Entertainment alle pijlers

Moordvrouwen - Net5

09-05-2011 21:44 533 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de vierdelige portretserie Moordvrouwen staan Nederlandse vrouwen centraal die iemand hebben vermoord. Elke aflevering vertelt een vrouw haar kant van het verhaal van de moord die ze heeft gepleegd en via reconstructiebeelden is te zien hoe het zover heeft kunnen komen. De reeks is gemaakt door Jessica Villerius. Zij maakte eerder indringende reportages over anorexia (Vel over probleem), eerwraak (Code Rood: Eerwraak) en de vraagtekens die er rond het verhaal van Maria Mosterd ontstonden (Het exclusieve verhaal van een loverboy).

In de eerste aflevering vertelt Willeke M. haar verhaal. In haar turbulente jeugd belandde ze op zevenjarige leeftijd in een ongekend horrorscenario. Ze spreekt over hoe ze zowel geestelijk als lichamelijk werd mishandeld door haar moeder en later door haar werd ‘verkocht’ aan pedofielen. Haar jeugd levert Willeke een levensgroot trauma op. Ze belandt van de ene gewelddadige relatie in de andere en kan de cirkel van geweld niet doorbreken.

Als haar oudste dochtertje wordt verkracht is voor Willeke de maat vol. Ze wil niet het risico lopen dat deze man haar dochter ooit weer zal aanraken en dus brengt ze hem om het leven met vele messteken. Ze krijgt hiervoor twaalf jaar gevangenisstraf. Inmiddels is Willeke weer vrij.

Lijkt mij een bijzondere serie, gaan jullie kijken?

Ieder maandag op Net5, 22:25.
Ik heb geen secone getwijfeld aan het verhaal van deze vrouw en vind het vreselijk wat ze heeft door moeten maken.
Dus beste Beezerananas, omdat het voor jou te veel ellende op ellende is, zou het allemaal wel niet waar zijn? Omdat het zo veel is? Ik ben blij voor jou dat je het je niet kunt voorstellen dat dit echt kan zijn, maar welkom in de wereld zou ik zo zeggen, een wereld waarin dit soort shit dus wel degelijk gebeurd. En als je je ogen de kost had gegeven had je kunnen lezen wáárom slachtoffers uit dergelijke gezinnen vaak eenzelfde soort situaties onbewust opnieuw opzoeken.

En ben jij soms Vivapepsi die op een ander topic ook beweerd dat meiden met te korte rokjes mannen op lopen te geilen en het dus daarom niet gek is dat zij zich te pas en te onpas denken te kunnen vergrijpen onder de noemer: jamaar meneer de rechter Marietje had zo'n geil kort rokje aan, die móest ik gewoon even pakken, ik kon het niet helpen, het is haar schuld.

Ben je soms helemaal van de pot gerukt ofzo? Ik kan hier altijd zo kwaad om worden. Nee is nee al loop je in je fucking blote hol op de Dam, zoals ik ook al eerder stelde, dan nog heeft elke boerenlul zijn klauwen thuis de houden als ik aangeef daar niet van gediend te zijn. En los daar nog van heeft verkrachting veelal niets met geilheid en lust te maken maar álles met macht en vernedering en overwicht willen hebben. Vooral de macht is klaarblijkelijk het hele grote ding. Want hoe geil is een tegenspartelende, walgende, totaal niet opgewonden vrouw waar je je leuter in propt? Nul noppes nada natuurlijk.

Gadverdamme dat ik hier überhaupt op in ga is al ziek genoeg. I rest my case voor wat betreft zo veel domheid!
Mariamena, je stelt Beezerananas een vraag, en voor ze er antwoord op kan geven ga je weer je gal spuwen.

Ik kan mij voorstellen dat het je persoonlijk raakt. Maar misschien even wachten tot reageren? Je jumpt nu meteen op iedereen zijn nek maar net zoals jij je recht hebt om die mannen te veroordelen, zo zal je er ook mensen tussen hebben die wat vraagtekens plaatsen bij het verhaal.

Ik geloof wel een deel maar niet alles. Toch denk ik dat er alleen maar slachtoffers zijn. Iig die dochters en zij ook. Waarmee ik dus niet wil zeggen dat ik er achter sta. Zeker niet. Maar het is zooo triest allemaal. Ik hoop voor haar dat ze andere mannen tegenkomt. En ja, daar ben je zelf bij. Iets hoeft je maar 1x te gebeuren en je kan jezelf beloven dat het eens maar nooit weer was.

Hopelijk heeft ze psychische hulp.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Sorry....
Ben het wel eens met Mariamena..
quote:mariamena schreef op 10 mei 2011 @ 21:17:

Sorry....

Voor mij geen sorry maar het raakt je erg en ik denk, ja je zal gewoon wat verschillende meningen hier lezen.

Ik mag niet voor andere spreken maar ik denk dat de meeste het hoe dan ook een drama vinden. Waar de waarheid ook mag liggen.

Nou hopelijk zijn de andere verhalen iets minder confronterend -knipoog- .
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Mariamena; wat schrijf jij hysterisch zeg

Ik heb net even teruggekeken en ik moet zeggen dat ik haar toch wel geloof.

Ome Henk is vermoord in Overschie, waar ik ook opgegroeid ben.

Kan mij er niets van herinneren
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik vond het wel een enorme bak ellende zeg. Hoe erg kun je het krijgen in je leven.

Misschien is het ook maar goed dat wij ons niet voor kunnen stellen dat het allemaal echt gebeurd is. Niet om haar verhaal in twijfel te trekken, maar het betekent wel dat er een hele hoop mensen dit niet mee hebben gemaakt.
Calvijn, het was Schiebroek, niet Overschie. Ik vond het al vreemd dat ze dat verkeerd zei.
En voor het geval je een heel goed geheugen zou hebben; de moord vond plaats op 21 juni 1991. Ik vond het apart dat de vrouw zou zijn opgepakt toen het sneeuwde..ik geloof dat ze binnen een week was aangehouden.

Overigens is die ome Henk uit de reconstructie aardig goed gecast; hij lijkt echt op de echte persoon. Kaal hoofd, lekker bruin van de zon. Hij maakte altijd grapjes, was nogal druk. Ik vond hem wel een klein beetje apart, maar dat hij zo extreem was als nu is gebleken, kon ik niet bevroeden als tiener.
welk kind van zeven kan zien dat moeder 900 gulden aan een klant geeft?? Dit soort details maakt het volstrekt ongeloofwaardig
Die Henk woonde trouwens "samen" met een vrouw, maar het was meer een lat-relatie in hun eigen huis volgens mij. De dader moet hebben geweten dat die vrouw er dat weekend niet zou zijn. En dan proberen haar sporen uit te wissen door een ontploffing te ensceneren..niet echt een crime passionnel. Ik vraag me nog wel eens af wat er had kunnen gebeuren als dat fout was gegaan.
quote:Mirjam762 schreef op 10 mei 2011 @ 22:48:

Calvijn, het was Schiebroek, niet Overschie. Ik vond het al vreemd dat ze dat verkeerd zei.Ow ok, is wel een veel gemaakte fout. overSCHIE - SCHIEbroek.
Het is wel dezelfde 'ome Henk'?
quote:meds schreef op 10 mei 2011 @ 22:52:

welk kind van zeven kan zien dat moeder 900 gulden aan een klant geeft?? Dit soort details maakt het volstrekt ongeloofwaardigMisschien heeft ie het gezegd,zo van" hier is je 900"
@ Mariamena.....als je zo moet reageren, reageer ik niet eens meer op jou. Je kunt het niet met me eens zijn, maar op zo'n reactie voel ik me niet geroepen inhoudelijk te reageren. Neem een voorbeeld aan Bengelie, die is het ook niet eens met mij, maar reageert iig een stuk volwassener !!!

Dank je MV...voor je reactie.

Zoals Meds ook al aangeeft...ik heb in die uitzending verschillende dingen gehoord, die voor mij het verhaal ongeloofwaardig maken. Idd over die 900 gulden, maar ook dat haar dochtertje van 2,5 jaar zei dat haar papa haar pijn had gedaan met zijn pipi. 2,5 jaar !!! Kom op....da's een leeftijd waarop de meeste ouders blij zijn als hun kind papa, mama en auto ofzo kunnen zeggen.

Ik zeg ook niet dat het hele verhaal uit haar duim is gezogen, maar ik denk persoonlijk (maar da's ook maar een gedachte he) dat ze het verhaal behoorlijk heeft aangedikt op bepaalde onderdelen om haar daad te rechtvaardigen.
quote:calvijn1 schreef op 11 mei 2011 @ 07:45:

Het is wel dezelfde 'ome Henk'?Als je bedoelt of ik het over dezelfde persoon heb? Jazeker. Ik heb nog jaren een trauma overgehouden aan die moord.
Ik denk dat mensen het over dit onderwerp nooit eens zullen worden.ligt ook een beetje aan je eigen verleden,kun je je in meer of mindere mate identificeren met degene waar het in het programma over ging,in dit geval Willeke.

Ik denk dat als je ooit iets hebt meegemaakt van vernedering,verkrachting oid je meer sympathie/begrip zal kunnen opbrengen voor zo iemand.

Als je dat niet hebt zal het een heel ander verhaal zijn.

Iemand op Twitter vertelde dat Willeke ook drank- en cokeverslaafd was..dat kan.Ik denk dat als ik maar half meegemaakt zou hebben wat van haar getoond werd,ik ook wel naar iets zou 'grijpen' wat maar enigszins verdovend werkt.

Maar ook dat is voor iedereen verschillend natuurlijk.
quote:luni schreef op 11 mei 2011 @ 11:42:

Ik denk dat mensen het over dit onderwerp nooit eens zullen worden.ligt ook een beetje aan je eigen verleden,kun je je in meer of mindere mate identificeren met degene waar het in het programma over ging,in dit geval Willeke.

Ik denk dat als je ooit iets hebt meegemaakt van vernedering,verkrachting oid je meer sympathie/begrip zal kunnen opbrengen voor zo iemand.

Iemand op Twitter vertelde dat Willeke ook drank- en cokeverslaafd was..dat kan.Ik denk dat als ik maar half meegemaakt zou hebben wat van haar getoond werd,ik ook wel naar iets zou 'grijpen' wat maar enigszins verdovend werkt.

Maar ook dat is voor iedereen verschillend natuurlijk.

Ik denk ook niet dat je het met iedereen eens zal worden. Net als dat er voor en tegenstanders zijn voor de doodstraf.

Wat ik wel heb is dat ik mij kan voorstellen dat iemand denkt, als je aan mijn kind komt dan ................... absoluut. Alleen tussen denken en handelen daarnaar zit een wereld van verschil.

Verder hoor je het verhaal alleen van haar kant. Of dat wel of niet de gehele waarheid is zullen we denk ik nooit achter komen.

Wat een andere forumster al zei, ik ben wel benieuwd naar het verhaal van die ene man waar ze de moord mee heeft beraamd. Zal misschien geen fris figuur zijn als je zo meegaat in iemands moordplannen.
Nu weet ik niet precies of het zo werkt, maar zou het niet kunnen dat ze in de loop van de tijd zelf bepaalde details ingevuld/aangevuld heeft om het verhaal completer te maken? Ik kan mij nl ook niet voorstellen dat een jong meisje dat net bruut verkracht is, er op let hoeveel geld moeder er voor krijgt.

Ik vond ook dat het verhaal niet helemaal geloofwaardig overkomt, maar dat komt ook omdat het HAAR verhaal is. Zij herinnert het zich zo en heeft dit haar eigen gemaakt. Of het klopt of niet, het is haar verhaal en daar ging het om.

Haar manier van vertellen vond ik wel heel herkenbaar. Gedetineerden hebben op de een of andere manier eenzelfde soort manier van vertellen over hun daad of voorgeschiedenis. Bewust of onbewust grijpen ze gebeurtenissen en nare dingen uit hun verleden aan om de loop van hun leven recht te praten. Of minder krom in ieder geval. Alsof het door alle ellende minder erg is.

Dat ze ook zei dat haar 'voorbedachte rade' kwam omdat ze dat op het politiebureau had geroepen is natuurlijk ook onzin. De hele daad was duidelijk met voorbedachte rade en zo gepland dat dit niet een spontane actie was. Ook dat laat wel zien dat haar verhaal niet helemaal correct is.
quote:luni schreef op 11 mei 2011 @ 11:42:

Iemand op Twitter vertelde dat Willeke ook drank- en cokeverslaafd was..dat kan

En juist dat maakt haar verhaal zo moeilijk om te geloven. De manier waarop ze een en ander vertelde, zo emotieloos, ingestudeerd als het ware.

En de reden waarom ze het verhaal vertelt: om andere vrouwen in vergelijkbare omstandigheden aan te zetten weg te gaan uit slechte relaties.

Mijn neus.....

Weer niet aan haar dochters gedacht, of die het wel zo prettig vinden uitgebreid in de media te komen.

Misschien wilde ze die ome Henk zijn geld niet terugbetalen en heeft ze hem daarom vermoord. Weten wij veel...............

Die lange gevangenisstraf duidt er m.i. op dat er geen verzachtende omstandigheden waren, tenminste geen die te bewijzen waren.
quote:klaasje73 schreef op 11 mei 2011 @ 13:47:

[...]

En juist dat maakt haar verhaal zo moeilijk om te geloven. De manier waarop ze een en ander vertelde, zo emotieloos, ingestudeerd als het ware.

En de reden waarom ze het verhaal vertelt: om andere vrouwen in vergelijkbare omstandigheden aan te zetten weg te gaan uit slechte relaties.

Mijn neus.....

Weer niet aan haar dochters gedacht, of die het wel zo prettig vinden uitgebreid in de media te komen.

Misschien wilde ze die ome Henk zijn geld niet terugbetalen en heeft ze hem daarom vermoord. Weten wij veel...............

Die lange gevangenisstraf duidt er m.i. op dat er geen verzachtende omstandigheden waren, tenminste geen die te bewijzen waren.Dus omdat ze het volgens jou emotieloos vertelde geloof je haar niet, je hebt duidelijk haar mimiek niet gezien en daarbij als ik over mijn verleden vertel , komt dat ook emotieloos over aangezien ik op zo'n moment die afstand van mezelf en gevoel neem , als ik alles wat er gebeurd is in mijn leven zou moeten vertellen kan je mij weg brengen en mij beter laten inslapen , anders kost ik de maatschappij handen vol geld omdat ik dan knettergek zal worden en de rest van mijn leven opgenomen zal blijven.
Het kwam op mij over als een achteraf mooi geconstrueerd verhaal. Als een rechtvaardiging voor haar daden, die haar dan niet aan te rekenen zouden zijn, omdat ze een slachtoffer is.

Maar ja, ze heeft er ook 20 jaar over kunnen doen om het zo te bedenken!
quote:klaasje73 schreef op 11 mei 2011 @ 14:27:

Het kwam op mij over als een achteraf mooi geconstrueerd verhaal. Als een rechtvaardiging voor haar daden, die haar dan niet aan te rekenen zouden zijn, omdat ze een slachtoffer is.

Maar ja, ze heeft er ook 20 jaar over kunnen doen om het zo te bedenken!Eh, haar kind was toch verkracht?! Ik zou de mensen de kost niet willen geven die dan de dader wat aandoen.
Even wat dingen uit de wereld helpen hoor, voor wat betreft haar zgn leugens. Een kind van 2 en een half kan heel prima kleine zinnetjes praten. Ik heb zelf een paar kinderen, en werk met kinderen van nul tot vier en verreweg de meesten kunnen met ruim 2 al behoorlijk je de oren van het hoofd kletsen.

En dan zít ze er soms qua tijdsbeleving een jaar of wat naast, en dan? Daar gáát het toch helemaal niet om? Kniesoren die haar verhaal te onvoorstelbaar voor woorden vinden, zullen haar op deze details proberen af te schilderen als een leugenaar, maar het gaat niet om die paar details die mss niet meer helemaal kloppen, maar om de strékking van het geheel.

Breezerananas, ik vind het erg om te lezen dat jij denkt dat zij wellicht haar verhaal heeft aan zitten dikken. Net of dat met zo'n verhaal nodig ís!

En wat voor belang heeft zij er in vredesnaam bij om hier zo'n media circus van te gaan maken, jaren nadien? Ze is alweer jaren vrij, heeft een nieuw leven opgebouwd, is oma, kunstenares, leeft in relatieve rust, en Mevr Valerius heeft háár benaderd he, dat we dat wel even heel duidelijk hebben, dat het nu niet lijkt alsof Willeke de media op heeft gezocht, want dat klopt niet.

En Klaasje, ik zal niet te veel ingaan op het hoe en waarom ivm herkenbaarheid, maar ik kan je wel vertellen dat het heel verklaarbaar is waarom het verhaal jou overkwam als emotieloos. Het is een manier van omgaan met deze situatie. Dissociatie. Als je met je volledige gevoel erbij zoiets afgrijselijks moet gaan zitten verwoorden, dan kom je niet heel ver. Zoals zij bij de wereld draait door al vertelde, ze heeft er 3 keer naar kunnen kijken, 1 keer met afschuw, en paar keer tussen door uitzetten, 1 keer met een afstandje, alsof zij als toeschouwer naar het verhaal van een onbekende zat te luisteren, en 1 keer met gevoel. En toen gingen de sluizen ook wel echt open ook!!

En ik vind het wrang dat zij hier ook weer deels terecht staat. Ze heeft haar straf gehad, ze heeft boete gedaan.

En voor de rest: Wat Ronniemitchel zegt dus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven