Ik draai door.

06-05-2011 13:41 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik zijn nu al 8 jaar samen, we hebben een zoon van 4.

Mijn man komt uit Sierra Leone ( west Afrika).

Toen ik zwanger was, had hij nog een verblijfsvergunning, maar die is helaas als sinds 2009 afgelopen. We hebben in juni 2009 een nieuwe aanvraag gedaan die nog steeds in behandeling is. Dit duurt echt te lang, en we hebben geen idee hoelang het nog gaat duren, ( raad van state zegt: het is een moeilijke zaak, en we weten niet hoelang het nog kan gaan duren.

Dit is zo stressend voor ons, hij werkt zich kapot 60 uur per week, krijg maar een loon van 1200 euro, heef in 2 jaar tijd maar 6 vrije dagen gehad, ( hij werkt dus van maandag tot en met zondag). Overwerk word niet uitbetaald. ploegentoeslag en weekend toeslag word ook niet betaald. Loonstroken kloppen niet. Maar wij kunnen er niks tegen doen, omdat als hij ontslagen wordt, hij geen nieuw werk mag aannemen en zonder werk mag die niet langer in Nederland wonen.

Ik kreeg kindgebonden budget, kinderbijslag etc maar de belasting dienst heeft nu brieven gestuurd dat ik daar geen recht meer op heb en had dus ik kan alles sinds 2006 gaan terugbetalen, hun zeiden ik moet alleenstaande ouderkorting aanvragen maar dit gaat ook niet omdat hun dan zeggen je woont samen... Ben ik nou de enige die dit dubbel vind? Dus in feite heb ik nergens recht meer op geen huurtoeslag,zorgtoeslag,kinderopvangtoeslag etc.

Nu verwachten ze dat we ong 29.000 gaan terugbetalen binnen 1 jaar? Ik snap er niks meer van..

Ik heb zelf ook het pcos syndroom, ben wekelijks onder behandeling, vele miskramen achter de rug, en ben hierdoor ook erg depresief geworden.

Nu zeurt mijn man ook heel erg, snap ik ook wel want het is niet niks wat er aan de hand is. Maar wat kan ik eraan doen? Hij geeft me overal de schuld van. Ik probeer iedere dag te doen of ik gelukkig ben en dat het goed gaat maar het gaat helemaal niet goed, ik word steeds depressiever en ik heb zelfs geen fut meer om onze zoon naar school te brengen..

Ik moest echt even me verhaal kwijt en hoop van iemand misschien tips te krijgen of iemand die in een gelijke situatie heeft gezeten.
In de meeste gemeenten zijn er organisaties die mensen helpen met dit hele papier gebeuren... Zoals al genoemd vraag om een maatschappelijk werker bij je huisarts.

Neem contact op met vluchtelingenwerk zij zijn altijd goed op de hoogte van alle andere hulpverlenende instanties die je juridisch of in ieder geval practisch bij kunnen staan.

Het gaat nergens over dat je 2900 in een jaar moet terug betalen... Als je dat niet hebt... Hirvoor $oet je uitstel van betaling of kwijtschelding aanvragen maar je kunt de opties het beste bespreken met de belastingdienst of hulp organisatie.

Sterkte ermee
Hij kan niet ontslagen worden door zijn werkgever. Je zou er wel over na kunnen denken om de bond/ARBO in te schakelen, om deze wanpraktijken van zijn werkgever recht te zetten.
Die man werkt toch hartstikke zwart neem ik aan? Hoe zou hij wit kunnen werken zonder verblijfsvergunning?

Kinderblijslag heb je gewoon recht op en kindgebonden budget heeft idd met gezondheid kind te maken. Waarom kreeg je dat eerst wel en houdt het nu op?

Is het wel verstandig om jezelf helemaal te laten afkeuren?
quote:heleen1234 schreef op 06 mei 2011 @ 14:28:

[...]

Je kunt iemand niet ontslaan omdat hij ziek is en niet op z'n werk komt.

Z'n baas zal bij het uwv een ontslagvergunning moeten aanvragen en die krijg je echt niet zomaar. Stel dat hij toch wordt toegewezen, dan kun je het makkelijk aanvechten.

Dit dreigen betekent dus in feite niks.

Is natuurlijk wel heel vervelend.Ik weet niet zoveel over ontslagvergunning etc. maar zijn contract loopt af op 1 juni a.s. En ik heb het gevoel als hij zich nu ziekmeld of iets dergelijks dat zijn contract niet verleng word, ( mogen ze dit doen?)
Heb je ergens een vormfout gemaakt? Verblijfstitel niet op tijd verlengt, geen GBA inschrijving, kind niet opgegeven??

Ik snap namelijk niet waarom deze zaak als zo ingewikkeld word beschouwd.
Anita, dank je wel voor jouw antwoord.
quote:emaille schreef op 06 mei 2011 @ 14:31:

Die man werkt toch hartstikke zwart neem ik aan? Hoe zou hij wit kunnen werken zonder verblijfsvergunning?

?Zolang het dossier in behandeling is, ben je niet illegaal en mag je gewoon werken.
Hij heeft een veblijfsticker van steeds 6 maanden in zijn paspoort, hij mag hiermee werken, Normaal mag dat niet maar omdat de rechter toen besloten heeft van wel, heeft hij een sticker waarop staat arbeid toegestaan.
quote:LaNeerlandaise schreef op 06 mei 2011 @ 14:33:

Heb je ergens een vormfout gemaakt? Verblijfstitel niet op tijd verlengt, geen GBA inschrijving, kind niet opgegeven??

Ik snap namelijk niet waarom deze zaak als zo ingewikkeld word beschouwd.

Zijn oude advocaat heeft de fout gemaakt niet op tijd de verlenging aan te vragen, en ze had daarna de verkeerde aanvraag gedaan. Dus het is toen heel moeilijk geworden.

We hebben nu een goede advocaat maar wel erg duur.
quote:anita187 schreef op 06 mei 2011 @ 14:34:

Hij heeft een veblijfsticker van steeds 6 maanden in zijn paspoort, hij mag hiermee werken, Normaal mag dat niet maar omdat de rechter toen besloten heeft van wel, heeft hij een sticker waarop staat arbeid toegestaan.

Dan kan ie naar de arbodienst bellen. Of ie daarna zn baan behoudt is afwachten natuurlijk.

Maar hoe zit het nou met die kindtoeslagen???
Het is mogelijk zo'n baas die betrokken is bij de hele procedure van verblijfsvergunning/nationaliteit krijgen. Het salaris dat zij betalen is beneden de norm omdat er 'schulden' vereffend moeten worden: het helpen om een verblijfsvergunning te krijgen, het hele proces om in Europa te komen, familie in Afrika financiële bijstand te verlenen enz.

Eigenlijk is zo'n werkgever iemand die in het proces van mensenhandel zit. Die mensen zijn goed geinformeerd of zijn voorzien van goed geinformeerden, en die weten de weg in voorzieningenland: al die toelages, kortingen en budgets.

De maatschappij betaalt het hele gelag.
Oke ik zal vanmiddag eens de arbo dienst bellen om te kijken wat hun voor ons kunnen doen.

Ik heb zometeen een afspraak bij de rechtswinkel die gaat uitzoeken hoe het nu precies kan dat ik nergens meer recht op heb, dan zal ik het hier ook laten weten.
quote:47084 schreef op 06 mei 2011 @ 14:40:

Het is mogelijk zo'n baas die betrokken is bij de hele procedure van verblijfsvergunning/nationaliteit krijgen. Het salaris dat zij betalen is beneden de norm omdat er 'schulden' vereffend moeten worden: het helpen om een verblijfsvergunning te krijgen, het hele proces om in Europa te komen, familie in Afrika financiële bijstand te verlenen enz.

Eigenlijk is zo'n werkgever iemand die in het proces van mensenhandel zit. Die mensen zijn goed geinformeerd of zijn voorzien van goed geinformeerden, en die weten de weg in voorzieningenland: al die toelages, kortingen en budgets.

De maatschappij betaalt het hele gelag.Ik snap helemaal niets van jouw post.
quote:anita187 schreef op 06 mei 2011 @ 14:36:

[...]

Zijn oude advocaat heeft de fout gemaakt niet op tijd de verlenging aan te vragen, en ze had daarna de verkeerde aanvraag gedaan. Dus het is toen heel moeilijk geworden.

We hebben nu een goede advocaat maar wel erg duur.Als je zo'n laag inkomen hebt, en grote sommen geld aan de belastingdienst moet terugbetalen, wie betaald die dure advocaat dan?
quote:47084 schreef op 06 mei 2011 @ 14:42:

[...]

Als je zo'n laag inkomen hebt, en grote sommen geld aan de belastingdienst moet terugbetalen, wie betaald die dure advocaat dan?Die krijg je gewoon pro deo. Kost e 89, eenmalig.
quote:47084 schreef op 06 mei 2011 @ 14:40:

De maatschappij betaalt het hele gelag.huh?
Ik word verdrietig van je hele verhaal.

Maar ik zou ook eens een stukje bij jullliezelf gaan zoeken & niet alleen maar bij anderen. 'Ik ben bezig mezelf af te laten keuren' Alsof je dat zomaar kan kiezen. ik probeer ook al 5 jaar zwanger te worden, raak ook verdrietig ervan dat het niet lukt. Heb last van artrose (dus vaak pijn), maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om de ziektewet in te gaan.... Misschien wel kort door de bocht van mij, maar je kunt zelf je situatie veranderen. En blijkbaar is er wel een rechter die jullie in het gelijk heeft gesteld, dus daar zou ik wat hoop uit putten...
Ik snap die miskramen ook niet zo. Als je in zo'n ellendige situatie zit, waar werkelijk alles mis gaat en je niet eens weet of je man wel in het land mag blijven, de armoede je boven het hoofd groeit en werkelijk de hele wereld tegen je lijkt te zijn, dan ga je toch geen kindjes maken.
Tja. Vormfouten. Geen vaste baan met 120% van het minimumloon. En hij? Spreekt hij Nederlands? Heeft hij het inburgeringsexamen gedaan?
Ik heb over niet zoveel dingen hier verstand (in dit topic) maar mij is duidelijk verteld dat je je op Fibromyalgie niet af kunt laten keuren.

verder moet er toch íemand zijn die wat kan doen tegen die slavernij van een 7 daagse werkweek? Peter R. de Vries desnoods, of Pieter Storms. Dit mag al jaren niet meer in NL, dus waarom wel bij/met vluchtelingen? Belachelijk.
Later is nu
Kindgebonden budget krijgt iedereen met kinderen onder de 18 jaar en wordt naar inkomen per maand door de belastingdienst betaald.

Persoonsgebonden budget is voor personen met een "ziekte"en ik heb het vermoeden dat in het begin van dit topic daar een vergissing in is ontstaan.

Ik krijg ook jeuk van de uitspraak:" ik ben bezig me af te laten keuren"......zo komt het op mij over alsof je het er om doet.

Als blijkt dat je inderaad die 29.000 teveel hebt ontvangen dan moet je die terug betalen , als blijkt dat dit niet zo is dan komt het ook goed.

Enne van een kale kip valt niet te plukken en als ik het goed begrijp valt er niet veel te plukken bij jullie dus het zal wel met een sisser aflopen, en tevens is het ontvangen van toeslagen iets wat je zelf altijd moet controleren.....blijf je ook achterover hangen als je te weinig krijgt?

Ik weet het even niet meer maar hoeveel uur werk je zelf?
Je hebt het over je man. Klopt dat? Hoelang zijn jullie getrouwd? Heeft hij geen recht op naturalisatie dan?

Als ik het goed begrijp dan heeft hij een verblijfsvergunning om politieke redenen gekregen, dat is nu niet meer van toepassing. Hij heeft geen verblijfsvergunning voor voortgezet verblijf aangevraagd en heeft een nieuwe verblijfsvergunningaanvraag gedaan. Hebben jullie gekeken naar het formulier 'Aanvraag Verblijfsvergunning regulier zonder mvv of wijziging verblijfsdoel'.

Ja en als het je lukt om 100 % afgekeurd te worden dan helpt dat je met de inkomenseis maar afgekeurd worden is ook een heel lang proces om voor elkaar te krijgen.

Mss kan je eventuele vragen kwijt op het forum van mixedcouples.nl
quote:anita187 schreef op 06 mei 2011 @ 14:34:

Hij heeft een veblijfsticker van steeds 6 maanden in zijn paspoort, hij mag hiermee werken, Normaal mag dat niet maar omdat de rechter toen besloten heeft van wel, heeft hij een sticker waarop staat arbeid toegestaan.Dan kan hij toch ook op zoek naar ander werk? Waarom zou hij afhankelijk zijn van deze ene werkgever als hij toestemming heeft om te werken?
Waarom zou je afgekeurd willen worden? Daar wordt de schuld niet minder van en het afbetalen gaat alleen maar langzamer.
Wat ik niet zo goed snap is: hij heeft een contract. Hoe kan hij dan zoveel moeten werken?

En heeft hij misschien in 1e instantie in Belgie asiel aangevraagd en daarna naar nederland gekomen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven