Gezondheid alle pijlers

Diabetes-topic

14-03-2007 15:30 3001 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Zijn er mensen hier die diabetes hebben of waarbij het vermoedt wordt dat ze het hebben en daarmee in onderzoek zijn?

Om bij mezelf te beginnen: ik heb momenteel last van lichamelijke klachten die kúnnen wijzen op diabetes. In overleg met de arts heb ik me vandaag laten testen daarop en krijg daar morgen de uitslag van.

De reden dat ik dit topic open is dat ik hier geen topic hierover kan vinden, terwijl diabetes toch een ziekte is waar je veel over hoort en ik informatie/ervaringsverhalen zocht van mensen met (een vermoeden van) diabetes.

Misschien zijn er mensen hier die iets willen en kunnen vertellen over diabetes in algemene zin en/of hoe ze het zelf ervaren. Wellicht kunnen we elkaar daarmee ondersteunen.

Alvast bedankt!

Groetjes Luciel.
@Nelladella, leuk om je weer eens te zien hier en wat ontzettend knap van je zoon dat hij het zo goed doet. En nu de sensoren (eindelijk!!!) geregeld zijn, krijg je misschien wat meer vrije tijd, dat zou wel fijn zijn.

@Ann, ik word ook vervelend van ontregelde suikers maar hetgeen jij omschrijft bij jouw vriend, herken ik bij mezelf niet, maar ja, iedereen is anders en reageert ook overal anders op.

@Setter, heb jij ook al last van (gezonde) spanning?? Ikke wel hoor, ik kan niet wachten. Nu ik iedereen gezien heb (en al driftig aan het leren bij welke naam bij welke foto hoort ) heb ik er helemaal zin om "live" met iedereen te kletsen.
@setter: ik weet dat het allemaal anoniem is hier maar sommige dingen zijn te herkenbaar. Niet geheim ofzo maar wel 1 + 1 = 2.

@Ann: ik herken het gedrag wat jij van je vriend beschrijft niet, maar zoals eerder gezegd: ieder mens is anders en reageert anders. Sterkte ermee, het lijkt me voor "als partner van" niet echt gemakkelijk.

@Nelladella: hoi!

... En de anderen: hebben jullie gisteren de meeting gehad? Was het leuk? Spannend hoor.

Hier gaat het verder goed. Ze hadden tegen me gezegd dat ik niet meer mocht testen, alleen als ik dacht dat het niet goed was. Af en toe test ik nog wel eens, keurige waarden meet ik dan. Het lijkt wel - afgezien van mijn voedingspatroon en nog wat andere dingetjes - alsof de diabetes weer verdwenen is. Natuurlijk weet ik dat dat niet zo is en dat dat niet kan. Maar het voelt wel goed. Ik wacht met angst en beven op de voorspelling van Lief...

Komende week een hele drukke week voor de boeg. Zelfs een dag extra werken. Week daarna voor de eerste keer naar de oogarts voor een oogfoto. Krijg je daar meteen de uitslag van of moet je daar ook weer op wachten? En hoe lang duurt dat voordat je weer normaal kan zien met die druppels in je oog?
Pixel, het hangt van je ziekenhuis af hoe lang het duurt voor je de uitslag hebt. Meestal wordt de foto genomen door een assistent oid en moet later de oogarts ernaar kijken. Ik kreeg de uitslag dan van de internist, de eerstvolgende keer dat ik er was. Ik ga er dan maar van uit dat ze me eerder bellen als het niet goed is.

Slecht zicht krijg je niet, je kan alles lezen en gewoon autorijden. Wel heel belangrijk: Neem je zonnebril mee het ziekenhuis in!!! Omdat je pupillen wagenwijd openstaan, komt er enorm veel licht binnen, wat erg storend is. Daardoor ga je erg knijpen en ja, dan zie je dus niks meer... Dus ook als de zon niet schijnt, even de zonnebril op als je naar buiten stapt.

Je prikverslaving herken ik ook. Ik heb ze vaak genoeg gehad, tot 15 keer per dag aan toe... Ze komen en gaan. Het is een kwestie van controle en vertrouwen in je lichaam en soms heb je dat meer dan anders en dat resulteert bij diabetes al snel in overmatig controleren. Nadeel is, dat je op elk klein dingetje gaat ingrijpen en dan jezelf ontregelt. Maar aangezien het met jou gewoon enorm goed gaat nu, is dat risico er niet.
quote:lief_29 schreef op 08 mei 2011 @ 14:08:

Slecht zicht krijg je niet, je kan alles lezen en gewoon autorijden. Wel heel belangrijk: Neem je zonnebril mee het ziekenhuis in!!! Omdat je pupillen wagenwijd openstaan, komt er enorm veel licht binnen, wat erg storend is. Daardoor ga je erg knijpen en ja, dan zie je dus niks meer... Dus ook als de zon niet schijnt, even de zonnebril op als je naar buiten stapt.

Je prikverslaving herken ik ook. Ik heb ze vaak genoeg gehad, tot 15 keer per dag aan toe... Ze komen en gaan.

@Lief: dank voor de tips. Ik heb een hele dag vrijgenomen voor de zekerheid dus hoe eerder alles weer normaal is, hoe beter. Ben wel toe aan een dag vrij! Zonnebril zit standaard in mijn tas. Ziekenhuis is zo dichtbij dat ik desnoods terug kan lopen.

Volgens mij is het nog geen prikverslaving, al weet ik wel wat je bedoelt. Het graag in de hand willen houden van alle factoren is verslavend. Ik ben vooral benieuwd wat bepaalde etenswaren doen met mijn waarden en of ik inderdaad maar één boterham moet eten bij mijn ontbijt. Het is tegenstrijdig, dat controlfreakerige. Je wilt iets beheersen dat je niet kunt beheersen - je lichaam - maar je zult wel moeten; je zult goed op jezelf moeten passen.

Verder is het veel te mooi weer om binnen te zitten maar dat zal wel moeten als je nog dingen moet doen... Ik ga weer door...
Haaaai allemaal, ik ben weer terug van een dikke halve week vakantie met meer dan 20 man familie. Lekker geroosterd onder het zonnetje, niet meer dan 3 uur per dag gewerkt (vanaf 6 uur 's morgens dus verder de hele dag vrij ), heeeeerlijk!!

Hoi Ann, welkom! Wat een nare problemen die je vriend heeft! Zou je je kunnen voorstellen dat er meerdere problemen tegelijkertijd spelen? Dat zijn stemmingen misschien niet alleen aan diabetes te wijten zijn maar dat er misschien ook andere oorzaken meespelen?

NELLA!! Wat leuk dat je er weer eens bent! Zo te lezen gaat het goed met je zoon zeg! Zo langzamerhand kan dat manneke er echt heel goed mee omgaan hè? Wat knap! Natuurlijk is het een kwestie van blijven opletten, maar dit klinkt echt wel heel veelbelovend.

Pixel,

Rest van de meiden: nog twee weekjes... Wow!
quote:Teddeke1 schreef op 07 mei 2011 @ 21:50:

@Setter, heb jij ook al last van (gezonde) spanning?? Ikke wel hoor, ik kan niet wachten. Nu ik iedereen gezien heb (en al driftig aan het leren bij welke naam bij welke foto hoort ) heb ik er helemaal zin om "live" met iedereen te kletsen.

Ik ben normaliter helemaal niet goed in gezichten, maar bij jullie heb ik er geen enkele moeite mee. Ik heb nu nog geen last van 'gezonde' spanning, dat komt pas op de dag zelf, als ik onderweg ben naar A..

Ik ben wel heel benieuwd of we face to face gaan klikken met zijn allen, maar ik heb er best vertrouwen in dat dat wel goed zal gaan. Jij ook?
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
quote:pixel schreef op 08 mei 2011 @ 11:57:

.. En de anderen: hebben jullie gisteren de meeting gehad? Was het leuk? Spannend hoor.

De meeting is pas over twee weken, maar lief dat je vraagt hoor. We laten het nog weten!

Week daarna voor de eerste keer naar de oogarts voor een oogfoto. Krijg je daar meteen de uitslag van of moet je daar ook weer op wachten? En hoe lang duurt dat voordat je weer normaal kan zien met die druppels in je oog?Ik krijg altijd direct de uitslag op de oogpoli. Ik word eerst gedruppeld, dan mag ik een half uur of langer wachten (de druppels moeten altijd minimaal 20 minuten inwerken), na een zichtcontrole (papiertje voor mijn linkeroog en de derde regel van boven oplezen, daarna andere oog zelfde gedoe , net als bij de opticien) dan worden de oogfoto's gemaakt, dan weer wachten, en dan krijg ik de uitslag van de oogarts zelf. Daarna gaat ze mijn ogen altijd spiegelen, soms de oogdruk meten, soms krijg ik nog contrastcreme (ofzoiets) in mijn ogen en gaat ze met een ander apparaat kijken. Ik ben altijd wel 2 tot 3 uur onderweg met die hele procedure.

Nou ben ik inmiddels aan de pomp en heb ik beide ogen gelaserd gehad, sindsdien is de procedure wat verlengd. Vroeger was het een kwestie van druppelen, wachten, lettertjes lezen, spiegelen en 'tot over anderhalf jaar maar weer', tegenwoordig mag ik standaard elke 6 à 7 maanden.
Wat grappig, zitten we ineens met z'n allen bij de oogarts! Ik moet ook eind van de maand voor een fundus-foto (wat bij mij natuurlijk gelijk een fungus-foto heet... leer ik dat soort kinderachtigheden dan nooit af ?).

Bij mij ging het de vorige keer heel snel, ik hoefde niet gedruppeld te worden, vier fotootjes en degene die ze maakte keek gelijk even of ze iets opzienbarends zag. Nee dus. De definitieve uitslag ging wel naar mijn huisarts, maar volgens haar was het op het eerste gezicht allemaal goed. Bleek ook zo te zijn.

Ik hoop ook dat ik jullie in levende lijve herken. Ik ben heul slecht in gezichten. Ik kan een foto eindeloos bestuderen, maar als ik dan zo iemand tegenkom met een iets ander kapsel of zelfs maar andere lichtval, dan ben ik in staat op zo door hem of haar heen te lopen.

Als jullie mij wel herkennen en ik zit bij een verkeerd gezelschap, geef dan even een seintje...
Is goed hoor Sri, dat doen we!

Dat je het een fungusfoto noemt is niet kinderachtig, dat heet met een modern Nederlandsch woord ook wel 'humor'. Ik heb er nl. ook last van, vandaar
Wat raar dat ze bij jou zonder druppels toch foto's konden maken. Dan staan je pupillen toch niet helemaal open?
En last but not least: wat fijn dat je zulke fijne dagen gehad hebt!
Bij mij in de begeleidende folder staat ook dat ze alleen druppelen als je pupillen niet voldoende open staan. En joh, als je die kraters van mij ziet...
Even klagen hoor. Nadat er al meer mensen in de omgeving ziek waren, waaronder de oudste, sloeg het vannacht keihard bij mij toe - overgeven. En ik heb er zo'n hekel aan. Dus ik lig in mijn bed terwijl ik een heel druk werkprogramma heb vandaag en de komende dagen. Bleegh. Ga zo maar eens testen. Eten geen optie vandaag wat mij betreft.

Sri, goed om te lezen dat je fijne dagen gehad hebt.
Fungusfoto was ook het eerste waar ik aan moest denken toen ik het las

Leve de smartphone. In bed liggend je berichtjes schrijven...

Alsjeblieft Pixel, voor jou! Beterschap meissie!

P.s.: ben jij een fervent Verborgen Gebreken-fan? Vanavond de laatste aflevering alweer, verdikkeme....grmbl.
@Pixel, beterschap! Hopelijk ben je snel weer een beetje op de been.

@Sri, fijn dat je zulke leuke dagen hebt gehad. Het weer heeft ook lekker meegewerkt, dus heb je wat moois om op terug te kijken. En nu meteen de hectiek weer in?!

@Setter, ik wordt er best een beetje nerveus van, heb zoiets nog niet eerder ondernomen en ik hoop maar dat we niet allemaal dichtklappen zodra we elkaar zien....
Nog even over de fungusfoto : bij mij hebben ze 1 keer foto's gemaakt en de andere keren hebben ze gedruppeld en dan na het wachten meteen "in" mijn ogen gekeken (met wat voor apparaat dat dan ook mag zijn, die met dat felle lampje) omdat dat volgens mijn oogarts een beter beeld geeft dan foto's. Ik heb altijd best wel last van de druppels en heb de laatste paar keer telkens iemand meegenomen die me naar huis kon rijden (zelfs een zonnebril hielp niet! ) omdat ik de eerste keren zelfs mezelf een gevaar op de weg vond (terwijl ik normaalgesproken heul goed rij , even voor Ris, mocht ze dit lezen, anders durft ze niet meer bij me in de auto ).
Teddeke, ben je mal! Dit gaat helemaal goed komen, we worden er hooguit uitgegooid omdat we teveel lawaai maken en nooit meer ophouden met kleppen.

In het ergste geval staan we na twaalven aan de afwas...
Crossposting...
Dichtklappen??? IK???? Neuhhhh

Ik ga er altijd maar vanuit dat een ander niet bijt, dat een ander ook fatsoen heeft en niet meteen begint te schelden zodra hij me ziet en dat ze mij behandelen zoals ze zelf behandeld willen worden. Dat doe ik nl. zelf ook.

Daarbij weet jij wat voor beroep ik de laatste 4 jaar met zware tegenzin uitoefen, dus je zult begrijpen dat ik aardig gebekt ben onderhand

Dus als jij dichtklapt zal dat niet eens opvallen denk ik. En als mijn 'zus' een beetje op mij lijkt moeten we zelfs een beetje oppassen dat jij niet ondersneeuwt. En hee, je komt met 2 man sterk naar de meet! Nou ja 'man'.... twee 'vrouw' sterk dan
Ik heb me al voorgenomen om me een beetje in te houden Ik zal in elk geval een rol duct-tape meenemen, dan kunnen Setter en ik elkaar afplakken als het te erg wordt.

Mocht ik toch heel stil zijn dan: 1. amuseer ik me niet (onwaarschijnlijk) of 2. heb ik bij het parkeren onze nieuwe (2e-hands) auto bekrast/bedeukt (in het geheel niet onwaarschijnlijk), in welk geval ik een paar dagen in A. blijf logeren om het echtelijk ongenoegen te laten uitwoeden.

Ik ben zo vreselijk nieuwsgierig naar jullie!!
@setter: ja, fervent Verborgen-Gebrekenfan, al is mijn nick veel ouder dan baby Bob hoor. Jammer genoeg is het nu afgelopen.

Wat gaan jullie eten op de meet? Hebben jullie rekening gehouden met een speciaal diabetesmenu of gaan jullie gewoon voor de pizza en pannenkoeken?
@Sri, dat had je nou niet moeten zeggen...... Ik word al nerveus bij de gedachte dat ik helmaal naar A. moet rijden (ik rijd niet zo vaak meer tegenwoordig) en dat ik dan daar ook nog ergens de auto een beetje knap moet parkeren (en wij hebben pas een heulemaal gloednieuwe auto en mijn man vermoordt me als er iets mee gebeurt (hij had eigenlijk liever dat ik met de trein ga ), dus dan moeten we maar een paar dagen samen in A. blijven ...)
@Pixel, we houden lekker helemaal nergens rekenig mee (behalve dan met Lief die nog met andere dingen rekening moet houden qua eten)...... We gaan dus lekker los!!
quote:sri schreef op 09 mei 2011 @ 22:37:

Teddeke, ben je mal! Dit gaat helemaal goed komen, we worden er hooguit uitgegooid omdat we teveel lawaai maken en nooit meer ophouden met kleppen.

In het ergste geval staan we na twaalven aan de afwas...Ach, afwassen schijnt héél therapeutisch te werken voor het brein, dus dat zou nog best eens wonderen kunnen gaan doen voor Lief

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven