Lijf & Lijn alle pijlers

30-dagen uitdaging

06-05-2011 13:08 302 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste tijd ben ik bezig met gezonder eten en meer bewegen, en ik heb voor mezelf gemerkt dat het hem voor mij voornamelijk zit in het aanleren van goede gewoontes en het niet aanleren (of zelfs afleren) van slechte gewoontes.

Nu ben ik hondentrainer en daar hou ik me ook veel bezig met het aan en afleren van gewoontes, zowel bij de honden als bij de eigenaren. Wat ik daarvan heb geleerd is dat een van de belangrijkste dingen bij het leren van iets is: herhaling. Herhaling zorgt er voor dat een trucje dat je bewust doet, een vanzelfsprekende gewoonte wordt.

Daarom wil ik mezelf voor goed bewegen en goed eten ook nieuwe gewoontes aanleren, en dat gaan doen door heel bewust 30 dagen lang iedere dag die goede gewoonte te herhalen.

Wie wil er met me mee doen?

Iedereen kan natuurlijk voor zichzelf zijn gewoontes bepalen! Kies iets dat wel een uitdaging is maar niet onmogelijk en kies iets waarvan het de bedoeling is dat het een blijvende gewoonte van je wordt.

Mijn doelen gaan zijn om voor dertig dagen:

- iedere dag een uur te lopen (dit is voor mij een makkie, hier kom ik meestal al aan door mn honden, maar soms sla ik over of loop ik korter. Dit is dus een lage instap voor mij, voor iemand die niet iedere dag loopt is 30 min per dag misschien haalbaarder)

- geen snoep te eten (dit in verband met de grote hoeveelheden snoep die altijd op mijn werk aanwezig zijn. Ik stop het gedachteloos in mn mond en daar wil ik van af)

- max. 2 alcoholische drankjes op een avond te drinken en dat max. 2 avonden in de week (alcohol is echt een zwak punt van mij, ik kan behóórlijk doorzakken en ik wil daar van af)

Ik hoop dat er mensen zijn die met me mee willen doen zodat we elkaar 30 dagen kunnen motiveren! En dan hopen dat na 30 dagen volhouden onze goede voornemens al een heel stuk ingesleten zijn en daardoor gewoontes zijn geworden!
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Klinkt goed Spijker, zo'n groenteabonnement! Heb meteen even gekeken en het zit ook bij mij in de buurt. Ga ik doen, gezond, lekker en ook leuk om een keer wat andere groenten te proberen. Vond het inderdaad met de prijs ook reuze meevallen, dacht dat zoiets veel duurder zou zijn. Ga eerst een proefabonnement doen, even kijken hoe dat bevalt.

@ Luneth: keep up the good work!
** Gaat meteen even aandelen in de biologische groenteabonnementen nemen **
Ik zit wel te bedenken dat ik niet iedere week even vaak thuis eet dus het wellicht niet altijd op krijg.

Nouja eerst maar eens kijken hoeveel er in zo'n pakket zit en ik kan t altijd weggeven als ik een keer over heb.
Ik heb overigens een sportschool op loopafstand van mijn huis zitten. Hij is niet goedkoop maar ik zit toch te denken of ik lid zal worden.

Ze hebben veel cursussen die erg leuk klinken.

Iets verder zit een sportschool die goedkoop is en alleen fitness heeft. Alle luxe is er af gehaald zegmaar. Geen douches, geen horeca, geen sauna, geen cursussen. Alleen fitness en daar betaal je dan weinig voor.

De douches zal ik wel missen denk ik. Zeker omdat je dan niet eerst kunt sporten en meteen door naar iets anders. Vind ik zelf niet fris.

Ik kan in ieder geval hier neerzetten dat ik bij beide scholen een rondleiding wil. En evt bij een derde school dichtbij ook, ter vergelijking.
Tja, de luxe sportschool of de basic... Beide extremen werken voor mij niet, ik heb bij een hele luxe 'gesport' en toen lag ik eigenlijk alleen maar in de sauna de sportdrankjes te drinken. Niet echt de manier om aan je fitheid te werken kan ik je zeggen

En toen nam ik een hele basic sportschool die stonk naar mannenzweet en waar alleen bodybuilders rondliepen die rare pillen slikten en naar mn kont keken. Daar ging ik ook niet graag heen.

Misschien kan je bij beide sportscholen eens een proefles volgen?

Ik heb nu geen sportschoolabo meer uit nijpende en noodzakelijke persoonlijke bezuinigingsredenen en hoewel dat eerst even wennen was heb ik nu door dat ik heel goed zelf kan sporten, buiten en binnen. En van het geld van een paar maanden sportschoolabo kan je al wat gewichten kopen en eventueel een cardio-apparaat van marktplaats, en tips en oefeningen kan je op internet vinden. De vraag is eigenlijk alleen of je thuis genoeg ruimte hebt om te bewegen en of je er een gewoonte van kan maken het te doen.

Aan die gewoonte ben ik nu aan t werk

Moeilijke uitdaging voor mij vandaag: werken aan mn gewoonte dat ik op mn werk niet snoep. Er staat alweer een schaal drop naast mn pc, die ga ik zo maar eens subtiel verplaatsen denk ik.
Ja proefles is idd het beste.

Ik zat nog even te rekenen. Een half jaar bij de dure kost 6 x 45 euro = 270 euro. Dat kan ik beter aan dan dat ik weet dat het iedere maand 45 euro is. Snappen jullie het nog?

Alsof ik eenmalige uitgave beter kan verantwoorden naar mezelf toe dan een maandelijks terugkomend bedrag.

Na een halfjaar kan ik heroverwegen of het verstandig was.

Ik heb idd wel ruimte om thuis te sporten en woon landelijk dus alle ruimte om te lopen, fietsen en skaten. Toch merk ik dat ik dat niet steeds doe.

Ik denk dat een les ook goed is omdat je dan 'wel moet' doorgaan en niet na 10 min denken dat je geen zin meer hebt.

Ik wil de gewoonte van buiten sporten wel invoeren maar ga ook kijken bij de sportschool.

Ik heb zelfs een fitnessapparaat thuis (een soort crosstrainer van MP). Het geeft echter heel weinig weerstand, waardoor je na een kwartier op dat ding nog steeds niet het idee hebt dat je iets gedaan hebt. Kan ook niks instellen. Misschien moet deze weg en dat ik m vervang voor iets anders, dat kan ook.

Anyway: Goedemorgen.

Ik ben weer op een schappelijke tijd wakker. Gisteravond was ik gezwicht en had ik toch de MSN weer aan gezet na 10 uur maar degene die ik wilde spreken was niet online dus ik kon m ook weer uit zetten.
Moonlight, als je een abonnement van een half jaar moet nemen, zeg hem dan gewoon gelijk weer op! Dan kan je dat niet vergeten en zit je er niet per ongeluk langer aan vast. En als je na een half jaar toch langer lid wilt blijven; lid worden kan altijd - opzeggen is soms lastig!
Ok. Niemand wil de dropjes naast zijn pc. Dus waarom zijn er dan dropjes?!
Goedemorgen!

@ Spijker: het is een complot, sabotage van je 30-dagen uitdaging .

@ Moonlight: ik heb eerst bij een goedkope sportschool gezeten, maar daar ging ik uiteindelijk bijna nooit naartoe omdat hij nét te ver weg was en er geen prettige sfeer hing (Spijker slaat de spijker op z'n kop: veel te gespierde mannen die naar je kont kijken in een walm van zweetlucht - ik durfde bijna niet de krachttraining hoek in omdat je dan starend publiek had bij je oefeningen ). Uiteindelijk ben ik bij een 'fijne' sportschool hier om de hoek gegaan, die in plaats van 20 E, 42,50 E per maand was, maar daar was ik vervolgens wél meer dan twee keer zo vaak te vinden. Het is echt belangrijk dat je je je op je gemak voelt in een sportschool en dat je er 'graag' heen gaat. Een paar proeflessen volgen lijkt me dan ook harstikke slim!

Hier gaat het tot nu toe goed . Net een lekkere cappucino met suiker op, maar dat hoort gelukkig nog niet bij mn nieuwe goede gewoonten. Als het nou goed gaat deze maand, wil ik hierna 'minderen met suiker' toevoegen. Maar niet alles tegelijk anders heb ik meteeng een zin meer!

Gisteravond had ik wel zin in een wijntje, maar toen heb ik me afgevraagd of ik er nou echt zin in had of dat het meer gewoonte was. Idem voor cola light. En allebei lekker niet gedronken. Het helpt mij heel erg dat ik niet het gevoel heb dat het 'helemaal nooit meer mag', want dan zou ik het sneller opgeven denk ik. Nu zeg ik gewoon tegen mezelf: stel het zo lang mogelijk uit. En als me dat maar steeds langer lukt, ben ik vanzelf geminderd.

Ik ga straks lekker fietsen naar de bibliotheek met veel zware boeken, telt dat als cardio/gewichtheffen ? En vanavond na mijn werkgroep gaan m'n renschoenen weer aan. Ik denk dat ik een paar lesjes terugschakel want heb 3 weken niet gerend, maar hoop dat Evy me er weer doorheen sleept en ik daarna weer back on track ben. Zijn er hier toevallig nog meer mensen die (willen gaan) hardlopen met Start to Run? Als we het hebben over opbouwen van goede gewoontes, dan is dit wel een aanrader!

Ik ben nu nog student maar bijna afgestudeerd, en begin vanaf augustus aan een drukke baan. Dus ik wil voor die tijd ook een wat betere renconditie hebben opgebouwd (10 km kunnen rennen), zodat ik die dan kan vasthouden. Het lijkt me heel lastig om genoeg te sporten als je ook fulltime (+) werkt en veel andere dingen te doen hebt. Hoe doen jullie dat naast je werk en sociale leven?
Oei ik was dit topic een beetje vergeten!

Dit weekend is het naar verhouding goed gegaan. Vrijdagochtend ben ik gaan fitnessen, vrijdagavond was ik naar aquarobics.

Zaterdag vierde ik mijn verjaardag maar het is me wel gelukt om gewoon te ontbijten en te lunchen en me niet ongans te eten aan de taart en de hapjes. Tevreden dus.

Normaal gesproken heb ik dat ik de dag erna dan lui ben en voor 'makkelijk' eten ga, maar gister ben ik naar de supermarkt gewandeld en heb ik koude schotel gehaald met tomaatjes, wortel, komkommer etc.

Inmiddels zit ik nog in mijn pyjama maar heb ik wel goed ontbeten en ben ik moed aan het verzamelen om naar de fitness te gaan. Maar al met al zeker geen slecht weekend hier
Meteen weer opzeggen is een heel goed plan

Ik zie echt voordeel van de sportschool dichtbij, ik kan er echt lopend heen. Zie mezelf op een vrije avond dat makkelijker doen dan eerste een stuk fietsen, dan sporten, dan weer fietsen. Dan is de drempel net iets hoger.

Nou ik ga dus kijken binnenkort, dat zeker.
Nou gisteren mijn eerste dag. Hometrainer is niet gelukt maar heb wel ruim een uur lang gewandeld (de begraafplaats waar mijn man ligt is moeilijk bereikbaar met het Ov.)

toen bedacht ik me dat ik geen fruit kon eten die dag (elders geslapen en bij mijn schoonmoeder gegeten en zelf geen fruit in huis moet ik vanmiddag halen) maar tot mijn verbazing had schoonmoeder een lekkere fruitsalade als desert.

Vanavond wil ik zelf weer echt gaan koken moet nog ff bedenken wat en misschien op de hometrainer maar ben meestal wel erg moe als ik naar mijn werk ben geweest zoals vandaag.

Overigens was mijn hoofddoel op tijd bij mijn werk zijn de juiste dagen en dat is vandaag niet gelukt omdat de wekker echt niet is afgegaan dus die telt ook niet voor mij hier kon ik niks aan doen. Wat ik wel goed van mezelf vind, en echt met in mijn achtehoofd dit topic, is dat ik wel gewoon direct naar mijn werk gegaan ben en niet gebeld heb dat ik morgen kom ipv vandaag
Update dag 2 (gisteren dus), alles gedaan behalve op tijd avondeten en iets actiefs (wandelen, fietsen etc.).
You go Ibi!!! Super dat je wel bent gegaan!

Ik merk overigens dat als ik moe ben en ik ga tóch bewegen, dat ik dan na het bewegen meer energie heb dan ervoor. Ik het eigenlijk nog nooit gehad na een work-out dat ik dacht: oh man ik heb spijt van deze workout, ik voel me slechter.

Nee, ik voel me juist beter dan!
Nagels nog steeds veilig. Heb gegeten. En voldoende geslapen.

En die tijd voor mezelf, heb gisteren boek gelezen over chi running, dus dat mag ook wel goed gerekend worden.

Spijker, wat voor workouts doe jij?

Ibi, ik heb je topic meegelezen, en ik moet zeggen dat ik echt bewondering voor je heb, en ook nu dat je dan ondanks dat het zo makkelijk is om te zeggen dat je niet komt dat je dan toch gaat!
@Spijk, ik wil ook een excell-sheet! (ik ben stiekem dol op checklists etc... I'm a nerd)

Ik heb overigens ook mn sportschoolabo opgezegd (vooral vanwege geld) en probeer nu naast het hardlopen dus thuis een beetje te trainen omdat krachttraining altijd goed lijkt te zijn...

Er is maar 1 goede plek voor de dropjes: de prullenbak!

@Tigmo, ik heb een tijdje start-to-run gedaan, vind het ideaal, maar mn mp3-speler is kapot. Dus nu probeer ik het op een zelfde manier een beetje op te bouwen...

(steeds iets verder, of vaker, of kortere rustpauzes)

Ik heb trouwens ontdekt dat er maandelijks (behalve in de zomer) een loop wordt georganiseerd bij mij op de hoek van 2,5/ 5 /7,5 /10 etc etc km, dus daar wil ik me eigenlijk voor inschrijven (en maar eens beginnen met 5 want die 2,5 km daar doen alleen kinderen aan mee )

@lola, ik zou het zo knap vinden als je het bij die ene sigaret kunt houden deze week!

Dag 2:

genoeg water gedronken

hardgelopen

(geen oefeningen, was uiteindelijk pas om 24.00 thuis, dus dat doe ik vanavond)

1 glas wijn *dus nog 1 over voor later deze week *

weinig groente (was op een feestje met buffet, maar daar was helaas weinig groente bij. Wel een mini-komkommer op bij de lunch en vanavond maak ik een salade)

Oh en qua huishouden (mag ook wel iets gestructureerder, wil eigenlijk wekelijks dingen doen ipv 1 x per maand een dag bezig zijn) wil ik vooral t halve strand wat ik zaterdag mee heb teruggenomen opzuigen, wil boodschappen doen en even een was doen. Allemaal vanavond. Morgen de keuken dweilen (dat haat ik)

En verder ga ik gooeeed met water (heb geen flesje meer maar loop nu trouw met een bekertje naar t keukentje op t werk)
quote:vivadiva85 schreef op 09 mei 2011 @ 12:09:

@Spijk, ik wil ook een excell-sheet! (ik ben stiekem dol op checklists etc... I'm a nerd)

Ik heb overigens ook mn sportschoolabo opgezegd (vooral vanwege geld) en probeer nu naast het hardlopen dus thuis een beetje te trainen omdat krachttraining altijd goed lijkt te zijn...

Er is maar 1 goede plek voor de dropjes: de prullenbak!

@Tigmo, ik heb een tijdje start-to-run gedaan, vind het ideaal, maar mn mp3-speler is kapot. Dus nu probeer ik het op een zelfde manier een beetje op te bouwen...

(steeds iets verder, of vaker, of kortere rustpauzes)

En verder ga ik gooeeed met water (heb geen flesje meer maar loop nu trouw met een bekertje naar t keukentje op t werk)

haha moet hier echt om lachen want precies op dat moment dat ik het las had ik een dropje in mijn mond gedaan. Zit sinds kort op andere locatie waar snoeppot staat. Slecht maar goed nog geen doel van mij maar hou het denk ik maar op de dropjes die ik al gegeten heb.

@Spijker, ja dat schreef iemand (jijzelf wellicht?) ook op het topic van MV ga het dan toch ook proberen als ik moe ben wie weet werkt het bij mij ook zo.

@Polly, dank je wel voor het compliment

Overigens is er niks te doen op mijn werk door slechte planning van leidinggevende. Het word tijd dat ik mijn eigen werk weer op ga pakken. Mijn te saai dit.
quote:vivadiva85 schreef op 09 mei 2011 @ 12:09:

Jaaaaa ik ook! En nerds rule Iedere avond mn excel-lijstje afvinken vind ik nu al leuk

Ibi is inderdaad iemand om een hele berg vol bewondering voor te hebben. Zo. Ik kan er gewoon geen woorden voor vinden.

Ik doe allerlei work-outs. Heb nu voor mezelf gezet dat het niet véél hoeft te zijn, als het iedere dag maar iets is van oefeningen voor spierkracht. Zoals buikspieren natuurlijk maar ik heb ook dumbells. En voor beenspieren kan je veel goede oefeningen vinden als je googelt. Allemaal dingen die gewoon in een klein huiskamertje kunnen!
Afgelopen winter heb ik geschaatst (een uur per week training) en toen had ik wel een stok achter de deur op daar thuis wat oefeningen voor te doen.

Eerlijk gezegd ging dat schaatsen me niet zo goed af, mede doordat ik gewoon slappe spieren heb van te weinig sporten. En mijn schaatsen, daar lag het ook aan natuurlijk

Ik heb dus niks met snoeppotten. Als kind al liet ik mijn snoep van Sint-Maarten (wat we hier vieren) gewoon verpieteren. Ik at wel de chocola op, koek, pepernoten - maar drop en gekleurde dingetjes (zuurtjes, lolly's) vind ik gewoon niet echt lekker. De mandarijnen at mijn moeder op denk ik, daar houd ik ook niet zo van.

Nog steeds heb ik niks met zakken of potten drop. Of met Jamin. Alleen chocola en ijs vind ik lekker daar.

Dat scheelt alweer he, die gewoonte hoef ik niet af te leren
Zo te lezen zijn de meesten hier goed bezig en is iedereen nog lekker enthousiast bezig!

Hier gisteren ook goed gegaan met mijn uitdagingen.

Heb gisteren flink stuk gewandeld, en het is gelukt niet te snoepen.

Vandaag gaat het tot nu toe ook nog prima met het niet snoepen. Vanavond uurtje fitness, dus met het sporten komt het ook goed vandaag.

Dus als ik het niet snoepen vandaag volhou dan is het vandaag ook weer een succesvol dagje.

Las iets over het bijhouden van je doelen in een excel bestandje, doe ik zelf ook, ben ook wel van de lijstjes. Ook wel weer fijn als je na een dag aan kunt geven dat je je weer aan je doelen mbt het aanleren van je nieuwe gewoontes dat het die dag (weer) goed is gegaan.

@Spijker; als er toch niemand dropjes hoeft op je werk, gewoon weggooien. Kom je zelf ook niet meer in de verleiding .
Ik haak in/aan. Vandaag pas dit hele topic gelezen.

Reden: mijn totaal ongestructureerde leven. Al langere tijd. Sinds WW komt er steeds minder uit handen terwijl ik tijd zat heb en er steeds zomaar een dag voorbij is met niksen.

Wel zal ik regelmatig melden hoe het gaat, weet niet of dat dagelijks is (vast wel) en wellicht ook niet steeds op iedereen reageren.

Ik heb denk ik wel de kleinste stapjes/aanleringen maar ik moet ergens beginnen. En het 'dagelijkse' kan ik alleen doen als ik thuis ben en ben circa 2 dagen per week bij mijn vriend.

1. Elke dag minstens 1/2 uur met de dagelijkse huishoudelijke dingen bezighouden om de dingen die op orde gaan komen, bij te houden

2. Elke dag minstens 1 uur aan de slag met 'achterstallig'

3. Elke dag 1 achterstallig mailtje beantwoorden (dus IBI mail komt eraan )

Met 1 en 2 kom ik ook in max 30 dagen aan een huis dat weer bezoekproof is

Ik had na het lezen van dit topic de laptop uitgedaan en alarm mobiel aangezet. Het was 'maar' 3 kwartier, het oogt nog als niks maar wel lekker was weggevouwen, afwas gedaan en ga ik de volgende was ophangen.

Het zal me benieuwen, m'n zelfdiscipline en nu mag ik nog heel even topichoppen!
En oh ja, ik kan nog wel veeel meer dingen opnoemen, maar eerst maar eens wat regelmaat kweken met bovenstaande.
hallo allemaal, wat zijn jullie goed bezig! complimenten hoor. gister redelijke dag gehad, had een verjaardag waar ik lopend heen ben gegaan en met een flinke omweg terug. en paar keer hond uitgelaten dus mn lichaamsbeweging gehad. een uurtje wat in huis gedaan dus ik ben wel tevreden. vandaag weer verder met frisse moed. succes allemaal!!
Ow thee had je de mail wel ontvangen dan een paar dagen geleden? Heb hem zojuist nog een keer gestuurd want kon hem niet vinden in mijn verzonden mails sorry dus wilde niet opdringerig overkomen

goed dat je aanhaakt op dit topic.

Bij mij op mijn werk was het heftig want een cliënt onverwachts overleden ben dus langer gebleven even kijken wat voor invloed dat heeft op mijn doelen behalen vandaag
Haaaaaa! Nog 4 minuten en dan ben ik klaar met werken en ondanks een schaal drop én een schaal chocolade voor mn neus heb ik dan Niet Gesnoept.

Ben trots als een aap met drie lullen. (ouderwetsche uitdrukking die mn lieve omaatje altijd bezigde )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven