Olie
maandag 16 mei 2011 om 12:01
Geen ervaring, geloof er ook niet zo in. Bovendien kunnen er allerlei redenen zijn waarom je knip krijgt, om de bevalling te bespoedigen, bijvoorbeeld moeder uitgeput, kind dat snel geboren moet worden etc. In mijn geval, 2x bevallen, 2x een knip. Eerste keer was ik uitgeput en had ik al een uur geperst en 2e keer groot kind. Gelukkig had ik allebei de keren een ruggeprik, dus niets van gevoeld. Maar ook als je die niet hebt voel je het niet, wordt tijdens een wee gedaan en het hechten wordt verdoofd.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
maandag 16 mei 2011 om 12:21
quote:Beauke schreef op 16 mei 2011 @ 12:00:
Ik denk niet dat dit echt te voorkomen is, maar je kunt het proberen.
Een 'knip' is trouwens wat anders dan 'uitscheuren'. Een knip kan voorkomen dat je uitscheurt.
Dit wilde ik ook schrijven.
Daarbij voel je niets van de knip als hij gezet wordt, (wel van de hechtingen achteraf, maar volgens mij altijd beter dan uitscheuren)
Ik denk niet dat dit echt te voorkomen is, maar je kunt het proberen.
Een 'knip' is trouwens wat anders dan 'uitscheuren'. Een knip kan voorkomen dat je uitscheurt.
Dit wilde ik ook schrijven.
Daarbij voel je niets van de knip als hij gezet wordt, (wel van de hechtingen achteraf, maar volgens mij altijd beter dan uitscheuren)
maandag 16 mei 2011 om 12:24
maandag 16 mei 2011 om 12:33
Trouw gesmeerd vanaf 34 weken (advies om dan te beginnen). Tevens fanatiek 'geoefend' met oprekken perineum met de epi-no, speciaal oefen ding daarvoor. Ik had uitgangspunt baat het niet, dan schaadt het niet. Ben desondanks toch ingescheurd (zoals volgens mij 90% van de vrouwen). Wel minimaal en niet in mijn perineum, wat meest pijnlijk zou zijn, maar in mijn vaginawand en schaamlip. Dus in die zin heeft het dus wel geholpen
Misschien belangrijker te weten dat mij pijn van inscheuren en herstel 100% meeviel (op het extra 'flapje' dat ik nu van onder rijker ben dankzij hechten alsof er stukje stof tussen een rits is gekomen).
maandag 16 mei 2011 om 12:35
maandag 16 mei 2011 om 12:39
Als er een baby door je vagina komt, vermoed ik dat geen enkele olie ook maar het kleinste beetje zou helpen tegen inscheuren. Die baby moet er gewoon door, en je huid kan maar beperkt oprekken. (zo beperkt vind ik 10cm trouwens niet, maar ala) Die olie zorgt er echt niet voor dat je vagina opeens nog rekbaarder is dan een elastiekje.
maandag 16 mei 2011 om 12:48
maandag 16 mei 2011 om 13:26
quote:Belle73 schreef op 16 mei 2011 @ 12:01:
Geen ervaring, geloof er ook niet zo in. Bovendien kunnen er allerlei redenen zijn waarom je knip krijgt, om de bevalling te bespoedigen, bijvoorbeeld moeder uitgeput, kind dat snel geboren moet worden etc. In mijn geval, 2x bevallen, 2x een knip. Eerste keer was ik uitgeput en had ik al een uur geperst en 2e keer groot kind. Gelukkig had ik allebei de keren een ruggeprik, dus niets van gevoeld. Maar ook als je die niet hebt voel je het niet, wordt tijdens een wee gedaan en het hechten wordt verdoofd.
Ik heb wel degelijk gevoeld dat ik ingeknipt werd hoor! Ook al deed ze dit idd precies tijdens een wee. Niet dat het dramatisch veel pijn deed (ik vond de heftige ontsluitingsweeën veel erger), maar het is dus zeker niet zo dat je het zeker weten niet voelt.
Voor TO: ik heb er zelf geen ervaring mee. Denk alleen niet dat je er teveel op moet rekenen dat je dan zeker niet ingeknipt wordt (of inscheurt) omdat dat ook van veel andere factoren afhangt. Maar kwaad kan het ook niet lijkt me, dus ik zou het gewoon proberen.
Ik heb wel degelijk gevoeld dat ik ingeknipt werd hoor! Ook al deed ze dit idd precies tijdens een wee. Niet dat het dramatisch veel pijn deed (ik vond de heftige ontsluitingsweeën veel erger), maar het is dus zeker niet zo dat je het zeker weten niet voelt.
Voor TO: ik heb er zelf geen ervaring mee. Denk alleen niet dat je er teveel op moet rekenen dat je dan zeker niet ingeknipt wordt (of inscheurt) omdat dat ook van veel andere factoren afhangt. Maar kwaad kan het ook niet lijkt me, dus ik zou het gewoon proberen.
maandag 16 mei 2011 om 13:41
quote:Lizzl schreef op 16 mei 2011 @ 12:24:
In mijn familie hebben alle vrouwen vanaf dag 1 van de zwangerschap het perineum dagelijks gemasseerd met een paar druppels olie. Niemand is ooit ingeknipt (of gescheurd). Met 34 weken starten lijkt me een beetje laat en dan is het een kwestie van overlaten aan het toeval.
Het advies van Weleda (de perineumolie) is om met 34 weken te starten en niet eerder.
@ TO ik heb ook gesmeerd, en had een klein scheurtje. Ik weet of het door de olie kwam. Ik heb overigens niet zo trouw gesmeerd, want vond het maar een gedoe met die dikke buik in de weg. Verder was het advies van mijn yoga juf om het niet aan de binnenkant te smeren (staat wel op de gebruiksaanwijzing) want je bent extra gevoelig voor schimmeltjes in je zwangerschap.
Je kunt het trouwens gewoon bij een grote Etos of Kruidvat kopen, en anders bij de Tuinen.
In mijn familie hebben alle vrouwen vanaf dag 1 van de zwangerschap het perineum dagelijks gemasseerd met een paar druppels olie. Niemand is ooit ingeknipt (of gescheurd). Met 34 weken starten lijkt me een beetje laat en dan is het een kwestie van overlaten aan het toeval.
Het advies van Weleda (de perineumolie) is om met 34 weken te starten en niet eerder.
@ TO ik heb ook gesmeerd, en had een klein scheurtje. Ik weet of het door de olie kwam. Ik heb overigens niet zo trouw gesmeerd, want vond het maar een gedoe met die dikke buik in de weg. Verder was het advies van mijn yoga juf om het niet aan de binnenkant te smeren (staat wel op de gebruiksaanwijzing) want je bent extra gevoelig voor schimmeltjes in je zwangerschap.
Je kunt het trouwens gewoon bij een grote Etos of Kruidvat kopen, en anders bij de Tuinen.
maandag 16 mei 2011 om 16:36
Ik heb hier een uitgebreid gesprek over gehad tijdens mijn vorige zwangerschap. Ik was namelijk erg bang voor het persen, omdat ik angst had voor hechtingen. Mijn gynaecoloog vertelde dat inscheuren beter is dan een knip, omdat het veel makkelijker/beter geneest. Uit onderzoek blijkt dat een knip geen totaalruptuur kan voorkomen, zei hij, de reden weet ik niet. Mijn zus heeft tijdens haar zwangerschap op advies van haar verloskundige epi-no (daar schijnen ook onderzoeken over te zijn...) gebruikt en perineum-olie en is niet uitgescheurd! Zij is bevallen van een kindje van 4300 gram! Ik wil in deze zwangerschap ook epi-no en die olie gebruiken, want ik heb flink wat hechtingen gehad...