hartslag. Nu hebben we mazzel dat die eugenol zich voornamelijk in het blad verstopt en dus is een overdosis niet zo heel waarschijnlijk. Voor de rest wordt kaneel traditioneel ingezet tegen kiespijn, hoesten en verkoudheid en, uiteraard in kleine hoeveelheden, tegen diarree en koliek.

Hoewel nog heel wat aanvullend wetenschappelijk onderzoek nodig is lijkt het er op dat kaneel wel eens zou kunnen werken bij de behandeling van diabetes II. Het werkt namelijk bloedsuikerspiegelverlagend en helpt om het niveau van de glucose na het eten te verlagen.

nooit geweten dat kaneel ook zoveel goede eigenschappen heeft
Himalaya, kan het soms dit verschil zijn?

http://www.aziatische-ingredienten.nl/t ... on-kaneel/

Ik heb gehoord en gelezen (maar je leest en hoort zoveel) dat je vaak kassia verkocht krijgt als je denkt dat het om kaneel gaat... stuk voordeliger voor de verkoper...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven