Inslaapproblemen en melatonine

11-05-2011 16:56 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zesjarige Mops heeft een probleem. Ze kan niet slapen. Inslapen, om precies te zijn. Want als ze eenmaal slaapt, is ze niet wakker te rammelen. Dit is begonnen op haar vierde (al was ze nooit een makkelijke slaper), maar nooit over gegaan. Integendeel. Het wordt steeds erger.

Inmiddels valt ze standaard pas tegen tienen in slaap, om de volgende ochtend om 7 uur met dikke oogjes uit bed te wankelen. Haar schoolprestaties beginnen eronder te lijden (zo zit ze in de kring nog uitgebreid te gapen en te suffen) en regelmatig zit ze rond vier-vijf uur te knikkenbollen. Rond half zes klaart ze echter weer op, en dan is ze klaarwakker.

Standaard gaat ze om kwart voor acht naar boven. Tandenpoetsen, wassen, pyjama aan, voorlezen en slapen. Geen drukke, spannende verhaaltjes, maar rustig kabbelende verhaaltjes van ongeveer 5 minuten. We bespreken de dag, sluiten hem af, en kwart over acht ben ik weer beneden. En begint boven het Grote Wachten. Het Grote Wachten op de slaap.

Haar slaapkamer is koel want ze heeft airco. Haar gordijnen zijn blinderend. Naar beneden komt ze niet, ze blijft in haar kamer (en meestal ook in haar bed, al gaat ze soms wat schrijven of tekenen, waarvan ze weet dat het niet mag). Ze speelt wat met knuffels, doet wat gymnastiekoefeningen ( ), bladert in een boekje, praat tegen de pop... alles behalve slapen. Want die slaap, die komt maar niet.

En niet alleen zij, maar ook ik word daar zo moe van. Ik krijg het niet voor elkaar dat ze voldoende uitgerust aan een schooldag begint. Gewoon niet.

Ik heb vanalles geprobeerd;, warme melk, lavendel, massage, rustgevend bad, slaapmuziek... maar dat helpt niet.

Nu twijfel ik over melatonine. Is dat een idee bij zo'n jong kind. En kijkt dat niet heel nauw? Ik wil daar niet zomaar aan beginnen, vind het een flinke stap.

Heeft iemand tips?
Wat wilde ik nou toch typen?
Ik zou voor je aan de melatonine gaat eerst naar de huisarts. Melatonine werkt prima, maar de dosering luistert idd nauw. Zeker met Mops d'r formaat zou ik dit niet zonder doktersadvies doen.
En een borrel? werkt dat?
Rustige thee! Sleepytime? Dat al geprobeerd?
Rustige thee! Sleepytime? Dat al geprobeerd?
Sleepytime (oftewel beertjesthee) is ook geprobeerd.

En speciale thee van de Tuinen.

Drie keer raden of het hielp... Zucht.
Ik zat 'n paar jaar geleden met hetzelfde probleem: junior wilde wel slapen, maar 't lukte maar niet.

De melatonine die vrij verkrijgbaar is, is in een heel lage dosering (0,1 mg). Via de huisarts wordt vaak een hogere dosering voorgeschreven, waarbij 3 mg vaak de startdosering is bij kinderen.

Zo ook hier: begonnen met 3 mg. Op advies van, recept van en in samenspraak met de huisarts. Binnen 'n paar uur was ons zoete ventje dat net geen kleuter meer was, veranderd in een puber from hell. Dag later hetzelfde. Uiteindelijk bleek dat junior meer gebaat was met 'n paar tabletjes met de dosering van 0,1 mg. Slapen deed hij wel beter, maar ik had heel sterk het idee dat het bij hem vooral de suggestie was: hij kreeg pilletjes om te slapen, nou dan ging hij wel slapen.

Toen 't potje leeg was, en ik nog wel 'n potje fluoridetabletjes had staan ben ik overgegaan op die tabletjes. En hij sliep nog net zo lekker. Z'n karakter knapte 'n heel stuk op, die melatonine was voor hem kennelijk toch teveel van 't goede.

Nu, jaren later, slaapt junior nog altijd héérlijk op z'n fluoridetabletjes En hij weet niet beter als dat 't z'n slaaptabletjes zijn.
Bij onze huisarts is 1 mg de startdosering bij kinderen. Mijn zoon slaapt er heerlijk op, zonder melatonine tabletten is het een drama.
Grijns.

Dat zijn de betere remedies. Kan ik natuurlijk ook proberen. Gewoon een placebo erin. Mmm, een optie!

We hebben het alleen wel over Mopsey. Koningin Eigenwijs.

Mopsey die zelden ziek is, maar toen ze een half jaar geleden een dagje koorts had, als eerste haar lodderige oog opendeed en op uiterst triomfantelijke toon zei; 'Zie je wel, mamma, die vitaminepilletjes helpen mij helemaal niet!".

Hier ook een kind aan de melatonine.

Ze was net als jou dochter altijd nog klaarwakker, ook al wilde ze zo graag slapen.

Toevallig laatst eens aangekaart bij de assistente van de huisarts toen ik die aan de telefoon had, en volgens haar kon de simpele melatonine geen kwaad.

Snaak slikt nu zo'n 4 a 5 tabletjes een uur voor ze gaat slapen, en een half uurtje nadat ze in bed ligt is ze vertrokken!

Gister heb ik een vriendin enkele tabletjes mee gegeven om eens te proberen bij haar dochter, die had hetzelfde probleem, en vanmorgen hing ze al enthousiast aan de telefoon, dochter viel vrijwel meteen in slaap.

Ik ben er dus erg blij mee, werkt voor ons als een trein!
wat is de dosering bij volwassenen? 1 pilletje lijkt me zo weinig.... heb voor mezelf een potje gekocht omdat ik sochtends de laatste tijd nogal vroeg wakker ben. iemand daar ervaring mee met dat spul? (kids zijn ook wel es vroeg wakker )
Overigens is er nog niet bekend wat de eventuele bijwerkingen/effecten op lange termijn (> 20 jaar) zijn, dat is wel iets wat je in overweging moet nemen.

Ik heb het nu over de doseringen vanaf 1 mg trouwens.
quote:mimsey schreef op 11 mei 2011 @ 17:11:

Grijns.

Dat zijn de betere remedies. Kan ik natuurlijk ook proberen. Gewoon een placebo erin. Mmm, een optie!

We hebben het alleen wel over Mopsey. Koningin Eigenwijs.

Mopsey die zelden ziek is, maar toen ze een half jaar geleden een dagje koorts had, als eerste haar lodderige oog opendeed en op uiterst triomfantelijke toon zei; 'Zie je wel, mamma, die vitaminepilletjes helpen mij helemaal niet!".

Ik zou toch eerst naar de huisarts gaan. Niet alleen omdat het placebo-effect dan groter is,maar ook omdat huisarts beter weet wat Mops kan hebben: haar lever is immers ook kleiner: wellicht dat ie dan ook minder snel werkt?
Maar Maroon en Kriebelbeest, zijn jullie niet bang dat op deze manier de natuurlijke melatonine-aanmaak (nog meer) wordt verstoord? Dat is een van mijn "angsten" namelijk.
Hier hetzelfde probleem, maar dan vanaf 2,5 jarige leeftijd. Inmiddels is zoon 6.5.

Toen we vorig jaar terugkwamen van de zomervakantie, waarin hij geen avond voor 2300 uur sliep (daar gaat je vakantie), was de maat vol en ik heb maar eens gedaan wat iedereen me al jaren aanraadde: een pot melatonine gekocht.

Begonnen met 2 tabletjes van 0,1 mg. Zoon sliep. Sindsdien is hij gedragsmatig alleen maar vooruit gegaan. We hebben veel minder strijd en hij is heel blij dat hij zo goed slaapt. Het was voor hem ook afschuwelijk; het wel willen, maar niet kunnen slapen...

Melatonine is een lichaamseigen stof, die in lage dosering gewoon bij de drogist te koop is. Op de verpakking staat dat het voor zwangeren en kinderen jonger dan 2 niet aangeraden wordt.

Als ik jou was zou ik het gewoon proberen...
Nou, ik ga er sowieso niet aan beginnen zonder huisartsadvies. Maar misschien toch maar weer eens de gang naar de huisarts maken.
quote:mimsey schreef op 11 mei 2011 @ 17:11:

Grijns.

Is inderdaad het proberen waard! Op scouting hadden we een kindje met heimwee (wij hadden 1x p/m een heel weekend) en wanneer hij huilend uit bed kwamen gaven wij hem 1 skittle...

9 van de 10 keer sliep 'ie daarna als een roos!

Anders kun je ook nog valeriaan proberen, is ook een soort melatonine. Is een natuurlijk product en kun je volgens mij zelfs bij de aldi kopen!

Succes met het proberen!
Kan je haar niet in een warm bad doen 's avonds? Daar word ik zelf heel rozig van.
quote:maroon5 schreef op 11 mei 2011 @ 17:11:

Hier ook een kind aan de melatonine.

Ze was net als jou dochter altijd nog klaarwakker, ook al wilde ze zo graag slapen.

Toevallig laatst eens aangekaart bij de assistente van de huisarts toen ik die aan de telefoon had, en volgens haar kon de simpele melatonine geen kwaad.

Snaak slikt nu zo'n 4 a 5 tabletjes een uur voor ze gaat slapen, en een half uurtje nadat ze in bed ligt is ze vertrokken!

Gister heb ik een vriendin enkele tabletjes mee gegeven om eens te proberen bij haar dochter, die had hetzelfde probleem, en vanmorgen hing ze al enthousiast aan de telefoon, dochter viel vrijwel meteen in slaap.

Ik ben er dus erg blij mee, werkt voor ons als een trein!

Ik sluit me hier bij aan. Zoon (8) sliep zonder melatonine rond 22.00 en met melatonine slaapt hij rond 19.30-20.00...

En het is niet zo dat als je er mee begint dat je het dan elke dag moet geven, vind je het in het weekend niet nodig dan geef je ze niet.
Bad staat in mijn "gedaan-maar-werkte-niet-lijstje" .

Valeriaan.

Ja, dat ken ik van volwassenen, kan dat ook voor kinderen?
En over het verstoren van de natuurlijke aanmaak, wij gebruiken een dosering onder 1mg, die dosis was volgens onze kinderarts laag genoeg om daar niet bang voor te hoeven zijn.
Hier ook een kind dat we melatonine geven, sinds een week of 4. Hij krijgt 2 tablettjes een uur voordat wij vinden dat hij hoort te slapen. En in het weekend krijgt hij het niet. Ondanks ik me soms schuldig voel bevalt het ons heel goed. Hij slaapt nu uiterlijk 21.00 ipv 23.00 uur en hebben wij onze avond terug maar de belangrijkste verandering is dat hij s'ochtends makkelijk en vrolijk opstaat en verder overdag veel vrolijker is. Over dat er gewenning op zou kunnen treden ben ik niet bezorgd. Zonder slaapt hij sowieso slecht. Hij is 9 trouwens.
Ps misschien een ander topic waard, maar fluortabletten zijn niet zo onschuldig. Volgens mijn tandarts hebben ze bij mijn gebit meer kwaad gedaan dan goed. Dit doordat je glazuur heel hard wordt en als er dan tussen je tanden een mini gaatje komt is dat voor de tandarts niet te zien , gaatje gaat vanbinnen verder en dan breekt plotseling je kies af...
Hier werkte Melatoline ook niet, van mijn huisarts kreeg ik het niet, die is hier geen voorstander van.

Wat bij mijn dochter wel werkte is een Luister CD.

Een uurtje luisteren naar bv een sprookjes CD en ze sliep.

Ze had gewoon geluid om zich heen nodig om te kunnen slapen.

Ik heb dat zelf ook, slaap het beste in als ik de tv aan heb.
quote:Veronicas schreef op 11 mei 2011 @ 17:06:

Binnen 'n paar uur was ons zoete ventje dat net geen kleuter meer was, veranderd in een puber from hell.

Is dat een universeel bij-effect? Man en ik hebben daar ook last van, maar alleen als we worden wakker gemaakt binnen twee uur na slikken.

Verder vind ik melatonine geweldig, maar ik slik het zelf, niet kind. Het helpt mij fantastisch, bij 1,5 tot 2 mg ben ik binnen een half uur onder zeil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven