Borstvoedingsvragen
donderdag 18 november 2010 om 12:29
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
woensdag 11 mei 2011 om 12:05
's Nachts lukt het R ook niet in zijn eigen bedje? Slaapt hij bij jullie op de kamer, of zou hij eventueel bij jullie in bed kunnen? Vorige week heb ik dat een paar keer gedaan toen B. ziek was en hij sliep toen best goed, nam ook alle ruimte in met gespreide armen
Sinds een paar dagen hebben we een ledikantje, wat ook weer wennen was voor hem, maar nu heb ik een handige manier waarop ik hem slapend kan wegleggen op zijn zij.
En mocht hij bij je man beter slapen, kan jij mooi even bijtanken Dat moeten jullie wel een paar nachten proberen
En mocht hij bij je man beter slapen, kan jij mooi even bijtanken Dat moeten jullie wel een paar nachten proberen
woensdag 11 mei 2011 om 12:05
Siena, áls kinderen al beter slapen op flesvoeding (wat op zich niet onmogelijk is omdat er meer/zwaarder verteerbare voeding in de maag zit): de slaap van moeders lijdt meer onder flesvoeding dan onder borstvoeding. Moeders die borstvoeding geven slapen meer/langer en beter (bij een combinatie borst/fles gaan de slaapvoordelen voor de moeder al verloren).
Een kind is er in principe op gemaakt om 's nachts wakker te worden voor voeding. Bv. in een land -ik geloof Sri Lanka- waar kinderen jarenlang op verzoek borstvoeding krijgen, ook in de nacht, stoppen de meeste kinderen pas rond drie jaar met nachtvoedingen. Uit zichzelf. Volwassenen in het westen zijn gewend om door te slapen, voor ons is het zwaar om in onze slaap gestoord te worden, dus het slaapprobleem ligt vooral bij de ouders. Logisch gezien zou je daar dus ook de oplossing moeten zoeken.
Een kind is er in principe op gemaakt om 's nachts wakker te worden voor voeding. Bv. in een land -ik geloof Sri Lanka- waar kinderen jarenlang op verzoek borstvoeding krijgen, ook in de nacht, stoppen de meeste kinderen pas rond drie jaar met nachtvoedingen. Uit zichzelf. Volwassenen in het westen zijn gewend om door te slapen, voor ons is het zwaar om in onze slaap gestoord te worden, dus het slaapprobleem ligt vooral bij de ouders. Logisch gezien zou je daar dus ook de oplossing moeten zoeken.
woensdag 11 mei 2011 om 16:04
dank voor jullie lieve berichtjes! P is nu 7 weken en groeit heel goed, in principe krijgt hij nog "maar" 5 voedingen dus dat is niet veel! ben er dus sterk over aan het na denken om "gewoon"nog even pijn te lijden en door te gaan met bv. iig tot 3 maanden en dan weer verder te kijken. heb er tenslotte al 7, bijna 8 weken op zitten.... het is dus helaas geen spruw. de lk had idd het idee dat mijn tepels overgevoelig zijn en dat kan door de bloedvaten komen. ben erg benieuwd wie dat hier nog meer had!
kolven doet misschien nog wel meer zeer omdat ik geen liefde voor mijn kolf apparaat voel
phoehee hoe lang duurde het bij jouw voor dat de spray wat deed? heb nu 5x gesprayd en nog niets.
wen wat interessant. ik kan mij iig goed voorstellen dat s'nachts opstaan om en flesje te maken niet echt goed is voor je slaap. ik merk dat in mijn omgeving veel vrouwen overstappen op kv simpel weg omdat ze denken dat de baby dan beter doorslaapt, ongelofelijk vind ik dat! tijdens de zwangerschap heel strikt zijn in wat ze eten en drinken maar zodra de kleine er is niet wat slaap kunnen missen. alsof het eeuwig duurt, het is in the end maar zo'n korte periode... heb nog nooit een 18 jarige s'nachts zien waker worden om bij zijn moeder te drinken
ow nog een leuk feitje. in islamitische landen geven ze zo'n 2 jaar borstvoeding omdat dat in de koran staat.
kolven doet misschien nog wel meer zeer omdat ik geen liefde voor mijn kolf apparaat voel
phoehee hoe lang duurde het bij jouw voor dat de spray wat deed? heb nu 5x gesprayd en nog niets.
wen wat interessant. ik kan mij iig goed voorstellen dat s'nachts opstaan om en flesje te maken niet echt goed is voor je slaap. ik merk dat in mijn omgeving veel vrouwen overstappen op kv simpel weg omdat ze denken dat de baby dan beter doorslaapt, ongelofelijk vind ik dat! tijdens de zwangerschap heel strikt zijn in wat ze eten en drinken maar zodra de kleine er is niet wat slaap kunnen missen. alsof het eeuwig duurt, het is in the end maar zo'n korte periode... heb nog nooit een 18 jarige s'nachts zien waker worden om bij zijn moeder te drinken
ow nog een leuk feitje. in islamitische landen geven ze zo'n 2 jaar borstvoeding omdat dat in de koran staat.
woensdag 11 mei 2011 om 16:12
quote:wen schreef op 11 mei 2011 @ 12:05:
Siena, áls kinderen al beter slapen op flesvoeding (wat op zich niet onmogelijk is omdat er meer/zwaarder verteerbare voeding in de maag zit): de slaap van moeders lijdt meer onder flesvoeding dan onder borstvoeding. Moeders die borstvoeding geven slapen meer/langer en beter (bij een combinatie borst/fles gaan de slaapvoordelen voor de moeder al verloren). Waarom is het voordeel al weg bij de combi fles en borst? Ben het namelijk niet met je eens. M krijgt borst en fles (fles wel steeds minder) en ik ervaar het voordeel nog steeds..
Siena, áls kinderen al beter slapen op flesvoeding (wat op zich niet onmogelijk is omdat er meer/zwaarder verteerbare voeding in de maag zit): de slaap van moeders lijdt meer onder flesvoeding dan onder borstvoeding. Moeders die borstvoeding geven slapen meer/langer en beter (bij een combinatie borst/fles gaan de slaapvoordelen voor de moeder al verloren). Waarom is het voordeel al weg bij de combi fles en borst? Ben het namelijk niet met je eens. M krijgt borst en fles (fles wel steeds minder) en ik ervaar het voordeel nog steeds..
woensdag 11 mei 2011 om 16:16
quote:pliert schreef op 11 mei 2011 @ 16:04:ik merk dat in mijn omgeving veel vrouwen overstappen op kv simpel weg omdat ze denken dat de baby dan beter doorslaapt, ongelofelijk vind ik dat! tijdens de zwangerschap heel strikt zijn in wat ze eten en drinken maar zodra de kleine er is niet wat slaap kunnen missen. alsof het eeuwig duurt, het is in the end maar zo'n korte periode...Nou, ik snap dat best wel. ik hrb de eerste 6 weken wel 4-5 keer per nacht gevoed (dus tussen 12 en 6). Dat is niet wat slaap missen, dat is alle slaap missen. Het is dat ik zeer gemotiveerd en koppig ben, maar anders..
woensdag 11 mei 2011 om 16:46
woensdag 11 mei 2011 om 18:46
Ah, dan kan het wel: M drinkt natuurlijk wel veel bij mij (en gelukkig steeds meer) het enige is dat er wordt aangevuld wat hij bij mij te kort komt. Ondanks dat M niet alle melk van mij krijgt voed ik zo'n 10 keer per dag en kolf natuurlijk ook nog een keer of 2-3 dus al met al nog redelijk denk ik.
woensdag 11 mei 2011 om 19:16
@Keeprunning: het zou best een late 4 maandendip kunnen zijn, ik heb hier een maand geleden mss iets te hard geroepen dat we daar geen last van hadden...
@Wen: ik heb daar ook een artikel over gelezen op bv.com en met haar normale ritme (1-2 nachtvoedingen) vind ik het prima te doen, uit wiegje pakken, aanleggen en terugleggen of samen verder slapen. Maar als ze elk uur komt, val ik niet meer in een diepe slaap tussendoor en dan functioneer ik toch echt niet goed overdag..
En wat betreft de fv: ook daar heb ik een artikel over gelezen, dat er zoveel voeding wordt gegeven dat de maagjes ervan uitrekken (maar ze zijn wel vol,pff). Vergelijkbaar met zelf elke keer een pak drinken leeg drinken ipv een glas.
Dan maar liever kleine slokjes bv geven!
@Wen: ik heb daar ook een artikel over gelezen op bv.com en met haar normale ritme (1-2 nachtvoedingen) vind ik het prima te doen, uit wiegje pakken, aanleggen en terugleggen of samen verder slapen. Maar als ze elk uur komt, val ik niet meer in een diepe slaap tussendoor en dan functioneer ik toch echt niet goed overdag..
En wat betreft de fv: ook daar heb ik een artikel over gelezen, dat er zoveel voeding wordt gegeven dat de maagjes ervan uitrekken (maar ze zijn wel vol,pff). Vergelijkbaar met zelf elke keer een pak drinken leeg drinken ipv een glas.
Dan maar liever kleine slokjes bv geven!
woensdag 11 mei 2011 om 21:37
@ keeprunning, R slaapt in z'n wiegje bij ons op de kamer, maar meestal slaapt hij daar alleen in van 23 tot de volgende voeding en daarna bij ons in bed dus. Vannacht was de volgende voeding om 12 uur . En soms helemaal niet. Vaak als ik hem wegleg (slapend en op z'n buik, anders is ie meteen wakker) dan laat ie een boer en wordt daar wakker van. Dan moet ik hem er weer uithalen en weer in slaap krijgen en dan weer in z'n wieg leggen. Waarna er soms weer een boer komt en dan dus weer uit bed, in slaap krijgen, terug in bed. Dit kan ook een aardige tijd duren en daar heb ik niet altijd zin in dus laat ik hem op mij liggen want dan gebeurd dat niet. Volgens mij staat het maximum op 8 keer boeren en daarvan wakker worden.
Ik denk dat als R. een fles zou krijgen dat hij niet zo vaak wakker zou worden, dus wel meer slaap voor mij. Hij heeft eventjes 3 voedingen gehad per nacht, een enkele keer 2 en 1 keer 1. Maar eigenlijk altijd 4 of 5. Dus ik begrijp best dat mensen daar op een gegeven moment klaar mee zijn en flesvoeding gaan proberen. Ik merk ook dat ik steeds meer moeite krijg met in slaap vallen. Als dat dan 2 keer is op een nacht of 5 of 6 keer maakt wel uit natuurlijk voor de hoeveelheid slaap die je krijgt.
Ik denk dat als R. een fles zou krijgen dat hij niet zo vaak wakker zou worden, dus wel meer slaap voor mij. Hij heeft eventjes 3 voedingen gehad per nacht, een enkele keer 2 en 1 keer 1. Maar eigenlijk altijd 4 of 5. Dus ik begrijp best dat mensen daar op een gegeven moment klaar mee zijn en flesvoeding gaan proberen. Ik merk ook dat ik steeds meer moeite krijg met in slaap vallen. Als dat dan 2 keer is op een nacht of 5 of 6 keer maakt wel uit natuurlijk voor de hoeveelheid slaap die je krijgt.
woensdag 11 mei 2011 om 22:00
Nee ik werk niet. M'n contract werd niet verlengd tijdens de zwangerschap dus toen besloten om het eerste half jaar thuis te blijven. En aangezien het slapen overdag niet zo lekker loopt (hij slaapt alleen in de draagdoek en soms ook alleen maar bij mij) ben ik daar erg blij mee! En ik ga ook pas werken als dat is veranderd.
Ik vraag me wel af hoe mensen dat doen die wel na 3 maanden moeten gaan werken hoor. Maar soms denk ik ook dat het niet veel anders zou zijn, ik kan nu overdag ook niet bijslapen en hij is om 8 uur wakker en gaat pas vanaf een uur of 11 slapen. Dus daar tussenin moet ik hem in slaap wandelen. Maar thuis hoef ik me hoofd er niet bij te houden en maakt het niet uit of ik constant loop te gapen
Ik vraag me wel af hoe mensen dat doen die wel na 3 maanden moeten gaan werken hoor. Maar soms denk ik ook dat het niet veel anders zou zijn, ik kan nu overdag ook niet bijslapen en hij is om 8 uur wakker en gaat pas vanaf een uur of 11 slapen. Dus daar tussenin moet ik hem in slaap wandelen. Maar thuis hoef ik me hoofd er niet bij te houden en maakt het niet uit of ik constant loop te gapen
woensdag 11 mei 2011 om 22:06
Even een vraagje. Mijn dochter is nu 8 maanden en 2 ondertandjes rijker... Nu bijt ze af en toe tijdens het drinken, wat echt wel ff pijn doet! Nu heb ik het idee dat ze dit alleen doet als ze redelijk is uitgedronken. Maarja, 's nachts ben ik dan sowieso te laat want dan ben ik te laat met afkoppelen natuurlijk. Maar overdag heeft ze me ook wel eens te pakken.
Iemand tips? Ik hou m'n hart vast voor het moment dat de boventandjes doorkomen :-s
Iemand tips? Ik hou m'n hart vast voor het moment dat de boventandjes doorkomen :-s
woensdag 11 mei 2011 om 22:08
Mijn collega's vinden het gelukkig ook niet erg dat ik de hele dag loop te gapen
Zonder gekheid, onze dochter (as zondag 9 maanden) komt ook nog elke nacht, meestal 2 of 3x, soms meer en heel zelden slechts 1x en ik werk 32 uur per week. Ondanks de continu gebroken nachten functioneer ik toch nog redelijk, soms vind ik het wel heel zwaar maar op de één of andere manier went het ook wel om op weinig slaap te werken. Als ik echt te moe ben neem ik een dag vrij op een kdv dag zodat ik bij kan slapen. Ik kan het me namelijk niet veroorloven om te moe te zijn, dan ga ik fouten maken en dat is als salarisadministrateur niet echt handig
Zonder gekheid, onze dochter (as zondag 9 maanden) komt ook nog elke nacht, meestal 2 of 3x, soms meer en heel zelden slechts 1x en ik werk 32 uur per week. Ondanks de continu gebroken nachten functioneer ik toch nog redelijk, soms vind ik het wel heel zwaar maar op de één of andere manier went het ook wel om op weinig slaap te werken. Als ik echt te moe ben neem ik een dag vrij op een kdv dag zodat ik bij kan slapen. Ik kan het me namelijk niet veroorloven om te moe te zijn, dan ga ik fouten maken en dat is als salarisadministrateur niet echt handig
woensdag 11 mei 2011 om 22:28
Pucker, de hoeveelheid slaap wordt misschien meer, maar de kwaliteit (hoeveelheid diepe slaap) hoeft daarmee niet toe te nemen. Per saldo schiet je er dan nog niets mee op
Safiya, als ze goed is aangelegd, moet ze je niet kunnen bijten - haar tong moet dan over haar onderlip liggen, dan zou ze in haar eigen tong bijten. Dan zou je dus al af moeten koppelen op het moment dat ze niet meer effectief drinkt, ik hield zelf 5 keer zuigen - 1 keer slikken aan in bijt-tijden.
Safiya, als ze goed is aangelegd, moet ze je niet kunnen bijten - haar tong moet dan over haar onderlip liggen, dan zou ze in haar eigen tong bijten. Dan zou je dus al af moeten koppelen op het moment dat ze niet meer effectief drinkt, ik hield zelf 5 keer zuigen - 1 keer slikken aan in bijt-tijden.
woensdag 11 mei 2011 om 23:29
@ Pucker: heb je al overwogen om een flesje afgekolfde melk te geven voor de nacht? Hier ook een tijdje gedaan omdat dochter erg lang sliep en een paar keer een droge luier had. Ik kolfde s'morgens tijdens de ochtendvoeding en dan gaf ik 1 borst in Rugby houding terwijl ik de andere kolfde. Beetje oefenen en vaak doen, ik kolfde dan meestal tussen de 150-180cc en wij gaven dan 180cc.
Ik kan me die tijd van ernstig slaaptekort nog zo voor me halen. Heb ook de eerste drie maanden nooit meer dan 2 uurtjes achter elkaar kunnen slapen. Overdag slapen lukte hier ook niet omdat daar volgens mij een vloek op rustte elke keer als ik dacht te gaan slapen, had dochterlief last van krampjes. Zag letterlijk groen van slaaptekort
@ jsd: volgens mij zijn onze kindjes even oud mijn meisje is van 15 aug. en zondag ook 9 maand!
Voor alle nachtbrakers een sweet dreams
Ik kan me die tijd van ernstig slaaptekort nog zo voor me halen. Heb ook de eerste drie maanden nooit meer dan 2 uurtjes achter elkaar kunnen slapen. Overdag slapen lukte hier ook niet omdat daar volgens mij een vloek op rustte elke keer als ik dacht te gaan slapen, had dochterlief last van krampjes. Zag letterlijk groen van slaaptekort
@ jsd: volgens mij zijn onze kindjes even oud mijn meisje is van 15 aug. en zondag ook 9 maand!
Voor alle nachtbrakers een sweet dreams
donderdag 12 mei 2011 om 09:46
Mijn dochter vond het juist grappig als ik hard au zei bij het bijten. Na een tijdje zag ik die glimoogjes al ontstaan voordat ze ging bijten. Ik hield het dus alleen maar in stand door hard au te roepen 
Hier werkte toch het op tijd afkoppelen het beste. Maar ze deed het nooit snachts dus daar heb ik geen ervring mee.
Hier werkte toch het op tijd afkoppelen het beste. Maar ze deed het nooit snachts dus daar heb ik geen ervring mee.
donderdag 12 mei 2011 om 10:01
Ik roep ook hard "auw", kijk boos, koppel af en geef hem een bijtring. Ga daar maar op zitten bijten. Als hij nog niet genoeg gedronken heeft krijgt hij vrij snel wel weer drinken, maar hij bij meestal als hij zijn buikje al rond gedronken heeft.
Trek vooral niet je tepel uit het mondje. Dat deed ik laatst dus en daar heb ik goed last van gehad.
M. heeft er een handje van om als hij klaar is los te laten en dan nog een keer te happen, maar dan mét tanden. Of als hij stiekem toch niet wil: bijten! Rotzak!
Trek vooral niet je tepel uit het mondje. Dat deed ik laatst dus en daar heb ik goed last van gehad.
M. heeft er een handje van om als hij klaar is los te laten en dan nog een keer te happen, maar dan mét tanden. Of als hij stiekem toch niet wil: bijten! Rotzak!
donderdag 12 mei 2011 om 11:41
Hallo,
Bedankt voor de reacties.
Het vreemde gevoel in de borst wordt gelukkig minder, dus er zit verbetering in.
De HA zei dat de melkklieren erg opgezwollen/nog vol zijn, dus dat is het wss.
Ik heb niet gekolfd, omdat ik bang ben dat de productie daardoor op gang blijft (bij begin van de bv-periode (en ik teveel melk had) werd dit ook sterk afgeraden door de lk).
De huisarts zei ook nu weer dat ik beter niet kon kolven.
Nogmaals dank
Groet T.
Bedankt voor de reacties.
Het vreemde gevoel in de borst wordt gelukkig minder, dus er zit verbetering in.
De HA zei dat de melkklieren erg opgezwollen/nog vol zijn, dus dat is het wss.
Ik heb niet gekolfd, omdat ik bang ben dat de productie daardoor op gang blijft (bij begin van de bv-periode (en ik teveel melk had) werd dit ook sterk afgeraden door de lk).
De huisarts zei ook nu weer dat ik beter niet kon kolven.
Nogmaals dank
Groet T.
donderdag 12 mei 2011 om 12:40
Hier is er ook weer een bijtperiode. Ik roep altijd hard au! nee! Nu heeft ze dat dus door, maar dan omgekeerd. Als ze eigenlijk toch niet wil bijt ze. Eventueel schudt ze er zelf nee bij. Ik overweeg serieus om overdag niet meer te voeden, of alleen nog voor slaapjes. Als ik op mijn verzoek wil voeden bijt ze gewoon. En de vraag wisselt te veel, dagenlang regelen omdat ze weer meer wil drinken en dan gisteren 12 uur lang weigeren en bijten.
Hier nog steeds 1-5 nachtvoedingen (heel af en toe slaapt ze een uur of 6 door, soms iedere 1,5 uur voeden). Ik werk ook 32 uur en het went. Ik ben nu veel minder moe dan tijdens mijn verlof. Af en toe slaap ik een keer bij op een kdvdag. En ze slaapt bij ons in bed, dat scheelt echt.
Hier nog steeds 1-5 nachtvoedingen (heel af en toe slaapt ze een uur of 6 door, soms iedere 1,5 uur voeden). Ik werk ook 32 uur en het went. Ik ben nu veel minder moe dan tijdens mijn verlof. Af en toe slaap ik een keer bij op een kdvdag. En ze slaapt bij ons in bed, dat scheelt echt.
donderdag 12 mei 2011 om 13:46
Mijn eerste vraag op het borstvoedingstopic, ik lees wel vaker mee, maar heb nu zelf advies nodig.
Dochter no.2 heeft vier en een halve maand bv gekregen, maar nu ik weer aan het werk ben heb ik de voedingen overdag afgebouwd. (Bij oudste tot negen maanden gekolfd, maar ik vind het vreselijk om te kolven in het mannenbedrijf waar ik werk.) Nu wil ik de ochtend en avondvoeding bv geven en overdag fv. Dochter slaapt in principe door van 7 tot 7. Bij mijn oudste heb ik dit ook geprobeerd, maar toen is de voeding als een razende teruggelopen.
Heeft er iemand tips hoe ik ervoor kan zorgen dat dit niet gebeurt? Bedankt alvast!
Dochter no.2 heeft vier en een halve maand bv gekregen, maar nu ik weer aan het werk ben heb ik de voedingen overdag afgebouwd. (Bij oudste tot negen maanden gekolfd, maar ik vind het vreselijk om te kolven in het mannenbedrijf waar ik werk.) Nu wil ik de ochtend en avondvoeding bv geven en overdag fv. Dochter slaapt in principe door van 7 tot 7. Bij mijn oudste heb ik dit ook geprobeerd, maar toen is de voeding als een razende teruggelopen.
Heeft er iemand tips hoe ik ervoor kan zorgen dat dit niet gebeurt? Bedankt alvast!