Olie

16-05-2011 11:57 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben 34 weken zwanger. Nu heb ik ergens gelezen dat je een speciale olien kunt gebruiken om een 'knip' te voorkomen. Het gaat om Perineum Massageolie van Weleda.

Wie heeft hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Heb het tijdens mijn eerste zwangerschap gebruikt en tijdens de bevalling behoorlijk ingescheurd. Bij de tweede niets gebruikt en slechts een klein scheurtje...
Ik denk niet dat dit echt te voorkomen is, maar je kunt het proberen.

Een 'knip' is trouwens wat anders dan 'uitscheuren'. Een knip kan voorkomen dat je uitscheurt.
Geen ervaring, geloof er ook niet zo in. Bovendien kunnen er allerlei redenen zijn waarom je knip krijgt, om de bevalling te bespoedigen, bijvoorbeeld moeder uitgeput, kind dat snel geboren moet worden etc. In mijn geval, 2x bevallen, 2x een knip. Eerste keer was ik uitgeput en had ik al een uur geperst en 2e keer groot kind. Gelukkig had ik allebei de keren een ruggeprik, dus niets van gevoeld. Maar ook als je die niet hebt voel je het niet, wordt tijdens een wee gedaan en het hechten wordt verdoofd.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Je kan niks doen om dat te voorkomen,

hooguit dat je achteraf, als een wond genezen is met olie een litteken kunt masseren om het littekenweefsel soepel te houden en dat de verschillende huidlagen niet met elkaar gaan verkleven.
quote:Beauke schreef op 16 mei 2011 @ 12:00:

Ik denk niet dat dit echt te voorkomen is, maar je kunt het proberen.

Een 'knip' is trouwens wat anders dan 'uitscheuren'. Een knip kan voorkomen dat je uitscheurt.

Dit wilde ik ook schrijven.

Daarbij voel je niets van de knip als hij gezet wordt, (wel van de hechtingen achteraf, maar volgens mij altijd beter dan uitscheuren)
In mijn familie hebben alle vrouwen vanaf dag 1 van de zwangerschap het perineum dagelijks gemasseerd met een paar druppels olie. Niemand is ooit ingeknipt (of gescheurd). Met 34 weken starten lijkt me een beetje laat en dan is het een kwestie van overlaten aan het toeval.
quote:_Barbabella_ schreef op 16 mei 2011 @ 12:21:

[...]

Daarbij voel je niets van de knip als hij gezet wordt, (wel van de hechtingen achteraf, maar volgens mij altijd beter dan uitscheuren)Behalve als je niet voldoende bent verdoofd.
Denk dat het pure onzin is, net zoals smeren tegen striae.

Maarja toch een leuke markt, kwetsbare zwangeren.
Niks voelen van een knip is ook al onzin, het is barbaars om te doen zonder verdoving.
Trouw gesmeerd vanaf 34 weken (advies om dan te beginnen). Tevens fanatiek 'geoefend' met oprekken perineum met de epi-no, speciaal oefen ding daarvoor. Ik had uitgangspunt baat het niet, dan schaadt het niet. Ben desondanks toch ingescheurd (zoals volgens mij 90% van de vrouwen). Wel minimaal en niet in mijn perineum, wat meest pijnlijk zou zijn, maar in mijn vaginawand en schaamlip. Dus in die zin heeft het dus wel geholpen :-) Misschien belangrijker te weten dat mij pijn van inscheuren en herstel 100% meeviel (op het extra 'flapje' dat ik nu van onder rijker ben dankzij hechten alsof er stukje stof tussen een rits is gekomen).
Kolder lijkt me. Aangezien het scheuren niet om alleen de bovenste huidlaag gaat, en verder dan dat komt de olie niet. Het oprekken gebeurt van binnenuit.

(ik ben onverdoofd geknipt - stuitbevalling - en heb daar niets van gevoeld. Dat was niet barbaars hoor)
Niet gesmeerd, 2x bevallen, 1e keer niet ingescheurd, 2e keer slechts 2 hechtinkjes.

Ik denk dat wel of niet inscheuren/knip meer een kwestie van geluk of pech is, dan van smeren.
Als er een baby door je vagina komt, vermoed ik dat geen enkele olie ook maar het kleinste beetje zou helpen tegen inscheuren. Die baby moet er gewoon door, en je huid kan maar beperkt oprekken. (zo beperkt vind ik 10cm trouwens niet, maar ala) Die olie zorgt er echt niet voor dat je vagina opeens nog rekbaarder is dan een elastiekje.
quote:kriebelbeest schreef op 16 mei 2011 @ 12:25:

[...]

Behalve als je niet voldoende bent verdoofd.

ik ben niet verdoofd bij het zetten van de knip en ook niet bij het hechten.

Bij het zetten van de knip niets gemerkt en de hechtingen waren een beetje vervelend. Meer niet
ik heb gemasseerd vanaf 30 weken, voor niks, want gewoon flink ingeknipt! En ach, zo'n knip overleef je ook wel hoor, het is even lastig de eerste weken met zitten enzo, maar dat hoort er wel bij denk ik
quote:Belle73 schreef op 16 mei 2011 @ 12:01:

Geen ervaring, geloof er ook niet zo in. Bovendien kunnen er allerlei redenen zijn waarom je knip krijgt, om de bevalling te bespoedigen, bijvoorbeeld moeder uitgeput, kind dat snel geboren moet worden etc. In mijn geval, 2x bevallen, 2x een knip. Eerste keer was ik uitgeput en had ik al een uur geperst en 2e keer groot kind. Gelukkig had ik allebei de keren een ruggeprik, dus niets van gevoeld. Maar ook als je die niet hebt voel je het niet, wordt tijdens een wee gedaan en het hechten wordt verdoofd.

Ik heb wel degelijk gevoeld dat ik ingeknipt werd hoor! Ook al deed ze dit idd precies tijdens een wee. Niet dat het dramatisch veel pijn deed (ik vond de heftige ontsluitingsweeën veel erger), maar het is dus zeker niet zo dat je het zeker weten niet voelt.

Voor TO: ik heb er zelf geen ervaring mee. Denk alleen niet dat je er teveel op moet rekenen dat je dan zeker niet ingeknipt wordt (of inscheurt) omdat dat ook van veel andere factoren afhangt. Maar kwaad kan het ook niet lijkt me, dus ik zou het gewoon proberen.
quote:Lizzl schreef op 16 mei 2011 @ 12:24:

In mijn familie hebben alle vrouwen vanaf dag 1 van de zwangerschap het perineum dagelijks gemasseerd met een paar druppels olie. Niemand is ooit ingeknipt (of gescheurd). Met 34 weken starten lijkt me een beetje laat en dan is het een kwestie van overlaten aan het toeval.

Het advies van Weleda (de perineumolie) is om met 34 weken te starten en niet eerder.

@ TO ik heb ook gesmeerd, en had een klein scheurtje. Ik weet of het door de olie kwam. Ik heb overigens niet zo trouw gesmeerd, want vond het maar een gedoe met die dikke buik in de weg. Verder was het advies van mijn yoga juf om het niet aan de binnenkant te smeren (staat wel op de gebruiksaanwijzing) want je bent extra gevoelig voor schimmeltjes in je zwangerschap.

Je kunt het trouwens gewoon bij een grote Etos of Kruidvat kopen, en anders bij de Tuinen.
Bij de eerste gebruikt vanaf 16 weken ongeveer.. Man vond het erg leuk om te doen, en voor je sexleven is het misschien leuk maaarrre, niet geholpen hoor! Ook niet bij vriendinnen in omgeving..
Ik heb hier een uitgebreid gesprek over gehad tijdens mijn vorige zwangerschap. Ik was namelijk erg bang voor het persen, omdat ik angst had voor hechtingen. Mijn gynaecoloog vertelde dat inscheuren beter is dan een knip, omdat het veel makkelijker/beter geneest. Uit onderzoek blijkt dat een knip geen totaalruptuur kan voorkomen, zei hij, de reden weet ik niet. Mijn zus heeft tijdens haar zwangerschap op advies van haar verloskundige epi-no (daar schijnen ook onderzoeken over te zijn...) gebruikt en perineum-olie en is niet uitgescheurd! Zij is bevallen van een kindje van 4300 gram! Ik wil in deze zwangerschap ook epi-no en die olie gebruiken, want ik heb flink wat hechtingen gehad...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven