Borstvoedingsvragen
donderdag 18 november 2010 om 12:29
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
donderdag 12 mei 2011 om 14:16
@ Reglisse: wat vervelend!
@Catharina: volgens mij is je productie pas met een maand of 9 stabiel en kun je overstappen naar ochtend/avondvoeding. Ik ben bang dat het nu nog niet gaat werken.
Is er geen goede kolfruimte op je werk? Met een goede dubbelzijdige elektrische kolf ben je in 15 min. per keer klaar. Die mannen gaan er toch ook wel eens uit om te roken oid?
Of gaat het meer om de sfeer?
@Catharina: volgens mij is je productie pas met een maand of 9 stabiel en kun je overstappen naar ochtend/avondvoeding. Ik ben bang dat het nu nog niet gaat werken.
Is er geen goede kolfruimte op je werk? Met een goede dubbelzijdige elektrische kolf ben je in 15 min. per keer klaar. Die mannen gaan er toch ook wel eens uit om te roken oid?
Of gaat het meer om de sfeer?
donderdag 12 mei 2011 om 14:28
@ Siena09: Er is een kolfruimte, maar naast het rookhok, niet afsluitbaar en geen stromend water. Mijn kolf schoonmaken moet dus bij het koffieautomaat (toiletruimte echt TE smerig), de blikken en grappig bedoelde opmerkingen als ik erin ga en eruit kom zijn niet van de lucht. Kortom, het is alls eromheen. Kolven an sich, 20 minuutjes en het is gedaan...
Ik wist trouwens niet dat de productie dan pas stabiel was, bedankt.
Ik wist trouwens niet dat de productie dan pas stabiel was, bedankt.
donderdag 12 mei 2011 om 14:30
donderdag 12 mei 2011 om 14:35
Ik zou dan eens met je baas om tafel. Je kunt ook overwegen in een andere ruimte te kolven ( lege vergaderzaal), of om een extra setje borstschilden aan te schaffen, zodat je daar niks hoeft te spoelen. Of gewoon eens in de groep gooien dat je de opmerkingen zo zat bent dat de voeding van je dochter in gevaar komt. Misschien dat ze daar gevoelig voor zijn? Evt bij een vertrouwenspersoon aankaarten?
donderdag 12 mei 2011 om 15:03
Ik geloof ook dat het zeker wel tot een maand of 8 duurt voor je productie stabiel genoeg is. Je hebt tot een maand of vijf ook nog regeldagen ed.
Ik krijg ook wel een nare opmerkingen maar dat interesseerd me weinig. De voeding van mijn kindje gaat voor alles. Ik heb gewoon altijd een antwoord klaar Trek je er niet te veel van aan....je kunt dit niet overdoen. Stoppen is stoppen... Ik zou ook gaan voor een tweede setje schelpen. Ik heb altijd een schone theedoek in de tas waar ik alles inwikkel. Eenmaal thuis gaat het gelijk in de pan om uit te koken.
@ Allis: hoe is het nu bij jullie? Hoe ging het vanacht?
@ Reglisse: klint niet fijn! Auw! Hier (gelukkig) nog geen tanden in zicht (zondag 9mnd)
@ Toermalijn: ik snap dat het beter is om niet te kolven, maar dit lijkt me ook niet goed, die harde plekken. Kun je er niet voor kiezen om wel te kolven en dan in tijd steeds af te bouwen? Dat je dus heel langzaam naar niks terug gaat?-
Ik krijg ook wel een nare opmerkingen maar dat interesseerd me weinig. De voeding van mijn kindje gaat voor alles. Ik heb gewoon altijd een antwoord klaar Trek je er niet te veel van aan....je kunt dit niet overdoen. Stoppen is stoppen... Ik zou ook gaan voor een tweede setje schelpen. Ik heb altijd een schone theedoek in de tas waar ik alles inwikkel. Eenmaal thuis gaat het gelijk in de pan om uit te koken.
@ Allis: hoe is het nu bij jullie? Hoe ging het vanacht?
@ Reglisse: klint niet fijn! Auw! Hier (gelukkig) nog geen tanden in zicht (zondag 9mnd)
@ Toermalijn: ik snap dat het beter is om niet te kolven, maar dit lijkt me ook niet goed, die harde plekken. Kun je er niet voor kiezen om wel te kolven en dan in tijd steeds af te bouwen? Dat je dus heel langzaam naar niks terug gaat?-
donderdag 12 mei 2011 om 15:09
Toermalijn, je hoeft ook niet helemaal leeg te kolven, maar netaan de spanning er af, en dan steeds grotere tussenposen tusse het kolven. Is wel naar, maar een borstontsteking is heel naar.
Tja, hoe gaat het hier... Met mij prima. Met Brit wat minder, die gaat er nu uit om de tweede nachtvoeding te sussen maar kan daarna vaak niet meer slapen. Zit er over te denken om die voeding maar gewoon weer in te voeren. Moeilijk wel, het voelt dan toch een beetje als achteruitgang. Maar echt ervan doorslapen doet ze niet dus of er nou een doel gediend wordt behalve dat ik meer slaap krijg? Dit is ook niet houdbaar natuurlijk. Iemand nog de gouden tip?
Tja, hoe gaat het hier... Met mij prima. Met Brit wat minder, die gaat er nu uit om de tweede nachtvoeding te sussen maar kan daarna vaak niet meer slapen. Zit er over te denken om die voeding maar gewoon weer in te voeren. Moeilijk wel, het voelt dan toch een beetje als achteruitgang. Maar echt ervan doorslapen doet ze niet dus of er nou een doel gediend wordt behalve dat ik meer slaap krijg? Dit is ook niet houdbaar natuurlijk. Iemand nog de gouden tip?
donderdag 12 mei 2011 om 15:46
Allis: vervelend allemaal! Hoe was het ook alweer: Ging UKje nou wel of niet direct weer slapen na de nachtvoeding? Anders zou ik zeggen: gewoon weer voeden. Slaapt iedereen het snelste weer door. Britt heeft nu ook wel door dat het zo ook niet echt verbeterd, dus misschien 'accepteert' hij het nu ook beter.
En een samen-doen-systeem invoeren. Brit haalt Ukje op, jij voedt en brengt haar weer terug.
Het is gewoon klote, want je verwacht (door alle verhalen om je heen en die fantastische reclames van pampers en die pyamapapjes) dat baby's op een gegeven moment toch door gaan slapen. (doen ze ook wel, maar het duurt zo verrekte lang!)
Catharina: wat een vervelende situatie op je werk zeg! Ik zou toch eens met de baas om tafel en vertellen waar je recht op hebt. Misschien is er wel wat te regelen.
En een samen-doen-systeem invoeren. Brit haalt Ukje op, jij voedt en brengt haar weer terug.
Het is gewoon klote, want je verwacht (door alle verhalen om je heen en die fantastische reclames van pampers en die pyamapapjes) dat baby's op een gegeven moment toch door gaan slapen. (doen ze ook wel, maar het duurt zo verrekte lang!)
Catharina: wat een vervelende situatie op je werk zeg! Ik zou toch eens met de baas om tafel en vertellen waar je recht op hebt. Misschien is er wel wat te regelen.
donderdag 12 mei 2011 om 16:20
Catharina, als je toch wilt kolven zou ik inderdaad kijken naar andere omstandigheden. Slot laten maken op de deur (desnoods zelf regelen/betalen), extra kolfsetje(s) zodat je niet hoeft om te spoelen. Tasje voor de melk zodat je niet met zichtbare flesjes hoeft te lopen. Is het verder wel een fijne plek om te werken als er zo vervelend wordt gedaan?
donderdag 12 mei 2011 om 16:43
Allis, heb je het idee dat ze 's nachts honger heeft? Als dat niet zo is, zou ik de nachtvoeding niet opnieuw invoeren. Ik weet dat in het geval van borstvoeding de meningen erover verdeeld zijn, maar ik denk dat het voor het aanleren van een gezond eetpatroon niet bevorderlijk is om een kind dat geen honger heeft eten te geven, omdat ik denk dat het gezonder is om een kind zelf te leren aan te voelen wanneer het honger heeft en wanneer niet meer. Aan de andere kant telt jouw belang en dat van Brit natuurlijk ook mee, en voor jullie gezondheid kan het natuurlijk heel goed zijn als je met een nachtvoeding meer slaapt.
Catharina, een deel van wat je schrijft, klinkt herkenbaar. Ik heb mezelf altijd voorgehouden dat mijn collega's binnen vijf minuten de hele situatie vergeten zijn en dat ik er dus ook niet langer dan dat bij stil hoef te staan.
Catharina, een deel van wat je schrijft, klinkt herkenbaar. Ik heb mezelf altijd voorgehouden dat mijn collega's binnen vijf minuten de hele situatie vergeten zijn en dat ik er dus ook niet langer dan dat bij stil hoef te staan.
donderdag 12 mei 2011 om 16:58
betreft het bijten, Hier deed ze dat ook toen ze net tandjes had. als ze een heel eind genoeg had gehad bleef ze nog met haar mondje open om mijn tepel dralen en keek ze met glimoogjes naar me. als ik haar dan waarschuwde gebeurde er niks. tot op het moment dat ik vondt dat ze het maar moest weten en dat ik haar niet waarschuwde. ze beet, ik heb haar een tikje op haar wang gegeven waarvan ze schrok, ze wilde gaan huilen waarna ik heel boos tegen haar heb gedaan dat ze niet mocht gaan huilen omdat het haar eigen schuld was. Ze gaf geen kik meer en bijten doet ze niet meer. een heel enkel keertje voel ik wel haar tandjes lang mijn tepel maar ze durft er toch echt niets meer mee te doen.
betreft kolven op het werk. ik heb meerdere sets zodat ik op mijn werk niets schoon hoef te maken. ik ben in 10 minuten klaar. ruimte heeft wel een wasbakje en koelkast is in het keukentje. ruimte werd ook wel gebruikt voor overleggen maar sinds ik hem gebruik niet meer . ze vinden het blijkbaar toch vervelend dat ik kom storen
in de eerste week na mijn verlof heeft een leidinggevende een paar duidelijk opmerkingen gemaakt als ik niet direct in de ruimte kon. Tot op heden nog geen negatieve reacties gehad. wel vragen hoe lang ik het nog blijf doen als ze mij met mijn tasje zien lopen.
betreft kolven op het werk. ik heb meerdere sets zodat ik op mijn werk niets schoon hoef te maken. ik ben in 10 minuten klaar. ruimte heeft wel een wasbakje en koelkast is in het keukentje. ruimte werd ook wel gebruikt voor overleggen maar sinds ik hem gebruik niet meer . ze vinden het blijkbaar toch vervelend dat ik kom storen
vrijdag 13 mei 2011 om 15:35
Bedankt voor jullie reactie's.
Maar voor "herstart" kolven lijkt het inmiddels te laat.
Ik ben "leeg" overdag. Maar daar heb ik me bij neergelegd. (Met een klein traantje, dat dan weer wel.)
Maar ik wil toch nog even reageren. Mijn baas doet totaal niet moeilijk hoor, en directe collega's ook niet. Ze maken wel eens grapjes, maar daar doe ik zelf ook aan mee, een beetje luchtigheid mag van mij best! Maar, ik werk bij een bedrijf waar er circa 3000 mensen op kantoor op mijn locatie zitten. Ik heb dus geen idee wie die lui in het rookhok zijn en misschien maakt dat het juist zo lastig. Het gaat namelijk toch over mijn borsten en dat vind ik gewoon vervelend, een soort genant. Waar ik het bij de eerste wel kon opbrengen om te denken, joh, het is het eten voor mijn kleintje, who cares. Dat lukt me ineens blijkbaar niet meer, waarom, geen idee?
En, de tip van de vergaderzaal... We hebben kantoortuinen en de vergaderzalen zijn volledig van glas, niet echt handig dus
Als nummer drie zich ooit mocht aandienen, ga ik zeker voor de extra setjes, want dat schoonmaken hoeft dan meer, goed idee (dat ik daar nooit eerder aan heb gedacht... )
Maar voor "herstart" kolven lijkt het inmiddels te laat.
Ik ben "leeg" overdag. Maar daar heb ik me bij neergelegd. (Met een klein traantje, dat dan weer wel.)
Maar ik wil toch nog even reageren. Mijn baas doet totaal niet moeilijk hoor, en directe collega's ook niet. Ze maken wel eens grapjes, maar daar doe ik zelf ook aan mee, een beetje luchtigheid mag van mij best! Maar, ik werk bij een bedrijf waar er circa 3000 mensen op kantoor op mijn locatie zitten. Ik heb dus geen idee wie die lui in het rookhok zijn en misschien maakt dat het juist zo lastig. Het gaat namelijk toch over mijn borsten en dat vind ik gewoon vervelend, een soort genant. Waar ik het bij de eerste wel kon opbrengen om te denken, joh, het is het eten voor mijn kleintje, who cares. Dat lukt me ineens blijkbaar niet meer, waarom, geen idee?
En, de tip van de vergaderzaal... We hebben kantoortuinen en de vergaderzalen zijn volledig van glas, niet echt handig dus
Als nummer drie zich ooit mocht aandienen, ga ik zeker voor de extra setjes, want dat schoonmaken hoeft dan meer, goed idee (dat ik daar nooit eerder aan heb gedacht... )
vrijdag 13 mei 2011 om 17:50
Even een boel vragen van mij. Out of the blue loopt het ineens niet meer hier.
Baby van 5 weken, tot een paar dagen terug
Drinkt als een tierelier
Is in 4 weken meer dan een kilo aangekomen
Sliep als een roos tot 2 dagen geleden
Heeft wel vaak de hik
Elke verschoning poep in de luier, met groene stukken
Kreunt wel veel in de slaap
Tegen onrust en slecht ritme ben ik aan het inbakeren, tot ieders tevredenheid, sliep heerlijk blokken van 3 uur en de nacht nog langer.
Sinds gisteren:
Kreunende geluiden worden steeds erger
Laat veel scheten en boeren
Huilt veel
Is veel sneller wakker
Wil veel vaker drinken
Ik dacht dat het een regeldag was gisteren, maar hij raakte echt helemaal van de kaart gisteren. Ik heb vanmiddag de lactatiekundige gesproken en die denkt dat ik overproductie heb. Nu mag ik geen 2 borsten meer geven per keer, maar 1 keer 1 borst en dan steeds aanbieden. Ik zou de eerste melk moeten laten weglopen met de hand maar dat lukt me niet.
Ik bied hem nu dus steeds 1 borst per keer aan, maar hij heeft steeds honger. Ik word hier erg onzeker van. Het liep zo goed, hij sliep goed, was tevreden, en zomaar uit het niks is de balans weg ofzo? Ik snap het niet zo goed.
Baby van 5 weken, tot een paar dagen terug
Drinkt als een tierelier
Is in 4 weken meer dan een kilo aangekomen
Sliep als een roos tot 2 dagen geleden
Heeft wel vaak de hik
Elke verschoning poep in de luier, met groene stukken
Kreunt wel veel in de slaap
Tegen onrust en slecht ritme ben ik aan het inbakeren, tot ieders tevredenheid, sliep heerlijk blokken van 3 uur en de nacht nog langer.
Sinds gisteren:
Kreunende geluiden worden steeds erger
Laat veel scheten en boeren
Huilt veel
Is veel sneller wakker
Wil veel vaker drinken
Ik dacht dat het een regeldag was gisteren, maar hij raakte echt helemaal van de kaart gisteren. Ik heb vanmiddag de lactatiekundige gesproken en die denkt dat ik overproductie heb. Nu mag ik geen 2 borsten meer geven per keer, maar 1 keer 1 borst en dan steeds aanbieden. Ik zou de eerste melk moeten laten weglopen met de hand maar dat lukt me niet.
Ik bied hem nu dus steeds 1 borst per keer aan, maar hij heeft steeds honger. Ik word hier erg onzeker van. Het liep zo goed, hij sliep goed, was tevreden, en zomaar uit het niks is de balans weg ofzo? Ik snap het niet zo goed.
Stressed is just desserts spelled backwards
vrijdag 13 mei 2011 om 17:58
Is er iets in je eigen eetpatroon anders geweest gisteren? Heb je pittiger gegeten? Koolsoorten? Iets dat je anders niet eet? Het klinkt alsof je baby heel sterk reageert.
En als hij honger heeft zou ik wel die tweede borst aanbieden... maar misschien is het dan voor die tweede borst wel handig om het begin wat af te kolven (wanneer hij je 1e borst drinkt), zodat hij meteen de wat zwaardere melk heeft en het minder spuit..
Tot slot las ik toevallig net in een boek van Stefan Kleintjes dat 'de zesde week beroemd is, omdat dan je melkproductie wat terug kan lopen en je baby daardoor veel vaker wil drinken. Als je daar gehoor aan geeft, komt dit weer op peil. (maar jouw probleem lijkt meer de andere kan van verminderde productie te zijn).
En daarbij kunnen regeldagen natuurlijk ook...
En als hij honger heeft zou ik wel die tweede borst aanbieden... maar misschien is het dan voor die tweede borst wel handig om het begin wat af te kolven (wanneer hij je 1e borst drinkt), zodat hij meteen de wat zwaardere melk heeft en het minder spuit..
Tot slot las ik toevallig net in een boek van Stefan Kleintjes dat 'de zesde week beroemd is, omdat dan je melkproductie wat terug kan lopen en je baby daardoor veel vaker wil drinken. Als je daar gehoor aan geeft, komt dit weer op peil. (maar jouw probleem lijkt meer de andere kan van verminderde productie te zijn).
En daarbij kunnen regeldagen natuurlijk ook...
vrijdag 13 mei 2011 om 18:26
Is ook natuurlijk wat ´gek´ als het zo lekker ging. Daarom dacht ik in eerste instantie toch aan iets met eten... Bij B. had ik dat eerder deze week nog na een pittiger gerecht (terwijl ik dat toch wel vaker had gegeten), de hele nacht last van windjes. Maar goed als je niks anders dan anders hebt gegeten...
Hoe is het vandaag met hem? Heb je het idee dat hij ook pijn heeft? En heeft hij gisteren of vandaag al gepoept? Dat kan hem misschien ook helpen.
Hoe is het vandaag met hem? Heb je het idee dat hij ook pijn heeft? En heeft hij gisteren of vandaag al gepoept? Dat kan hem misschien ook helpen.
vrijdag 13 mei 2011 om 18:30
Ik heb ook een vraag, een beetje knullig voor m'n gevoel, maar ik wil het toch wel graag weten...
Vorige week dinsdag is onze 2e dochter geboren. De eerste 3 dagen leek ze een natuurtalentje in borstvoeding en ging het erg goed. Op dag 4 en 5 lukte het aanleggen opeens niet. Met veel hulp van de kraamverzorgster wel aan de rechterborst maar links niet. 's Avonds toen het mij alleen niet lukte nog de verloskundige gebeld en die is gekomen en heeft (toen het met haar hulp ook niet lukte) een spuitje achter gelaten waarmee we haar 's nachts gekolfde melk konden geven.
Volgende dag ging rechts weer goed en de dag erna was het knopje om en heeft ze ook weer links gedronken.
Maar... nu alleen zonder kraamhulp blijft links wat lastig en als ze wel goed hapt dan verslikt ze zich nog wel eens. Dan heeft ze bijvoorbeeld 10 minuten links gedronken en omdat het mij dan niet lukt haar weer links te laten drinken, wissel ik dan wel naar rechts en dan drinkt ze daar 20 minuten zeg maar. Dus de 2e borst langer dan de 1e. Is dat een probleem? En moet ik dan de volgende voeding beginnen met de kant waar ze het laatste of het kortste heeft gedronken?
Vorige week dinsdag is onze 2e dochter geboren. De eerste 3 dagen leek ze een natuurtalentje in borstvoeding en ging het erg goed. Op dag 4 en 5 lukte het aanleggen opeens niet. Met veel hulp van de kraamverzorgster wel aan de rechterborst maar links niet. 's Avonds toen het mij alleen niet lukte nog de verloskundige gebeld en die is gekomen en heeft (toen het met haar hulp ook niet lukte) een spuitje achter gelaten waarmee we haar 's nachts gekolfde melk konden geven.
Volgende dag ging rechts weer goed en de dag erna was het knopje om en heeft ze ook weer links gedronken.
Maar... nu alleen zonder kraamhulp blijft links wat lastig en als ze wel goed hapt dan verslikt ze zich nog wel eens. Dan heeft ze bijvoorbeeld 10 minuten links gedronken en omdat het mij dan niet lukt haar weer links te laten drinken, wissel ik dan wel naar rechts en dan drinkt ze daar 20 minuten zeg maar. Dus de 2e borst langer dan de 1e. Is dat een probleem? En moet ik dan de volgende voeding beginnen met de kant waar ze het laatste of het kortste heeft gedronken?
vrijdag 13 mei 2011 om 18:39
quote:keeprunning schreef op 13 mei 2011 @ 18:26:
Heb je het idee dat hij ook pijn heeft? En heeft hij gisteren of vandaag al gepoept? Dat kan hem misschien ook helpen.
Pijn niet, wel wat ongemak (dat kreunen doet hij als hem wat dwars zit) Poepen doet hij juist heel erg veel. Elke luier heeft poep. Geel met groene stukjes.
Man gaat straks even een kolf kopen.
Heb je het idee dat hij ook pijn heeft? En heeft hij gisteren of vandaag al gepoept? Dat kan hem misschien ook helpen.
Pijn niet, wel wat ongemak (dat kreunen doet hij als hem wat dwars zit) Poepen doet hij juist heel erg veel. Elke luier heeft poep. Geel met groene stukjes.
Man gaat straks even een kolf kopen.
Stressed is just desserts spelled backwards