recept raap-stelen?

10-05-2011 07:03 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
wie eet er weleens raapstelen?

ik zag ze gisteren bij de biowinkel liggen en wil het weleens proberen? lijkt het ee nbeetje op andijvie of waar kan ik het mee vergelijken?

een lekker receptje?
Oeps.
Ik heb gister stamppot rauwe raapstelen gemaakt. Precies hetzelfde als met andijvie. Ik vond het niet veel, beetje bitter. Dan heb ik veel liever postelein!

Maar goed, ik heb dus puree gemaakt met zout, peper, nootmuskaat, melk en voor de smaak een beetje roomboter. De raapstelen gewassen en fijn gesneden en door de puree gedaan.
Raapstelen, heerlijk!

Gewoon net als rauwe andijvie. Of even googlen
Ik vind het in een stamppotje wel lekker, met wat gezouten cashewnoten erover. Heb het ook weleens rauw als salade gegeten maar dat was minder succesvol, vond het erg peperig worden.
Ik maak er vaak een saus van en dan met Tagliatelli en zalm of gewoon een saus voor de spaghetti. Onze zonen vinden dat heerlijk. Ook heb ik wel eens een salade ervan gemaakt. Volgens mij is het een 'vergeten groente' van vroeger. M'n oma had het daarover. Ik google dan voor de recepten.
Ik ken het eigenlijk ook niet anders dan dat je er een stamppotje van maakt...
Inderdaad stamppot. Zo aten wij dat vroeger altijd. Met spekjes, kaas en een gekookt ei. En rauwe raapstelen dus.
Mijn lievelingskostje van vroeger: raapsteeltjes met kaas! Gewoon een stamppotje maken met aardappelen, scheutje melk en een klontje boter. Daar dan de rauwe raapsteeltjes door heen scheppen en blokjes jonge kaas. Afmaken met peper, zout en nootmuskaat, en voor opdienen nog even doorwarmen. Echt zooo lekker!
Ik eet het nooit als stamppot. Ik snijd en was het en laat er met aanhangend water even de kook over gaan. Vervolgens ietsje binden en wat nootmuskaat erover.

Het slinkt wel heel erg, dus ik eet zo drie bosjes.

Deze wil ik nog een keer maken:

Ingredientenvoor 4 personen

200 gram raapstelen

2 eieren

1 teentje knoflook

1 rode ui

6 eetlepels olijfolie

1 blikje ansjovisfilets (50 gram)

2 eetlepels balsamico azijn

4 tomaten

1 theelepel franse mosterd

10 zwarte olijven

5 radijzen

zout en peper

BereidingswijzeKook de eieren en laat ze afkoelen. Pel ze en snijd ze in kwarten. Snijd de ui in smalle ringen, de radijzen in plakjes en de tomaten in smalle partjes. Roer al deze ingredienten samen met de raapstelen en de ansjovis door elkaar.

Pers de knoflook fijn en klop er een dressing van samen met de olie, de azijn en de mosterd. Voeg peper en zout toe naar smaak. Schenk de dressing over de salade en garneer het met de olijven en de eieren. Bij www.raapstelen.nl adviseert men om stokbrood met gezouten boter er bij te serveren.
Mmmm!!!!! heerlijk! Ik vind stamppot het lekkerst, maar dan niet met gewone kaas maar komijnekaas! Dat geeft net een ander, lekkerder smaakje!!
O ja ! Kaas heb ik er idd ook door gedaan.

Ik vond het niet vies, maar ook niet zo mijn ding dus. Ben benieuwd wat je ermee gedaan hebt en wat je ervan vond.

Over vergeten groente is trouwens een hele site, met recepten en meen ik. Pastinaak staat daar bijvoorbeeld ook op: heel lekker geroosterd uit de oven!

En op de site van een (ik zal de naam niet noemen want misschien reclame) kwekerij kun je vergeten groenten bestellen, om zelf te kweken. erg leuk!

*tot zo ver off topic*
super! ik ga morgen stamppotje met de raapstelen maken...

en eet je alleen het groen of ook de stelen eigenlijk?

die andere dingen ga ik beslist ook eens maken...

leuk weer een nieuwe groente..

hierblijft het meestal bij paprika, courgette, b roccoli, champignons, tomaten en andijvie,zuurkool, boerenkool...

maar nu leuk iets anders dus!

en voor de kleine ook goed om zoveel mogelijk verschillende dingen te maken..

dank jullie wel meiden!
super! ik ga morgen stamppotje met de raapstelen maken...

en eet je alleen het groen of ook de stelen eigenlijk?

die andere dingen ga ik beslist ook eens maken...

leuk weer een nieuwe groente..

hierblijft het meestal bij paprika, courgette, b roccoli, champignons, tomaten en andijvie,zuurkool, boerenkool...

maar nu leuk iets anders dus!

en voor de kleine ook goed om zoveel mogelijk verschillende dingen te maken..

dank jullie wel meiden!
o en de raapstelen niet laten slinken in kokend water? maar net als rauwe andijvie pureren met de gekookte aardappels?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven